Får inte igång datorn efter byte av chassi

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Vad säger ditt "Core Temp 1.12." om temperaturerna under testet med Prime 95?

Din CPU (i3-3220T) är specad endast TDP 35W så den borde gå svalt.
Core temps vid 100% CPU-belastning borde hålla sig klart under 65-70 grader om kylningen fungerar.
(Kommentera gärna vad ni anser om rimliga temperaturer)

Så här kan du också testa:
Starta ditt "Core Temp 1.12.1" så att du ser temperaturerna för Core #0 och Core #1

Ladda ner och installera CPU-Z

Fliken "Bench"

Klicka på "Stress CPU" (detta belastar CPUn 100%)

Kolla temperaturerna...

Om den går upp i säg mer än säg 75-80 grader så fungerar kylningen riktigt dåligt, avsluta stresstesten.
Demontera i så fall kylaren helt, kolla att det finns kylpasta på CPUn och under kylaren som i alla fall inte verkar helt ihoptorkad. Verkar den OK, så montera sedan tillbaka kylaren igen efter alla konstens regler, och testa på nytt.

Om temperaturen fortfarande stiger högt, testa ommontering med ny kylpasta.

Permalänk
Skrivet av abc80piggyback:

@Glossy White: Vad säger ditt "Core Temp 1.12." om temperaturerna under testet med Prime 95?

om jag förstod rätt så menade du att jag skulle starta testet igen med prime95 och sedan starta core temp under tiden?

ser då ut så här:

Permalänk
Medlem

Ja nu ser du temperaturen för båda kärnorna i CPUn, och stannar de kring 70 grader så tycker jag det är OK säkerhetsmässigt för CPUn. Prime95 belastar grymt hårt, mer än i verkligheten. Men med det sagt, den borde egentligen gå klart svalare, just med tanke på att den är en lågeffektvariant. Jag vet inte exakt för den CPUn, men det är min bästa gissning erfarenhetsmässigt. Så kommer du över ny kylpasta så testa att montera om kylaren.

Permalänk

Ja nu ser du temperaturen för båda kärnorna i CPUn, och stannar de kring 70 grader så tycker jag det är OK säkerhetsmässigt för CPUn. Prime95 belastar grymt hårt, mer än i verkligheten. Men med det sagt, den borde egentligen gå klart svalare, just med tanke på att den är en lågeffektvariant. Jag vet inte exakt för den CPUn, men det är min bästa gissning erfarenhetsmässigt. Så kommer du över ny kylpasta så testa att montera om kylaren.

ja det skadar nog inte att lägga på lite kylpasta. har aldrig gjort det förut då jag alltid köpt färdigmonterat
men när man ändå håller på så mycket med datorn för tillfället så är det väll lika bra att göra det asap annars blir det nog bara uppskjutet.

spelar det någon roll vilken pasta man kör? vet att clas ohlson har någon för typ en hundring. biltema verkar inte ha någon vilket är synd då det ligger nära mig

Permalänk
Permalänk

? "Vid hög processorbelastning sänks temperaturen med 3-12C jämfört med vanlig kylpasta"
antar att dom menar att den sänker temperaturen YTTERLIGARE 3-12 C, för vanlig kylpasta sänker väll temperaturen också

Permalänk

kan jag använda t-röd när jag ska göra rent cpun och kylaren från den gamla kylpastan?
men man ska inte använda papper har jag hört..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

kan jag använda t-röd när jag ska göra rent cpun och kylaren från den gamla kylpastan?
men man ska inte använda papper har jag hört..

Det går, men bäst är nog 99% isoprop från t.ex. Kjell och Co. Jag brukar ta bort det mesta med lite papper och sedan rengöra med tops+isoprop.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Det går, men bäst är nog 99% isoprop från t.ex. Kjell och Co. Jag brukar ta bort det mesta med lite papper och sedan rengöra med tops+isoprop.

tänkte köra på kemiskt rent aceton, ska också funka bra, och en trasig strumpa

i manualen jag har så visar dom att man först lägger på en klick kylpasta och sen sätter fast bygeln runt cpun och efter det monterar man kylaren ovanpå.
men då pastan ändå bara ska läggas mitt ovanpå cpun så ser jag ingen anledning till att jag skulle behöva ta bort bygeln innan jag lägger på pastan, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska montera av kylaren så hade jag bytt ut den helt. En 212 evo är inte mycket dyrare än en tub kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Det är ett ganska vanligt problem, som jag själv har varit med om ganska ofta. Har dock ingen aning om vad dom orsakar det.
Skönt att du fick igång datorn

