Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Äntligen reklamfri Youtube med Premium!

Permalänk
Medlem

Jag har sluppit all reklam med Ublock origin. Den dagen det slutar fungera, så kanske jag betalar. Men fram till dess så är det inte värt det.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Pi-hole över alla mediaenheter (HTPC/Mobiler etc) så är det ingen reklam någonstans inklusive inapp reklam (självklart undantagsregel för Sweclockers och ett par andra sidor jag ger stöd).

Har haft plugin för detta i pfsense men ville inte ha last där eller ha detta globalt på hemnätverket så pi-hole på separat vlan för wifi (edast för telefonerna) samt HTPC är en suverän lösning för de mindre kritiska enheterna där 100Mb/s nätverk räcker och lasten inte är skyhög.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Hoppade på tåget omedelbart.
Att slippa Youtube-reklamen på alla plattformar är lätt värt 119 kr/mån.

Jag med sen blev jag förvånad över kvalitén på premium videorna. Typ riktig serier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder Youtube jämnt under arbetsdagen, har en hörsnäcka i och lyssnar på olika podcasts och liknande, klart man hoppar på det här så slipper man reklam och kan även stödja den plattform man använder relativt mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

YouTube snor alldeles för mycket tid i min vardag. Inget jag skulle betala för, då skulle jag hellre bara slippa det helt.

YouTube är inte så jättebra heller. Bland annat pga av att många videos:
- laddas upp MED TITLAR I CAPSLOCK.
- tas ner av DMCA, även som bör vara fair use.
- förlorar bakgrundsmusiken pga copyright, även när det bör bara fair use.
- har jobbiga intros innan innehållet. Ofta onödigt långa intros också.
- har clickbait titlar.
- har spam och irrelevant keyword stuffing i beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Det låter dyrt för bara Youtube men rimligt eller nästan förmånligt om man kommer nyttja musiktjänsten och redan idag betalar för en annan tjänst som man då kan säga upp. Fast valfriheten försvinner lite, med att du inte kan välja vilken musiktjänst du vill.

Lägger idag runt 200kr på patreon, men har ingen musiktjänst som jag betalar för. Men har gått lite i tankarna. Så jag får se om jag slår slag i saken, kanske familjeerbjudandet.

Tittar inte så mycket på telefonen men är intressant om man kan stänga ner skärmen och rulla klipp. Stör mig på att man inte haft en sådan basic funktion men nu måste betala för den. Programmerad i diamant-kod?

Någon skrev att om man subscribe:ar till artister på music att man även gör det på youtube vilket personligen känns kladdigt. Men går ju att undvika det. Men samtidigt har jag inte något bra sätt idag att få reda på om någon bra artist släpper nytt.

Reklamen löser ju valfri adblock så den stör mig inte än så länge, men visst tänker man på att man är en free-rider som inte hjälper youtube med sina driftkostnader eller de youtubers som bara lever på youtubes reklamintäkter.

Permalänk
Medlem

Nej Tack.
Så bråttom har jag inte, är van vid det redan, lite inkörd s a s och inget jag stör mig på alls faktiskt.

Har redan: Netflix, Hbo, Cmore och spotify.

Det får räcka där!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

youtube gräver och gräver.. hur djup grav ska dem ha? nej men hoppas något nytt kommer snart youtube känns gammalt och förstört nu.

Permalänk
Medlem

Då man redan har Spotify så vet jag inte hur lockande youtube music är. Hur är utbudet på Youtube music?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Alltid lyssnat på musik via Youtube. (Har ej Spotify) Efterlängtat för mig.

Får se hur tjänsten utvecklar sig under de 3 månaderna, finns några enstaka brister.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Jag har reklamfritt genom Adblock och uBlock. De youtubers som förtjänar mina pengar får det genom Patreon. Google får inte mina pengar. Samma sak med Facebook.

De får något mycket mer användbart. Dina användarvanor.

Att köra patreon är hedervärt. Tummen upp! Har inte tagit det steget än.

Permalänk
Medlem

Använder pihole, annonsfritt since 2017

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

YouTube har varit "min TV" i snart 20 år. (Någon annan TV har jag inte)
Detta tycker jag blir alldeles utmärkt!
Jag läste igenom tråden till sid-3, aktiverade min provperiod!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jopp<3:

Vadå reklam?
Den enda reklamen som finns på youtube är ju om dom som gör filmerna själva bakar in reklamen, ungefär som "linus tekniktips" som alltid har två reklamsinslag, dom kan väl inte youtube blockera, dom är ju redan i filmen, eller kommer kanalerna som har inbakad reklma då börja posta två videos en med reklam och en utan?

Deras reklam är oftast underhållande och inte tråkigt som fan som ads som automatiskt spelas up i 90% av fallen är då dem kan adda deras egna voiceover med underhållande toner och dialog, iaf LinusTechTips och de andra som bakar in reklamen själva, det har jag inget emot och du har friheten att skipa deras reklam genom att bara gå typ +30 sekunder fram om det är så hemskt :D, i jämförelse måste man vänta för att skipa YouTube ads + att dem är så tråkiga att man nästan somnar.

Tycker dock inte att 119:- i månaden för reklamfritt YouTube är ngt motiverande för mig, kör adblockers redan medans majoriteten av de jag följer kör egna reklamsnuttar i sina klip numera + att jag brukar lyssna på 1-3 olika 24/7 "gaming music" streams via youtube när jag spelar spel så där kommer 0 reklam då det är 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man ska behandla andra som de behandlar en. Jag har avaktiverat adblock här för det en schysst sida, det finns även reklam som tilltalar en och man kan gå miste om bra fynd utan denna reklam.. Google däremot är inget som många vill stödja när de beter sig som de gör, så undviker man på helt lagliga sätt ge dem pengar.

Det google gör är mycket, viker sig för regeringar som vill åsikt censura internet. Men de loggar en mycket loggar väldigt mycket information som de använder. T.ex. kollar jag in en gräsklippare av en modell, när jag sedan besöker aftonbladet så kan jag få se denna gräsklippare som en reklambild. Och jag tänker oj, är det rea på den jag kollade på nyss. Nej det är bara ett omoralisk sätt att få folk att tro det är reklam om ens produkt för den är ny, het eller rea.

Angående google musiktjänsten så är den som Spotify. Så jag gör ett val mellan dessa två tjänster så helt jag bort tillägget att genom googles tjänst så försvinner reklam som jag aktivt måste tillåta.
-Frågan är då, varför aktivt lägga ner tid på att få ens webbläsare att visa reklam på youtube och sedan betala för att bli av med den? De som aktivt har valt att tillåtas youtube reklam, ja de vill nog se på reklamen.
-Adblockers som uppdaterar sig själv är default med dagens internet, vill man tillåta reklam ett ställe så krävs det att man aktivt tar detta val.

Är det inte lite inkonsekvent genom att ursäkta sig själv med att det man gör är lagligt, men när man kritiserar saker så räcker det med att hänvisa till moral? Jag skulle säga att båda fallen är lagliga och inget av fallen har någon speciellt stark moralisk grund.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag lyssna på 10 hours Epix Sax Guy i bakgrunden utan reklamavbrott!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Är det inte lite inkonsekvent genom att ursäkta sig själv med att det man gör är lagligt, men när man kritiserar saker så räcker det med att hänvisa till moral? Jag skulle säga att båda fallen är lagliga och inget av fallen har någon speciellt stark moralisk grund.

ser absolut inget inkonskvent att behandla andra som de behandlar en och sedan komma med samma argumnent att det är lagöigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

YouTube har varit "min TV" i snart 20 år. (Någon annan TV har jag inte)
Detta tycker jag blir alldeles utmärkt!
Jag läste igenom tråden till sid-3, aktiverade min provperiod!

Spännande, eftersom Youtube "Founded: February 14, 2005; 13 years ago" enligt Wikipedia. Men det kanske fanns en annan Youtube före Youtube? :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Att man aldrig lär sig? (Jag själv) Det finns alltid någon på forum som skall hugga på detaljer.
EDIT:
Jag skrev "SNART 20". Skrev inte exakt datum, då jag inte var säker och kunde för mitt liv inte föreställa mig att det skulle vara viktigt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Kommer aldrig betala för youtube för att få det reklamfritt. Vilket ocker...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Förklarar ökad reklam

En betaltjänst för YouTube förklarar den ökade mängden reklam jag upplever numera på YouTube. Egentligen inga konstigheter med det men många klipp med tvivelaktiga upphovsrättsliga publicister (och med reklam) gör mig aningen irriterad. Inte direkt som Spotify där artister åtminstone får en del av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

ser absolut inget inkonskvent att behandla andra som de behandlar en och sedan komma med samma argumnent att det är lagöigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det inkonsekventa är att klaga på Youtubes moral när de agerar enligt det avtal man skrivit på, men att inte ha några som helst moraliska invändningar mot att undvika att ge innehållsskapare sin ersättning när man avnjuter det de skapat, utan där endast bry sig om legaliteten.

Jag misslyckas i att finna vad har innehållsskaparna gjort som gör att det du gör är att behandla dem som de behandlat dig.

Jag bryr mig inte nämnvärt om vad du gör, jag finner bara resonemanget kring detta intressant att diskutera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Det inkonsekventa är att klaga på Youtubes moral när de agerar enligt det avtal man skrivit på, men att inte ha några som helst moraliska invändningar mot att undvika att ge innehållsskapare sin ersättning när man avnjuter det de skapat, utan där endast bry sig om legaliteten.

Jag misslyckas i att finna vad har innehållsskaparna gjort som gör att det du gör är att behandla dem som de behandlat dig.

Jag bryr mig inte nämnvärt om vad du gör, jag finner bara resonemanget kring detta intressant att diskutera.

ok, du syftade på de som gör youtube-videorna. Så stöder de jag vill, de andra får precis som oss många som sprider saker på internet inte ett skit. Frågan är dock om de som gör klippen får mindre betalt för att jag ej ser på reklamen innan klippet? De får liksom lika många views ändå.
Ett vanligt sätt att få betalt är att endast visa första delen av en guide på youtube, vill man ha resterande får man köpa denna för mycket pengar på andra ställen.

Nå sådant är livet, vill man ha betalt för det man lägger ut får man anstränga sig. En helt annan sak är att någon annan sprider deras filmer som de inte alls vill sprida.

Det är inte precis några skumma program man behöver installera, programmen finns både gratis och köpa på google store. Så man kan betala google pengar för att köpa ett program som tar bort deras egna reklam på google, diverse sidor och youtube.

Permalänk
Medlem

Jag stödjer hellre ett antal utvalda kreatörer med någon dollar i månaden via till exempel Patreon, så vet jag att de som gör material som jag gillar får mitt stöd. Såsom Youtube sköts nu så är det inte säkert att ett öre går åt rätt håll bara för att jag hakar på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

ok, du syftade på de som gör youtube-videorna. Så stöder de jag vill, de andra får precis som oss många som sprider saker på internet inte ett skit. Frågan är dock om de som gör klippen får mindre betalt för att jag ej ser på reklamen innan klippet? De får liksom lika många views ändå.
Ett vanligt sätt att få betalt är att endast visa första delen av en guide på youtube, vill man ha resterande får man köpa denna för mycket pengar på andra ställen.

Nå sådant är livet, vill man ha betalt för det man lägger ut får man anstränga sig. En helt annan sak är att någon annan sprider deras filmer som de inte alls vill sprida.

Det är inte precis några skumma program man behöver installera, programmen finns både gratis och köpa på google store. Så man kan betala google pengar för att köpa ett program som tar bort deras egna reklam på google, diverse sidor och youtube.

Vad de får betalt måste vara kopplat till reklamen eftersom det är skaparna som bestämmer hur reklamen ska vara på deras videos, där vissa inte har någon och andra har reklam även under videornas gång. Det vi diskuterade handlade ju dock inte om vad de ska göra för att få betalt utan kring resonemanget om hur man försvarar, respektive kritiserar, med argument om legalitet och moral.

Permalänk
Medlem

Varför finns inte ett alternativ för säg 50 lapp utan reklam, men också inte med offline och musik?

Tycker inte reklamen är så störande, med tanke på hur mycket man tittar på, men skall man betala runt 100 kr då börjar man ju jämföra med spotify, netflix etc.. så väger google music upp hela vägen?
Jag vill helst ha spotify och youtube för.. ja.. youtube.

Permalänk
Medlem

Jag har också varit ung och haft perioder som fattig student, arbetslös och låginkomsttagare i mitt liv, så jag vet hur det är och tänker inte komma med några moraliska pekpinnar mot er. Jag tycker absolut det finns legitima anledningar legitima att inte betala för sig i detta sammanhanget och de handlar alla på ett eller annat sätt om att man inte har möjlighet. Men alla ni som tar till knep att inte göra rätt för er bara för att ni kan, ni är egoistiska, snåla, omogna och pinsamma. Gör er själv och mänskligheten en tjänst och skärp er!

Jag har sett fram emot detta och nappade direkt. Får se om det lever upp till förväntningarna efter tre testmånader. Har redan tagit del av en del Premium content som i sig är värt en slant, t.ex. serien Cobra Kai och kanalen Vsauce.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Jag har också varit ung och haft perioder som fattig student, arbetslös och låginkomsttagare i mitt liv, så jag vet hur det är och tänker inte komma med några moraliska pekpinnar mot er. Jag tycker absolut det finns legitima anledningar legitima att inte betala för sig i detta sammanhanget och de handlar alla på ett eller annat sätt om att man inte har möjlighet. Men alla ni som tar till knep att inte göra rätt för er bara för att ni kan, ni är egoistiska, snåla, omogna och pinsamma. Gör er själv och mänskligheten en tjänst och skärp er!

Jag har sett fram emot detta och nappade direkt. Får se om det lever upp till förväntningarna efter tre testmånader. Har redan tagit del av en del Premium content som i sig är värt en slant, t.ex. serien Cobra Kai och kanalen Vsauce.

Impulse är en kanonbra serie.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Impulse är en kanonbra serie.

Verkar intressant, ska ge den en chans. Tack för tipset!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Vad de får betalt måste vara kopplat till reklamen eftersom det är skaparna som bestämmer hur reklamen ska vara på deras videos, där vissa inte har någon och andra har reklam även under videornas gång. Det vi diskuterade handlade ju dock inte om vad de ska göra för att få betalt utan kring resonemanget om hur man försvarar, respektive kritiserar, med argument om legalitet och moral.

Ok, hur reklamen fungerade hade jag missat. Främst eftersom jag aldrig så den.
Men här är en guide som visar hur de får betalt: https://www.youtube.com/watch?v=CfhSwmDn2OU

Nå aktörer som anser sig ha rätt att slösa min tid och bredband innan klippet startar bryr jag mig ej så mycket om.
Och jag har stött flera aktörer med pengar som har något vettigt att sälja. Det brukar var så att de med youtube marknadsför sina applikationer eller att de har viss del låst på annat ställe.
*edit*
Ni som förespråkar att man ska glo på reklam flera sekunder både före och under andras youtubeklipp, vad kommer då hända med de som betalar google för den tjänst som tråden handlar om? För då lär väl de förlora dessa pengar...