Köpråd, ny android-lur till rimlig budget

Permalänk
Medlem

Köpråd, ny android-lur till rimlig budget

Lyckades idag tappa min telefon så att det är massiva sprickor på så väl display som baksida och behöver därför lite oplanerat köpa en ny. Har inget behov av flaggskeppsmobiler och vill istället komma undan så billigt som möjligt vid någon sweet spot där pris möter prestanda. Riktpris kring 4 000 kr tänker jag mig; billigare är givetvis att föredra men dyrare kan vara ett alternativ om det är befogat sett till vad man får. Krav är att det ska vara en android-telefon.

Högt prioriterade egenskaper i någorlunda fallande ordning är:
- Bra batteritid.
- Minimum av saker som kan gå sönder, exempelvis inte någon baksida i glas.
- Bra kamera.
- Hörlursuttag (3,5 mm)
- Många framtida uppdateringar av mjukvara och helst så ren android-upplevelse som möjligt
- Laddning via USB C (gärna med snabbladdning)

Utifrån ovanstående och de recensioner jag läst och de sökningar jag gjort verkar det mesta tala för att Nokia 7 plus är den mobilen jag borde välja. Nokia 8 känns dock också som ett hett alternativ (jag har läst tråden om dessa två här på sweclockers så ni behöver inte hänvisa till den). Övriga alternativ verkar vara LG G6 (jag har positiva erfarenheter av LG G2), Sony Xperia XZ1 samt Motorola G6 plus. Den gamla allmänna favoriten OnePlus tycker jag verkar lite för dyr utan att ge mig något bang for the buck sett till mina prioriteringar.

Någon som kan hjälpa mig med hur jag bör resonera mellan dessa modeller eller om det finns någon annan modell jag bör överväga? Kommer behöva göra inköpet inom de närmaste dagarna så snabb hjälp uppskattas.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en Asus Zenfone 5Z och har aldrig varit mer nöjd.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Hmmm, ja den verkar onekligen också intressant. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Köpte en Huawei P20 Lite för nån månad sedan och är absolut inte besviken för dom pengarna man fick betala. Kamera fram som bak är ruggigt bra för den prislappen.

Permalänk
Medlem

Moto G6. Jag är grymt nöjd med deras lurar. Har haft G1, G4. Och frugan G2,G5. Farsan G5 Plus. Men jag skulle skippa plus luren, den har glasdelar. Helt enkelt en välgjord, mycket prisvärd telefon utan extra krafs. Clean installation av Android också. Köper den antagligen på black friday, borde finnas för en billig peng då. Lycka till.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Många bra tips, tack för detta! Antar att jag får ta mig till en butik för att se om man får någon aha-upplevelse när man klämmer på de olika alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Många bra tips, tack för detta! Antar att jag får ta mig till en butik för att se om man får någon aha-upplevelse när man klämmer på de olika alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kika även på Honor 8/9

Jag har 8 Lite och tycker att den fungerar bra, så de lite vassare modellerna borde ju logiskt sett kännas ännu lite rappare.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Nokia gör trevliga lurar med helt ren android, de nyaste har Android One så de garanterar uppdateringar i två år om jag minns rätt.

Edit: läste lite bättre nu, såg att du redan kollat på 7plus. Det verkar vara en trevlig lur, jag har själv 5an och är jättenöjd.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla tips! Efter mycket funderande och googlande har jag nu beställt en Nokia 8. I slutändan stod det mellan denna och Nokia 7 Plus trots allt. Moto G6 var nära men jag litar inte på att få uppdateringar från det företaget. Nokia 7 Plus kändes nästan för stor för att få plats i ett par kostymbyxor/chinos och gick därför bort (även om det i övrigt verkar vara en grym telefon på alla sätt).

Nokia 8 har sina nackdelar men enligt vad jag förstått ska den få en ordentlig kamerauppdatering snart vilket förhoppningsvis förverkligar kamerahårdvaran den sitter och den ingår i Android One vilket jag värdesätter mycket. Batteritiden ska vidare vara helt ok, om än inte fenomenal, och som (ex-)flaggskepp har den en hel del fördelar jämfört med övriga lurar i prisklassen. Förutom att få bättre processor och grafikdel får man för tillfället versionen med 6 gb i ram och 126 gb lagring för samma pris som övriga alternativ.

Har fortfarande inte sett en i verkligheten så får väl bara hoppas att jag blir nöjd när jag väl har den i handen.

Tack för hjälpen än en gång.