Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Sweclockers - där alla hatar nvidia och intel men alla köper nvidia och intel xD
Själv köper jag det som är bäst oavsett om det är rött, grönt, blått.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag rullar kanske iväg nu men det finns ju säkerligen en anledning till det. Att AMD varit ifrån serverfronten och med CPUs ett tag kan ju kanske, möjligtvis och delvis hålla folk ifrån AMD när dom testat något som fungerar. Att folk som däremot inte ställer lika höga krav på träffsäkerhet säkerligen kommer välja AMD framför Intel råder det ingen tvekan om, speciellt inte om dom har en viss summa att lägga på hårdvaran. Angående Nvidia så brukar det låta som fanboysen här inte vill att dom ska ha kunder. För det finns ju miners. Och hårdvaran som AMD har är ju taget bättre än Nvidias. Men för oss vanliga dödliga gamers så vet nog alla att det inte stämmer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Posta gärna en Normal kylare som klarar fulllast med 4.3-4.5 på 28cores.

Ett vassare vattenkylningspaket (AIO som H110i klarar nog inte 4.5, då får man nog gå ner ytterligare i frekvens) borde nog greja det, förmodligen 750 watt effekt som behöver kylas vid 4.5, Threadripper på 4.12GHz borde ha ungefär samma krav på kylning.

4.5 kanske är optimistiskt, men räknar man på 4.3 så borde det ligga på 450-500W vilket går att kyla även med en H110i även om det är på gränsen.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag rullar kanske iväg nu men det finns ju säkerligen en anledning till det. Att AMD varit ifrån serverfronten och med CPUs ett tag kan ju kanske, möjligtvis och delvis hålla folk ifrån AMD när dom testat något som fungerar. Att folk som däremot inte ställer lika höga krav på träffsäkerhet säkerligen kommer välja AMD framför Intel råder det ingen tvekan om, speciellt inte om dom har en viss summa att lägga på hårdvaran. Angående Nvidia så brukar det låta som fanboysen här inte vill att dom ska ha kunder. För det finns ju miners. Och hårdvaran som AMD har är ju taget bättre än Nvidias, förutom i praktiken.

Wait wut? Den senaste tiden har det varit betydligt fler Nvidia/Intelfanboys i dessa sorters trådar än AMD Fanboys. Det är ju nästan som de känner sin identitet hotad och därför måste ut och snacka skit om AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Wait wut? Den senaste tiden har det varit betydligt fler Nvidia/Intelfanboys i dessa sorters trådar än AMD Fanboys. Det är ju nästan som de känner sin identitet hotad och därför måste ut och snacka skit om AMD.

Jag håller inte med. Det har varit en uppenbar röd kärlek i varenda tråd i drygt ett år nu. Ska vi kolla pro-Intel inlägg vs pro AMD-inlägg och jämföra likes?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag håller inte med. Det har varit en uppenbar röd kärlek i varenda tråd i drygt ett år nu. Ska vi kolla pro-Intel inlägg vs pro AMD-inlägg och jämföra likes?

I varenda AMD tråd så dyker det upp minst två fanboys som skriker att AMDs produkter suger och Intel/Nvidia är guds gåva till mänskligheten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

I varenda AMD tråd så dyker det upp minst två fanboys som skriker att AMDs produkter suger och Intel/Nvidia är guds gåva till mänskligheten.

Oftast tycker jag mig ser folk som vill att AMD ska göra bra ifrån sig. Man är inte en fanboy för att man råkar välja Nvidia två år innan AMD kommer ut med en ny serie kort eller att man köpt Nvidia i flera år på grund av att AMD helt enkelt legat efter. Men du kanske har en annan uppfattning? Det finns 2 uppenbara Intel/Nvidia troll här på forumet och dom skriver knappt längre. Jag kan räkna upp minst 5 användare som går in i varenda tråd som handlar om något annat än AMD och kritiserar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Sötast

w000t, nice job AMD

Duron, Athlon, AthlonXP, PhenomII, Ryzen+

Nästan så att man är sugen på att gå över till AMD igen (Ryzen) bara för att stödja dem ^^ Har suttit på intel alldeles för länge X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

I varenda AMD tråd så dyker det upp minst två fanboys som skriker att AMDs produkter suger och Intel/Nvidia är guds gåva till mänskligheten.

Tyvärr, det är AMD-anhängarna som står för den småaktiga avundsjukan. Det är lite som när AMD knappt kan presentera en produkt utan att omnämna Intel/Nvidia vid namn. Kolla bara all AMD-reklam på Youtube och jämför med motsvarande från Intel.

