Mozilla Firefox Quantum

Permalänk
Musikälskare

Fick göra en roll-back pga inga add-ons funkar som jag använder, förstår inte hur dom tänker med den delen...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Fick göra en roll-back pga inga add-ons funkar som jag använder, förstår inte hur dom tänker med den delen...

Ändringen var annonserad för nästan ett år sedan. Gamla addons som inte uppdaterats är antingen övergivna gamla addons, addons där utvecklaren struntat i att gå över till nya, eller stoppade tekniskt på grund av nya säkerhetsbegränsningar i Webextensions API. Men det har varit gott om tid att konvertera.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Buio:

Ändringen var annonserad för nästan ett år sedan. Gamla addons som inte uppdaterats är antingen övergivna gamla addons, addons där utvecklaren struntat i att gå över till nya, eller stoppade tekniskt på grund av nya säkerhetsbegränsningar i Webextensions API. Men det har varit gott om tid att konvertera.

Okej men problemet kvarstår dock, jag kan inte använda Firefox som innan dvs jag kommer inte att uppgradera som så många andra skulle jag gissa på. Detta kommer nog bara få folk att göra en roll-back eller gå över till Chrome imo, dom borde gjort det smidigare för "gemene man" att gå över som inte är inbitna och inte läsa alla release notes där dom tar bort stöd för add-ons som fanns sen tidigare.

Utvecklingen måste gå framåt helt klart men till vilket pris initialt, jag kanske provar igen efter några månader och ser om mina add-ons har hunnit i kapp, stänger inte dörren helt.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Okej men problemet kvarstår dock, jag kan inte använda Firefox som innan dvs jag kommer inte att uppgradera som så många andra skulle jag gissa på. Detta kommer nog bara få folk att göra en roll-back eller gå över till Chrome imo

Vilka kör du, kanske finns liknande addons som faktiskt uppdateras? Alla add-ons funkar för mig iaf (Ublock Origin, Decentraleyes, RES, Lastpass, Tree Style tab, FrankerFacez, BetterTTV)

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Paontuus:

Vilka kör du, kanske finns liknande addons som faktiskt uppdateras? Alla add-ons funkar för mig iaf (Ublock Origin, Decentraleyes, RES, Lastpass, Tree Style tab, FrankerFacez, BetterTTV)

Det är mest Tab Mix Plus (har donerat för att dom ska uppgradera till den nya versionen) jag inte kan leva utan samt status-4-ever

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Okej men problemet kvarstår dock, jag kan inte använda Firefox som innan dvs jag kommer inte att uppgradera som så många andra skulle jag gissa på. Detta kommer nog bara få folk att göra en roll-back eller gå över till Chrome imo, dom borde gjort det smidigare för "gemene man" att gå över som inte är inbitna och inte läsa alla release notes där dom tar bort stöd för add-ons som fanns sen tidigare.

Utvecklingen måste gå framåt helt klart men till vilket pris initialt, jag kanske provar igen efter några månader och ser om mina add-ons har hunnit i kapp, stänger inte dörren helt.

Det är förstås inte lätt, jag hade något addon som jag fick skippa tills vidare. Det man kan hoppas på är att Firefox ökar marknadsandelar med Quantum, och därmed ökar intresset från addon-utvecklare. Kanske kan du köra vidare på en alternativ build som fortfarande supportar legacy addons tills fler har gått över. Eller stanna på 56 ett tag framåt.

Permalänk
Medlem

Finns så fruktansvärt lite att konfigurera, kan inte ens ställa in en speciell sida när man öppnar en ny flik. Finns inga mouse gestures, tab stacking, tab papperskorg så man kan se stängda tabs, UI skalning etc. Känns som en väldigt nerdummad webbläsare med noll funktionalitet. Dessutom är det buggat då jag har vit färg på fönster knapparna.

Nej Vivaldi får fortsätta vara standard för min del.

Permalänk

Kan någon förklara en enda vettig anledning till att ha Tabs on top, ovanför adressfältet, ovanför bokmärken?
Flera gånger har jag nu klickat på ett bokmärke istället för den flik jag tänkte klicka på bara för att bokmärken är längst ner.
Jag kommer ge feedback varje dag om detta så länge jag orkar till https://support.mozilla.org/sv/kb/firefox-tillaggsteknik-mode...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Kan någon förklara en enda vettig anledning till att ha Tabs on top, ovanför adressfältet, ovanför bokmärken?
Flera gånger har jag nu klickat på ett bokmärke istället för den flik jag tänkte klicka på bara för att bokmärken är längst ner.
Jag kommer ge feedback varje dag om detta så länge jag orkar till https://support.mozilla.org/sv/kb/firefox-tillaggsteknik-mode...

Google gjorde så.

Annars kanske det är så man bara behöver kasta upp musen och klicka utan att behöva fokusera att klicka på tabben?

Permalänk

@Frejoh466:
Du menar Chrome, ja en av anledningarna till att jag aldrig installerat den webbläsaren.
Att ha flikar ovanför bokmärken och ovanför adressfältet gör ju att muspekaren måste förflytta sig en längre sträcka än som det var innan. Ja, man behövde inte fokusera lika mycket förut då fliken var nära, nu passerar man ju allt möjligt på vägen. Helkorkat.
Men jag kanske vänjer mig till slut...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns så fruktansvärt lite att konfigurera, kan inte ens ställa in en speciell sida när man öppnar en ny flik. Finns inga mouse gestures, tab stacking, tab papperskorg så man kan se stängda tabs, UI skalning etc. Känns som en väldigt nerdummad webbläsare med noll funktionalitet. Dessutom är det buggat då jag har vit färg på fönster knapparna.

Nej Vivaldi får fortsätta vara standard för min del.

Gestureify visade sig vara en bra addon för mouse gestures som Firefox föreslog åt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fått en väldigt positiv upplevelse av nya FF. Gick över från Chrome. Det går snabbt och jag har inga planer på att byta tillbaka till Chrome. Det enda jag märkt av nu efter några dagar är att synken med inställningar inte verkar hänga med när jag sätter upp FF på en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Google gjorde så.

Annars kanske det är så man bara behöver kasta upp musen och klicka utan att behöva fokusera att klicka på tabben?

Suger dock för de som inte kör webbläsaren i fullscreen och ofta flyttar fönstret (blev mycket svårare att göra med tabs on top).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Känns lite lustigt att alla lösenord ska visas. Borde finnas ett alternativ att visa enstaka lösenord. Visst har det alltid varit så här i Firefox? Längesedan jag körde den :).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Om ni kör Firefox 57 eller högre och gillar funktionen "Top Sites" på ny flik så finns det ett relativt enkelt sätt att lista fler sajter.

Skriv i adressfältet
about:config

Sök sen på
topsitescount

Ändra värdet, t.ex. till 18 eller 24. Observera att det återställs till 6 eller 12 om man använder kugghjulet och klickar i kryssrutorna för hur Top Sites ska visas.

Permalänk
Medlem

Då passar jag på och flikar in med denna också, det är alltså antal mest besökta hemsidor.

Skriv i adressfältet
about:config

Sök sen på
browser.newtabpage.activity-stream.topSitesCount

Ställ in på valfritt tal, Default är 6 eller 12.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Firefox 58 beta 12 förstörde mitt sätt att surfa. De har lagt till en massa junk i adressfältet när man skriver och sorterar inte längre på mest besökta. Så om jag skriver ett par bokstäver kan jag inte längre bara trycka enter och komma dit jag vill, utan kommer till en skitig google söksida jag absolut inte vill se. Om de inte backar eller fixar denna ändring kommer jag få svårt att fortsätta använda Firefox. Nu ligger mest besökta typ på 5-6 plats när jag gör så och då måste jag köra pil ner 5 gånger för att hamna rätt.

Edit: Ok, hittade en funktion för att stänga av det. Undrar vad som ändrades så det slogs på när jag uppgraderade till beta 12. Jaja, nu kan jag köra vidare utan problem.

Permalänk
Medlem

Det är relativt enkelt att stänga HTML5 Autoplay video utan addons.

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1141200

Citat:

(1) In a new tab, type or paste about:config in the address bar and press Enter/Return. Click the button promising to be careful.

(2) In the search box above the list, type or paste autop and pause while the list is filtered

(3) Double-click the media.autoplay.enabled preference to switch the value from true to false

Det fungerar för mitt ändamål. Alla videoströmmar startar pausade och man kan trycka på dem för att köra igång om man vill. Kan finnas ställen där det inte fungerar, men de få jag testat fungerar bra.

Permalänk

Någon som märkt att hänglåset har fått ett utropstecken på sig senaste dagen om man besöker sidor som har bilder, exempelvis:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1361870-visa-era-skriv...
Anslutningen är inte säker, och länkas till:
https://support.mozilla.org/sv/kb/blockering-blandat-innehall...

Allt fler sidor som var säkra förut är inte alls säkra längre och www.folksam.se (Din anslutning är inte säker) har antingen inte hängt med eller så är det något märkligt där.

Även https://www.shoutcast.com/ blir osäker så fort jag spelar något, och jag har spelat härifrån dygnet runt(så ofta jag har datorn på iaf) i ett år om inte mer snart.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Firefox 58 beta 12 förstörde mitt sätt att surfa. De har lagt till en massa junk i adressfältet när man skriver och sorterar inte längre på mest besökta. Så om jag skriver ett par bokstäver kan jag inte längre bara trycka enter och komma dit jag vill, utan kommer till en skitig google söksida jag absolut inte vill se. Om de inte backar eller fixar denna ändring kommer jag få svårt att fortsätta använda Firefox. Nu ligger mest besökta typ på 5-6 plats när jag gör så och då måste jag köra pil ner 5 gånger för att hamna rätt.

Edit: Ok, hittade en funktion för att stänga av det. Undrar vad som ändrades så det slogs på när jag uppgraderade till beta 12. Jaja, nu kan jag köra vidare utan problem.

Därför jag inte gillar FF. Känns som att de tar bort fler funktioner för varje dag som går. Fattar inte varför det är svårt att lägga till "Advancerade inställningar" kategori.

Häromdagen läste jag också att den största anledningen till att Quantum är snabbare är för att den laddar alla tredjeparts script och skit sist och inte först som i andra webbläsare.

Nej tack, jag håller mig till Vivaldi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Kan någon förklara en enda vettig anledning till att ha Tabs on top, ovanför adressfältet, ovanför bokmärken?
Flera gånger har jag nu klickat på ett bokmärke istället för den flik jag tänkte klicka på bara för att bokmärken är längst ner.
Jag kommer ge feedback varje dag om detta så länge jag orkar till https://support.mozilla.org/sv/kb/firefox-tillaggsteknik-mode...

Skrivet av Punnisher:

@Frejoh466:
Du menar Chrome, ja en av anledningarna till att jag aldrig installerat den webbläsaren.
Att ha flikar ovanför bokmärken och ovanför adressfältet gör ju att muspekaren måste förflytta sig en längre sträcka än som det var innan. Ja, man behövde inte fokusera lika mycket förut då fliken var nära, nu passerar man ju allt möjligt på vägen. Helkorkat.
Men jag kanske vänjer mig till slut...

Det är inte alls helkorkat, och det har inget med avstånd att göra. Speciellt då avståndsskillnaden är minimal.

Om man kör fullscreen, och klickar på tabbar oftare än på adressfältet, så är det bättre. De har antagligen tänkt att detta gäller större delen av deras användare. Generellt är det lättare att träffa saker som är längs skärmkanten. Du behöver endast sikta vilket håll du kastar muspekaren, men kan strunta i hur lång sträcka du behöver gå.

Dock håller jag med om att man ska kunna ändra saker efter egna behov. Klickar man på bokmärken/adressfält oftare, eller inte kör fullscreen, så kanske man vill byta plats på dem.

Permalänk
Medlem

Verkar som de släppt v58 släpps i release candidate på betakanalen nu, fick en uppdatering utan beta-beteckning. Officiella releasen på v58 är nästa vecka enligt schemat.

Permalänk
Medlem

2 datorer på jobbet som efter uppdatering till version 58 fick vit skärm i Firefox och inget händer när man skriver in adresser eller klickar på favoriter?
Internet Explorer funkar, så inget generellt fel. Windows 7 32-bit.
Hittade ESR 52.6.0 och då funkar det igen...
Några tips?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

2 datorer på jobbet som efter uppdatering till version 58 fick vit skärm i Firefox och inget händer när man skriver in adresser eller klickar på favoriter?
Internet Explorer funkar, så inget generellt fel. Windows 7 32-bit.
Hittade ESR 52.6.0 och då funkar det igen...
Några tips?

Reinstallera Firefox och kör med ny profil. Om det inte fungerar så gör du en buggrapport hos Mozilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Reinstallera Firefox och kör med ny profil. Om det inte fungerar så gör du en buggrapport hos Mozilla.

Avinstallerade och rensade allt i AppData\Roaming\Mozilla. Nåt mer man kan göra?

Det skumma är att det hände på 2 datorer samma dag.

Edit: Såg att de lagt till det som ett problem nu i release notes: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1433065

Verkar som det ska lösas i 58.0.1. Hur vet man när den kommer?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Avinstallerade och rensade allt i AppData\Roaming\Mozilla. Nåt mer man kan göra?

Det skumma är att det hände på 2 datorer samma dag.

Edit: Såg att de lagt till det som ett problem nu i release notes: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1433065

Verkar som det ska lösas i 58.0.1. Hur vet man när den kommer?

Du kan skaffa betan (59.0b4 ska ha fixt det). Har kört på beta sedan de uppdaterade den till quantum, och inte sett några problem.

Edit:
Tycker dock att det var intressant att läsa buggrapporten. tl;dr MS bugg

Citat:

The patched version of NtMapViewOfSection is used when patching is required for DLLs that are loaded after the suspended child process is resumed by the parent, just after start-up.
We don't use this at the moment, but we will for win32k lockdown, which needs to patch things in gdi32.dll and user32.dll.
So, we need to get Microsoft to remove these settings.
(They are also there for plugin-container.exe, so this will block us from turning this on for the GMP processes.)

I notice that chrome.exe has very minimal settings in that xml file and it uses win32k lockdown.
Sure enough its child processes crash in the same way when these things are turned on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Edit: Såg att de lagt till det som ett problem nu i release notes: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1433065

Om fler råkat ut för samma problem, så finns 58.0.1 ute nu och allt fungerar hos mig.

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/58.0.1/releasenotes/

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Nu har version 60 släppts officiellt. Release notes nedan.
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/60.0/releasenotes/

De ändrade på parametern för att styra "Top sites" som man kan ha på ny flik sidan. De har också ökat till 8 per rad (var 6 förut). För att ändra till fler än 1 eller 2 rader får man ta en ny flik och skriva "about:config" och sen söka på "topsitesrows".

Sedan ett par versioner bakåt är det också enkelt att fästa, och sortera top sites genom att dra och släppa.

Jag själv kör 4 rader, eller 32 stycken. Gör att jag kommer åt nästan alla sidor jag ofta besöker genom sidan för ny flik. Jag är supernöjd med funktionen.

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra när man får detta?
Sidan funkar i Chrome och det gäller https://www.sauberf1team.com/

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

@Bopper:
Det är ett problem med domänen/sidan, inte Firefox.
Anledning:
"OCSP stapling Invalid No response provided"

Kontakta de som har sidan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.