Undra ifall det kan uppstå vid esd-skada?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Om du ändå ska montera av kylaren så hade jag bytt ut den helt. En 212 evo är inte mycket dyrare än en tub kylpasta.

om jag inte hade haft så mycket bök och strul med datorn dom sista dagarna så hade jag kanske gjort det.
men nu har jag beställt kylpasta och ska köpa acetonet imorgon och när jag fixat det så får det va bra!
nu får det räcka med dator-skruvande på ett tag

Permalänk
Hedersmedlem

Aceton är direkt olämpligt till elektronik eftersom det angriper de flesta plaster, mönsterkortet mm. Isopropanol är bäst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Aceton är direkt olämpligt till elektronik eftersom det angriper de flesta plaster, mönsterkortet mm. Isopropanol är bäst.

fine, jag köper det. finns på apoteket va?
är det: isopropylakohol, isopropanolalkohol eller isopropanol?

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

menar du en sån här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 ?
det är inte en sån jag har, passar den min cpu?

Permalänk
Hedersmedlem

Senast jag köpte var hos Kjell & Co, men apoteket har säkert om du hittar bland alla hudkrämer, tvål mm som verkar huvudsyftet med apoteken numera. Kemi och medicin är bisysslor i avregleringarnas "förlovade" tidevarv.

När jag var ung kunde jag gå direkt in på gamla Apoteket och köpa allt jag ville för tillverkning av nyårsraketer. Härliga tider! Salpeter, kol, svavel, barium- och strontiumnitrat och bad man extra snällt så fick man även handla kaliumklorat.

Edit: isopropanol är den korrekta kemiska beteckningen tror jag, CH(CH3)2OH. 2 hydroxylgrupper, tvåvärd alkohol.

Edit 2: Tycker inte du ska mecka med andra kylare som är betydligt svårare att montera än den du har nu, och dyrare. Din CPU har så låg TDP att det du har räcker utan vidare. I stort sett alla kylpastor duger och presterar inom några grader från varandra, finns testat på olika ställen. Köp det billigaste!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du kan även rengöra med kemisk ren bensin.
Löser upp gammal pasta lätt som aceton men inte lika farligt om man "spiller".
Finns att köpa på ica / coop

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det här har inget med dina problem att göra men min ocd tvingar mig att fråga, vad du har gjort av bakplåten? datorn blir så mycket snyggare med den än med ett stort hål.

Sen kan jag tipsa om att inte köpa artic silver kylpasta den är så mycket kladdigare och svårare att få bort när man väl ska byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

menar du en sån här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 ?
det är inte en sån jag har, passar den min cpu?

Det kanske är bätte att lyssna på multiman så inget går sönder. Lite mer meck att montera en annan kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

fine, jag köper det. finns på apoteket va?
är det: isopropylakohol, isopropanolalkohol eller isopropanol?

Finns på Kjell & Co, sen kör du med kaffefilter för att torka bort kylpasta.
Har själv alltid använt kaffefilter och det har funkat hur bra som helst, en klick Artic silver 5 i mitten på cpu´n och sen på med kylaren.
Jag brukar köra lika stor som ett riskorn.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Senast jag köpte var hos Kjell & Co, men apoteket har säkert om du hittar bland alla hudkrämer, tvål mm som verkar huvudsyftet med apoteken numera. Kemi och medicin är bisysslor i avregleringarnas "förlovade" tidevarv.

När jag var ung kunde jag gå direkt in på gamla Apoteket och köpa allt jag ville för tillverkning av nyårsraketer. Härliga tider! Salpeter, kol, svavel, barium- och strontiumnitrat och bad man extra snällt så fick man även handla kaliumklorat.

Edit: isopropanol är den korrekta kemiska beteckningen tror jag, CH(CH3)2OH. 2 hydroxylgrupper, tvåvärd alkohol.

Edit 2: Tycker inte du ska mecka med andra kylare som är betydligt svårare att montera än den du har nu, och dyrare. Din CPU har så låg TDP att det du har räcker utan vidare. I stort sett alla kylpastor duger och presterar inom några grader från varandra, finns testat på olika ställen. Köp det billigaste!

