Hjälp med val utav dac. Atoll 200, M-DAC+ Primare I22

Permalänk
Medlem

Hjälp med val utav dac. Atoll 200, M-DAC+ Primare I22

Köpt en ny hifi rigg, och det är dags att uppgradera min Q-DAC.
Kikar på Atoll 200, M-DAC+ och Primare I22 DAC.
Jag har läst en hel del och det är väldigt kompetenta dacs allihop. Men jag har inte hört någon utav dom och har inte möjlighet just nu att låna hem och prova heller.

Någon här kanske har mer erfarenhet utav dessa tre?
Det ska paras med Bladelius försteg/slutsteg, och det kommer till största del vara streamad musik som gäller

Permalänk
Medlem

Vad saknar du hos din nuvarande dac?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@oatp1b1:

Ljudbilden har jag upplevt som ganska platt med QDAC, det är ingen bra matchning alls för mina högtalare som är av waveguide typ.
Sen det faktum att resten av anläggningen är silverfärgad och QDAC'en är svart är nästan anledning nog bara där, perfekt ursäkt för att kliva upp ett steg.

Saknar egentligen ingenting med QDAC'en, jag vill bara ha mer utav det goda

Permalänk
Rekordmedlem

Yulong DA9 är väldigt bra http://old.yulongaudio.com/en/product_detail.asp?pid=57 har en vän som har en sån och han är både kräsen och nöjd med den, jag har också lyssnat på den och den låter neutralt och korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Aldrig hört talas om dom förut men just den där modellen verkar vara väldigt omtyckt! Blev ett fjärde alternativ nu.

Permalänk
Avstängd

Jag använder en Benchmark DAC2 som jag är mycket nöjd med.

Permalänk

@Kimkimone: Hmm, rätta mig om jag har fel.
Men Primare I22 Dac är väl en förstärkare + dac och eftersom du har försteg och slutsteg så känns det som bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

@keyser_01:

Du har helt rätt, jag borde förmodligen leta efter en renodlad DAC. Men det finns en l22 för 5200:- på Blocket, vilket gör att det känns fortfarande som en riktigt prisvärd kandidat. Har du någon erfarenhet utav l22?

Permalänk

@Kimkimone: Inte det, har bara Primare I32 +dackortet som driver ett par System Audio Mantra 60 och tycker det fungerar bra.

Edit: Kollar man prisjkt så skiljer det 2500:- på I22 med och utan dac. Dac-kortet är ju inte så dyrt i den och det känns att det blir ganska dyrt med 5200:- för det kortet. Hur ska du koppla det till din Bladelius combo?

Blev lite nyfiken vilka för- och slutsteg du har?

Permalänk
Medlem

@keyser_01:

Lät som en väldigt spännande setup du har!

Du ser, du har mycket bättre koll än mig, därför jag är här, för att låna lite utav eran expertis.
Jag har en Bladelius Tyr MK1 och en Bladelius Balder MK1. Och det lär väl bli RCA till till Tyr'en

Permalänk
Medlem

Funkar det med enbart USB som input ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Funkar det med enbart USB som input ?

Absolut! Vad har du för spännande i åtanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

Absolut! Vad har du för spännande i åtanke?

Då kanske en ODAC funkar, vet dock ej om den kommer att bli en uppgradering över din nuvarande.

Är designad av en privatperson och sedan så har företag lagt in den i olika chassin.
http://nwavguy.blogspot.com/2012/04/odac-released.html

Till ex en sånn här: http://www.headnhifi.com/dac/odac-xl-version

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

@reaperishere:

Verkade sjukt prisvärd iaf! 100% transperant lät mycket intressant, gillar den minimalistiska designen med.

Permalänk

@Kimkimone: Bara en tanke, men här måste någon annan säga ifrån men kan en dac få din anläggning att låta platt som du beskriver? Personligen tror jag inte en ny dac är den rätta vägen att gå men som sagt är förlite kunnig inom området. Har du provat med någon annan ljudkälla?

Kan det vara rummet som spökar, högtalarplacering spånar nu bara och jag är ute på lite djupt vatten känns det som.

Permalänk
Medlem

@keyser_01:
Du kan ha helt rätt, jag är ganska ny på det här jag med. Det är bara bra att du kommer med idéer, min första instinkt var att det är just Q-DACen som är problemet för jag har läst att flera upplevt just den likadant.

Besökte Lasses HIFI i Falun idag och beskrev mitt problem, han trodde att det antingen var akustiken i rummet eller min signalkälla som var problemet. Det hade varit enklare om det bara varit DACen hehe.

"60% elektronik, 40% akustik", skulle tagit tummen ur röven och åkt dit direkt istället för att slösa eran tid

Permalänk

@Kimkimone: Ta med dig din dac och prova med några andra dac:ar på plats så får du ju höra om det är någon stor skillnad. För att börja utesluta något.

Försök att flytta runt högtalarna och sök lite på google om just dina högtalare för att få uppfattning om de är känsliga för placering.

Använder du spotify när du streamar?

Prova att skapa en tråd på annat forum, t.ex hififorum.nu eller minhembio.com kan du få fler tips och ideér.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kimkimone:

@keyser_01:
Du kan ha helt rätt, jag är ganska ny på det här jag med. Det är bara bra att du kommer med idéer, min första instinkt var att det är just Q-DACen som är problemet för jag har läst att flera upplevt just den likadant.

Besökte Lasses HIFI i Falun idag och beskrev mitt problem, han trodde att det antingen var akustiken i rummet eller min signalkälla som var problemet. Det hade varit enklare om det bara varit DACen hehe.

"60% elektronik, 40% akustik", skulle tagit tummen ur röven och åkt dit direkt istället för att slösa eran tid

40 % akustik, 40% fonogramkvalitet, 20 % utrustning är nog närmare sanningen om man bedömer hur stor påverkan det blir på ljudkvaliten från varje del.
En anläggning för 10 000 kr kan låta enorm bra i ett bra rum och med välinspelad musik, men en dyr anläggning kan aldrig låta bra i ett dåligt rum eller om inspelningen man vill återge är dålig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@keyser_01:

Du har rätt, jag gör det nog bara krångligare för mig själv än det behöver vara. Tidal/spotify.
Får kika in något ljudforum som du säger

Permalänk
Skrivet av Kimkimone:

@keyser_01:

Du har rätt, jag gör det nog bara krångligare för mig själv än det behöver vara. Tidal/spotify.
Får kika in något ljudforum som du säger

Hej!

Hur har det gått, fått någon rätsida på ljudbilen?