Permalänk
Medlem

@Petterk: Varifrån kommer denna statistik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, jag konstaterar att förutsättningarna i Stockhom och Flen nog är lite olika. Bara att bära in och ut några hundra liter vatten till ett vindförråd utan hiss och sen byta ut det lite då och då är nog rätt svettigt för många. Allt går så klart men i detta fall handlar det väl främst om vad som fungerar för en normalperson i landet som inte har ovanligt mycket aluminiumfolie hemma. Sen beror det så klart på vad man förbereder sig mot. T.ex. antagandet att man ska förvarna om att "Vattenförsörjningen kommer slås ut imorgon så fyller era badkar idag" är jag lite tveksam till, om man vet att det ska hända borde man rimligtvis kunna förhindra det, vet man det inte så lär det ju vara så dags att skruva på kranen när vattnet redan är borta. Sen ska systemen klara av att några hundratusen personer samtidigt drar på alla kranar på max osv. Jag vidhåller att det för många lär bli besvärligt med just vattenbiten men ska inte påstå att jag direkt har någon expertkunskap i ämnet så det är mer byggt på mina egna antaganden.

Vid störningar i vattennätet hinner man ofta fylla på innan vattentrycket försvinner. Dessutom har de flesta vatten på flaska eller dryck hemma, så du ska inte omedelbart bli uttorkad. Vid en långvarig kris måste man såklart hämta vatten, men du behöver fortfarande inte lagra flera hundra liter. Det är lika svettigt att bära upp grejer till ett vindsförråd i Flen som i Stockholm.

I förråden/på balkongen/i garaget förutsatte jag att man förvarade annat, som gasol/fotogenvärmare, gas/sprit-kök, gasflaskor/fotogen/spisbränsle, extra hållbar mat, elverk eller vad du nu inte tyckte du hade plats för i köksskåpen/skafferiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Petterk: Varifrån kommer denna statistik?

Hur långt folk har till närmsta livsmedelsbutik är det som sagt Tillväxtverket som samlat in.

Permalänk
Medlem

En sak som jag kom att tänka på när man läser vissa förslag, bla när det gäller förvaring av bränsle/drivmedel, är att möjligheterna kan skilja en del mellan om man bor i lägenhet eller villa, oas så kanske man inte behöver drivmedel om man bor i en lägenhet i en relativt stor stad.

När det gäller mat skulle jag personligen skippa socker, vet ej vad nyttan med det under en kris skulle vara. Däremot konserver och nötter är ju grymt bra.

Kanske har det nämnt tidigare men inte kunnat läggas till i första inlägget än.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

...
När det gäller mat skulle jag personligen skippa socker, vet ej vad nyttan med det under en kris skulle vara. Däremot konserver och nötter är ju grymt bra. ...

Socker är en kolhydrat, inte svårare än så. Nötter innehåller också kolhydrater. Vid en kris är energirika livsmedel viktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En parkeringsvärmare är fortfarande mer effektiv, kan givetvis installeras på bensinbil också. Att tomgångsköra några minuter ger knappt värme nog till avfrostning, moderna bilar stänger ju av motorn själva också. Så då måste du hur som köra runt, även för att bara avfrosta rutorna. I en krissituation vill man inte använda upp bränslet i onödan. Förutom att du riskerar böter så kan givetvis tomgångskörning vara störande, och dessutom en lokal utsläppskälla man kanske inte vill ha på vintern.

Fast du vill ju bara att den ska vara effektiv på att producera värme, vilket en bensinmotor i en bil ofta är väldigt bra på vid tomgång (taskig verkningsgrad). Tomgångskör du bara några minuter får du nog inte ut så mycket värme ur den men det var ju därför jag tog upp hur länge de kan gå på tomgång jämfört med normal körning. Du behöver ju inte många kW för att hålla tomgång medan du beroende på hastighet kan behöva kanske 50 kW för konstant fart på en större bil. Sedan lär ju inte utsläpp vara prioriterat över din egen överlevnad när det kommer till kritan, likaså om du skulle råka störa någon.