1. om det inte finns isopropanol på apoteket, går det då bra med isopropyl? eller ska jag då köra kemiskt bensin istället?
2. jag tänkte mest på om det inte skulle ge något resultat med ny kylpasta så att jag behöver en ny kylare. googlade bara på namnet jag fick här och det var den som kom upp. varför är den så svår att montera btw? ser ut att bara skruvas fast på moderkortet

Skrivet av Molotov:

Du kan även rengöra med kemisk ren bensin.
Löser upp gammal pasta lätt som aceton men inte lika farligt om man "spiller".
Finns att köpa på ica / coop

vad brukar det kosta då?
om jagf köper det så kommer säkert någon här säga att det är farligt, som med acetonet

Skrivet av hysteri:

Det här har inget med dina problem att göra men min ocd tvingar mig att fråga, vad du har gjort av bakplåten? datorn blir så mycket snyggare med den än med ett stort hål.

orkade inte montera dit plåten igen. under felsökningen tog jag bort den och sen monterade jag dit moderkortet med endast 3 skruvar så att det skulle gå snabbare att undersöka. sen när jag väl fick det att funka så "orkade" jag inte ta bort moderkortet igen och trycka dit bakplåten. den är bökig att få dit och så visste jag inte om det var själva bakplåten som var orsaken till att datorn ej gick igång.
tänkte att det kanske var någon del från plåten som låg emot något

Skrivet av SexMachine:

Det kanske är bätte att lyssna på multiman så inget går sönder. Lite mer meck att montera en annan kylare.

något säger mig att en liten klick kylpasta inte kommer att göra mycket. temperaturen på cpun är ju så hög i alla fall

Skrivet av Nepo:

Finns på Kjell & Co, sen kör du med kaffefilter för att torka bort kylpasta.
Har själv alltid använt kaffefilter och det har funkat hur bra som helst, en klick Artic silver 5 i mitten på cpu´n och sen på med kylaren.
Jag brukar köra lika stor som ett riskorn.

som en ärta såg jag i en video på youtube
och det räcker med att jag tar bort kylaren, på med pastan och tillbaka med kylaren?
jag behöver alltså inte göra något mer med cpun? tex ta loss bygeln runt om?
behöver jag förresten vänta ett tag så att pastan ska torka innan jag startar datorn sen eller ska det vara som det är?

Permalänk
Hedersmedlem

@Glossy White: Isopropylalkohol och isopropanol är samma sak.

"Bara att skruva fast" skriver mannen som inte ens ville rätta till 3 busenkla pushpins, utan krävdes övertalning. Finns massor som kan gå fel med tredjepartskylare, t ex vrida fästplåten fel så att man kortsluter eller krossar komponenter. I ditt fall känner jag mig mest trygg med att du behåller befintlig kylare, också därför att du inte behöver kraftigare kylning.

Här kan du se hur det går till. Glöm inte öronprydnaderna och ESD-skydd och du ändå bestämmer dig för att gå på slak lina.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@Glossy White: Isopropylalkohol och isopropanol är samma sak.

"Bara att skruva fast" skriver mannen som inte ens ville rätta till 3 busenkla pushpins, utan krävdes övertalning. Finns massor som kan gå fel med tredjepartskylare, t ex vrida fästplåten fel så att man kortsluter eller krossar komponenter. I ditt fall känner jag mig mest trygg med att du behåller befintlig kylare, också därför att du inte behöver kraftigare kylning.

jaha det är samma, bra att veta 👍🏻

😁 jag trodde att det var svårare än var det var att justera det, allt nytt är farligt!
instruktionen i min manual såg lite krånglig ut men det var lätt i alla fall
och så ville jag inte ställa till något mer om du förstår vad jag menar.
när jag väl hade fått igång datorn så hade jag ingen större lust att ta några risker.

sure, men om kylpastan inte hjälper(vilket jag misstänker) så har jag väll inget annat val än att köpa en ny kylare om jag inte vill att cpun brinner upp.
vad kan en liten klick kylpasta göra liksom? står att dem sänker typ 5-10c eller nått sånt och jag behöver väll en större sänkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

jaha det är samma, bra att veta 👍🏻

😁 jag trodde att det var svårare än var det var att justera det, allt nytt är farligt!
instruktionen i min manual såg lite krånglig ut men det var lätt i alla fall
och så ville jag inte ställa till något mer om du förstår vad jag menar.
när jag väl hade fått igång datorn så hade jag ingen större lust att ta några risker.

sure, men om kylpastan inte hjälper(vilket jag misstänker) så har jag väll inget annat val än att köpa en ny kylare om jag inte vill att cpun brinner upp.
vad kan en liten klick kylpasta göra liksom? står att dem sänker typ 5-10c eller nått sånt och jag behöver väll en större sänkning

En liten klick gör mycket eftersom den hjälper till att leda bort värmen från cpu'n till kylflänsen utan kylpasta lär det skilja mer än 5-10c

Permalänk
Skrivet av hysteri:

En liten klick gör mycket eftersom den hjälper till att leda bort värmen från cpu'n till kylflänsen utan kylpasta lär det skilja mer än 5-10c

får hoppas på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

1. om det inte finns isopropanol på apoteket, går det då bra med isopropyl? eller ska jag då köra kemiskt bensin istället?
2. jag tänkte mest på om det inte skulle ge något resultat med ny kylpasta så att jag behöver en ny kylare. googlade bara på namnet jag fick här och det var den som kom upp. varför är den så svår att montera btw? ser ut att bara skruvas fast på moderkortet

vad brukar det kosta då?
om jagf köper det så kommer säkert någon här säga att det är farligt, som med acetonet

orkade inte montera dit plåten igen. under felsökningen tog jag bort den och sen monterade jag dit moderkortet med endast 3 skruvar så att det skulle gå snabbare att undersöka. sen när jag väl fick det att funka så "orkade" jag inte ta bort moderkortet igen och trycka dit bakplåten. den är bökig att få dit och så visste jag inte om det var själva bakplåten som var orsaken till att datorn ej gick igång.
tänkte att det kanske var någon del från plåten som låg emot något

något säger mig att en liten klick kylpasta inte kommer att göra mycket. temperaturen på cpun är ju så hög i alla fall

som en ärta såg jag i en video på youtube
och det räcker med att jag tar bort kylaren, på med pastan och tillbaka med kylaren?
jag behöver alltså inte göra något mer med cpun? tex ta loss bygeln runt om?
behöver jag förresten vänta ett tag så att pastan ska torka innan jag startar datorn sen eller ska det vara som det är?

Ärta funkar lika bra, en liten klick som sagt.
Du ska göra rent både cpu´n och kylaren, lika bra att ta loss cpun då det blir lättare att få den helt ren.
Du behöver inte vänta, på med ny kylpasta och fläkt sen startar du upp datorn direkt. Kylpastan fördelas när du monterar fast kylaren.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Ärta funkar lika bra, en liten klick som sagt.
Du ska göra rent både cpu´n och kylaren, lika bra att ta loss cpun då det blir lättare att få den helt ren.
Du behöver inte vänta, på med ny kylpasta och fläkt sen startar du upp datorn direkt. Kylpastan fördelas när du monterar fast kylaren.

👍

Permalänk
Medlem

Ärtor är väldigt stora. Kylpasta som en ärta skulle svämma över.
Riskorn är rätt storlek.
En rätt OK guide:
http://www.instructables.com/id/CPU-Troubleshooting/
Var bara väldigt försiktig om du lyfter upp CPUn och lägger dit den senare. Tappa den inte på de mycket ömtåliga små kontakterna i sockeln. Och håll bara i kanten på CPUn.

Permalänk

Ärtor är väldigt stora. Kylpasta som en ärta skulle svämma över.
Riskorn är rätt storlek.
En rätt OK guide:
http://www.instructables.com/id/CPU-Troubleshooting/
Var bara väldigt försiktig om du lyfter upp CPUn och lägger dit den senare. Tappa den inte på de mycket ömtåliga små kontakterna i sockeln. Och håll bara i kanten på CPUn.

kollade denna guid https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ och där ser det lagom ut med en ärtas storlek på klicken.
hur mycket kan storleken av ett riskorn göra..känns som att man då lika gärna kan köra utan pastan.
tror jag kör något mitt emellan

Permalänk

så nu har jag väll allt ändå

står dock inte hur många procent medlet är plus att det går ut okt 2019 vilket jag tycker är väldigt dåligt. apoteket ville säkert bli av med denna flaskan

så hur många grader kallare tror ni det blir för cpun? 5 grader?

edit: känns inte bra att det inte står hur många % alkohol det är..vågar man använda produkten?