Vad är viktigt när jag väljer surfplatta?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vad är viktigt när jag väljer surfplatta?

Ska skaffa min första Android surfplatta men vilken? Vet inte riktigt vilka Specs ja ska kolla på.
Skärmstorlek?
CPU?

Tänkte spela o kolla YouTube på den. Kommer skaffa ett stöd till den så den kan stå upp.
Vill ha stor skärm och den bästa som finns. Typ IPS med perfekt flyt (om det nu e bäst).

Finns ingen budget. Betalar vad som krävs.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kolla framförallt battertid, ram minne och CPU/GPU i den ordningen, finns så många sunkiga plattor med bra skärmar och massa annat trams som knappt presterar och ger en allmänt laggig upplevelse och en surfplatta med dålig batteritid är värdelöst..

Brukar förespråka en modern 4 kärnig processor med 3gb ram i en surfplatta med en upplösning runt 1080p med så stark batteritid som möjligt.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

denna plattan är det billigaste du kan köpa enligt mig iallafall vi har en sådan hemma och den klarar både spel och youtube, netflix och cmore e.tc. utan några som helst problem med bra battertid och en härlig skärm.

Processorn och grafikchippet är väl inte något vidare men den funkar att driva det mesta utan problem i 1280x800.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

Vill ha stor skärm och den bästa som finns. Typ IPS med perfekt flyt (om det nu e bäst).

Då finns bara iPad Pro med 120 Hz. Välj själv 10,5 eller 12,9 tum.

Tycker även att iPad är överlägset bäst generellt, förutom givetvis om man behöver kunna göra mer på sin surfplatta än Apple tillåter.

Gå iallafall till en butik och prova iPad Pro (med 120 Hz-skärm; kan fortfarande finnas äldre varianter med 60 Hz i butik) innan du fattar något beslut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du bör definitivt hålla dig till iPads i surfplattorbranchen. De andra är nästan döda. Tex appar är inte optimerade för den större skärmen är problem du kan uppleva. iPad Pro 10.5 eller 12.9

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

@Philip320:

Även äldre iPad modeller (ipad 2, iPad 3, Ipad 3, iPad Air mm) fungerar också bra idag. Jag har själv en iPad 2 och en iPad 4. Kan dock tycka att min iPad 2 är riktigt seg ibland medan iPad 4 håller sig snabb och i bra form, trots att den har några år (5+) på nacken...

Permalänk
Avstängd

Ska du bara kolla Youtube på den så duger vilken platta som helst för 900-1500:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@Philip320:

Även äldre iPad modeller (ipad 2, iPad 3, Ipad 3, iPad Air mm) fungerar också bra idag. Jag har själv en iPad 2 och en iPad 4. Kan dock tycka att min iPad 2 är riktigt seg ibland medan iPad 4 håller sig snabb och i bra form, trots att den har några år (5+) på nacken...

gav min gamla ipad2 till systerdottern som är 3 år, tom hon tyckte den var seg

Köpte en ASUS ZenPad 3S 10 (Z500M) för 1½ år sen, har fungerat riktigt bra.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Dock så sa TS att det får kosta vad de behöver för surfplattan, och då är ju det bästa iPad Pro och inte äldre modeller

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

@Campaigner:
När det kommer till surfplattor så ska du vända på den och se om det är ett äpple på baksidan. Sen så köper du den surfplattan!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra Info! Står mellan iPad Pro o ASUS Zenpad 3S (De två bästa plattorna som finns). Antar att alla spel o filmklipp (YouTube primärt) inte får problem av den höga upplösningen?

Skrivet av Alling:

Då finns bara iPad Pro med 120 Hz. Välj själv 10,5 eller 12,9 tum.

Tycker även att iPad är överlägset bäst generellt, förutom givetvis om man behöver kunna göra mer på sin surfplatta än Apple tillåter.

Gå iallafall till en butik och prova iPad Pro (med 120 Hz-skärm; kan fortfarande finnas äldre varianter med 60 Hz i butik) innan du fattar något beslut.

Vad är det jag skulle kunna göra på Android men ej på iPad?
Det också att jag har en Android lur. Luren o en eventuell iPad kommer inte synka så bra ju.
Finns inte nån topplatta med 120hz? Måste väl komma snart väl? Är det så viktigt med android spel o YouTube i 120hz?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Vad är det jag skulle kunna göra på Android men ej på iPad?
Det också att jag har en Android lur. Luren o en eventuell iPad kommer inte synka så bra ju.

Inte mycket, men en del här är väldigt fästa vid traditionell filhantering.
Sen finns lite mer hårdvarunära möjligheter med t ex nätverk. Och givetvis stöka om i OS’et.

Beror på vad du vill synka, iCloud går inte till android.
Men du kan använda dropbox eller liknande och kontakter, kalender osv via Google t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

Vad är det jag skulle kunna göra på Android men ej på iPad?

  • Android har filhantering och kan skicka filer över Bluetooth.

  • Android låter dig installera vilka appar du vill, inte bara sådana som Apple godkänt.

  • Android vilar på filosofin att användaren ska ha möjlighet att anpassa det efter egna önskemål, i motsats till iOS som på gott och ont är exakt likadant på alla enheter och hårt kontrollerat av Apple.

  • Och så vidare (mestadels relevant för power users).

Citat:

Det också att jag har en Android lur. Luren o en eventuell iPad kommer inte synka så bra ju.

Kan du ge ett exempel på något som "inte synkar så bra" och som faktiskt är viktigt för dig? Tror nämligen att många har den uppfattningen enbart för att någon annan hävdat att det är så. Jag säger inte att det är ett felaktigt påstående, men är "synkningen" viktig för just dig?

Jag har för övrigt en Galaxy S7 och en iPad.

Citat:

Finns inte nån topplatta med 120hz?

iPad Pro finns. Såvitt jag vet finns ingen Android-platta med mer än 60 Hz, och bara en mobiltelefon, nämligen Razer Phone.

Citat:

Måste väl komma snart väl?

Skulle inte bli förvånad om det börjar dyka upp 120 Hz-plattor från andra tillverkare än Apple snart, eftersom 120 Hz är typ det bästa som hänt på surfplattefronten sedan "Retina". Dock undrar jag om Android kan flyta lika bra i 120 Hz som iOS.

Citat:

Är det så viktigt med android spel o YouTube i 120hz?

Jag tror inte 120 fps-video står högt på YouTubes priolista, men 120 Hz gör förstås appens grafiska gränssnitt trevligare att använda mellan videoklippen.

Om du med "android spel" menar spel på Android är frågan lite mer komplicerad än bara ja eller nej. Jag har ingen aning om hur stor andel av spelen på Android, eller vilka, som kan köras i 120 fps. Dessutom vinner olika typer av spel förstås olika mycket på hög uppdateringsfrekvens.

Det jag kan säga är att 120 Hz gör enorm skillnad rent generellt vid användning av en surfplatta, när man scrollar och drar med fingrarna på olika sätt. Skillnaden mellan 60 och 120 Hz är enligt mig större på en surfplatta än på en PC, eftersom man interagerar direkt med innehållet, istället för att gå via en mus.

Tycker det låter ganska konstigt att man skulle använda en surfplatta enbart till YouTube och spel, när de är så fantastiskt trevliga till så mycket annat. Menade du att spel och YouTube är dina tilltänkta huvudsakliga användningsområden, eller tänker du faktiskt bara använda plattan till det?

Citat:

Vill ha stor skärm och den bästa som finns. Typ IPS med perfekt flyt (om det nu e bäst).

Finns ingen budget. Betalar vad som krävs.

Det är för mig mycket svårt att se hur man skulle kunna rekommendera något annat än en iPad Pro till dig, baserat på ovanstående citat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Campaigner: https://www.apple.com/se/shop/buy-ipad/ipad-pro
Om inte pris spelar någon roll går det inte att rekommendera något annat än iPad Pro. Skaffa pennan ifall du känner att du har någon användning av den.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Det viktigaste tycker jag är storlek och skärmformat. Typ av anslutning kan också göra saker smidigare, exempelvis usb-c på både telefon, surfplatta och eventuell dator.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Du bör definitivt hålla dig till iPads i surfplattorbranchen. De andra är nästan döda. Tex appar är inte optimerade för den större skärmen är problem du kan uppleva. iPad Pro 10.5 eller 12.9

Håller med om att marknaden för Android-surfplattor är helt stendöd. Gå in på Prisjakt och sortera på bara surfplattor med Android 8. De enda som kommer upp är en handfull Huawei Mediapad M5.

Några av plattorna som levererades med 7.x kanske har fått uppgraderingar till 8, men det visar ändå att ingen ny hårdvara har släppts sedan Android 7. Det verkar även som att Google själva ha börjat satsa på Chrome OS istället för Android för surfplattor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Campaigner: Om du har tänkt lägga in egna filer (typ videor) i högre upplösning kan du behöva kolla upp vilket filsystem som enheten stödjer Jag gjorde den missen när jag köpte en Lenovo Yoga 3 förra året. Den marknadsförs som en film-platta med bra skärm och ljud, samt att man kan vrida och vända på den utan att sätta på ett extra stöd.

Men det blev en rolig överraskning när jag började förbereda mig inför vår USA-resa, att mina videor på ett par GB styck inte gick att spela upp ordentligt. Löjligt tyckte jag, att en enhet som har typ 1400 pixlar i höjd inte har kapacitet nog att spela upp videor med 1080 pixlar i höjd, bara pga filsystemsbegränsningar.

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

@Campaigner: Om du har tänkt lägga in egna filer (typ videor) i högre upplösning kan du behöva kolla upp vilket filsystem som enheten stödjer Jag gjorde den missen när jag köpte en Lenovo Yoga 3 förra året. Den marknadsförs som en film-platta med bra skärm och ljud, samt att man kan vrida och vända på den utan att sätta på ett extra stöd.

Men det blev en rolig överraskning när jag började förbereda mig inför vår USA-resa, att mina videor på ett par GB styck inte gick att spela upp ordentligt. Löjligt tyckte jag, att en enhet som har typ 1400 pixlar i höjd inte har kapacitet nog att spela upp videor med 1080 pixlar i höjd, bara pga filsystemsbegränsningar.

vad för filer/codec pratar vi om?

jag har en lenovo yoga tab 3 pro och har inte stött på några problem med filer som inte går att spela.

fast kanske varierar vilken av yoga plattorna du har då den jag har är Intelbaserad och de andra yoga tab 3 modellerna använder väl qualcom chip har jag för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

@Alling: YouTube o spel e det första jag tänkte på eftersom det kommer bli bättre på en platta. Jag kommer ju använda den till recept o massa andra grejer också.

När.ja skrev att priset inte spela nån roll så utgick ja från att den senaste modellen iPad kostade 5.000:- eftersom det priset var i nåt reklamblad nyligen. Fick för mig att den modellen var den senaste...

Kollade länken nån postade. Får man verkligen betala extra om man ska använda mobilt nätverk på iPad Pro??

8.500:- o så är alldeles för dyrt. Bästa Android plattan kostar ju max 5.000:-

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ska skaffa min första Android surfplatta men vilken? Vet inte riktigt vilka Specs ja ska kolla på.
Skärmstorlek?
CPU?

Tänkte spela o kolla YouTube på den. Kommer skaffa ett stöd till den så den kan stå upp.
Vill ha stor skärm och den bästa som finns. Typ IPS med perfekt flyt (om det nu e bäst).

Finns ingen budget. Betalar vad som krävs.

Alltså gisses.
Folk rekar surfplattor för 5-7000:- när vilket kina sk*t som helst klarar vad du behöver !
Mitt tips är att gå till något ställe som kan dema plattor och pillra runt där.
Har själv haft mycket positiva erfarenheter med Lenovo's Tab4 varianter, känns bra i händerna, snabba och fenomenal batteritid.
Men det finns såklart massor av andra som är lika bra.

Permalänk
Hedersmedlem

En dum fråga som inte behandlats alls: Du säger att du vill spela på surfplattan. Finns de spel du vill spela endast till Android, iPad eller till båda? Det kommer ju påverka ditt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad för filer/codec pratar vi om?

jag har en lenovo yoga tab 3 pro och har inte stött på några problem med filer som inte går att spela.

fast kanske varierar vilken av yoga plattorna du har då den jag har är Intelbaserad och de andra yoga tab 3 modellerna använder väl qualcom chip har jag för mig.

Jag har den som heter Tab 3 Plus. Det har inget med codecs att göra, utan med filsystemet och hur stora filer som stöds av det. Jag fick trycka alla mina HD-serier och filmer genom MKVToolnix för att splitta dem i lagom stora delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

@Alling: YouTube o spel e det första jag tänkte på eftersom det kommer bli bättre på en platta. Jag kommer ju använda den till recept o massa andra grejer också.

När.ja skrev att priset inte spela nån roll så utgick ja från att den senaste modellen iPad kostade 5.000:- eftersom det priset var i nåt reklamblad nyligen. Fick för mig att den modellen var den senaste...

Kollade länken nån postade. Får man verkligen betala extra om man ska använda mobilt nätverk på iPad Pro??

8.500:- o så är alldeles för dyrt. Bästa Android plattan kostar ju max 5.000:-

Du skrev IPS och perfekt flyt.
Den vanliga ipaden kostar ca 3500 eller 4500 beroende på om du vill ha 32GB eller 128GB (plus typ en tusenlapp om du vill ha 4G).
I princip lika snabb som pro, största skillnaderna är bättre och 120Hz skärm på pro och kontakten för tangentbord.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Campaigner: Rekommenderar att du går till t.ex. Mediamarkt eller annan butik där du kan testa plattan själv. Testa mellan TN, IPS och andra paneler.
Skärm och batteritid är kanske mest intressant att gå först efter, gärna med lite mer ram kanske minst 3-4GB? (osäker på hur senaste OS fungerar samt om du kör högre än 1080 upplösning)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

@Alling: YouTube o spel e det första jag tänkte på eftersom det kommer bli bättre på en platta. Jag kommer ju använda den till recept o massa andra grejer också.

YouTube tjänar som sagt inte så mycket på 120 Hz, men nästan all annan användning gör det. Att hantera innehåll i 120 Hz känns mycket mer naturligt än i 60 Hz.

Citat:

När.ja skrev att priset inte spela nån roll så utgick ja från att den senaste modellen iPad kostade 5.000:- eftersom det priset var i nåt reklamblad nyligen. Fick för mig att den modellen var den senaste...

Vanliga iPad kostar bara från 3 500 kr (32 GB).

Citat:

Kollade länken nån postade. Får man verkligen betala extra om man ska använda mobilt nätverk på iPad Pro??

iPad Pro 10.5″ utan 4G kostar 6 900 kr. Vill du ha 4G får du lägga 8 000:-. Däremot kan du förstås dela din mobiltelefons uppkoppling även till en iPad utan 4G. Så gör jag.

Citat:

8.500:- o så är alldeles för dyrt. Bästa Android plattan kostar ju max 5.000:-

Och den är på flera både objektiva och subjektiva sätt sämre än iPad Pro, vilken som sagt kostar 6 900 kr.

Under 5 000 kr tycker jag att vanliga iPad är den bästa surfplattan. Den ger riktigt bra value för pengarna, men den saknar det fantastiska flyt som 120 Hz innebär.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

vill du ha en platta som är framtidssäker så kör en ipad, den duger flera år framåt, och man är säker på att få uppdaterat os och appar, vilket inte alltid är fallet med android..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cooldfs:

vill du ha en platta som är framtidssäker så kör en ipad, den duger flera år framåt, och man är säker på att få uppdaterat os och appar, vilket inte alltid är fallet med android..

Lol varje gång iOs uppdateras så blir det för tungt och man måste köpa en ny iPad.

Permalänk
Medlem

Mina anställda har alla fått var sin Huawei Mediapad M3 Lite som upplevs riktigt najs och som jag tycker jag kan rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Lol varje gång iOs uppdateras så blir det för tungt och man måste köpa en ny iPad.

Tycker iPad 4:an vi har hemma fungerar riktigt bra än. Funderat på att byta ut den mot den nyaste iPad-generationen, men finns ingen riktig anledning ännu.

Permalänk
Medlem

Kollar mest serier och youtube på min samsung padda, 1300:-. Fungerar hur bra som helst.
Youtube vanced edition också så inga ads osv.

Hade jag inte använt bt högtalare mestadels dock till den så hade jag kört på någon med quad speakers eller bra stereo speakers L/R