Permalänk

Min uppsättning underpresterar?

Hej! Långt inlägg incoming:

Såsom titeln antyder har jag en uppsättning som jag vet inte är top notch men som borde enligt benchmark test har högre prestanda än vad den har.

Jag har följande komponenter i min dator:

CPU: AMD FX-8350
GPU: Nvidia GTX 950
PSU: EVGA Supernova G2 750W
SSD: Samsung 850 Evo 500GB
HDD: Seagate Barracuda 2TB (2016)
RAM: Kingston HyperX DDR3 1600 C10 4x8GB
MBD: Asrock 970 Extreme4
Skärm: AOC 24" G2460VQ6 75Hz

Inget av ovan är köpt i andrahand, blivit tappat, slängt i väggen, tidigare överklockat eller på annat vis strulat med. Allt har de senaste uppdateringarna installerat och kablarna går som de ska mellan rätt grejer i chassit.

Jag har använt Datorn i ungefär två år utan någon större belastning. Jag spelar spel såklart men pga begränsningar i mitt system jag inte förstår mig på så har det inte varit några ultra tunga spel med aphöga grafikinställningar som varit på bordet efterom min FPS suger på samtliga spel. Tetris vore väl undataget.

Jag uppnår som vanligast omkring 1-30 fps i till exempel Total War: Warhammer, Dark Souls 1 & 3, Fallout 4 (som inte är optimerat för fem öre, jag vet) World Of Tanks (med 100/100 internet via kabel) etc...

Jag har nyligen installerat MSI afterburner och efter mycket forums dykande och manual läsande har jag försiktigt pressat lite mer prestanda ur mitt grafikkort. Mitt SSD är i RAPID mode.

Jag får följande resultat av User Benchmark verktyg när jag mäter vad min dator klarar av:

UserBenchmarks: Game 20%, Desk 28%, Work 22%

CPU: AMD FX-8350 - 24.8% of average 56%

Single core:
SC Int 37.7
SC Float 38
SC Mixed 42.2
32% 39.3 Pts

Quad core:
QC Int 114
QC Float 98.7
QC Mixed 109
24% 107 Pts

Multi core:
MC Int 180
MC Float 159
MC Mixed 180
26% 173 Pts

GPU: Nvidia GTX 950 - 25.5% of average 33%

3D DX9:
Lighting 77.9
Reflection 91
Parallax 104
27% 90.9 fps

3D DX10:
MRender 9.4
Gravity 83.3
Splatting 79.5
24% 57.4 fps

3D DX11:
inget resultat

SSD: Samsung 850 Evo 500GB - 189.4% of average 96%

HDD: Seagate Barracuda 2TB (2016) - 107.4% of average 96%

RAM: Kingston HyperX DDR3 1600 C10 4x8GB - 31.2% of average 59%

Multi core:
MC Read 12
MC Write 9.4
MC Mixed 11.6
31% 11 GB/s

Single core:
SC Read 8
SC Write 6.6
SC Mixed 9.6
23% 8.07 GB/s

Latency:
Latency 116
34% 116 ns

PC Status
Overall this PC is performing below expectations (26th percentile). This means that out of 100 PCs with exactly the same components, 74 performed better. The overall PC percentile is the average of each of its individual components. Use the charts in the benchmark sections of this report to identify problem areas.

CPU
With a relatively low single core score, this CPU can handle email, light web browsing and basic audio/video playback, but it will struggle to handle CPU intensive tasks. Finally, with a gaming score of 24.8%, this CPUs suitability for 3D gaming is poor.

GPU
25.5% is a below average 3D score (GTX 1070 = 100%). This GPU can handle older games but it will struggle to render recent games at resolutions greater than 1080p. (Note: general computing tasks don't require 3D graphics)

Memory
32GB is enough RAM to run any version of Windows and it's far more than any current game requires. 32GB will also allow for large file and system caches, virtual machine hosting, software development, video editing and batch multimedia processing.

OS
Windows 10 is the most recent version of Windows, and the best to date in our opinion.

Såsom jag och andra datorintresserade jag känner ser på saken så borde min dator helt enkelt prestera bättre. Men ingengting verkar fungera så bra som det kan göra.

Det är som sagt inget snack om att allt har de senaste uppdateringarna, allt köpte nytt i butik och med undantag av GPU, CPU, RAM och moderkort är allt bara några månader gammalt.

Så det kan inte vara fråga om slitage, missade uppdateringar eller att jag köpt kass utrustning i andra hand.

Vad tror ni att det kan vara som håller mitt system tillbaka? Som ni ser under "PC status" så säger rent av benchmark forumet som resultat av mitt test att utav 100 datorerm ed exakt samma uppsättning så presterade 74 av dem helt enkelt bättre.

Alla svar uppskattas och all hjälp självklart.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad hade du i bakgrunds-CPU-användning när du körde user benchmark?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Skulle säga att 950 är en rejäl flaskhals. Jämför den med ett äldre highendkort tex GTX 780 så vinner du 80% i prestanda.

Permalänk
Medlem

testa klocka cpun till 225x20 det gjorde jag & fick en bra ökning på cpun grafikkortet kan du ju återvinna? skaffa ett begga 780/780 TI / 970 om du har låg budget?

Permalänk

@frong: 19%. Gjorde ett till test med så många program jag kunde undanvara avstängda och fick inte märkbart bättre resultat tyvärr.

Permalänk

@MaxDS: Det är så pass? Trodde att flaskhalsning bara var ett problem om man verkligen gick till överdrift i pris/märke mellan CPU och GPU tex.

Det har dock varit något jag misstänkt ett tag nu att mitt kort helt enkelt var kasst från fabrik och att det inte var bra nog åt resten av systemet.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotherlovingOidipus:

@frong: 19%. Gjorde ett till test med så många program jag kunde undanvara avstängda och fick inte märkbart bättre resultat tyvärr.

Min ligger på 1-3%, det kan 'förstöra' mätvärdena en del.

Jag skulle formaterat om datorn, kollat damm i datorn etc, klockat det som klocka går och prövat igen. Du ligger som sagt under de flesta med liknande hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@Disney: Kortet ska nog bytas ut. tack för tipsen

Är tveksam att överklocka min CPU. Den går upp i 73 celcius med ett spel igång trots en bra kylare. HAr testat att slå av en kärna eller två och fick bättre temp men såklart sämre prestanda.

Men eftersom jag är villig att testa allt: vad specifikt menar du med 225x20?

tack!

Permalänk

@frong: Damm städar jag ur den regulärt så det är ingen fara iaf. Omformatering vet jag inte om det verkligen behövs då mina hårddiskar är mindre än två månader gamla och gjorde en storstädning när jag installerade dem. Det vore om det är strul med windows old elelr liknande. Så det gäller att överklocka då.

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotherlovingOidipus:

@Disney: Kortet ska nog bytas ut. tack för tipsen

Är tveksam att överklocka min CPU. Den går upp i 73 celcius med ett spel igång trots en bra kylare. HAr testat att slå av en kärna eller två och fick bättre temp men såklart sämre prestanda.

Men eftersom jag är villig att testa allt: vad specifikt menar du med 225x20?

tack!

dvs
225 FSB
20x multi
körde jag med min x8 när jag ägde den & den blev varm även om jag hade en grym kylare =D

provat 225x18(samma watt = samma värme) & gav bättre resultat. gav stor skillnad i company of heroes 2 när jag gjorde ett test.

men i ditt fall tror jag det är 950 som är stoppklossen.

ps. finns ett spel som x8 älskar & det är battlefield =D tyvärr är 90% av spel idag bundna till 2-4 kärnor :/
(framtidssäker, frågan är när den framtiden kommer för 8 trådar i spel?)

ps2. min var aldrig stabil i occt / stresstest då tempen alltid gick uppåt xd men var ändå stabil i spel flera timmar

Permalänk
Medlem

@Disney

Hur skulle 950 vara en "stoppkloss" i dessa tester, förutom GPU-testet? Hans GPU, RAM och CPU verkar alla prestera sämre än genomsnitt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotherlovingOidipus:

@Disney: Kortet ska nog bytas ut. tack för tipsen

Är tveksam att överklocka min CPU. Den går upp i 73 celcius med ett spel igång trots en bra kylare. HAr testat att slå av en kärna eller två och fick bättre temp men såklart sämre prestanda.

Men eftersom jag är villig att testa allt: vad specifikt menar du med 225x20?

tack!

Är inte det lite varmt? Svårt att hitta specifika siffror men 8350 har ju en max temp på 61c enligt AMD. Så det är inte omöjligt att den temp throttlar när du närmar dig 73c+.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@frong:
@Disney

Bra fråga. Skulle jag gärna veta mer specifikt varför det skule vara så, ju mer jag lär mig desto bättre!

Permalänk

@Elghinnarisa: Efter mycket forum grävande sedan tidigare så visade det sig att 70 C var acceptabelt för denna CPU som arbetstemp när man spelar tex. Har gjort allt jag kan för att trycka ned tempen dock. Efter två kylarbyten och massvis av andra lösningar så har jag gått ifrån 93 C med ett spel på höga grafikinställningar plus en del program i bakgrunden såsom spotify eller chrome till 71-73 grader.

Jag har nått punkten då att installera ett kylaraggregat i datorn vore nästa steg tyvärr. Och det är för löjlig dyrt och onödigt när man kan skaffa en bättre CPU när pengarna tillåter som inte når lika höga temperaturer.

Permalänk

Det känns ofta som att kylning kan vara en faktor som gör att system, presterar dåligt, processorerna kan ju underklocka sig själva så de inte blir överhettade, kan ju vara värt att byta ut kylpastan vart annat år. Hade själv det problemet nyligen, sen bytte jag kylpasta och allt blev mycket tystare och fungerade asbra igen!

En grej, oavsett om man har en laptop eller ej så finns det ju energialternativ på en windows-dator, gå in i kontrollpanelen och säkerställ att din är inställd på hög prestanda och inte balanserat läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotherlovingOidipus:

@Elghinnarisa: Efter mycket forum grävande sedan tidigare så visade det sig att 70 C var acceptabelt för denna CPU som arbetstemp när man spelar tex. Har gjort allt jag kan för att trycka ned tempen dock. Efter två kylarbyten och massvis av andra lösningar så har jag gått ifrån 93 C med ett spel på höga grafikinställningar plus en del program i bakgrunden såsom spotify eller chrome till 71-73 grader.

Jag har nått punkten då att installera ett kylaraggregat i datorn vore nästa steg tyvärr. Och det är för löjlig dyrt och onödigt när man kan skaffa en bättre CPU när pengarna tillåter som inte når lika höga temperaturer.

Det som är svårt att avgöra, för det finns gott om folk på andra forum som har haft problem med att den klockar ned sig själv ganska direkt över 61c, och andra klarar sig hela väg upp mot 80c innan det sker. Väldigt olika beroende på vilken maskin dom har.
Är ju dock ganska enkelt att se om det händer eller ej, vilket du bör ha märkt om det nu vore fallet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotherlovingOidipus:

@Elghinnarisa: Efter mycket forum grävande sedan tidigare så visade det sig att 70 C var acceptabelt för denna CPU som arbetstemp när man spelar tex. Har gjort allt jag kan för att trycka ned tempen dock. Efter två kylarbyten och massvis av andra lösningar så har jag gått ifrån 93 C med ett spel på höga grafikinställningar plus en del program i bakgrunden såsom spotify eller chrome till 71-73 grader.

Jag har nått punkten då att installera ett kylaraggregat i datorn vore nästa steg tyvärr. Och det är för löjlig dyrt och onödigt när man kan skaffa en bättre CPU när pengarna tillåter som inte når lika höga temperaturer.

Upp till 70+ är helt ok för den CPUn skulle jag säga. Inte ens säkert att temp-sensorn visar rätt i alla fall. Om den är stabil så är det lugnt.
Din GPU är störtsta problemet just nu. CPUn är ok, men inte heller bra i dagens mått mätt i CPU-tunga spel. Är nog svårt att hålla 60fps i CPU-tunga spel med den processorn oavsett GPU. Med det sagt, så skulle jag vid en GPU upgradering hålla mig till nvidia då de har betydligt lägre CPU överhead i sina drivrutiner för för DX11 applikationer. Kolla på minst ett GTX1060 eller GTX980 begagnat, de är ungefär likvärdiga.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Skankalicious:

Det känns ofta som att kylning kan vara en faktor som gör att system, presterar dåligt, processorerna kan ju underklocka sig själva så de inte blir överhettade, kan ju vara värt att byta ut kylpastan vart annat år. Hade själv det problemet nyligen, sen bytte jag kylpasta och allt blev mycket tystare och fungerade asbra igen!

En grej, oavsett om man har en laptop eller ej så finns det ju energialternativ på en windows-dator, gå in i kontrollpanelen och säkerställ att din är inställd på hög prestanda och inte balanserat läge.

Kylpastan byts ut reguljärt (inte för ofta) och alla enerhiinställningar i Windows och nvidia control panel är inställda på prestanda.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Upp till 70+ är helt ok för den CPUn skulle jag säga. Inte ens säkert att temp-sensorn visar rätt i alla fall. Om den är stabil så är det lugnt.
Din GPU är störtsta problemet just nu. CPUn är ok, men inte heller bra i dagens mått mätt i CPU-tunga spel. Är nog svårt att hålla 60fps i CPU-tunga spel med den processorn oavsett GPU. Med det sagt, så skulle jag vid en GPU upgradering hålla mig till nvidia då de har betydligt lägre CPU överhead i sina drivrutiner för för DX11 applikationer. Kolla på minst ett GTX1060 eller GTX980 begagnat, de är ungefär likvärdiga.

Tack! Ska kolla på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MotherlovingOidipus:

1. ägt denna cpu. xD

2. testa sänka grafiken / upplösning & får du mer fps = grafikkortet problemet.

3. nvidia´s budget grafikkort har lägst siffor i slutet(likaså amd) dvs 950 = billigaste budget. 770 var likvärdigt 680 / 960 dvs ditt 950 är som ett 670

4. går enkelt att ha task management igång & se ifall cpun verkar köra på i 100% i 99% av tiden?

ps. så länge resten av datorn inte mår dåligt av värmen & datorn inte hänger sig är det ett bra tecken. tror min låg runt 70c också

Permalänk
Skrivet av Disney:

@MotherlovingOidipus:

1. ägt denna cpu. xD

2. testa sänka grafiken / upplösning & får du mer fps = grafikkortet problemet.

3. nvidia´s budget grafikkort har lägst siffor i slutet(likaså amd) dvs 950 = billigaste budget. 770 var likvärdigt 680 / 960 dvs ditt 950 är som ett 670

4. går enkelt att ha task management igång & se ifall cpun verkar köra på i 100% i 99% av tiden?

ps. så länge resten av datorn inte mår dåligt av värmen & datorn inte hänger sig är det ett bra tecken. tror min låg runt 70c också

Bra att veta! Jag har sänkt inställningarna på spel och generellt för att få fler fps. Det ser ut som om det bli att köpa ett nytt kort vid tillfälle och går överklockar tills dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotherlovingOidipus:

Bra att veta! Jag har sänkt inställningarna på spel och generellt för att få fler fps. Det ser ut som om det bli att köpa ett nytt kort vid tillfälle och går överklockar tills dess.

Skickades från m.sweclockers.com

lugnt. du kan alltid prova oc grafikkortet. höja volten så den klarar högre mhz. finns volt moddar att göra men då behöver du fysiskt modda kortet =D men sett vissa resultat som fått upp till 50% mer mhz =D

Permalänk
Skrivet av Disney:

lugnt. du kan alltid prova oc grafikkortet. höja volten så den klarar högre mhz. finns volt moddar att göra men då behöver du fysiskt modda kortet =D men sett vissa resultat som fått upp till 50% mer mhz =D

Använder Msi Afterburner och pumpar upp till 220/130 & +15 V. Klar skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Generellt sett vill man helst ha moderkort av högre klass om man ska pressa 8350 till max. De flesta 970 kort har relativt klen strömförsörjning, jag tror ditt är hyfsat. Om du kan få temp under kontroll kan du ju sikta på en moderat överklock, jag skulle inte vilja pressa den till bristningsgränsen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Generellt sett vill man helst ha moderkort av högre klass om man ska pressa 8350 till max. De flesta 970 kort har relativt klen strömförsörjning, jag tror ditt är hyfsat. Om du kan få temp under kontroll kan du ju sikta på en moderat överklock, jag skulle inte vilja pressa den till bristningsgränsen iaf.

instämmer delvis. moderkortet kan brinna upp

helst om man kollar på asrocks hemsida =>

* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.

dvs bra ventilation i lådan om du tänkte leka eller så brinner moderkortet upp X)

Skrivet av MotherlovingOidipus:

Använder Msi Afterburner och pumpar upp till 220/130 & +15 V. Klar skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

tänkt dig ett gammalt 780 ti t.ex som har 2880 "kärnor" vs ditt 950 med 768 ?

Permalänk
Skrivet av Disney:

instämmer delvis. moderkortet kan brinna upp

helst om man kollar på asrocks hemsida =>

* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.

dvs bra ventilation i lådan om du tänkte leka eller så brinner moderkortet upp X)

tänkt dig ett gammalt 780 ti t.ex som har 2880 "kärnor" vs ditt 950 med 768 ?

Väldigt bra att veta. Såg att något i systemet helt klart inte gillar överklockning. Prestandan i benchmark sjönk med 5% för CPU när jag pressade från 4GHZ till 4,5.

Jag skiter i att klocka CPU och håller mig till att pressa GPU lite.

Tack så mycket för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack alla svar! Det ser ut som om jag helt enkelt får köpa nya delar dvs ny CPU & GPU när plånboken tillåter.

Trevlig nationaldag på er!

Skickades från m.sweclockers.com