Går inte att boot till windows 10 utan USB installdisken

Permalänk
Medlem

Går inte att boot till windows 10 utan USB installdisken

Har ett lite äldre moderkort X58 Pro-E där jag för ett tag sedan uppgradera från windows 8 till Windows 10. Köpte ny SSD och skulle installera om Windows 10 men efter installationen så vill windows inte starta upp utan att jag har USB disken i.

Jag skapade en Windows 10 disk med hjälp av Windows MEdia Creation Tool. Bootar om datorn med USB och installationen går bra. Men så fort datorn ska boota från SSD som jag installerat på säger den att det inte finns något operativsystem och att jag ska starta om datorn. Sätter jag i USB disken så starta datorn upp och jag kan då välja att starta setupen igen eller boota windows 10.

Vad jag har förstått så har datorn inte UEFI läge utan bara i Legacy. Men hur får jag datorn att starta från min SSD efter att jag har installerat från min USB? Har försökt att köra Start reparation men det går inte på windows 10 SSD. Står att det inte gick att genomföra.

Snälla behöver hjälp snabbt!

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Hur ser partitioner etc ut? Ligger recovery partition på SSD C: och vilken är primär partition? Kör diskhanterarern och kolla (du kan skriva diskmgmt.msc i startmenyn också)

Permalänk
Medlem

@Fulci: Så här ser det ut https://imgur.com/a/gpuZLj0

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din andra disk är "startdisk" Där ligger alltså startfiler för ditt W10.
Boot/mbr måste fixas.

Permalänk
Medlem

Har ingen bra ide om lösning på problemet. Det verkar som installationen lagt data på flera enheter. Ett alternativ kanske är att försöka en reparationsinstallation med alla andra diskar urkopplade. Dvs bara Win10 systemdisken igång. Såg ingen recovery partition heller, normalt brukar Windows installera en sådan på ett par hundra MB på boot enheten.

https://www.tenforums.com/tutorials/16397-repair-install-wind...

Det finns ett kommandot "bcdedit" som visar lite om bcd. Med kommandot "bcdboot" kan man bygga om bcd, men jag tycker inte du ska göra det när du inte riktigt vet vad felet är. Då är en repair install lite enklare att börja med.

Permalänk
Medlem

@Andi2k11: Föreslår att du kopplar ur disk S: helt från datorn, sen tar du och kopplar ur disk C: som jag antar är din SSD, denna kopplar du in på moderkortets SATA port där disk S: satt. vänta med att koppla in disk S: tills Windows är klart och fungerar..

Sen bootar du din USB med installationsprogramet för Windows, välj din SSD, ta bort partitionen som ligger där, klicka uppdatera och sen nästa bara, skapa ingen partion, det gör installationsprogramet åt dig.

Sen bör allt funka som det ska och du kan koppla in din S: disk igen dock på den SATA port där din SSD sitter just nu, C: Windows bör helst vara disk 0 nämligen..

Vist kanske man kan fixa till det ändå, med då diskarna sitter fel från början så kan man lika gärna börja om från början, då det inte tar lång tid..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@Andi2k11: Föreslår att du kopplar ur disk S: helt från datorn, sen tar du och kopplar ur disk C: som jag antar är din SSD, denna kopplar du in på moderkortets SATA port där disk S: satt. vänta med att koppla in disk S: tills Windows är klart och fungerar..

Sen bootar du din USB med installationsprogramet för Windows, välj din SSD, ta bort partitionen som ligger där, klicka uppdatera och sen nästa bara, skapa ingen partion, det gör installationsprogramet åt dig.

Sen bör allt funka som det ska och du kan koppla in din S: disk igen dock på den SATA port där din SSD sitter just nu, C: Windows bör helst vara disk 0 nämligen..

Vist kanske man kan fixa till det ändå, med då diskarna sitter fel från början så kan man lika gärna börja om från början, då det inte tar lång tid..

Instämmer helt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate