EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Yepp, det röstades igenom.

Det är en bra bit kvar. Don't give up.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timergu:

Finns det inte någon lag som skyddar parodier och liknande. Och hur fungerar fair use lagen egentligen.

Förstår att upphovsrättsinnehavare inte vill att en hel film piratkopieras men en 10 sekunds meme video gör ju bara reklam för filmen.

Skickades från m.sweclockers.com

"Fair Use" gäller iaf inte i Sverige. Tror inte att den lagen gäller i Europa heller. Om jag nu minns rätt så är de i stort sett bara i USA och Kanada där den lagen tillämpas.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Inte helt mitt i prick kanske, men ändå välfunnet val av produkt att prisjaktlänka till vid artikeln!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Avsaknad av konsekvensanalys

Alltför ofta ser vi en egenvald elit, EU, som utan erfarenhet, konsekvens analys tar beslut som omfattar ~500 miljoner människor.
Förändringar skall ske långsamt och i steg så att man kan backa om det behövs, detta eftersom historien visat att dom styrande inte alltid haft alla trådar rätt kopplade. Länder skall anpassa regler till nationens bästa, det är inte samma villkor i Sverige som i mörkaste delen av Afrika.
Gör inte denna viktiga attack på demokratin till en rasist fråga, det är en sakfråga högre än partipolitik i sandlådan.

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga. Enda fördelen är kanske att fb-flödet kommer bli rent och fint No more fake news? Eller så eskalerar det. I vanlig ordning så letar man efter helt fel lösning på ett upplevt problem för att istället skapa potentiellt betydligt farligare problem.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Är väl bara att ladda upp innehållet till ett icke-europeiskt land?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Dessa förslag är faktiskt det dummaste jag har varit med om. Politikerna som tog fram detta och nu röstar igenom detta måste befinna sig på en annan planet, det har ingen verklighetsförankring.
Specifikt länkskatten kommer tvinga Facebook, Google, Twitter m.m. (de stora aktörerna) att behöva sluta tillåta länkar till alla mindre aktörer för det finns inte en chans att de orkar upprätta avtal med alla medier, bloggar etc. (gissar på att t.ex. Facebook har över 1 000 000 olika källor som länkas på deras hemsida), utan de kommer enbart kunna tillåta länkar till MSM och andra större aktörer. Dessutom måste de rensa upp hela sin historik, för vet ni vad? Länkskatten gäller retroaktivt i 20 år. Läs det igen. Retroaktivt i 20 år. Alltså måste alla aktörer som har hållit på med någon form av länkning till andra sidor (vilket är mååååånga) betala länkskatt för alla länkningar tillbaka till 1998 om de inte manuellt sitter och rensar alla artiklar i sitt arkiv.

Alltså detta är helt sjukt. Jag hoppas dock att det går igenom och hela internet inom EU brakar ihop och/eller att alla aktörer som inte vill hålla på med detta flyttar sin verksamhet utomlands genom exempelvis brevlådeföretag och på så sätt kringgår lagstiftningen. Dessutom är min förhoppning att människor börjar vakna ur sin sömn och att EU-skepsismen ökar med fler länder som bestämmer sig för att överge denna ruttna, genomkorrupta och farliga organisation.

Får väl hålla med om att det finns en hel del frågetecken om hur sjutton man ska kunna implementera detta utan att det blir ohanterbart...iofs är jag klart nyfiken på hur man tänker sig detta på ett rent praktiskt plan, någon bör rimligen någon gång ha lyft tanken att det faktiskt ska gå att genomföra också. Skulle vara intressant att ta del av den biten också innan man avfärdar det hela som ogenomförbart, men som det hela beskrivs i dagsläget har jag svårt att se hur man tänkt gå tillväga.

Skrivet av HC-8315:

"Fair Use" gäller iaf inte i Sverige. Tror inte att den lagen gäller i Europa heller. Om jag nu minns rätt så är de i stort sett bara i USA och Kanada där den lagen tillämpas.

Tror man kan jämföra det någorlunda med citaträtten som finns i Sverige. Oavsett så blir det knepigt med gränsdragningar här där man riskerar att plocka bort användning som är helt laglig då man inte klarar av att automatiskt skilja mellan laglig och olaglig användning.

Skrivet av Mytech:

Alltför ofta ser vi en egenvald elit, EU, som utan erfarenhet, konsekvens analys tar beslut som omfattar ~500 miljoner människor.
Förändringar skall ske långsamt och i steg så att man kan backa om det behövs, detta eftersom historien visat att dom styrande inte alltid haft alla trådar rätt kopplade. Länder skall anpassa regler till nationens bästa, det är inte samma villkor i Sverige som i mörkaste delen av Afrika.
Gör inte denna viktiga attack på demokratin till en rasist fråga, det är en sakfråga högre än partipolitik i sandlådan.

Nu så är väl tanken att det är vi som röstar fram representanter till EU-parlamentet, precis som till riksdagen. Skillnaden är då att det är hela EU-befolkningen som röstar viket gör att många upplever att avståndet till makten blir större och att ens egen röst inte är värd något. Samtidigt blir det lite ironiskt när så många klagar på EU men samtidigt inte orkar bry sig tillräckligt för att sätta sig in de olika frågorna och faktiskt rösta när man väl får välja.

Sedan vet vi inte om det gjorts någon konsekvensanalys, det kan mycket väl vara så att den typen av information drunknar i flödet av åsikter som tycker att det är förkastligt.

Permalänk
Medlem

@holmberg: beror väll på vad som är fake news och inte? länkskatten låter lustig, man måste alltså betala tidningar om man skall kommentera och göra rapportage om deras grejer (man vill ju gärna linka tilll källorna)? Det kommer sluta med att alla fristående kritiker av stormedia försvinner och de kan mata ut propaganda aka fake news bäst fan dom vill utan att någon kan frågasätta något.

Avscanning av allt data som laddas upp låter också hemskt, om vi nu ska scanna av allt som läggs upp på nätet kanske vi ska börja med att kolla lite personuppgifter på de vi släpper in nu när våra hjärtan är öppna? Eller ska vi ta förgivet att de alla är hederliga raketforskare?

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur de tänkt att ett sådant system skulle fungera i praktiken. Ska de helt och hållet förbjuda mer eller mindre alla avatarer, memes, reaction images etc.? Om någon vill posta en .gif med Ron Swanson på twitter, är det tänkt att twitter ska kolla om personen som laddar upp den är från EU och sen blockera uppladdningen, och om någon utanför laddat upp den, är det meningen att twitter ska blockera bilden från att visas för alla inom EU?

Och vem ska tillhandahålla databaser/lösningar för kontroll av material? Eller är det tänkt att varenda sida som tillåter uppladdning ska fixa det själva? Om det är det senare, hur i hela friden ska de kontrollera att kontrollen görs och att den är tillräckligt bra? Känns som om det finns en stor risk att upphovsrättsinnehavare ändå kommer tvingas jaga själva, vilket väl gör det hela något poänglöst.

Borde inte en länkskatt innebära att sökmotorer som Google skulle tvingas betala för varenda länk de har i sin databas? (Känns som om i princip alla sidor/bloggar på internet som postar något slags skrivet material skulle kunna titulera sig som "internettidning" eller liknande.)

Permalänk
Medlem

Vad kommer det att kosta

Om jag länkar till en dålig eller bra artikel eller ta ett citat från MSM media, vad kommer det att kosta ?
Skall jag fråga först och i så fall vem ( det blir kanske ett 1000 tal samtal om dagen), om jag får länka till deras artikel och hur lång tid skall jag vänta på ett svar. Tar det en vecka så är säkert nyheten inaktuell och förpassad till arkivet.
Om jag inte får tillåtelse så kan upphovsägaren skriva avd dom vill, sant eller fake utan ett bli ifrågasatta men det är kanske ett av målen med den nya lagen.
Med EU kommer 50% av befolkningen att sysselsätta sig med censur och bevakning, resten att hitta på nya förslag på regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ibland kan det vara en poäng att leta efter information som visar på motsatsen till det man tror så man inte bara letar information som bekräftar ens uppfattning.

Var det så du gjorde när du kom fram till att dina 60åriga kompisar har bättre koll på internet än de flesta ungdomarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

"Fair Use" gäller iaf inte i Sverige. Tror inte att den lagen gäller i Europa heller. Om jag nu minns rätt så är de i stort sett bara i USA och Kanada där den lagen tillämpas.

Tror både Storbritannien och Australien har någon liknande lag.

Största problemet hittills jag ser är att det förslagna undantaget "User-generated Content / Remixing Exception" inte ens verkar ha kommit till fråga (med tanke på kommentarerna hittils, måste läsa när jag kommer hem). Detta skulle dock bara visa hur trasigt systemet kommer bli, allt ska filtreras för upphovsrättsintrång, men fair use ska vara ok, hur ska man göra ett fungerande filter som man inte måste betala böter för att man implementerat det "dåligt" och samtidigt inte bryta andra lagar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@Frispel: när du skriver "vi", så är det långt från dom som skriver här.
"vi som röstar fram representanter till EU-parlamentet"
Titta på dom som representerar Sverige som grupp, menar du att det är dom bästa vi har som sitter där ?

Permalänk
Medlem

Tänk om man ändå hade upphovsrätten till användandet av bokstäver

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Hur är resonemanget om små eller nya aktörer på marknaden? För min (manliga) magkänsla är att det enbart är Google & co. som har kapaciteten att genomföra den här typen av automatisk avläsning på ett meningsfullt sätt.

En lösning är förstås att något jätteföretag erbjuder detta som en tjänst, och således kontrollerar all media på internet. Tipp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

@holmberg: beror väll på vad som är fake news och inte? länkskatten låter lustig, man måste alltså betala tidningar om man skall kommentera och göra rapportage om deras grejer (man vill ju gärna linka tilll källorna)? Det kommer sluta med att alla fristående kritiker av stormedia försvinner och de kan mata ut propaganda aka fake news bäst fan dom vill utan att någon kan frågasätta något.

Avscanning av allt data som laddas upp låter också hemskt, om vi nu ska scanna av allt som läggs upp på nätet kanske vi ska börja med att kolla lite personuppgifter på de vi släpper in nu när våra hjärtan är öppna? Eller ska vi ta förgivet att de alla är hederliga raketforskare?

Tänker inte hugga på diskussionen vad som är fake news eller inte.

Men ja. Det känns ju som att det blir lättare att sprida "fake news" eller andra typer av lögner. Sedan skulle jag vilja påstå att man kan vända på det. Om t.ex. "stormedia försvinner" från te.x. fb så öppnar det ju upp för "Kalles hittepåblaska".

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Fundering

Om man bara citerar 20% av en artikel, betalar man bara 20% av priset ?
Om man inte är överens om priset, vilken domstol skall avgöra vem som har rätt.
Vad kostar det hela inklusive advokat och domstol.
Den så kallade stölden av låten "Stairway to heaven" tog ett par år att reda ut.

Permalänk
Avstängd

Så om man postar en Mejmej eller annat material som ej du äger här på Swec blir man blockad permanent då?

Om man ska starta en tråd om typ Playstation och lägger upp bilder på ett Playstation blir man bannad då? Om man inte tar kort på ''sitt'' Playstation och lägger upp dessa bilder.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

** Tråd grovrensad från Off-topic (och otrevlig ton): håll er till ämnet //Mod **

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Var det så du gjorde när du kom fram till att dina 60åriga kompisar har bättre koll på internet än de flesta ungdomarna?

Nu skrev jag att jag känner ett antal personer på 60+ som har bättre koll än de flesta tonåringar. Om det är sant eller inte beror snarare på nivån på 60+arna än på vad tonåringar vet

Men jag förstår din poäng även om jag tycker att det är viss skillnad med ett påstående av rent anekdotisk karaktär och ett påstående som antydde att allt med EU är dåligt. Visserligen kan man hävda att det konstaterande också var av anekdotisk karaktär, men det bör nog ses som en lite större fråga än internetkunskaperna hos 60-plussare. Behovet av mer mångfacetterad informationsinsamling lär vara större när det gäller EU.

Skrivet av Mytech:

@Frispel: när du skriver "vi", så är det långt från dom som skriver här.
"vi som röstar fram representanter till EU-parlamentet"
Titta på dom som representerar Sverige som grupp, menar du att det är dom bästa vi har som sitter där ?

Bästa? Knappast. Sämsta? Knappast det heller. Skulle tro att det finns både bra och mindre bra personer där. Men det är fortfarande de vi har valt, med samma typ av representativa val som vi har till riksdag/landsting/kommun.

Permalänk
Medlem

@holmberg: tror balans är svaret, båda behövs. sen får man använda de flöden som finns för att bygga en bra uppfattning av läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag gillar inte att företagen ska ha så mycket makt, och om det här verkligen går igenom då ska skatten på lagrings minne i datorer och telefoner bort så ner med copyswede då,, men kraschar inte detta med GDPRs?

Drar till med en gammal låt titel "Staten & kapitalet" av Ebba Grön.
Hm, får jag skriva så eller riskerar det att bryta mot upphovsrätt.

Länkavgift. What the Fuck? Om jag länkar till en nyhet från en Tidning, ska det avgiftsbeläggas???
Borde väl vara jag som får ersättning då jag gör reklam till den tidningen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vafan.. jag hade hoppats att vi var påväg åt andra hållet. Det här är vansinnigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@sodapop: Spanien har haft liknande lagar i flera år. Tydligen har små aktörer försvunnit från nätet och även stora har problem. Bland annat har Google News lagt ner.

Artikel från Ars Technica. En annan från TechDirt. Kan inte påstå att jag känner till källorna speciellt väl, så googla lite själva. Men att det skulle slå ut små aktörer och influencers är väl ingen direkt överraskning precis. Snarare precis det som var meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu skrev jag att jag känner ett antal personer på 60+ som har bättre koll än de flesta tonåringar. Om det är sant eller inte beror snarare på nivån på 60+arna än på vad tonåringar vet

Men jag förstår din poäng även om jag tycker att det är viss skillnad med ett påstående av rent anekdotisk karaktär och ett påstående som antydde att allt med EU är dåligt. Visserligen kan man hävda att det konstaterande också var av anekdotisk karaktär, men det bör nog ses som en lite större fråga än internetkunskaperna hos 60-plussare. Behovet av mer mångfacetterad informationsinsamling lär vara större när det gäller EU.

Kärnfrågan här får väl anses vara huruvida 60plussarna som arbetat som politiker hela sitt liv har tillräcklig teknisk kunskap för att förstå konsekvenserna av detta beslut.

Har de fått rimliga beslutsunderlag eller bara fått höra hur lobbyisterna från företagen resonerar?

Min anekdotiska erfarenhet av politiker är begränsad. Men 100% av de äldre politikerna i arbetsplatsens styrelse kräver att få styrelseunderlag i postad pappersform framför de elektroniska tillgängliga alternativen.
Antingen har de inte datorer hemma, eller vill inte ha surfplattorna som erbjuds gratis.

Man kan säga att jag är hyggligt skeptisk när liknande kompetenser tar beslut i tekniska frågor.

Anser du att dina 60åringar skulle representera medelbyråkraten i bryssel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av dakke:

@holmberg: beror väll på vad som är fake news och inte? länkskatten låter lustig, man måste alltså betala tidningar om man skall kommentera och göra rapportage om deras grejer (man vill ju gärna linka tilll källorna)? Det kommer sluta med att alla fristående kritiker av stormedia försvinner och de kan mata ut propaganda aka fake news bäst fan dom vill utan att någon kan frågasätta något.

Avscanning av allt data som laddas upp låter också hemskt, om vi nu ska scanna av allt som läggs upp på nätet kanske vi ska börja med att kolla lite personuppgifter på de vi släpper in nu när våra hjärtan är öppna? Eller ska vi ta förgivet att de alla är hederliga raketforskare?

Jag är också rädd för att detta är ytterligare ett sätt för eliten att kontrollera oss. Vilket är det som kommer hända lättare när små media försvinner. Hur ska t.ex Katarina Magasin eller Ledarsidorna kunna citera saker o argumentera när man måste betala nån jäkla länkskatt?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

SWEXIT nu!

Måste tyvärr hålla med, att lämna EU kommer vara den avgörande frågan i valkampanjen för mig.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Otroligt dåligt förslag tillochmed för att vara EU.
När det enda land som stödjer ett förslag är Kina, för att det underlättar att kontrollera vad medborgarna talar om, medan Wikipedia blir olagligt, så ska man ta sig en riktigt lång jävla funderare på vad det egentligen är för lagförslag man försöker få igenom.

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Måste tyvärr hålla med, att lämna EU kommer vara den avgörande frågan i valkampanjen för mig.

Att lämna EU är bara idioti. Det funkar inte för Storbrittannien, det skulle funka mycket sämre för Sverige. Vad som behövs är att pusha svenska politiker till att försöka få ordning på lobbyisterna som för närvarande får igenom alla sina önskelistor i EU, mestadels genom att muta Spanska och Franska parlamentariker.

Permalänk
Medlem

Någon som har en analys av förslaget som faktiskt citerar och resonerar kring innehållet? För mig framstår inte artikel 13 som orimlig. Den fastslår att man inte kan tillhandahålla en tjänst där användarna kan ladda upp stora mängder material och sedan skydda sig med att det är för svårt att kolla igenom allt. Klarar man inte att göra det manuellt så behöver man använda någon form av automatiserad teknik, samt kunna redogöra för hur den fungerar. Om något är det faktiskt ett skydd för att just kunna tillhandahålla dylika tjänster utan att stängas ner godtyckligt.

Edit: Sedan är det såklart mycket som blir tolkningsfrågor och bedömningar. Men som det är skrivet kan jag inte se att det skulle vara applicerbart på att Sweclockers låter användarna ladda upp sin egen profilbild t.ex.