AMD har ingen humor eller självdistans, vilket blir plågsamt uppenbart när man kollar på deras reklam. Småaktig avundsjuka är inget jag vill stödja ekonomiskt, jag bor redan i ett land som har tillräckligt mycket av den varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr, det är AMD-anhängarna som står för den småaktiga avundsjukan. Det är lite som när AMD knappt kan presentera en produkt utan att omnämna Intel/Nvidia vid namn. Kolla bara all AMD-reklam på Youtube och jämför med motsvarande från Intel.

AMD har ingen humor eller självdistans, vilket blir plågsamt uppenbart när man kollar på deras reklam. Småaktig avundsjuka är inget jag vill stödja ekonomiskt, jag bor redan i ett land som har tillräckligt mycket av den varan.

Vi säger så. På tal om Intel.. Glömt det faktum att Intel gått all out på en smutskastning mot AMD och Epyc? Du kan seriöst inte missat detta? Varför köper du från Intel när de agerar småaktigt men anklagar AMD för det? Dubbelmoral much?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Du köper hellre ett annat märke som är sämre ? Den mentalitet som gjorde att intel sålde bättre fast AMD hade betydligt högre Prestanda till ett lägre pris i X antal år när AMD släppte AMD 64 och OPTERON DITOT.

P4/XEON hade inte en suck men sålde ändå bättre bra marknad ? Nej.

Intel är inte sämre. Dyrare, men aldrig sämre. Sedan utöver ren prestanda så har AMD alltid haft lite konstiga problem i min erfarenhet med deras CPUer, framförallt i generationerna efter Athlon64 som var deras senaste riktigt bra CPU så jag vågar inte lita på de igen på ännu ett tag.

Ta fram valfri feting xeon med sjutioelvatusen cores så presterar den bättre än AMDs värsting.
Utöver det är jag gamer så jag skiter fullständigt i multicore prestandan, och där regerar Intel i samtliga segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nästan så att man är sugen på att gå över till AMD igen (Ryzen) bara för att stödja dem ^^ Har suttit på intel alldeles för länge X)

Mitt resonemang var ungefär så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Intel är inte sämre. Dyrare, men aldrig sämre. Sedan utöver ren prestanda så har AMD alltid haft lite konstiga problem i min erfarenhet med deras CPUer, framförallt i generationerna efter Athlon64 som var deras senaste riktigt bra CPU så jag vågar inte lita på de igen på ännu ett tag.

Ta fram valfri feting xeon med sjutioelvatusen cores så presterar den bättre än AMDs värsting.
Utöver det är jag gamer så jag skiter fullständigt i multicore prestandan, och där regerar Intel i samtliga segment.

Inte riktigt. Finns en drös med "Xeons" som presterar sämre än AMDs Epyc och TR. Framförallt om man går bak ett par generationer.

Sedan är det inte enkeltrådig prestanda som man köper en Xeon för. När det kommer till flertrådad prestanda så ligger AMD riktigt bra till. Det är ju ändå Ryzen/TR/Epycs styrka. Där utmanar man faktiskt Intel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Undrar om denna amd threadripper kommer bli rena kärnreaktorn ? den alstrar ju enormt med värme ju mera kärnor den innehåller, och sedan moderkortets vrm lär toppa taket hoppas på mera resultat och hur varm den blir lär ju inte bli sval. och vilka cpu kylare orkar dra 250w tdp ? detta ser intressant ut för mitt kommande bygge

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vi säger så. På tal om Intel.. Glömt det faktum att Intel gått all out på en smutskastning mot AMD och Epyc? Du kan seriöst inte missat detta? Varför köper du från Intel när de agerar småaktigt men anklagar AMD för det? Dubbelmoral much?

Glömt det faktum att det är AMD som har "the fixer"?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Undrar om denna amd threadripper kommer bli rena kärnreaktorn ? den alstrar ju enormt med värme ju mera kärnor den innehåller, och sedan moderkortets vrm lär toppa taket hoppas på mera resultat och hur varm den blir lär ju inte bli sval. och vilka cpu kylare orkar dra 250w tdp ? detta ser intressant ut för mitt kommande bygge

Finns specialdesignade kylare för just den sockeln. Ett par pratade t.ex. Sweclockers om när de var på Computex.

Här har du en lista över kylare som stöds av AMD till sin TR2 socket.

https://www.amd.com/en/thermal-solutions-threadripper

Skrivet av ClintBeastwood:

Glömt det faktum att det är AMD som har "the fixer"?

Mitt poäng var inte att AMD skulle vara bättre eller sämre utan det var en ren och skär pik mot dubbelmoralen i kommentaren jag citerade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

32 kärnor är dubbelt så många som 16. Vem hade kunnat ana...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

32 kärnor är dubbelt så många som 16. Vem hade kunnat ana...

"Simple maths"

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Posta gärna en Normal kylare som klarar fulllast med 4.3-4.5 på 28cores.

just det palme skulle jag vilja se med blir nog svårt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

just det palme skulle jag vilja se med blir nog svårt

https://www.tomshardware.com/news/threadripper-2-wraith-rippe...

Det är en riktig fet kylfläns det.

Detta i 4,1 GHz. 4,3 - 4,5 GHz kommer att kräva lite mer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

För en som håller på med Premiere, After Effects och Cinema 4D.

Det vattnas i munnen.

Och ja håller på med tunga grejer på en 4/4, det börjar bli segt som attans för min nuvarande 4670k.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Finns specialdesignade kylare för just den sockeln. Ett par pratade t.ex. Sweclockers om när de var på Computex.

Här har du en lista över kylare som stöds av AMD till sin TR2 socket.

https://www.amd.com/en/thermal-solutions-threadripper

Mitt poäng var inte att AMD skulle vara bättre eller sämre utan det var en ren och skär pik mot dubbelmoralen i kommentaren jag citerade.

MM dubbelmoral är bara kul ibland. Glömde.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Härligt, detta behövs verkligen, får se om Intel får panik igen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av houze:

Är väl rimligt att tänka att Intels 28-kärniga går att kyla med "normal" kylning någonstans runt 4.3-4.5GHz och räknar man då utifrån 7334 så hamnar man mellan 6300-6600 poäng, dvs lika snabb eller lite snabbare än Threadripper i 4.12Gz.

Nu spekuleras det. Tror knappast 4.5 Ghz på alla kärnor med "normal" luftkylning. Inte en chans...

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr, det är AMD-anhängarna som står för den småaktiga avundsjukan. Det är lite som när AMD knappt kan presentera en produkt utan att omnämna Intel/Nvidia vid namn. Kolla bara all AMD-reklam på Youtube och jämför med motsvarande från Intel.

AMD har ingen humor eller självdistans, vilket blir plågsamt uppenbart när man kollar på deras reklam. Småaktig avundsjuka är inget jag vill stödja ekonomiskt, jag bor redan i ett land som har tillräckligt mycket av den varan.

AMD pikar oftast Intel skämtsamt i uppenbar reklam med glimten i ögat. Intel går bokstavligt talat ut med smutskastning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Härligt, detta behövs verkligen, får se om Intel får panik igen.

Intel har haft panik länge nu. Det ska bli kul att se vad som händer när AMD's 7nm EPYC kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Då AMD väljer att inte öka hastigheten på varje kärna så blir det mindre spel plattform men mer arbetsplattform med TR4. Själv hoppas jag på att nya 2950 16/32 får 3,8GHz som lägsta frekvens med en topp på 4,3-4,4GHz. Men då AMD troligen vill att nya 32/64 ska vara snabbast på allt så kommer det inte att ske. Kan bli så att AMD kör vidare med 1000 serien i det lägre segmentet på TR4 plattformen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ser ut som AMD verkligen träffat rätt med Ryzen. Detr är nästan så att man kan förlåta Bulldozer fiaskot.

Ah, handlar inte om att förlåta i första hand. Det har skadat deras möjligheter att utveckla både CPUer och GPUer, det märks att dom inte har haft några resurser att utvecka GPU-sidan på ett antal år nu... vilket är tråkigt för de flesta konsumenter som har datorintresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då AMD väljer att inte öka hastigheten på varje kärna så blir det mindre spel plattform men mer arbetsplattform med TR4. Själv hoppas jag på att nya 2950 16/32 får 3,8GHz som lägsta frekvens med en topp på 4,3-4,4GHz. Men då AMD troligen vill att nya 32/64 ska vara snabbast på allt så kommer det inte att ske. Kan bli så att AMD kör vidare med 1000 serien i det lägre segmentet på TR4 plattformen.

Är väl tänkt som en instegsmodell mot prosumer samt tyngre laster och inte direkt tänkt till spel. Ungefär som Intels 2011-3 socket.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Detta är i praktiken "förra" generationens EPYC-processorer, fast med hälften så många minneskanaler så priserna lär ju bli i nivå med Intels värsta Xeon fast med lite bättre prestanda.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Detta är i praktiken "förra" generationens EPYC-processorer, fast med hälften så många minneskanaler så priserna lär ju bli i nivå med Intels värsta Xeon fast med lite bättre prestanda.

Det är ju Zen+ och 12nm i dessa så de bör ha samma förbättringar som de senaste Ryzen 2000 serien har mot 1000 serien. För epyc är väl bara Zen och 14nm?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb