AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

Permalänk
Skrivet av houze:

Jag sa aldrig luftkylning, med 200-250W oklockat är det få luftkylare som klarar, klockat så är det 500-750W vilket behöver bra vattenkylning. Med "normal" kylning menas givetvis att det inte behövs kylning med hjälp av externa termopumpar likt de Intel använde för 5GHz, utan att det räcker med en lite kraftigare vattenkylning.

Nä du skrev normal kylning. Gissningsvis så sitter det luftkylare i 99.9999999% av alla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Med "normal" kylning menas givetvis att det inte behövs kylning med hjälp av externa termopumpar likt de Intel använde för 5GHz, utan att det räcker med en lite kraftigare vattenkylning.

Kylaren Intel använde är tydligen avsedd för akvarier, men påminner sannolikt om vad som finns under disken på varje restaurang som serverar kalla drycker ur dispenser.

http://www.hailea.com/e-hailea/product1/HC-1000B.htm

Jag tror att den detaljen är det minsta hindret för den som kan tänka sig att lägga ut pengarna för allt det andra. Det är ju dessutom bara ett komplement till en custom loop, inte någon svart magi som kräver helt andra grejer.

Permalänk
Hjälpsam

Tänker på före Ryzen och efter Ryzen.
Före Ryzen kunde man köpa en åttakärnig CPU för 12000 kr (6900k) och en sexkärnig för 6000 kr (6800k).

Efter Ryzen;
När Intel släppte efterföljaren till 7700k, visade det sig att den är sexkärning, jag är fullständigt övertygad om den var planerad att heta 7800k, i3 an blev plötsligt fyrkärnig (var nog planerad som i5), något har plötsligt satt eld i baken på Intel.
Nu kanske någon hävdar att det tar betydligt längre tid än så att utveckla en CPU, det stämmer, produkterna har planerats sedan längre, men namnen är nya.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam

On Topic, för mig räcker åtta kärnor med marginal, jag vill ha marginal, precis som med mängden minne.
Minst sex kärnor tycker jag att man bör sikta när man köper nytt.
Jag skulle gärna ha 16 kärnor men jag tror att jag klarar mig lika bra med 8, 32 känns overkill, till och med för mig, men kul att alternativet finns, inget snack om det.
Vi måste väl inte vara så förnuftiga hela tiden, kul att släppa loss lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast det pratas ju om att konkurrens är bra. Får man inte nyttja konkurrensen?

fast om ingen köpen den som konkurrera så kommer det inte finnas nån konkurrens kvar. eller hur tror du det ska funka?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

On Topic, för mig räcker åtta kärnor med marginal, jag vill ha marginal, precis som med mängden minne.

Marginaler ger frid i sinnet framförallt. Mitt problem är att mina senaste två stationära datorer har haft 32 GB RAM och nu när jag ska köpa nytt så kan jag ju inte inte ha mindre.

Angående kärnor så känns det som att nyttan minskar med ökande antal kärnor p.g.a. avtagande strömbudget per kärna, eller hur man nu ska uttrycka det. Jag ser inte riktigt behovet av femtioelva till när jag ska surfa FB & PH samt spela TES VI såvida det inte händer något väldigt radikalt med spelutvecklingen i närtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Är väl rimligt att tänka att Intels 28-kärniga går att kyla med "normal" kylning någonstans runt 4.3-4.5GHz och räknar man då utifrån 7334 så hamnar man mellan 6300-6600 poäng, dvs lika snabb eller lite snabbare än Threadripper i 4.12Gz.

Hur är det rimligt? Jag säger inte att det är omöjligt, men hur räknar du är jag intresserad av. Det är en sak att ha kunskap om processorn den är baserad på, matning, värmeutveckling osv och kunna räkna fram en någorlunda sund siffra som för normalt folk inte kräver ett mindre kärnkraftverk och ett moderkort för 10.000:-. Det är något annat att säga en siffra för att den känns bra.
När folk gör det första är jag genuint intresserad av att lyssna.

De försök till genomgångar jag sett har varit folk som gjort gissningar om hur mycket testsystemet drog och utifrån dessa gissningar, gissade en massa annat och kom fram till en siffre lite över 4 GHz. Men inget konkret i det. Om de lyckas få chip som har tillräckligt bra kvalitet för att köras i tex 4.2GHz utan att kräva för mycket V så blir frågan hur mycket värmeutveckling vi talar om. Ser man till deras 18 kärniga modeller så blir det rätt bra varmt. Tio kärnor till och jag börjar tvivla.

Med vilja så kan det gå, men förmodligen med extremt dyra moderkort, dyra PSU's, dyr kylning och sedan ett pris på CPU'n som är uppåt väggarna. Allt detta för att sparka liv i "gammal" arkitektur. Känns inte framtidssäkert och alla sina dyra saker hade man nog behövt byta rubb och stubb när man ville uppgradera.

Nej, detta känns mest som ett försök att visa upp "något" i desperation.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kylaren Intel använde är tydligen avsedd för akvarier, men påminner sannolikt om vad som finns under disken på varje restaurang som serverar kalla drycker ur dispenser.

Jag tror att den detaljen är det minsta hindret för den som kan tänka sig att lägga ut pengarna för allt det andra. Det är ju dessutom bara ett komplement till en custom loop, inte någon svart magi som kräver helt andra grejer.

Det talades också om att den var moddad för att klara temperaturer under 0 grader.
Att lägga ner så mycket energi på ett speciellt framtaget moderkort, en moddad kylanläggning stor som en dator och sedan "inte komma ihåg" att man hade överklockat systemet låter väldigt troligt.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Marginaler ger frid i sinnet framförallt. Mitt problem är att mina senaste två stationära datorer har haft 32 GB RAM och nu när jag ska köpa nytt så kan jag ju inte inte ha mindre.

Angående kärnor så känns det som att nyttan minskar med ökande antal kärnor p.g.a. avtagande strömbudget per kärna, eller hur man nu ska uttrycka det. Jag ser inte riktigt behovet av femtioelva till när jag ska surfa FB & PH samt spela TES VI såvida det inte händer något väldigt radikalt med spelutvecklingen i närtid.

I feel your pain.
Helst vill man ju ha mer, som en uppgradering, men åtta papp för 64 GB, det känns blodigt.

Var lite i köptanker i början av förra året och gjorde då ett spontanköp av 64 GB för 4444 kr, inte alla gånger man kan blicka tillbaka på en affär och tänka, "där gjorde jag ett bra köp".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Helst vill man ju ha mer, som en uppgradering, men åtta papp för 64 GB, det känns för blodigt.

Nåja, till den befintliga datorn fick jag köpa 32 GB DDR4 två gånger eftersom Z170-moderkortet (A*us Z170 Pro Ga*ing) jag köpte hade problem med stabilitet när man använde fyra DIMM samtidigt. Jag fick som tur var byta minnen flera gånger på Netonnet tills jag hittade ett fungerande par, samt fick byta moderkort. 16 GB flöt på utan problem, 32 GB gjorde datorn allmänt derp.

I slutänden fick jag ändå köpa ett 32 GB-kit ett antal månader efter att jag byggde ihop datorn, varav jag lyckades sälja de ”gamla” minnena för typ halva priset, så det kommer förhoppningsvis att kännas billigare nu i alla fall.

Skrivet av Ratatosk:

Var lite i köptanker i början av förra året och gjorde då ett spontanköp av 64 GB för 4444 kr, inte alla gånger man kan blicka tillbaka på en affär och tänka, "där gjorde jag ett bra köp".

2012 gav jag knappt 1600 kr för 32 GB DDR3 hos Dustin, sen typ 4k (två gånger) för motsvarande mängd DDR4 i nästföljande dator 2015.

Utslaget per timme är datorn ändå den billigaste hobbyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Även om man skulle kunna kyla den med normal kylning till 4.3-4.5, vilket är tveksamt, så glömmer du bort att cpu:n de valde också var noga utvald (hur man nu skall översätta "extreme binning" till svenska...)

Noga utvald för 5ghz på alla cores. 4.3 är nog inga problem alls förutom för kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

så glömmer du bort att cpu:n de valde också var noga utvald (hur man nu skall översätta "extreme binning" till svenska...)

Eh, ja, det så alla CPUer delas upp och säljs i olika segment/prestandanivåer. Det är ju inte så att Intel eller AMD tillverkar sjuttiotolv olika modeller, utan det stora flertalet kommer från samma wafers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, den saken är inte någon magi, men jag betraktar det inte som en normal kyllösning för ett HEDT-system men en custom loop tycker jag kan betraktas som normal kyllösning i detta segmentet eller en kraftig AIO vattenkylare.

Skrivet av inquam:

Hur är det rimligt? Jag säger inte att det är omöjligt, men hur räknar du är jag intresserad av. Det är en sak att ha kunskap om processorn den är baserad på, matning, värmeutveckling osv och kunna räkna fram en någorlunda sund siffra som för normalt folk inte kräver ett mindre kärnkraftverk och ett moderkort för 10.000:-. Det är något annat att säga en siffra för att den känns bra.
När folk gör det första är jag genuint intresserad av att lyssna.

De försök till genomgångar jag sett har varit folk som gjort gissningar om hur mycket testsystemet drog och utifrån dessa gissningar, gissade en massa annat och kom fram till en siffre lite över 4 GHz. Men inget konkret i det. Om de lyckas få chip som har tillräckligt bra kvalitet för att köras i tex 4.2GHz utan att kräva för mycket V så blir frågan hur mycket värmeutveckling vi talar om. Ser man till deras 18 kärniga modeller så blir det rätt bra varmt. Tio kärnor till och jag börjar tvivla.

Med vilja så kan det gå, men förmodligen med extremt dyra moderkort, dyra PSU's, dyr kylning och sedan ett pris på CPU'n som är uppåt väggarna. Allt detta för att sparka liv i "gammal" arkitektur. Känns inte framtidssäkert och alla sina dyra saker hade man nog behövt byta rubb och stubb när man ville uppgradera.

Nej, detta känns mest som ett försök att visa upp "något" i desperation.

18-kärniga i9-7980XE drar runt 500W vid 4.5GHz, Sweclockers kunde kyla det med en H110i, räknar man 500*28/18 så får man 777W vilket borde gå att kyla med en custom loop. Den 28-kärniga har kraftigare minneskontroller och större cache, men de drar inte så mycket mer, så någonstans 750-800W är ett rimligt antagande, går man uppåt i frekvenserna så blir det väldigt mycket mer, i9-7980XE drar c:a 1000W i 4.9GHz så en 28-kärnig i 4.9-5.0GHz närmar sig 2kW vilket kräver speciella kyllösningar än vad vanlig vattenkylning inte klarar av.

Intels i7-8700k är visserligen av en liten annorlunda arkitektur men ser man till strömförbrukning på själva kärnorna så ligger Skylake, Skylake-X och Kaby Lake väldigt nära varandra. 8700k har en all core turbo på 4.3GHz och drar då runt 100W, så 28/6*100 så får man 466W, med lite större cache och minneskontroller på den 28-kärniga hamnar man förmodligen runt 500W i 4.3GHz vilket går bra att kyla med en H110 även om det knappt.

Sen beror det givetvis på vilken typ av programvara man belastar system med, Intels CPU:er är relativt strömsnåla när heltal används, flyttal är drar mer ström och SIMD som AVX-2/512 drar betydligt mera, så beroende på vilken programvara man utgår ifrån så kan de 500W säkert vara 400W eller 600W, tung AVX-kod säkert ytterliggare 100-200W mer, men det borde fortfarande gå att kyla med en vanlig vattenkylning.

Jag har inte sagt något om priset, jag kommenterade bara att Intels tänkta konkurrent till 32-kärniga Threadripper kommer ha samma prestanda vid överklockning där systemen drar ungefär lika mycket ström och går att kyla utan mer ovanliga metoder, dvs, 28-core Intel i 4.3GHz har samma prestanda (i detta benchmark) som 32-core Threadripper i 4.12GHz och de båda ligger med all sannolikhet nära 500W värmeeffekt.
Priset kommer givetvis bli alldeles för högt för Intel-varianten, säkert 30000-40000kr för CPU'n, moderkorten kommer nog ligga ett par tusenlappar över, övriga saker borde vara liknande priser på som för Threadripper eftersom den kommer kräva samma typer av PSU och kylning.

Sen tycker jag båda varianter känns väldigt omotiverade, behöver man så mycket beräkningskraft så är EPYC en mera prisvärd och bättre lösning i nästan alla fall.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske miljöskadad efter senaste årets arbete med standardbibliotek och kompilatorer där den exakta definition av saker är av största vikt.

Det jag specifikt ville belysa att det rent tekniskt inte är "smutskastning" då det ordet normalt betyder att man använder sig av lögnaktigt skvaller. Det som sägs är tekniskt korrekt, d.v.s. inte en lögn och därmed rimligen inte "smutskastning".

Vissa uttalande är absolut klumpiga och borde inte varit med, men skulle säga det mest slår tillbaka på Intel i form av att man sänker PR-värdet i det man presenterar.

Även där måste man skilja på vad den praktiska skillnaden blir.

C2D var rent tekniskt en MCM precis som Threadripper och Epyc. Men sett från program och OS uppför sig en C2D rätt identiskt med hur en enskild Zen-krets uppför sig p.g.a. CCX. D.v.s. i värsta fall ser man en variation på kanske 10 %, för majoriteten av fallen är variationen <5 % (vilket är fallet i t.ex. spel) beroende på om trådar sprider sig inom en krets/CCX eller inte.

Ett totalt icke-problem i (fast var själv en av dem som ratade C2D för Phenom X4 just p.g.a. detta, vilket i backspegeln visat sig vara ett felbeslut)!

Threadripper och Epyc må ha sina CPU-kretsar i samma paketering, men de uppför sig exakt som ett dual- (TR1) eller quad-socket (Epyc och TR2) Intel system när det kommer till varians beroende på hur trådar sprids över CPU-kärnor.

Detta borde egentligen inte förvåna någon då det är samma teknik som används för att sätta ihop CPU-kretsarna. AMDs problem här är att man har något som står sig väldigt bra mot Broadwell och tidigare. Få förväntade sig nog att Skylake SP skulle skilja sig så mycket från både tidigare Xeons men kanske än mer att den skulle skilja sig så mycket från desktop Skylake (rätt missvisade att kalla båda "Skylake").

Det är inte vad texten säger, den säger att man, precis som Intel, ser högre variation i resultaten med Epyc. Däremot kan man inte säga att man ser exakt samma variation.

Och länkade även en hel artikel. Då du inte alls tror det jag skrev hade någon relevans borde du i alla fall nagelfart referensen som serverades. Där går man igenom den tekniska orsaken till att det blir högre variation på en design likt Epyc (och multi-socket Xeons)

"Intel measured this with their own Memory Latency Checker (version 3.4), but you do not have rely on Intel alone. AMD reported similar results on the Linley Processor conference, and we saw similar results too."

Gissar att AMD själva kan anses vara en tillförlitlig källa?

Serve The Home (som är väldigt pro-AMD) har också gjort mätningar som visar att Epyc har latens som är helt jämförbara med quad-socket Xeon, faktum är att quad-socket Xeon har något lägre latens trots större avstånd (det är inte fallet om Epyc jämförs mot tidigare QPI som Broadwell och tidigare använde).

Vänta här nu, du hävdar att "inconsisten supplier", "lack of ecostystem" och "glued-together" inte är negativa egenskaper?

Att ifrågasätta om det är sant eller ej är fullt relevant! Men hur kan man överhuvudtaget ifrågasätta om det är negativt i fallet att det är sant???

"glued-together" är rent klumpigt sagt. MCM är en väldigt kraftfull teknik och finns massor med fall när det är den tekniskt bästa lösningen.

Det som är i skottgluggen här är om MCM av fyra st åttakärniga CPUer påverkar prestanda och varians negativt. Svaret där är att för applikationer som behöver en fet CPU, inte fyra ihopsatta, så är det negativt. Den mest kända sådana applikationen med väldigt bred användning är databaser där andelen transaktioner som utför en skrivning inte är totalt försumbar (read-only databaser kan enkelt optimeras till att fungerar lysande över NUMA).

Vad det gäller infrastrukturen har den primärt två ben:

• OEM avtal för att leverera och serva maskinvaran, AMD drog sig mer eller mindre ur servermarknaden 2012 så man har en hel del jobb framför sig här. Under det gångna året har AMD absolut haft framgångar här

• Optimerad programvara och bibliotek. Här ser det inte speciellt bra ut för AMD, de har en väldigt lång historia av att starta upp saker men ganska snabbt överge projekten*. I praktiken får man här förlita sig på att det andra, bl.a. Intel, gör även fungerar för AMD.

Ett exempel på detta är "Heterogeneous Computing" som AMD pushade väldigt hårt för ett par år sedan, de projekt man drog igång är idag övergivna alt. tagits över av ARM-tillverkare som Xilinx samt generalister som Codeplay

Coola med Codeplay är att en av deras anställda leder gruppen som fokuserar på parallellism inom ISO C++, börjar hända en hel del riktigt intressant saker här, som GPGPU stöd för flertalet standardalgoritmer i C++ (baserat på Khrons SyCL projekt)!

För generella CPUer ser det allt mer ut som Intel som kommer stå för implementationen av C++ "parallell STL" (en kritisk del av standardbiblioteket i C++) för GCC och LLVM/Clang (gissa en gång vad det betyder för mängden AVX/AVX512 som kommer användas i framtiden, framförallt då Microsoft funderar på att droppa MSVC++ och likt Apple köra LLVM/Clang).

* detta är rätt mycket off-topic, men något jag själv tycker är väldigt spännande då jag för tillfället jobbar mycket med LLVM

Nej? Jag menar att det är en blandning av´halvsanningar och skitsnack för att smutskasta AMD inför slutkunder. Detta antagligen pga. att Intel känner sig extremt hotade.

Och som svar på din första fråga. Ja.. per definition kan "sanning" även räknas som smutskastning precis som det kan räknas som förtal oberoende om det är sant eller inte. Allt beror på vad man har för intention att informera en part om produkten/personen ifråga. Och Intels intention är glasklar. Det är att smutskasta AMD. I andra delar av dokumentet så radar Intel upp vilka företag man samarbetar med (Vissa märken förekommer två gånger så som Asus) medan man nästan helt utelämnar dessa under AMD även om AMD har samarbete medan nästan varenda märke som Intel har.

Man måste vara extremt blind eller naiv om man tror att detta dokument existerar enbart för att "informera" någon.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

18-kärniga i9-7980XE drar runt 500W vid 4.5GHz, Sweclockers kunde kyla det med en H110i, räknar man 500*28/18 så får man 777W vilket borde gå att kyla med en custom loop. Den 28-kärniga har kraftigare minneskontroller och större cache, men de drar inte så mycket mer, så någonstans 750-800W är ett rimligt antagande, går man uppåt i frekvenserna så blir det väldigt mycket mer, i9-7980XE drar c:a 1000W i 4.9GHz så en 28-kärnig i 4.9-5.0GHz närmar sig 2kW vilket kräver speciella kyllösningar än vad vanlig vattenkylning inte klarar av.

Tills den är släppt och någon har testat så får vi nog se dessa siffror som navelskådning.

Kylkapaciteten avgörs nog av hur stor yta man har för leda bort värmen till, och att AIO-kylare som finns idag inte har mer än en viss kapacitet är ganska ointressant i sammanhanget. Externa kylsystem är i sig inget nytt i entusiastvärlden. Det Intel släpper lär sannolikt vara någon mellanmjölksklockad version som går att kyla med betydligt enklare kylsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det talades också om att den var moddad för att klara temperaturer under 0 grader.

Var talades det om detta menar du?

Skrivet av ”inquam”:

Att lägga ner så mycket energi på ett speciellt framtaget moderkort, en moddad kylanläggning stor som en dator och sedan "inte komma ihåg" att man hade överklockat systemet låter väldigt troligt.

Var processorn ekologisk & rättvisemärkt då?

Permalänk

Den ända frågan som man får, är ju varför en vanlig entusiast skulle vilja stoppa in en strömslukande brödrost i sin maskin? 99.9999% kommer ju ha absolut noll nytta av en sådan här CPU. Det blir liksom rätt ointressant även för mig som entusiast. AMD skulle nog efter Ryzen ha börjat lägga mer resurser på sin GPU front istället.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Var talades det om detta menar du?
Var processorn ekologisk & rättvisemärkt då?

Det var någon av de techtubers som hade fått se anläggningen och fått sagt till sig att den kylde ner till -20C. Kylaren i fråga är inte bygd för detta, men går att modda för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det var någon av de techtubers som hade fått se anläggningen och fått sagt till sig att den kylde ner till -20C. Kylaren i fråga är inte bygd för detta, men går att modda för det.

Lösa rykten alltså. GG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

"Hur uppmuntrar jag till ett beteende där mindre till storlek samt mindre känt/kända företag(en) skapar en produkt full med innovationer och som slår ut sin konkurrent(er)? Nu vet jag, jag köper produkter med sämre prestanda från de större och väletablerade företaget/företagen!"

Men det sjuka är just att när väl AMD hade bättre prestanda, bättre pris och därmed bättre pris/prestanda så köpte folk likförbannat intel. Så ja, "jag köper produkter med sämre prestanda från de större och väletablerade företaget/företagen" stämmer vilket är problemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lösa rykten alltså. GG.

Njae... information ifrån folk som fick se kylaren som användes. Sedan kan de sjävklart ge fel information. Men "lösa rykten" är ju att ha hört något, som man inte vet någon källa till osv. Så är inte fallet här. Vill minnas att Buildzoid har någon video där han nämner vem han fått infroamtionen ifrån som sett systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vill minnas att Buildzoid har någon video där han nämner vem han fått infroamtionen ifrån som sett systemet.

Tredjehandsinformation då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tredjehandsinformation då?

Njae, 2:a hand självklart, men denna referens var mer om du ville få reda på namet på den techtuber som jag glömt namnet på.

Jag tittade nog 10-20 videos från olika folk som varit på plats och sett demot till folk som varit uppe och sett det isärplockade systemet osv. Minns även att någon som såg systemet hos, om jag minns rätt, moderkortstillverkaren sa att de inte kunde dema den där då det inte fanns tillräckligt med kraft tillgängligt i rummet för att driva det.

Kollar du runt alla videos så hittar du det säkert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kollar du runt alla videos så hittar du det säkert.

Du kan ju göra det annars eftersom du kom med påståendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Den ända frågan som man får, är ju varför en vanlig entusiast skulle vilja stoppa in en strömslukande brödrost i sin maskin? 99.9999% kommer ju ha absolut noll nytta av en sådan här CPU. Det blir liksom rätt ointressant även för mig som entusiast. AMD skulle nog efter Ryzen ha börjat lägga mer resurser på sin GPU front istället.

Uppenbarligen så finns det en marknad för det. Iallafall om man ska tro både AMD och Intel. Sedan vem säger att AMD inte skyfflar undan resurser? Ryzen är mindre än två år gammal. Pengar som kommit tack vare Ryzen har antagligt knappt cirkulerat färdigt inom företaget ännu och resultatet är minst ytterligare två år bort eftersom både Vega och Navi varit under utveckling innan ens Ryzen lanserades.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Vad baserar du ditt skitsnack på? spel eller?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Bra med utveckling och konkurrens i toppen tycker jag!

Min dator används av min fru mestadels till stora office-jobb, många dokument (Word, Excel) uppe samtidigt på 3 skärmar.
Jag använder den däremot till multitrådade applikationer som videoredigering och videokonvertering/komprimering.

Har en 5820k 6-kärnig cpu och 32gig ram. Kände mig sugen på en Threadripper 1950X, och nu känner jag mig ännu mer sugen på den nya 32-kärniga
Jag är en sån som mycket väl skulle kunna tänka mig att handla en sådan och anledningarna är för att jag till viss del kan nyttja dess prestanda, men också bara för att det är kul. Man är väl nörd eller!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du kan ju göra det annars eftersom du kom med påståendet?

Jag har redan sett det, behöver inte se det igen

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Nej? Jag menar att det är en blandning av´halvsanningar och skitsnack för att smutskasta AMD inför slutkunder. Detta antagligen pga. att Intel känner sig extremt hotade.

Och som svar på din första fråga. Ja.. per definition kan "sanning" även räknas som smutskastning precis som det kan räknas som förtal oberoende om det är sant eller inte. Allt beror på vad man har för intention att informera en part om produkten/personen ifråga. Och Intels intention är glasklar. Det är att smutskasta AMD. I andra delar av dokumentet så radar Intel upp vilka företag man samarbetar med (Vissa märken förekommer två gånger så som Asus) medan man nästan helt utelämnar dessa under AMD även om AMD har samarbete medan nästan varenda märke som Intel har.

Man måste vara extremt blind eller naiv om man tror att detta dokument existerar enbart för att "informera" någon.

Skönt att vi är helt överens om något
Presentationen är självklart PR, vilket är varför jag tycker Intel gör bort sig själv genom att försöka spetsa till det på ett sätt som jag är övertygad minskar PR-värdet.

Vad man inte gör, vilket är kritiskt i bra PR-material, är att skriva lögner. Självklart utelämnas vissa delar, bra designad PR presenterar något baserat enbart på sanningar som är positivt för den egna delen. Lysande PR är sedan designad så att många drar egna felaktiga slutsatser som överdrivet mycket nedvärderar konkurrensen och/eller uppvärderar produkter man gör PR för.

Läs artiklarna om denna "presentation", i princip ingen invänder mot dess korrekthet. Få som köper servers behöver få förklarat för sig att fyra separata CPUer med X kärnor var är inte är samma sak en monolitisk CPU med 4*X kärnor, så de delarna av presentationen nämner ju bara rena självklarheter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på ett datum för nya serien. Själv så hoppas jag att 2950x släpps samtidigt som 24 och 32 kärniga modeller.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090