Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Sony KD-55XE9305

Hej alla

Jag har precis köpt denna tv och borde få den i veckan. Detta blir min första smart tv och vad jag har förstått så finns det tusen och åter tusen olika inställningar att göra för hdr, spel, film, vanlig tv osv.

Kan någon som är insatt och kanske har denna tv ge några konkreta tips på vad man ska tänka på? eller är bilden helt okey direkt ur kartong?

Finns det några inställingar man ska stänga av/sätta på?

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande modell. TV:n är sjukt seg men om man stänger av en massa appar så kan den bli rätt snabb och behaglig.
Googla bara på hur man kan snabba upp androidTV.

Bildinställningar kan ju vara individuellt och beroende på hur ditt rum är belyst osv, så kanske bäst att prova sig fram, med en guide som grund. Googla även här. Finns en del på youtube.

Permalänk
Medlem

Jag har 65-tum varianten av 9305.

Standard-inställningarna är allt för skrikigt ljus för mig. Har dragit ned brightness till minimum för jag skall klara av bilden (undantaget HDR).

EDIT:

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Okey då ska jag prova dessa inställningar när tvn kommer.

jag gillar en ganska ljud bild

Permalänk
Medlem

Har fått hem tvn nu och hittat inställningar jag gillar!

Men när jag startar en YouTube video med hdr på tvns YouTube app så fungerar inte hdr hur kommer det sig? Hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Har fått hem tvn nu och hittat inställningar jag gillar!

Men när jag startar en YouTube video med hdr på tvns YouTube app så fungerar inte hdr hur kommer det sig? Hur fixar jag det?

Jag tror du behöver köpa en Chromecast Ultra.

Vill dock minnas att jag läst i någon tråd om hur någon fick det att fungera genom att ladda in någon alternativ Youtube-app. Osäker om/hur det fungerar dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag har heller aldrig fått igång HDR direkt på TV:n med Youtube-appen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Alright ja tvn har ju en inbyggd chromecast eftersom det är Android TV.
Kanske går att Casta via den med telefonen utan att behöva köpa en chromecast ultra?

Permalänk
Medlem

@Dlin89: Det skall gå enligt nätet ser jag nu.

Själv sitter jag med iPhone privat. Men jobbtelefon kan man alltid iofs testa med!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: jag får prova när jag kommer hem.
Det går inte göra nått med den inbyggda YouTube appen i tvn då så den sänder HDR material som den ska via nån uppdatering eller så? Om telefonens app kan skicka HDR borde ju tvns också kunna det.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att casta från Youtube-appen från både min iPhone och Huawei P10.
Blir HDR på TV:n.

Men direkt i Youtube på TV:n så blir det inte HDR med samma klipp.

För jävligt att HDR fungerar via chromecast i TV:n men inte via appen.

Testade med nedan.

EDIT: Ser ut som casta via mobil har stöd VP9.2 codec som är Googles svar på HDR. Medan Youtube-appen enbart accepterar VP9.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har testat att casta från Youtube-appen från både min iPhone och Huawei P10.
Blir HDR på TV:n.

Men direkt i Youtube på TV:n så blir det inte HDR med samma klipp.

För jävligt att HDR fungerar via chromecast i TV:n men inte via appen.

Testade med nedan.
https://youtu.be/WW2DKBGCvEs

EDIT: Ser ut som casta via mobil har stöd VP9.2 codec som är Googles svar på HDR. Medan Youtube-appen enbart accepterar VP9.

Ja det fungerade för mig med. Dock så ställer inte tvn in hdr inställningar automatiskt med max ljusdtyrka etc när man castar. Spelar jag te x Playstation med hdr material så känner tvn av det och ändrar inställningar också automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag chansade och beställde ett demo ex av Sony 65XE9305 från Netonnet för 11890kr. Den kan ju vara återlämnad pga en massa clouding eller banding men är samma villkor för retur som för en ny så chansade eftersom priset var så bra. Får den på måndag så ska bli spännande att se vad den går för. Har testat två olika Oled innan men returnerat båda då jag inte fixar bandingen och tinten Oled lider av.

Får väl stå ut med blooming nu istället kan jag tro men om den är ok var det gäller banding så kan jag ta det.

Är Android TV så uselt som folk säger?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Tycker inte Android TV är uselt. Primära sättet jag kollar på Youtube, Netflix och HBO istället för mina övriga enheter.

Men hade jag fått valmöjligheten att offra Android och få snabbare TV så hade jag gjort det utan att tveka.

Har ändå ATV4K, PS4 och XBOX One ansluten.

Clouding kan man avhjälpa delvis med "local dimming"-funktionen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Jaxione: Tycker inte Android TV är uselt. Primära sättet jag kollar på Youtube, Netflix och HBO istället för mina övriga enheter.

Men hade jag fått valmöjligheten att offra Android och få snabbare TV så hade jag gjort det utan att tveka.

Har ändå ATV4K, PS4 och XBOX One ansluten.

Clouding kan man avhjälpa delvis med "local dimming"-funktionen.

Ok! Har du hört om 9305 kommer få Andoid 8.0? Den ska ju lösa mycket sägs det ju. Har du mycket clouding på din?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Tror inte vi får Oreo på Sony årsmodell 2017 dessvärre.

Har inte mycket clouding på min TV. Men syns en del i nedre högra hörnet.
Men jag ser det inte alls tack vare local dimming-funktionen.

Egentligen så uppmärksammar jag det bara när min TV startas om och innan personliga inställningar läses in.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Jaxione: Tror inte vi får Oreo på Sony årsmodell 2017 dessvärre.

Har inte mycket clouding på min TV. Men syns en del i nedre högra hörnet.
Men jag ser det inte alls tack vare local dimming-funktionen.

Egentligen så uppmärksammar jag det bara när min TV startas om och innan personliga inställningar läses in.

Ok surt med Android 8.0. Lite trist om det inte kommer till 2017 modellerna då det knappast lär vara processorkraften i Tvn som sätter stopp. Men dom kanske tycker det är viktigare att sälja nya tv apparater istället för att ta hand om dom som köpt

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Köpte min som fyndvara på netonnet med. Enda jag märker är att den blivit uppackad en gång hur bra som helst och 2000 kr billigare än en helt ny

Permalänk
Medlem

Jag hade inte samma tur med min 65XE9305 som jag köpte som fyndvara Den har som luftbubblor/smuts eller hur man ska beskriva det under skärmen. Ser jättekonstigt ut. Som limmet släppt eller som det kommit in luft under. Så nu vet jag inte hur jag ska göra riktigt. Antingen ångra köpet eller se om Sony kan byta ut den. För Netonnet har ju inga fler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Fantastiskt!

Idag kom uppdatering till TV och Youtube-appen fungerar nu med HDR!

Även så fel jag hade tidigare då vi fick Oreo ändå vid årsskiftet.

Så vackert att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller