Headset eller headphones för gaming?

Permalänk
Avstängd

Headset eller headphones för gaming?

Hej,

Vad är det som får headset > headphones (hörlurar)? Om det nu är p.g.a. inbyggd mikrofon så är det iallafall för mig då solklart att det är hörlurar jag vill ha (jag har redan en blue snowball-mikrofon).

Vad är ett riktigt bra USB (!!!)/trådlösa hörlurar? Har ni rekommendationer? Vill helst att prislappen ligger på högst 800 kronor...

PS. Det är ingen stress heller. Så om ni känner till något som brukar rabatteras så nämn detta så håller jag ögonen öpnna.

Permalänk
Medlem

det är inte en så bra jämförelse imo, ett headset är ju lurar med mic. Om du inte behöver den funktionen (vilket du inte gör då du har en snowball) så finns det ingen anledning att köpa ett headset. Det finns en uppsjö med lurar med varierande funktioner och pris, tyvärr tror jag att dom "riktigt bra" kostar mer än 800:-

Vad du ska använda dom till för att gallra ut lite? har du amp?

Permalänk
Avstängd

@Hothep: Hej!

Vad är amp?

Jag streamar på Twitch och skapar videos för Youtube (Let's plays/walkthroughs etc.). Det är inte så att jag skapar musik eller så.

Permalänk
Medlem

Bra trådlösa lurar får du inte för någonting i närheten av 800 kronor, och om det ska vara USB-anslutning tror jag att du får leta länge för att hitta något annat än headset.
Det du kan göra är att köpa en DAC eller ett externt ljudkort och koppla därigenom.
Eller bara köpa ett headset och inte använda mikrofonen
Måste det vara trådlöst säger jag att du ska uppa din budget lite och köra på Arctis 7 istället, underbara lurar med bra spelljud som du inte ens känner att du har på dig. Mikrofonen är även fantastiskt bra om det någonsin skulle spela roll.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

@ZaInT: Jadu, de där du länkar till verkar vara rabatterade hos Elgiganten. Jag gissar att det inte finns något bättre än dem just nu för den prisklassen? Köper isåfall det imorgon!

Edit: Vad menas med USB/3,5mm? Det här med slash-tecken är ju alltid tvetydligt: Är det USB eller 3,5 eller USB och 3,5? Jag vill endast koppla lurarna till USB-ingången och inget 3,5.

Permalänk
Medlem

Tipset är ju att "riktigt bra" och 800kr inte passar ihop speciellt bra

Däremot kanske du hittar något "bra nog" för 800. Eftersom du frågar här är du inte kunnig eller direkt kinkig tänker jag

Inte insatt kring hörlurar dock så detta är den enda visdom jag kan komma med xD. Lycka till, hoppas du blir nöjd var du nu än köper!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är oerhört få hörlurar som ansluts via usb oavsett om de sedan är trådlösa eller inte, hörlurar brukar anslutas analogt eller via blåtand och har du inte blåtand i datorn så kan du kanske kalla en blåtandsdongel för "usbanslutning"
Trådlösa hörlurar under 1000kr som låtar bra är det ont om men det finns de som låter skapligt typ https://www.xtz.se/product/headphone-divine som ibland vid kampanjer har kostat under 1000kr
Däremot så blir det svårt att använda dspn för annat än att spela upp lokalt lagrad musik och dspn är dessutom köp till för Win men gratis för Android.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört få hörlurar som ansluts via usb oavsett om de sedan är trådlösa eller inte, hörlurar brukar anslutas analogt eller via blåtand och har du inte blåtand i datorn så kan du kanske kalla en blåtandsdongel för "usbanslutning"
Trådlösa hörlurar under 1000kr som låtar bra är det ont om men det finns de som låter skapligt typ https://www.xtz.se/product/headphone-divine som ibland vid kampanjer har kostat under 1000kr
Däremot så blir det svårt att använda dspn för annat än att spela upp lokalt lagrad musik och dspn är dessutom köp till för Win men gratis för Android.

Såg dessa på rea och 30 dagar testa köp för 690kr. Får se hur dom står sig mot mina Sennheiser hd trådade lurar. Kommer ej använda dsp appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Nu är ju både denna: https://www.fyndborsen.se/horlurar/on-ear/xtz-headphone-divin...

och denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-headset/SSARC...

