Skärm slår av vid uppstart / Win 10

Permalänk
Medlem

Skärm slår av vid uppstart / Win 10

Hej,

Skulle spela FIFA när spelet låser sig, startar om datorn och då kommer jag inte in i Windows. Skärmen släcks ned innan den kommer till inloggningsrutan. Har testat att trycka in F8 och kommer då till en meny med olika val och har testat att återställt datorn, gjort systemåterställning och startreperation.

Fortfarande svart, idéer på hur det kan lösas?

Permalänk

testa felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna till grafikkortet kan varit dom som ballat ur och fått filfel om det funkar så pass långt att grafikdrivarna inte än har laddats.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Tack för ditt svar. Jag startade i felsäkert läge och avinstallera den, men när jag startar om ligger enheten (grafikkortet) kvar. När jag ska uppdatera drivrutin står det att jag har den senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

@Rouge of Darkness: Tack för ditt svar. Jag startade i felsäkert läge och avinstallera den, men när jag startar om ligger enheten (grafikkortet) kvar. När jag ska uppdatera drivrutin står det att jag har den senaste.

Har du kopplat datorn med TV'n? Om så, dra ut alla sladdar utom skärm -> Grafikkortet. Jag tänker som så att bilden kanske skickas någon annanstans, i och med att du får en POST bild innan skärmen slocknar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Jag kopplar bara om jag ska se film, men har det inte kopplat nu.

Nu när jag är i felsäkert läge är det vad jag förstått kallas "artefakter" som små gröna lodräta streck över hela skärmen.

Jag tänkte avinstallera drivrutinerna för grafikkortet manuellt under "Program & Funktioner" i Kontrollpanelen, men då står det "Avinstallation misslyckades".

Så har kört fast lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

@BurningMan: Jag kopplar bara om jag ska se film, men har det inte kopplat nu.

Nu när jag är i felsäkert läge är det vad jag förstått kallas "artefakter" som små gröna lodräta streck över hela skärmen.

Jag tänkte avinstallera drivrutinerna för grafikkortet manuellt under "Program & Funktioner" i Kontrollpanelen, men då står det "Avinstallation misslyckades".

Så har kört fast lite.

Okej, hoppa då över att manuellt avinstallera drivrutinen. Vad har du för GPU? Jag vet av erfarenhet att iaf Nvidia har funktionen att rensa installerad drivrutin och konfigurationer när man uppdaterar eller installerar om drivrutinen. Det är en checkruta man kryssar i innan filer börjar kopieras under installationsförloppet. Har du prövat med det?

Kör installationsprogrammet också som administratör.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Okej, hoppa då över att manuellt avinstallera drivrutinen. Vad har du för GPU? Jag vet av erfarenhet att iaf Nvidia har funktionen att rensa installerad drivrutin och konfigurationer när man uppdaterar eller installerar om drivrutinen. Det är en checkruta man kryssar i innan filer börjar kopieras under installationsförloppet. Har du prövat med det?

Kör installationsprogrammet också som administratör.

Jag avinstallerade drivrutinen för grafikkortet med hjälp av ett program. Sen ladda jag ned en ny rutin från Nvidias hemsida. Men det blev då ännu sämre, kan inte starta datorn i annat än felsäkert läge.

Jag tror att jag lämnar in den till service på måndag eller köper en ny dator (denna är köpt 2011).

Permalänk
Medlem

Om problemet kommer efter att du installerat drivrutinen, och du dessutom testat andra drivrutiner, låter det definitivt som att grafikkortet tyvärr blivit defekt.

Ifall datorn har integrerad grafik kan du använda den medan du väntar på nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Om problemet kommer efter att du installerat drivrutinen, och du dessutom testat andra drivrutiner, låter det definitivt som att grafikkortet tyvärr blivit defekt.

Ifall datorn har integrerad grafik kan du använda den medan du väntar på nytt kort.

Det kommer även ett ljud/missljud inifrån chassit, öppnade chassit och lyssnade och ljudet kommer från grafikkortet. Ljudet kommer i samband med spel när datorn ansträngs mer. Så grafikkortet har säkert gjort sitt.

Datorn "dog" ju även i samband med uppstart av spelet också.

Permalänk
Medlem

är det DP? vet att Nvidia skickat ut en firmware uppdatering för att DP krånglat på 800,900,1000 korten, råkade själv ut för det Den finns Här

sen kan man köra t.ex. DDU ( display driver uninstaller ) som är imo ett av det bästa programmen för att rensa bort gamla skräpfiler från tidigare installationer. det funkade iaf för mig.

prova även att ha skärmen avstängd ( på strömbrytare ) och starta upp datorn, sen slå på skärmen. se om det blir någon skillnad.
har varit lite strul med DP sladdar också. Det kan man läsa om Här

hoppas det hjälper

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

är det DP? vet att Nvidia skickat ut en firmware uppdatering för att DP krånglat på 800,900,1000 korten, råkade själv ut för det Den finns Här

sen kan man köra t.ex. DDU ( display driver uninstaller ) som är imo ett av det bästa programmen för att rensa bort gamla skräpfiler från tidigare installationer. det funkade iaf för mig.

prova även att ha skärmen avstängd ( på strömbrytare ) och starta upp datorn, sen slå på skärmen. se om det blir någon skillnad.
har varit lite strul med DP sladdar också. Det kan man läsa om Här

hoppas det hjälper

Tack för ditt svar. Jag använde mig av DDU. Jag gick och köpte ny dator istället :D. Hade ändå planer på att köpa en ny till hösten