Ägarbyte gick inte igenom, vad kan hända nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Det är en auktoriserad bilskrot eller bilinlämningsställe den ska till sen finns det undantag

Glömde säga (och skicka in var fel ordval) att plåtar/chassinummer lämnades in på en auktoriserad skrot och sen sköter skroten skrotningen av bilen.
Jobbade själv på en aukt skrot på 90 talet i 2-3år och det kom in ca 2-3 "bilar" per månad på det sättet alla var bilar som skulle gå till folkrace.
Strikt lagligt kanske det inte var men istället för att behöva släpa med bilen på ett släp till skroten och be dom skära ut chassinumerna på 2min ta plåtarna med en kofot på nästan lika lång tid som det tar att gå runt bilen, skriva skrotkvitto/köpekvitto av skrotad bil sen släpa hem den igen så.

Och skicka in plåtar/minst två utskurna chassi nummer var vad skroten sen gjorde för att få nån bil skrotad.

Skrivet av copperrobber:

Känns ju helt sjukt att jag absolut inte kan göra nånting?

Inget ovanligt i det här landet med en hel del saker!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Ivf, jag fick aldrig mina pengar. Kontaktade polisen och de skickade ut en bil till adressen på "kvittot", det var något okänt, utländskt par som inte hade något med detta att göra som bodde där. Jag kunde inte anmäla den stulen heller enligt polisen då detta var... jag kommer inte ihåg termen, men någon form av privat tvist.

Det du ska göra är att stämma köparen (lämna in en blankett till tingsrätten) så kan kronofogden driva in pengarna (inklusive böterna och dina advokatkostnader) av köparen efter att du vunnit rättegången. Du kan också gå till kronofogden direkt, men fogden kan inget göra utan en domstolsdom om köparen bestrider saken. Sedan får du inga pengar om fogden inte kan hitta dem, vilket de förmodligen inte kan i och med att polisen inte kunde hitta dem.

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke/frågeställning är hurvida personer som inte är bokförda i sverige ens får äga en bil med svenska plåtar?

När man privatimporterar från andra länder får man väl själv omregistrera och skaffa plåtar, så känns som man tvärt om då borde behöva avregistrera innan man "privatexporterar", sedan är det upp till köpande part att registrera i sitt hemland.

Antar att kompisen som löste det sålunda är svensk medborgare, skönt att höra att det löste sig. Om någon vet om mina tankar ovan är korrekta (eller ej), tagga gärna mig i ert svar

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

I dagens läge, vill man hålla sitt liv problemfritt vad gäller fordonsaffärer:

* Sälj aldrig till nån som inte kan ställas som ägare genom Transportstyrelsens app! Ska den säljas till utlandet så får de ta med nån med svenskt personnummer/medborgarskap och sen får de sköta allt pappersjobb själva.

* All betalning ska ske i fullo innan ägarbyte genomförs, utan undantag!

* Skriv ut ett enkelt kvitto där det framgår att inga garantier lämnas och att säljaren står helt fri från allt ansvar efter att affären är genomförd.

Ganska enkla regler, bespara en mycket sveda och huvudvärk! Inga ursäkter eller liknande accepteras, oavsett vilka behjärtansvärda orsaker till att de ska "betala den 25:e för va tvungen att köpa cancermedicin till sin mamma" eller liknande.

Detta borde man lära ut folk när de tar körkort.

Edit: Kan tillägga att betalning ska ske genom Swish eller svenska kontanter!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

I dagens läge, vill man hålla sitt liv problemfritt vad gäller fordonsaffärer:

* Sälj aldrig till nån som inte kan ställas som ägare genom Transportstyrelsens app! Ska den säljas till utlandet så får de ta med nån med svenskt personnummer/medborgarskap och sen får de sköta allt pappersjobb själva.

* All betalning ska ske i fullo innan ägarbyte genomförs, utan undantag!

* Skriv ut ett enkelt kvitto där det framgår att inga garantier lämnas och att säljaren står helt fri från allt ansvar efter att affären är genomförd.

Ganska enkla regler, bespara en mycket sveda och huvudvärk! Inga ursäkter eller liknande accepteras, oavsett vilka behjärtansvärda orsaker till att de ska "betala den 25:e för va tvungen att köpa cancermedicin till sin mamma" eller liknande.

Detta borde man lära ut folk när de tar körkort.

Hur mycket minns man egentligen ifrån körskolan?

Nej det skulle krävas fortbildning av alla med körkort.

Permalänk
Medlem

Ägarbyten görs i appen då det då går "instant". Allt annat är efterblivet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av difi:

Ägarbyten görs i appen då det då går "instant". Allt annat är efterblivet

Tänk, den appen fanns inte när jag köpte en begagnad bil privat senast. Så gammal man känner sig.

Permalänk
Avstängd

Det är fortfarande din bil och du står för alla räkningar, som vägtull felparkerings avgifter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Min spontana tanke/frågeställning är hurvida personer som inte är bokförda i sverige ens får äga en bil med svenska plåtar?

När man privatimporterar från andra länder får man väl själv omregistrera och skaffa plåtar, så känns som man tvärt om då borde behöva avregistrera innan man "privatexporterar", sedan är det upp till köpande part att registrera i sitt hemland.

