Är LG G7 enda telefonen för mig?

Permalänk
Medlem

Är LG G7 enda telefonen för mig?

Hej!
TL:DR: En telefon som G7 fast med bättre batteri, finns det?

Behöver byta telefon asap från min nuvarande iPhone då jag känner mig på tok för instängd med den, och behöver återgå till Android...

LG G7 har följande:
SD Kort (Kör fortfarande lokalt lagrad musik)
IP68
3.5mm Bra ljud med DAC
Vidvinkelkamera

Minus:
Klenare batteri än många andra (3000mAh)

Jag har gillat LG genom åren - bra telefoner med vissa funktioner bättre än andra och tvärtom, men finns det andra telefoner som har dessa egenskaper som G7?
G7 hade varit ett givet köp om den hade haft kraftigare batteri - men kanske något att "bara acceptera" i dagens läge att batteritiderna är dåliga i telefoner?

Två telefoner jag tittat mycket på var: P20 Pro och One Plus 6 men dessa är inte i åtanke pga. SD-kort och 3.5mm uttag fattas. Flera vänner har S9 och ingen av dem klarar sig heldag med sin telefon(?) och då fattas förstärkt ljud & vidvinkel kamera.

Så antar att man eventuellt får söka sig till mindre kända tillverkare för att uppnå dessa 'krav' - eller vänta på att 'allt' förbättras inom mobilvärlden?

Tacksam för svar,
Mvh

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett bra val, ja.
Jag har en S9'a just nu också och jag klarar mig utan problem en hel dag, även med flera timmar SoT och spelande.
Helt klart mycket bättre batteritid än min gamla telefon som hade 3500Mah. Vilket inte är konstigt då den är ganska gammal och ineffektiv emot dagens hårdvara.

Angående kameran så stämmer det att ja, den har en vidvinkel kamera. Men kvalitén är tydligen "sådär" om något.

Allt jag kan hitta är ungefär, 'bra idé, dåligt utförd' om kameran. Vidvinkel är trevligt, men kvalitén är så pass dålig att de tester jag hittar verkar tycka att den har är ganska meningslös. Relativt till andra telefoner runt samma prisklass som G7'an går upp emot, så är kameran troligen den svagaste punkten på G7'an.

Men det är ju faktiskt en telefon, så sådant för man köpa helt enkelt.

När det kommer till kamera så är P20 pro helt klart mycket bättre, S9/S9+ är också bättre.

Jag var sugen på P20 och 1+6 själv, men för mig är 3.5mm ett krav och kameran ska vara bra eller bättre. Då jag använder den mycket. Själv är jag väldigt nöjd med min S9.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Mate 9 pro?
4000 maH batteri, 3.5MM, ingen plats för SD-kort med 128 GB Minne.
Bra processor och 6GB Ram

Tycker mig sett dessa nya för 3500:- lite här och var.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Oneplus har 3.5mm uttag, 256Gb och bra batteritid

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Och pissig kamera. Tvivlar på att det är ett alternativ när TS verkar vara ute efter något med bra kamera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Och pissig kamera. Tvivlar på att det är ett alternativ när TS verkar vara ute efter något med bra kamera.

Pissig kamera? I jämförelse med vad? Kollar man jämförelser på tuben mellan ex. OP6, LG G7 och P20 Pro, så tycker jag att OP5 tar bäst bilder. Ok naturliga färger, bra skärpa osv. LG G7 överexponerar varenda bild och P20 Pro har sitt äckliga AI-läge som lägger på sådan hue på sina bilder att man kan tro att det är en Fortnite-spelar som tagit bilden..

That's my side of thinks. OP6 skulle vara min rekommendation med tanke på att man kan få den i 256 Gb-modell. Men om det är ljudet och vidvinkeln du är ute efter, så är det väl enbart LG som levererar.

Edit: Länk till jämförelsen, för den som vill se..

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

@Niivpzi
Om G7:an har dom funktionerna du är ute efter så kör! Själv är (var) jag van vid att alltid ha en laddare med mig om jag skulle nånstans för att snabbt kunna få lite mer kräm under dagen, så jag har väl accepterat att batteriet är dagens smartphones stora akilleshäl.

Själv har jag precis skaffat mig en S9+ som jag är mycket nöjd med! Gick från att ha haft Sony Z5 och XZ, vilka jag var nöjd med också, förutom batteritiden.
Med S9:an klarar jag mig utan problem en hel dag. Går oftast upp kring 05.30-06 och är hemma mellan 17 och 19:30 beroende på vilken dag det är men har ca 30-40% kvar när jag är hemma. Då är det mycket YouTube till och från jobbet. Svara på sms, samtal och fotografering under arbetsdagen. Men tidigare Sony-lurarna så hade jag knappt 15% kvar om jag inte laddade luren under dagen, vilket jag alltid gjorde.
Men nya luren så laddar jag en snabbis under dagen om jag vet att jag ska iväg på något under kvällen annars när det är läggdags.

Kameran är jag väldigt imponerad av och likaså ljudet. Om den har en DAC har jag ingen aning om men dom gånger jag inte använder mina Sennheiser HD4.50 så tycker jag att ljudet är riktigt bra, iaf för Spotify..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Jag har haft v30 i ett par veckor och är riktigt nöjd med den än så länge. Brukar köra GPS minst 2-3 timmar, kolla Youtube en del och snap och pratande i tel och när jag lägger mig vid 23 tiden så brukar batteriet vara vid 20-30. kan inte heller förstå varför alla mobiler inte har vidvinkel, kommer bli svårt att byta tillben mobil utan. Enda grejen jag inte gillar är att främre kameran suger.

Permalänk
Medlem

Jag gick från en G6 till P20 Pro, superkamera och bra batteritid.
Länk till fototråd på swedroid: https://swedroid.se/forum/threads/fototraden-p20-p20-pro.1551...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Verkar vara ett bra val, ja.
Jag har en S9'a just nu också och jag klarar mig utan problem en hel dag, även med flera timmar SoT och spelande.
Helt klart mycket bättre batteritid än min gamla telefon som hade 3500Mah. Vilket inte är konstigt då den är ganska gammal och ineffektiv emot dagens hårdvara.

Angående kameran så stämmer det att ja, den har en vidvinkel kamera. Men kvalitén är tydligen "sådär" om något.

Allt jag kan hitta är ungefär, 'bra idé, dåligt utförd' om kameran. Vidvinkel är trevligt, men kvalitén är så pass dålig att de tester jag hittar verkar tycka att den har är ganska meningslös. Relativt till andra telefoner runt samma prisklass som G7'an går upp emot, så är kameran troligen den svagaste punkten på G7'an.

Men det är ju faktiskt en telefon, så sådant för man köpa helt enkelt.

När det kommer till kamera så är P20 pro helt klart mycket bättre, S9/S9+ är också bättre.

Jag var sugen på P20 och 1+6 själv, men för mig är 3.5mm ett krav och kameran ska vara bra eller bättre. Då jag använder den mycket. Själv är jag väldigt nöjd med min S9.

Kört G3 och G5 med vidvinkel - det man vill ha ett foto av när omständigheterna inte tillåter är mer än acceptabelt
Då är våra krav nog rätt lika - men har svårt att hitta något overwhelming om S9's ljud då verkar en separat DAC vara ett alternativ.

Skrivet av Lodisen:

Mate 9 pro?
4000 maH batteri, 3.5MM, ingen plats för SD-kort med 128 GB Minne.
Bra processor och 6GB Ram

Tycker mig sett dessa nya för 3500:- lite här och var.

Yes, SD kort är ett måste, 128gb kommer inte vara mycket man fotat lite och kör lokal musik Det är minst ett 128gb SD Kort som sitter i också.

Skrivet av flukke:

SD Kort

Skrivet av Elghinnarisa:

O5T har hyffsat bra kamera - i min mening också.

Skrivet av xeRoos:

Pissig kamera? I jämförelse med vad? Kollar man jämförelser på tuben mellan ex. OP6, LG G7 och P20 Pro, så tycker jag att OP5 tar bäst bilder. Ok naturliga färger, bra skärpa osv. LG G7 överexponerar varenda bild och P20 Pro har sitt äckliga AI-läge som lägger på sådan hue på sina bilder att man kan tro att det är en Fortnite-spelar som tagit bilden..

That's my side of thinks. OP6 skulle vara min rekommendation med tanke på att man kan få den i 256 Gb-modell. Men om det är ljudet och vidvinkeln du är ute efter, så är det väl enbart LG som levererar.

Edit: Länk till jämförelsen, för den som vill se..

Yes, du har rätt relativt långt, att stänga av AI och köra manuella fokuseringar fungerar bäst.
SD Kort vinner över 1TB internlagring ;/ Jag litar inte på det interna först och främst pga om telefonen går sönder helt så finns det INGET att göra.

Skrivet av Tandborste:

@Niivpzi
Om G7:an har dom funktionerna du är ute efter så kör! Själv är (var) jag van vid att alltid ha en laddare med mig om jag skulle nånstans för att snabbt kunna få lite mer kräm under dagen, så jag har väl accepterat att batteriet är dagens smartphones stora akilleshäl.

Själv har jag precis skaffat mig en S9+ som jag är mycket nöjd med! Gick från att ha haft Sony Z5 och XZ, vilka jag var nöjd med också, förutom batteritiden.
Med S9:an klarar jag mig utan problem en hel dag. Går oftast upp kring 05.30-06 och är hemma mellan 17 och 19:30 beroende på vilken dag det är men har ca 30-40% kvar när jag är hemma. Då är det mycket YouTube till och från jobbet. Svara på sms, samtal och fotografering under arbetsdagen. Men tidigare Sony-lurarna så hade jag knappt 15% kvar om jag inte laddade luren under dagen, vilket jag alltid gjorde.
Men nya luren så laddar jag en snabbis under dagen om jag vet att jag ska iväg på något under kvällen annars när det är läggdags.

Kameran är jag väldigt imponerad av och likaså ljudet. Om den har en DAC har jag ingen aning om men dom gånger jag inte använder mina Sennheiser HD4.50 så tycker jag att ljudet är riktigt bra, iaf för Spotify..

S9 har bra aPTX ljud via BT till trådlösa hörlurar (Nog mer fokus på det då majoriteten av hörlurar är trådlösa idag)
Tack, det ger en liten idé och visst att ladda under dagen går bra när man tänker efter.

Skrivet av babgjyshi:

Jag har haft v30 i ett par veckor och är riktigt nöjd med den än så länge. Brukar köra GPS minst 2-3 timmar, kolla Youtube en del och snap och pratande i tel och när jag lägger mig vid 23 tiden så brukar batteriet vara vid 20-30. kan inte heller förstå varför alla mobiler inte har vidvinkel, kommer bli svårt att byta tillben mobil utan. Enda grejen jag inte gillar är att främre kameran suger.

Yep ser ut att bli en LG lur igen, V30 är jag riktigt riktigt sugen på - dock skillnaden emot G7 är att V30 har mindre vidvinkel-grad och att bilden har lite av Fish-eye känsla som G7 försökt ta bort helt.
Om V30 överlever din dag med det där så kommer G7 köra samma utan problem

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har en OP6 och det är verkligen ingen pisskamera.
Tycker den är ritktigt bra, skulle inte säga bästa kameran men den tradar blows med de bästa kamerorna hela tiden. Pro-modet är bra och lättanvänd också om man gillar det.
För video är 4k60 riktigt nice! Och slowmotionen är också väldigt bra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Varför måste du ha SD kort om mobilen ändå har 256 GB? Annars skulle också Galaxy S8/S9 kunna vara ett alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Yep ser ut att bli en LG lur igen, V30 är jag riktigt riktigt sugen på - dock skillnaden emot G7 är att V30 har mindre vidvinkel-grad och att bilden har lite av Fish-eye känsla som G7 försökt ta bort helt.
Om V30 överlever din dag med det där så kommer G7 köra samma utan problem

Nu när jag kört gps i kanske 1h och kört lite youtubemusik, pratat i kanske 10 min, så är batteriet på 65%, laddaren togs bort 0600. Om du väntar lite så brukar cdon ha kampanj då och då och sälja v30 för 5555, köpte min då och tycker att det är oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför måste du ha SD kort om mobilen ändå har 256 GB? Annars skulle också Galaxy S8/S9 kunna vara ett alternativ.

SD Kort vinner över 1TB internlagring ;/ Jag litar inte på det interna först och främst pga om telefonen går sönder helt så finns det INGET att göra.
Är man "gammalmodig" så är man, lokala filer där man har kontroll över dem tycker jag är bäst så kör inga som helst Cloud lösningar eller dylikt heller - mer än googles egna Photos som har oändlig lagring med nedskalade foton.

Skrivet av babgjyshi:

Nu när jag kört gps i kanske 1h och kört lite youtubemusik, pratat i kanske 10 min, så är batteriet på 65%, laddaren togs bort 0600. Om du väntar lite så brukar cdon ha kampanj då och då och sälja v30 för 5555, köpte min då och tycker att det är oslagbart.

V30 är absolut intressant, blir att försöka se ifall G7 är billigare strax efter sommaren när V35 är lanserad - är väl något prat om nya Oreo och P på hårdvarunivå där nya telefoner och hur android är fördelat på enheten så ska tillverkare få fördelar, tror V30 kom strax innan det. Men tack för tipset ska hålla koll!
Kan bli ännu billigare och slumpas ut vid V35 lansering också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asus Zenfone 5z är den telefonen jag finner mest intressant just nu. Har plats för minneskort och har hörlursjack. Snapdragon 845 för bara 5k kronor. Bara ett tips så du kan kolla upp den på egen hand om den verkar intressant även för dig
https://www.inet.se/produkt/1999573/asus-zenfone-5z-morkbla