Skrivet av Petterk:

En mobil kan du givetvis sitta och spela spel på, med vid strömavbrott så kommer du vilja stänga av den och spara på batteriet, radiomottagningen (om din telefon har FM-mottagare) är dålig och det drar onödigt med batteri mot en liten portabel radio, ljuskällor har du förhoppningsvis vettigare. Batteri i telefonen behöver du nog om de startar upp mobilnätet.

Skämtar du eller? Vem vill sitta och spela spel i en krissituation? En modern telefon har massor av nyttiga funktioner, tyvärr verkar de vara bortkastade på folk som bara ser dem som nöjesmaskiner...

Skrivet av improwise:

Förståt att många anser kameran vara viktigare än liv och hälsa men vad måste man ha kameran till under en krissituation? Du lär ändå inte kunna nå instagram Radio, idag är det väl inte så många mobiler som har FM sändare inbyggd längre eller har jag fel? Vet att en del har det men sen ändå har dom avstängda, dvs dom går inte att använda. Har för mig att det var något som MSB tog upp tidigare. Dessutom lär man behöva ett trådat headset för att det ska lira.

Kamera var bara ett exempel på vad som kan vara nyttigt, även om det kanske inte så ofta är det. Att du föreslår Instagram som tillämpning säger mig bara hur handikappade folk tycker sig vara utan sina sociala nätverk. Ta kompass som exempel istället då.

Radion som många telefoner ändå har är bättre än inget och redundanta radiomottagare ser jag inget fel med i en nödsituation. Vad jag vet behöver de bara ha en sladd inkopplad som antenn så hörlurar lär fungera lika bra. Vet dock inte vad du vill ha en FM-sändare till när de som får säljas inom EU knappt har längre räckvidd än rösten.

Skrivet av improwise:

Tomgångskörning är ju inget problem om man har Tesla, däremot blir det nog lite jobbigare att "tanka" när elen inte finns längre Dessutom ska den ju ha ett filter som står emot biologisk och kemisk krigföring men om det verkligen fungerar hoppas jag aldrig behöva ta reda på. Dessutom har jag mina tvivle om resten av karossen verkligen är lufttät...

Tomgångskörning tordes vara poänglöst på en Tesla eftersom de ger exakt noll i användbar spillvärme från motorn när de står stilla. Att filtren skulle klara kemisk och biologisk krigsföring har jag svårt att tro men det var inte min poäng heller. Vissa är till exempel allergiska mot pollen och det är ju inte så trevligt att behöva vara utomhus då.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

När det gäller mat skulle jag personligen skippa socker, vet ej vad nyttan med det under en kris skulle vara.

Kalorier.

Ganska viktigt.

Ett par påsar med monohydrat eller annan kolhydrat är väl rätt schyst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Skämtar du eller? Vem vill sitta och spela spel i en krissituation? En modern telefon har massor av nyttiga funktioner, tyvärr verkar de vara bortkastade på folk som bara ser dem som nöjesmaskiner...

Gissar att du kanske inte har barn som kan behöva lite "tröst" i jobbiga situation? Om det sen är värt att prioritera batteritid för det i en kris får väl var och en avgöra.

Skrivet av Djhg2000:

Kamera var bara ett exempel på vad som kan vara nyttigt, även om det kanske inte så ofta är det. Att du föreslår Instagram som tillämpning säger mig bara hur handikappade folk tycker sig vara utan sina sociala nätverk. Ta kompass som exempel istället då.

Radion som många telefoner ändå har är bättre än inget och redundanta radiomottagare ser jag inget fel med i en nödsituation. Vad jag vet behöver de bara ha en sladd inkopplad som antenn så hörlurar lär fungera lika bra. Vet dock inte vad du vill ha en FM-sändare till när de som får säljas inom EU knappt har längre räckvidd än rösten.

Tomgångskörning tordes vara poänglöst på en Tesla eftersom de ger exakt noll i användbar spillvärme från motorn när de står stilla. Att filtren skulle klara kemisk och biologisk krigsföring har jag svårt att tro men det var inte min poäng heller. Vissa är till exempel allergiska mot pollen och det är ju inte så trevligt att behöva vara utomhus då.

Sett till att folk verkar vara beredda att stå ivägen för räddningspersonal bara för att få sina bilder och videos verkar det vara jätteviktigt. För egen dle har jag dock aldrig förstått poängen.

Skrev fel, menade mottagare så klart. Min poäng var att de flesta som lyssnar på radion i mobilen idag väl gör det via datatrafiken och det lär man inte ha så mkt nytta av om den är nere. Och jag är osäker på om alla telefoner idag har FM mottagare som de en gång hade, och än mer osäker på om folk klarar av att använda dom ifall dom har det.

Jag föreställer mig att det är klart mer effektivt att använda direktvärme från el än att försöka använda motorblocket som element. Tror dock inte att någon av lösningarna är någon större succé annat än kortvarigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

ladda upp bilder på instagram,

Borde skapas en egen checklista för fjortisar och mammor som inte längre kommer kunna slänga upp skit på Instagram Vad ska de då göra med sitt liv?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ska du barrikera dig i ditt hem eller kan du röra dig utomhus? Spontant tänker jag att det är bra med en torrtoalett.

Sant, jag lägger till detta på utrustning extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En Pip-Boy, gärna en nyare modell.

Står tillsammans med energidrycken och doritosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

En sak som jag kom att tänka på när man läser vissa förslag, bla när det gäller förvaring av bränsle/drivmedel, är att möjligheterna kan skilja en del mellan om man bor i lägenhet eller villa, oas så kanske man inte behöver drivmedel om man bor i en lägenhet i en relativt stor stad.

När det gäller mat skulle jag personligen skippa socker, vet ej vad nyttan med det under en kris skulle vara. Däremot konserver och nötter är ju grymt bra.

Kanske har det nämnt tidigare men inte kunnat läggas till i första inlägget än.

Yes har hittat lite typ av mat som håller 30 år som jag tänkte ha med i listan. Socker och sånt tänkte jag mest ha med för att det håller "oändligt" tillsammans med honung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Socker är en kolhydrat, inte svårare än så. Nötter innehåller också kolhydrater. Vid en kris är energirika livsmedel viktiga.

Någon som vet hur hållbarheten på nötter är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kalorier.

Ganska viktigt.

Ett par påsar med monohydrat eller annan kolhydrat är väl rätt schyst.

Vad är det för något (monohydrat)? Lust och ge något exempel på någon produkt som kan vara bra o ha i nödfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Vet ej för nötter i påse, men jag kollade nyss på min burk med jordnötssmör, oöppnad burk = 3 år, öppnad burk = 3 månader.

Vad är det för något (monohydrat)? Lust och ge något exempel på någon produkt som kan vara bra o ha i nödfall?

En enkelkedjad socker molekyl (50% av innehållet i ett vanligt socker paket), tror jag han menar, det heter egentligen disackarid.

Förutom att nötter är mer energität än rent socker, så innehåller det även vitaminer, mineralet, fett, protein och relativt lite kolhydrater dock fullt tillräckligt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att du kanske inte har barn som kan behöva lite "tröst" i jobbiga situation? Om det sen är värt att prioritera batteritid för det i en kris får väl var och en avgöra.

Det stämmer visserligen att jag inte har barn, men när jag var liten klarade jag mig utmärkt utan elektronik så länge det fanns värme och ljus.

Skrivet av improwise:

Sett till att folk verkar vara beredda att stå ivägen för räddningspersonal bara för att få sina bilder och videos verkar det vara jätteviktigt. För egen dle har jag dock aldrig förstått poängen.

Jo de är helt sjukt hur sociala nätverk styr vissa, förstår inte heller poängen. Kanske är därför jag inte har något konto hos varken Facebook, Instagram, Twitter, vaddenuheter, etc.

Skrivet av improwise:

Skrev fel, menade mottagare så klart. Min poäng var att de flesta som lyssnar på radion i mobilen idag väl gör det via datatrafiken och det lär man inte ha så mkt nytta av om den är nere. Och jag är osäker på om alla telefoner idag har FM mottagare som de en gång hade, och än mer osäker på om folk klarar av att använda dom ifall dom har det.

Ah, då är jag med. Radiosändningar (både ljud och bild) var väldigt poppis i Asien även relativt nyligen så många moderna telefoner har inbyggd FM-radio i sitt chipset. Det fanns till och med modeller i EU som hade hårdvaran men inte mjukvaran (har för mig att den gick att skrämma igång på vissa Samsung-telefoner med en hemmahackad ROM). Med det sagt är okunskap alltid ett hinder oavsett hur lättanvänd radion är

Skrivet av improwise:

Jag föreställer mig att det är klart mer effektivt att använda direktvärme från el än att försöka använda motorblocket som element. Tror dock inte att någon av lösningarna är någon större succé annat än kortvarigt.

Elvärme har en verkningsgrad på höga 90%, säg kanske 98% på en Tesla. En Tesla Model S såld idag har ett batteri på 75 eller 100 kWh. Så säg att du kan få ut 98 kWh värmeenergi från en maxutrustad Tesla Model S. Det är alltså från fullt till tomt batteri och inget annat i bilen är igång (inte ens panelen för att styra klimatanläggningen).

Den mekaniska verkningsgraden på en modern insprutningsmotor ligger maximalt runt 30-35%, resten blir värme. Om vi då säger 35% verkningsgrad (modern turbomotor med optimal tändförställning som ligger precis på toppen av sin verkningsgrad) får vi att en liten tank bensin på säg 60 liter (bensin har en specifik energi på 9.5 kWh/liter) kan ge dig upp till 370 kWh värme. Nu går ju mycket av det ut till avgasröret (särskilt om den arbetar med sin maximala verkningsgrad, den ligger nära sin toppeffekt då), men visst finns det värme att ta av. Mer realistiskt är väl kanske 10% verkningsgrad om ens det och då ligger du en bra bit över 500 kWh värmeenergi. 60 liter är nog under genomsnittet också, men vi kan ju inte räkna med att ha konstant full tank heller så beräkningen gäller bara teoretiskt max.

Så ja, direktvärme från el är avsevärt mer effektiv än spillvärmen från en bensinmotor men man får sätta det i sitt sammanhang. Är man bara ute efter ren verkningsgrad ska du ha en kompressordriven anläggning, där kan du även i praktiken få en effektiv verkningsgrad på över 200% (alltså som i 1 kWh mekanisk energi in ger 2kWh värmeenergi ut, det är bara möjligt eftersom du också tar mer än 1 kWh värmeenergi från den kalla sidan av systemet och således är den äkta verkningsgraden fortfarande under 100%).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast du vill ju bara att den ska vara effektiv på att producera värme, vilket en bensinmotor i en bil ofta är väldigt bra på vid tomgång (taskig verkningsgrad). Tomgångskör du bara några minuter får du nog inte ut så mycket värme ur den men det var ju därför jag tog upp hur länge de kan gå på tomgång jämfört med normal körning. Du behöver ju inte många kW för att hålla tomgång medan du beroende på hastighet kan behöva kanske 50 kW för konstant fart på en större bil. Sedan lär ju inte utsläpp vara prioriterat över din egen överlevnad när det kommer till kritan, likaså om du skulle råka störa någon.

Jag har ingen nytta av ett kompass som har ett batteri som förbrukas relativt snabbt. Borta från bilen kan jag ju inte ladda telefonen och behöver ju inte något kompass för att köra bil. En mobil är främst ett kommunikationsmedel vid en kris, för att kunna kontakta folk eller ta till sig information som inte förmedlas via radion. Är nätet släckt har jag ju ingen större anledning att använda upp batteriet, bättre att spara ifall nätet kommer upp. För att anteckna är det meningen att man ska ha ett block och penna.

Parkeringsvärmare är mycket snabbare och effektivare på uppvärmning, och drar därför mindre bränsle. Att det är så mycket mer praktiskt har betydelse om det är så att man behöver stanna i bilen om vintern. Moderna bilar har start/stop, så det är väl inte bara att lämna i tomgång heller.

Skrivet av improwise:

...
Skrev fel, menade mottagare så klart. Min poäng var att de flesta som lyssnar på radion i mobilen idag väl gör det via datatrafiken och det lär man inte ha så mkt nytta av om den är nere. Och jag är osäker på om alla telefoner idag har FM mottagare som de en gång hade, och än mer osäker på om folk klarar av att använda dom ifall dom har det. ...

Många telefoner har hårdvaran, men har inte aktiverat funktionen. Så det är ingen garanti, dessutom använder en telefon som tar emot och lyssnar på FM mycket mer energi än en enkel portabel radio. Det är inte lika praktiskt att använda de på just det sättet, radio måste du ju i princip ha igång hela tiden om du ska kunna ta del av ny information. Sen krävs ju bara batterier med energi, krävs inga laddare som telefonen med inbyggt batteri.

Permalänk
Medlem

Tills fettet härsknar alternativt att de blir angripna av mögel. Nötter med skal har längre hållbarhet, typ rostade i påse har hållbarhet på kanske 6-12 månader tryckta på sig, öppnade ska du nog äta upp de inom ett par veckor. Med skal och rätt förvaring, då ska de kunna håll år.

Även om nötter är lite mer balanserat än socker och honung så är det inte så nice om du enbart äter nötter en dag, och måste få all din energi från dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Parkeringsvärmare är mycket snabbare och effektivare på uppvärmning, och drar därför mindre bränsle. Att det är så mycket mer praktiskt har betydelse om det är så att man behöver stanna i bilen om vintern. Moderna bilar har start/stop, så det är väl inte bara att lämna i tomgång heller.

Batteriet kommer dock inte hålla så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

+1 Det slukar batteri.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Parkeringsvärmare drar ju bara el för fläkt/cirkulation i princip, och behöver inte vara igång allt för lång stund. Sen får man väl köra runt lite för att ladda upp batteriet vilket som. Var ju ändå frågan om att ladda upp prylar med bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har ingen nytta av ett kompass som har ett batteri som förbrukas relativt snabbt. Borta från bilen kan jag ju inte ladda telefonen och behöver ju inte något kompass för att köra bil. En mobil är främst ett kommunikationsmedel vid en kris, för att kunna kontakta folk eller ta till sig information som inte förmedlas via radion. Är nätet släckt har jag ju ingen större anledning att använda upp batteriet, bättre att spara ifall nätet kommer upp. För att anteckna är det meningen att man ska ha ett block och penna.

Tja gilla det eller inte, din telefon är väldigt sannolikt den bästa kompassen du har i fickan. En smart telefon är ett fantastiskt multiverktyg om man använder den rätt. Det krävs dock lite fantasi och uppfinningsrikedom.

Skrivet av Petterk:

Antar att du menar bensin-/diselvärmare när du säger parkeringsvärmare. Anledingen till att den är effektivare på att värma upp motorn är dels för att den inte utför något mekaniskt arbete och dels för att den nästan bara värmer upp motorblocket. Den totala värmeenergin den ger ut är av naturliga skäl jämförbar med en gående motor, det är i stora drag hur värmeenergin distribueras genom bilen som gör att den upplevs effektivare. Vill du starta motorn på vintern vill du ju ha upp värmeenergin i blocket så snabbt som möjligt och då är en bensinvärmare exakt vad du vill ha, men om den verkligen behövs är det ju inte riktigt ett alternativ att köra motorn för att värma upp blocket innan du startar den (moment 22).

Start/stopp-system går att stänga av genom diverse trick, men alla utom de mest puckade systemen stänger inte av motorn automatiskt vid låg batterispänning så resten av mina argument håller. Det skulle också förvåna mig mycket om inte seriösa tillverkare som Volvo har någon lösning för att hålla behaglig temperatur i kupén när man står stilla även på vintern, antingen genom kompletterande elvärme eller annan kreativ lösning (som att köra kompressorn "baklänges").

Förtydligande
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Parkeringsvärmare drar ju bara el för fläkt/cirkulation i princip, och behöver inte vara igång allt för lång stund. Sen får man väl köra runt lite för att ladda upp batteriet vilket som. Var ju ändå frågan om att ladda upp prylar med bilen.

Ja du får köra runt "lite". Man brukar säga att man skall köra bilen lika länge som värmaren har varit på.

Så är det -20 på natten blir det inte mycket sömn om man är ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Balkong/källarförråd/vindsförråd? Hyrt garage?