På rea. Vilken rekommenderas? Priset är ju samma.

Kan jag höra trådlöst headset trots att jag byggt datorn hos Inet? Dum fråga men det kanske var någon komponent jag behövde för bluetooth eller liknande som jag inte skaffade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Tipset är ju att "riktigt bra" och 800kr inte passar ihop speciellt bra

Däremot kanske du hittar något "bra nog" för 800. Eftersom du frågar här är du inte kunnig eller direkt kinkig tänker jag

Inte insatt kring hörlurar dock så detta är den enda visdom jag kan komma med xD. Lycka till, hoppas du blir nöjd var du nu än köper!

Skickades från m.sweclockers.com

Tipset är snarare att "riktigt bra" varken passar speciellt bra ihop med "800kr" eller "USB"

Ska du köpa hörlurar för 800kr skulle jag rekommendera hyperx cloudII, tror de även har med USB.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd

@theo0019: Rekommenderar du hyperx cloudII över de två ovan jag länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@theo0019: Rekommenderar du hyperx cloudII över de två ovan jag länkade?

Hyperx cloudII är riktigt bra till priset, ett toppalternativ under 800:-, har själv slitit ut ett par qpad qh-90 och har nu ett par cloud2, samma modell förytom anslutning.
Enda nackdelen är mic-en som inte är jättebra, ruskigt känslig mot att vara felvinklad, men går att ta bort då du ändå har en mic.
Cloud2 har 1st4-polig 3.5mm aux och en USB-adapter, cloud har 2st 3.5mm aux-kontakter

Detta är samma modell,fast ansluts med 3.5mm aux
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-headset/HYPXC...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

@moonblase: Grejen är att ett nytt headset inte är akut för mig just nu. Är det så att ett riktigt bra (för prislappen) headset finns där ute under rabatterat pris så nappar jag. Men såsom jag förstått det slår alltså hyperx cloudII ut SteelSeries Arctis 5 och XTZ Headphone Divine som båda nu säljs för 700 kronor.

Permalänk
Medlem

@Lothric: Har du glasögon?

tjejen gnäller på att hyperx cloudII klämmer runt bågarna efter ett par timmar.

Hon har lagt beslag på mina AKG Q701 och har inte hört nå klagomål :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

@Implor: Jo precis.

Jag har glasögon. De headset jag nyligen införskaffade var inte kompatibla med glasögonen så visst gör det ont efter ett tag. Dessutom saknade de den där "basen" mina äldre headset hade.

Jag är egentligen inte så kräsen. Kan jag få ett headset som är ett pinnhål bättre (och som är rabatterat, för annars håller jag mig till mina tillfälliga headset) än följande så är jag nöjd https://www.inet.se/produkt/6305444/asus-cerberus-gaming-head...

Jag funderar verkligen på https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-headset/SSARC... då den är rabatterad med cirka 500 kronor.

Men vill helst vägledas korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@theo0019: Rekommenderar du hyperx cloudII över de två ovan jag länkade?

Arctic 5 har jag hört ska vara bra också, men feedbacken på cloud 2 är nog den bästa på hela marknaden. XTZ har jag inte hört något om överhuvudtaget faktiskt :/

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@ZaInT: Jadu, de där du länkar till verkar vara rabatterade hos Elgiganten. Jag gissar att det inte finns något bättre än dem just nu för den prisklassen? Köper isåfall det imorgon!

Edit: Vad menas med USB/3,5mm? Det här med slash-tecken är ju alltid tvetydligt: Är det USB eller 3,5 eller USB och 3,5? Jag vill endast koppla lurarna till USB-ingången och inget 3,5.

De har USB-anslutning men det följer med en adapter som gör att de kan användas med 3.5 mm också, inget tvång med det senare överhuvudtaget.
Jag kan inte svara för de andra lurarna men om det är passform du är ute efter kan jag bara ge ännu mer lovord till Arctis-serien.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

@ZaInT: Köpte Arctis 5 från Elgiganten. Kärlek vid första ögonkastet. De är så sköna på huvudet! Och ljudet är himmelskt! Tack för rekommendationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@ZaInT: Köpte Arctis 5 från Elgiganten. Kärlek vid första ögonkastet. De är så sköna på huvudet! Och ljudet är himmelskt! Tack för rekommendationen!

Så lite så, jag är själv löjligt nöjd efter ett år

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730