Ägarbyte gick inte igenom, vad kan hända nu?

Permalänk

Ägarbyte gick inte igenom, vad kan hända nu?

Så jag sålde min bil till några litauer, väldigt trevliga och lätta att göra affärer med.
Men nu fick jag tillbaka ägarbytes pappret från trafikverket eftersom dem inte hade fyllt i rätt personnummer (dem skrev sitt litauiska personnummer och vi behövde deras svenska), jag har fortfarande bra kontakt med dem och vi ska lösa det imorgon. Men jag skulle bara vilja veta om nåt händer, vad jag gör jag då? om dem skiter i att fylla i detta kan jag anmäla bilen stulen då?

Vet förresten inte om det är rätt forum, men ni får gärna flytta den om det behövs.

Permalänk
Inaktiv

Tja, ägarn är ansvarig för böter.

Permalänk

okej! men jag tänker att jag har bevis på att vi har skrivit ägarbyte men att det inte har gått igenom, borde det inte gå att lösa på nåt sätt isåfall?

och vad tycker du man ska göra, ska man anmäla till polisen?

Permalänk
Medlem

@anon173292: Inte bara böter väl?

Jag skulle se till att få rätt personnr snarast, om det inte är människor du kan lita på.

edit: Ägarbyte går väl att lösa direkt på internet? Så slipper ni vänta på snigelpost.

Permalänk
Medlem

Om det är så att det skiter sig så ring trafikverket,dom lär ju veta hur du ska gå tillväga

Permalänk
Skrivet av evirob:

@Liljagare: Inte bara böter väl?

Jag skulle se till att få rätt personnr snarast, om det inte är människor du kan lita på.

edit: Ägarbyte går väl att lösa direkt på internet? Så slipper ni vänta på snigelpost.

ja jag visste inte om det innan, får göra det denna gång!

och jag har hans litauiska personnummer, och tror faktiskt inte han har nåt svenskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av copperrobber:

ja jag visste inte om det innan, får göra det denna gång!

En bekant sålde en gammal bil för länge sedan, gjorde papper, gav nycklar och det gick ca ett år, sen hittades bilen närheten av Skåne med skotthål, och bilen såldes från Stockholm, polisen undrade om de visste något om detta.
Så jo, den kommer stå på dig tillsvidare att de fyllt i papper och böter kommer till dig.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

I de lugnaste vatten simmar de största fiskarna.
Jag litar inte ett skit på någon för den verkar trevlig, samtidigt är det nog statistik sett bara ett fel som hände.
Det som jag tycker är konstigt har de både svensk och litauisk personnummer? Är de medborgare i sverige med dubbla medborgarskap och sedan ange uppgifter för ett annat land?

Permalänk

Jag skulle tipsa att inte ringa Trafikverket utan ringa transportstyrelsen istället -> https://transportstyrelsen.se/agarbyte
Ägarbyte
Har du köpt eller sålt ett fordon? Då ska du och den andra parten göra en anmälan om ägarbyte.

Det kan du göra via:

webben
appen
registreringsbeviset.
Men om du köper eller säljer ditt fordon till en fordonshandlare, kan han eller hon ofta göra ägarbytet åt dig.

Ägarbyte när webbtjänsten eller appen inte fungerar
Ska ägarbytet gälla från en dag då tjänsterna inte fungerade, så anmäler du det skriftligen på registreringsbevisets del 2, den gula delen. Där har du möjlighet att ange datum för ägarbytet till skillnad från våra e-tjänster som automatiskt plockar ”dagens datum” för ägarbytet.

Vanligt att blanda ihop dem.

Permalänk

@anon159643: killen som köpte den hade bara litauisk personnummer, han var bara här och jobbade eller liknande, hans kompis därimot har svenskt personnummer och ska komma imorgon och skriva över den på honom och sen får dem lösa resten, sålänge den inte står på mig.

Permalänk
Medlem

Använd transportstyrelsens app då går det på några sekunder!!!!

Permalänk
Medlem

@anon159643:
När inte de flesta svenskar har koll på vad som gäller när man ska köpa en bil, så är det nog ännu mindre troligt att en Litauer har det. Förmodligen var han i Sverige hos släk/arbetar eller någon svenska han träffat och behöver en bil.

Döm inte folk i onödan.
Karma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copperrobber:

Så jag sålde min bil till några litauer, väldigt trevliga och lätta att göra affärer med.
Men nu fick jag tillbaka ägarbytes pappret från trafikverket eftersom dem inte hade fyllt i rätt personnummer (dem skrev sitt litauiska personnummer och vi behövde deras svenska), jag har fortfarande bra kontakt med dem och vi ska lösa det imorgon. Men jag skulle bara vilja veta om nåt händer, vad jag gör jag då? om dem skiter i att fylla i detta kan jag anmäla bilen stulen då?

Vet förresten inte om det är rätt forum, men ni får gärna flytta den om det behövs.

Sålönge de är hederliga går det bra, annars... Grattis du är en målvakt, alla p-böter ochandra överträdelser de gör är ditt ansvar.
Hur länge har de haft bilen? Är den påställd? Har du försäkring på den?

Parkeringsavgifter, trafikförsäkringsavgift på 130kr/dag, trängselavgift. Det tickar på snabbt om de inte sköter sig.
Använd dig at detta.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-webbplatsen/Transport...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@moonblase: den är avställd som tur är kanske? dem säger att den bara står i garaget och att vi kommer lösa detta imorgon, så dem känns om pålitliga snubbar, och förmodligen kommer det inte bli några problem! Jag vill bara veta vad jag ska göra OM det skulle gå åt skogen och dem tänker inte skriva på några papper, är det anmäla bilen som stulen? eller vad gör man?

Permalänk
Medlem

Tips: Gör alltid ägarbyte via appen, då vet du om deras körkort är legit och att alla annan information stämmer.

Vad som händer är väl att du fortfarande äger bilen, jag skulle rapportera den som stulen, eller om den inte är värd något kanske skicka in som skrotad utan intyg? Vet inte hur det skulle fungera men bara en tanke.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@anon159643: Man kan inte ha dubbla medborgarskap som litauer, de får bara ha ett.

Källa: Min flickvän som är litauer kan inte bli svensk medborgare utan att "säga upp" sitt från Litauen

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Avställd spelar ingen roll om dom använder den och får parkeringsböter/trängselskatt/osv.
Det är du som får betala i alla fall!

Som andra sagt använd app/webben när du ska byta ägare.
Fungerar det inte just då vilket är rätt ofta det ligger nere/överbelastat/etc så fyll i papperna.
MEN kolla köparens personnummer på tex http://www.personnummer.nu/ så det i alla fall är ett korrekt svenskt personnummer.

Sen när du väl fyllt i papperna så är det DU som ska posta/lämna in dom detta för att du ska vara säker på att dom inte skickar in det och du därmed står kvar som ägare.
För MIN del är det samma sak om jag köper en bil, jag tar papperna och posta/lämna in för att JAG ska vara säker på att jag BLIR ägare till bilen nekar dom så blir det inget köp heller.
Enda alternativet är att man tillsammans åker och lämnar in papperna (dvs vi både köp/sälj).

Du kan inte anmäla en bil stulen om du har sålt den oavsett om du står kvar som ägare i 50+år.
Visst du kan ljuga vid anmälan men kommer det fram senare att du sålt den oavsett om ägarbyte har skett heller ej så är det stor risk att du åker dit på nåt istället.
Du kan ej heller hämta hem bilen om dom vägrar att göra ett ägarbyte då du sålt den även om du kommer med alla pengar i kontanter och vill betala tillbaks o dom säger nej så kan du inte göra ett skit.

Du kan ej heller skrota bilen vilket skulle inebära att det ej längre finns en skriven ägare på bilen och böter/etc kan därmed ej komma till dig.
Detta för att främst så är det inte din bil längre då du sålt den, men även (i alla fall för 20+ år sedan) så krävdes att båda nummerplåtarna (vilket i o för sig kan skickas efter vilket många skrotar tvingas/des göra när en saknades) men även två plåtbitar med av fabrik instansat chassinummer utskärt från karossen (finns på minst 2 men troligen 5-6 ställen).

Är inte helt 100% på hur det är numera med plåtar/chassinummer dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Avställd spelar ingen roll om dom använder den och får parkeringsböter/trängselskatt/osv.
Det är du som får betala i alla fall!

Som andra sagt använd app/webben när du ska byta ägare.
Fungerar det inte just då vilket är rätt ofta det ligger nere/överbelastat/etc så fyll i papperna.
MEN kolla köparens personnummer på tex http://www.personnummer.nu/ så det i alla fall är ett korrekt svenskt personnummer.

Sen när du väl fyllt i papperna så är det DU som ska posta/lämna in dom detta för att du ska vara säker på att dom inte skickar in det och du därmed står kvar som ägare.
För MIN del är det samma sak om jag köper en bil, jag tar papperna och posta/lämna in för att JAG ska vara säker på att jag BLIR ägare till bilen nekar dom så blir det inget köp heller.
Enda alternativet är att man tillsammans åker och lämnar in papperna (dvs vi både köp/sälj).

Du kan inte anmäla en bil stulen om du har sålt den oavsett om du står kvar som ägare i 50+år.
Visst du kan ljuga vid anmälan men kommer det fram senare att du sålt den oavsett om ägarbyte har skett heller ej så är det stor risk att du åker dit på nåt istället.
Du kan ej heller hämta hem bilen om dom vägrar att göra ett ägarbyte då du sålt den även om du kommer med alla pengar i kontanter och vill betala tillbaks o dom säger nej så kan du inte göra ett skit.

Du kan ej heller skrota bilen vilket skulle inebära att det ej längre finns en skriven ägare på bilen och böter/etc kan därmed ej komma till dig.
Detta för att främst så är det inte din bil längre då du sålt den, men även (i alla fall för 20+ år sedan) så krävdes att båda nummerplåtarna (vilket i o för sig kan skickas efter vilket många skrotar tvingas/des göra när en saknades) men även två plåtbitar med av fabrik instansat chassinummer utskärt från karossen (finns på minst 2 men troligen 5-6 ställen).

Är inte helt 100% på hur det är numera med plåtar/chassinummer dock.

Det är en auktoriserad bilskrot eller bilinlämningsställe den ska till sen finns det undantag

Citat:

Avregistrering på annat sätt
I undantagsfall godkänner vi avregistrering av andra skäl än de som presenteras här. Det gäller främst avregistrering av personbilar som skrotats men där ägaren kan inte styrka detta genom ett skrotningsintyg. Ett exempel är personbilar som används inom folkrace.

Anmälan sker via registreringsbeviset som ska kompletteras med handlingar som styrker att fordonet ska avregistreras.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

I de lugnaste vatten simmar de största fiskarna.
Jag litar inte ett skit på någon för den verkar trevlig, samtidigt är det nog statistik sett bara ett fel som hände.
Det som jag tycker är konstigt har de både svensk och litauisk personnummer? Är de medborgare i sverige med dubbla medborgarskap och sedan ange uppgifter för ett annat land?

Personnummer har inget med medborgarskap att göra. Så länge du är permanent bosatt i Sverige skall du ha ett personnummer. Du kan dock fortfarande ha ditt personnummer i hemlandet. Det är väldigt mycket I Sverige som är kopplat till personnumret. Skatt och sjukvård t.ex.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av copperrobber:

Så jag sålde min bil till några litauer, väldigt trevliga och lätta att göra affärer med.
Men nu fick jag tillbaka ägarbytes pappret från trafikverket eftersom dem inte hade fyllt i rätt personnummer (dem skrev sitt litauiska personnummer och vi behövde deras svenska), jag har fortfarande bra kontakt med dem och vi ska lösa det imorgon. Men jag skulle bara vilja veta om nåt händer, vad jag gör jag då? om dem skiter i att fylla i detta kan jag anmäla bilen stulen då?

Vet förresten inte om det är rätt forum, men ni får gärna flytta den om det behövs.

Läs denna artikel av svt nyheter, tyvärr är det ingen rolig läsning för din del

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/salde-bilen-far-n...

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag gjorde i stort sett samma sak för många år sedan, då jag sålde min första bil till en trevlig gubbe från Litauen. Han skulle ta med sig bilen dit, så vi fyllde i att den skulle gå som export och jag postade ägarbytet. Kort därefter fick jag tillbaka återstoden fordonsskatten, så jag utgick från att allt gick vägen.

Ett par år senare fick jag hem en faktura på vägtrafikregisteravgiften för min gamla bil. Först då insåg jag att jag fortfarande ägde den. Det visade sig att ett villkor för att exporten skulle verkställas var att registreringsskyltarna skulle skickas till Transportstyrelsen efter att bilen registrerats i Litauen. Det gjorde förstås inte köparen och bilen registrerades aldrig i något annat land, även om den sannolikt rullade omkring på andra sidan Östersjön.

Efter ett antal samtal med Transportstyrelsen fick jag prata med någon som bad mig skriva ett brev (ja, mail dög inte) till dem och beskriva läget. Det gjorde jag och resultatet blev att de helt enkelt raderade bilen från systemet. Slutet gott, allting gott.

Alltså, prata med Transportstyrelsen till att börja med.

Permalänk
Medlem

Ni som upprepat att använda transportstyrelsens app... Ni vet väl om att det krävs ett svenskt körkort för detta? Det har inte framkommit om köparen har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Ni som upprepat att använda transportstyrelsens app... Ni vet väl om att det krävs ett svenskt körkort för detta? Det har inte framkommit om köparen har det.

Edit: Läste fel, kan inte ta bort inlägg

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Avställd spelar ingen roll om dom använder den och får parkeringsböter/trängselskatt/osv.
Det är du som får betala i alla fall!

Som andra sagt använd app/webben när du ska byta ägare.
Fungerar det inte just då vilket är rätt ofta det ligger nere/överbelastat/etc så fyll i papperna.
MEN kolla köparens personnummer på tex http://www.personnummer.nu/ så det i alla fall är ett korrekt svenskt personnummer.

Sen när du väl fyllt i papperna så är det DU som ska posta/lämna in dom detta för att du ska vara säker på att dom inte skickar in det och du därmed står kvar som ägare.
För MIN del är det samma sak om jag köper en bil, jag tar papperna och posta/lämna in för att JAG ska vara säker på att jag BLIR ägare till bilen nekar dom så blir det inget köp heller.
Enda alternativet är att man tillsammans åker och lämnar in papperna (dvs vi både köp/sälj).

Du kan inte anmäla en bil stulen om du har sålt den oavsett om du står kvar som ägare i 50+år.
Visst du kan ljuga vid anmälan men kommer det fram senare att du sålt den oavsett om ägarbyte har skett heller ej så är det stor risk att du åker dit på nåt istället.
Du kan ej heller hämta hem bilen om dom vägrar att göra ett ägarbyte då du sålt den även om du kommer med alla pengar i kontanter och vill betala tillbaks o dom säger nej så kan du inte göra ett skit.

Du kan ej heller skrota bilen vilket skulle inebära att det ej längre finns en skriven ägare på bilen och böter/etc kan därmed ej komma till dig.
Detta för att främst så är det inte din bil längre då du sålt den, men även (i alla fall för 20+ år sedan) så krävdes att båda nummerplåtarna (vilket i o för sig kan skickas efter vilket många skrotar tvingas/des göra när en saknades) men även två plåtbitar med av fabrik instansat chassinummer utskärt från karossen (finns på minst 2 men troligen 5-6 ställen).

Är inte helt 100% på hur det är numera med plåtar/chassinummer dock.

Känns ju helt sjukt att jag absolut inte kan göra nånting?

Permalänk

@copperrobber: Hur har det gått? Fått tag på köparen eller hans polare?

Permalänk
Skrivet av Screenwalk:

@copperrobber: Hur har det gått? Fått tag på köparen eller hans polare?

Ja det har gått jättebra faktiskt, har inget ont o säga om dem, dem har svarat mig från början, har varit super trevliga och hjälpsamma hela vägen och dom åkte 4 mil i förmiddags och hans kompis skrev på ett nytt ägarbyte som gick galant, jag använde mig av personnummer.nu och kollade att det var ett riktigt, och det var det!

Så för mig gick det bra denna gång, och nu har man lärt sig sin läxa!
Tack alla som kommenterat / informerat och gett mig råd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@copperrobber: Skönt att det löste sig. För det allra mesta är folk väldigt bra att ha och göra med

Permalänk
Skrivet av anon173292:

Tja, ägarn är ansvarig för böter.

Skrivet av evirob:

@anon173292: Inte bara böter väl?

Ägaren är ansvarig för p-böter, trängselavgift i Stockholm och Göteborg och fordonsskatt, men inte för t.ex. fortkörningsböter. Det senare betalas istället av föraren. Du kan dock bli ombedd att tala om för polisen vem föraren är om bilen plåtas av en fartkamera, men det är inte ditt problem om du inte kan identifiera föraren. Om det rör sig om litauiska böter, är det istället litauisk lag som avgör vem som är betalningsskyldig.

Skrivet av evirob:

edit: Ägarbyte går väl att lösa direkt på internet? Så slipper ni vänta på snigelpost.

Förutsätter väl att köparen har svensk e-legitimation? Det kan man inte ha om man inte har svenskt personnummer.

Skrivet av anon159643:

Det som jag tycker är konstigt har de både svensk och litauisk personnummer? Är de medborgare i sverige med dubbla medborgarskap och sedan ange uppgifter för ett annat land?

Svenskt personnummer innehas av alla som varit bosatta i Sverige någon gång sedan personnumrena infördes 1947. Det har inget med medborgarskap att göra. Vad som gäller för litauiska personnummer vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag sålde en EU-moped för kanske 13 år sedan. La upp annons på blocket, ett trevligt (svenskt) par köpte den, sa att det var till deras son. Träffade dom på en bensinmack i Sollentuna (eller Upplands Väsby, nåt sånt, det var länge sedan), jag hade ingen aning om hur man "ska göra", så kollade ID, vi skrev "kvitto" (belopp samt när det skulle betalas, slutet av månaden iirc). Hade lite telefonkontakt med kvinnan efter, tydligen ansåg de att det var komplikationer med mopeden och de ville dra ner priset, jag ville hålla mig till avtalet. Det var en ny och fräsch "cross-moppe", vad de nu heter, och den var väl omhändertagen. Den fungerade som den skulle.

Ivf, jag fick aldrig mina pengar. Kontaktade polisen och de skickade ut en bil till adressen på "kvittot", det var något okänt, utländskt par som inte hade något med detta att göra som bodde där. Jag kunde inte anmäla den stulen heller enligt polisen då detta var... jag kommer inte ihåg termen, men någon form av privat tvist.

Jag fick hem en satans massa räkningar över åren som jag inte ansåg vara mina, jag bestred och vägrade betala. Det ansågs att jag skulle betala dessa. De gick till kronofogden. Det var en gedigen röra av allt. Det tog runt 8 år att lösa upp härvan, men räkningarna var fortfarande mina att betala, och inte ett spår av denna familj som jag fö är helt övertygad om än idag skaffade mopeden till sin son i tonåren. De ville helt enkelt bara inte betala, och de hade tydligen den rätten.

Det är dom som har makten över resten av ditt liv nu, det hade kunnat sluta betydligt värre för mig.

Så öh... lycka till.

Edit:
Har en tendens att slänga upp en rad trådar i olika flikar och beta av dom en efter en. Glömde tydligen refresha denna tråd så missade OP's senaste inlägg. Låter denna vara kvar om det kan rädda någon i framtiden genom att tänka till, och att det är helt okej att tacka nej till en "done deal", så att säga.

Permalänk
Medlem

avregistreras/exporteras

Nu har jag inte läst alla poster men jag har sålt bil till Finland och då ska bilen avregistreras i Sverige så det är vad du måste kryssa i. (samma som att bilen skrotas/exporteras). regskyltarna ska du behålla. de ska skickas till transportstyrelsen (du får hemskickat en sådan kartong/förpackning efter ett par dagar).

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Export-...

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**