Går utan problem att förvara hundratals liter vatten i en lägenhet, alla med akvarium gör ju redan detta. De som har ont om plats kan ju alltid förvara några hopfällbara vattentankar som de fyller först när behovet uppstår.

Vill man verkligen samla in och förvara Flens vatten det är ju knappt drickbart med saft i :P.
Jag skulle nog föredra någon annan lösning

Permalänk
Medlem

Finns fina kåtor och tält här och en kamin som passar några av dom för den som vill bo varmt ute i skogen https://www.miekofishing.se/150-taeltkata-taelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tja gilla det eller inte, din telefon är väldigt sannolikt den bästa kompassen du har i fickan. En smart telefon är ett fantastiskt multiverktyg om man använder den rätt. Det krävs dock lite fantasi och uppfinningsrikedom.

Antar att du menar bensin-/diselvärmare när du säger parkeringsvärmare. Anledingen till att den är effektivare på att värma upp motorn är dels för att den inte utför något mekaniskt arbete och dels för att den nästan bara värmer upp motorblocket. Den totala värmeenergin den ger ut är av naturliga skäl jämförbar med en gående motor, det är i stora drag hur värmeenergin distribueras genom bilen som gör att den upplevs effektivare. Vill du starta motorn på vintern vill du ju ha upp värmeenergin i blocket så snabbt som möjligt och då är en bensinvärmare exakt vad du vill ha, men om den verkligen behövs är det ju inte riktigt ett alternativ att köra motorn för att värma upp blocket innan du startar den (moment 22).

Start/stopp-system går att stänga av genom diverse trick, men alla utom de mest puckade systemen stänger inte av motorn automatiskt vid låg batterispänning så resten av mina argument håller. Det skulle också förvåna mig mycket om inte seriösa tillverkare som Volvo har någon lösning för att hålla behaglig temperatur i kupén när man står stilla även på vintern, antingen genom kompletterande elvärme eller annan kreativ lösning (som att köra kompressorn "baklänges").

Nu måste man i.o.f.s. inte värma upp motorn för att värma upp kupén, beror på vilken lösning man använder och vad man prioriterar. Värmepump är inte riktigt gångbart i en vanlig bensin/dieselbil. Parkeringsvärmare kan du ställa in hur mycket effekt du vill ha, så de är enklare att styra rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hysteri:

Vill man verkligen samla in och förvara Flens vatten det är ju knappt drickbart med saft i :P.
Jag skulle nog föredra någon annan lösning

Vattnet kommer från grannkommunen i vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja du får köra runt "lite". Man brukar säga att man skall köra bilen lika länge som värmaren har varit på.

Så är det -20 på natten blir det inte mycket sömn om man är ensam.

Det problemet blir knappast mindre för att du väljer bort parkeringsvärmaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vattnet kommer från grannkommunen i vinter.

Ja det har varit på gång i många år tycker jag så man får väl se om det verkligen blir så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skrivet av Petterk:

Nu måste man i.o.f.s. inte värma upp motorn för att värma upp kupén, beror på vilken lösning man använder och vad man prioriterar. Värmepump är inte riktigt gångbart i en vanlig bensin/dieselbil. Parkeringsvärmare kan du ställa in hur mycket effekt du vill ha, så de är enklare att styra rent generellt.

När jag lägger ihop dina inlägg börjar jag förstå att du pratar om en elektriskt kupévärmare. Dessa drar ju elektrisk energi från bilens batteri och det är lite giftigt om du har tänkt vara i bilen några timmar. Nu länkade jag bara till den första jag såg på Biltema, men om vi säger att du kör den med en 100% effektiv 230V AC-inverter i det lägre 700W-läget kan du på ett 50Ah blybatteri (690Wh med nominell spänning 13.8V) ha den igång ca en halvtimme innan batteriet börjar ta stryk. Efter en dryg timme är bilen stendöd och batteriet skrot. Knappast en hållbar lösning jämfört med att låta bilen gå på tomgång, som dessutom kan ge mer värmeenergi med god marginal.

Om du kör den på 230V från elnätet (såsom den är tänkt att köras) är det en mycket bättre lösning, men varför ska du då sitta i bilen om elnätet fungerar?

Visa signatur