Antar att kompisen som löste det sålunda är svensk medborgare, skönt att höra att det löste sig. Om någon vet om mina tankar ovan är korrekta (eller ej), tagga gärna mig i ert svar

Det varierar beroende på land, i många länder är skyltarna personliga och då måste man ju skaffa nya skyltar för att kunna köra hem bilen om inte säljaren är snäll och låter en låna dem för hemresan, hur villig den är beror förstås också på hur lagarna ser ut. Hur det ser ut i Sverige vet jag inte men vi har i alla fall inte personliga skyltar, och vi tillåter utländska medborgare att ha bilar registrerade här. Vi har också tillfälliga skyltar (röda med vit text) som används vid bland annat export, men jag vet inte riktigt när de krävs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Kontanter? Kan tyvärr bli svårt att få in dem på banken... smygterrorist/förhärdad brottsling som man anta's vara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Kontanter? Kan tyvärr bli svårt att få in dem på banken... smygterrorist/förhärdad brottsling som man anta's vara.

Ja, bankväsendet har förlorat förståndet. Räcker med 1000kr för en såld gräsklippare för att frågorna ska hagla. Känd (och ostraffad) kund sedan 20 år.

Antiterrorlagarna var väl ändå 10' eller något mer rimligt från början?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Spelar såklart viss roll vilka summor vi pratar om. För egen del kan jag väl säga att börjar priset dra iväg norr om säg 25" så kan man ju överväga att stryka kontanter som betalningsmedel.

Kontanter går ju dock åt rätt fort, när jag sålt ett fordon och fått betalt i sedlar har jag aldrig satt in dem på banken, bara börja betala soppan på macken och när man storhandlar med dem så tar de slut inom överskådlig framtid men då har det rört sig om ~20".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Spelar såklart viss roll vilka summor vi pratar om. För egen del kan jag väl säga att börjar priset dra iväg norr om säg 25" så kan man ju överväga att stryka kontanter som betalningsmedel.

Kontanter går ju dock åt rätt fort, när jag sålt ett fordon och fått betalt i sedlar har jag aldrig satt in dem på banken, bara börja betala soppan på macken och när man storhandlar med dem så tar de slut inom överskådlig framtid men då har det rört sig om ~20".

Problemet är väl bara att snart slutar väl även butiker att ta emot kontanter då bankerna inte vill ha dem längre och "straffar ut" den hanteringen med höga avgifter. En del ställen har ju redan slutat att ta emot kontanter vilket stör mig ganska mycket faktiskt. Butiker är förstås fria att göra som de vill men att banker är det anser jag vara en skandal.

Glada "Swishare" struntar i kontanters vara eller inte vara. Men så snart kontanter blir bristvara/ej längre legalt betalningsmedel så kommer alla transaktioner att påföras avgift. Självklart vad bankerna siktar mot, tyvärr spelar många andra som inte har någon anledning att göda bankerna med i detta spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raphaei:

Jag sålde en EU-moped för kanske 13 år sedan. La upp annons på blocket, ett trevligt (svenskt) par köpte den, sa att det var till deras son. Träffade dom på en bensinmack i Sollentuna (eller Upplands Väsby, nåt sånt, det var länge sedan), jag hade ingen aning om hur man "ska göra", så kollade ID, vi skrev "kvitto" (belopp samt när det skulle betalas, slutet av månaden iirc). Hade lite telefonkontakt med kvinnan efter, tydligen ansåg de att det var komplikationer med mopeden och de ville dra ner priset, jag ville hålla mig till avtalet. Det var en ny och fräsch "cross-moppe", vad de nu heter, och den var väl omhändertagen. Den fungerade som den skulle.

Ivf, jag fick aldrig mina pengar. Kontaktade polisen och de skickade ut en bil till adressen på "kvittot", det var något okänt, utländskt par som inte hade något med detta att göra som bodde där. Jag kunde inte anmäla den stulen heller enligt polisen då detta var... jag kommer inte ihåg termen, men någon form av privat tvist.

Jag fick hem en satans massa räkningar över åren som jag inte ansåg vara mina, jag bestred och vägrade betala. Det ansågs att jag skulle betala dessa. De gick till kronofogden. Det var en gedigen röra av allt. Det tog runt 8 år att lösa upp härvan, men räkningarna var fortfarande mina att betala, och inte ett spår av denna familj som jag fö är helt övertygad om än idag skaffade mopeden till sin son i tonåren. De ville helt enkelt bara inte betala, och de hade tydligen den rätten.

Det är dom som har makten över resten av ditt liv nu, det hade kunnat sluta betydligt värre för mig.

Så öh... lycka till.

Edit:
Har en tendens att slänga upp en rad trådar i olika flikar och beta av dom en efter en. Glömde tydligen refresha denna tråd så missade OP's senaste inlägg. Låter denna vara kvar om det kan rädda någon i framtiden genom att tänka till, och att det är helt okej att tacka nej till en "done deal", så att säga.

Vaddå du kunde inte anmäla din moped som stulen? Vad för typ av böter fick du, för det brukar oftast stå vilket område.