Permalänk
Medlem

ek xres 140 orkar inte pumpa runt vattnet?

Hej!

Jag tänkte det skulle vara roligt med vattenkylning så jag har bytt från min gamla Fractal Design vattenkylare till en custom loop EK (med block, radiator, res och pump). Skruvat i alla grejer med radiatorn i toppen på min Fractal Design R6.

Allt bra hittills men när jag häller i vatten och kör igång pumpen så ser jag enorma luftbubblor i slangarna som ser ut att stoppa flödet helt. Jag har vänt upp och ner, lutat och hållt på men det känns hopplöst. Jag har kopplat så här: Res->GPU (phanteks block)->rad->cpu->res.

Några tips? Är min EK XRES 140 trött och sönder? Vända runt på allt lite mer och hoppas luftbubblorna hittar ut?

Permalänk
Medlem

Tror ditt problem är just luft/avsaknaden av vatten.
Dessa typer av pumpar kräver att de alltid befinner sig under vattenlinjen då de inte "kan" pumpa luft. Så fort det kommer in större mängder luft i pumpen slutar den helt att trycka runt vattnet och allt stannar.

Så du har följande problem:
1. Pumpen är för högt placerad (som i nivå).
2. För mycket luft i systemet.
3. Läcker in luft någonstans.

Lösning:
Fyll hela systemet så mycket det bara går (med allt avstängt). Du kan ex hålla reservoaren högre än alla andra delar och fylla på tills det är fullt. Vänd och vrid på allt, lyft upp reservoaren och upprepa tills det är i stort sätt tomt på luft.

Starta pumpen... Nu bör det låta typ "bryysssssschhhhh" och du kommer se små små bubblor cirkulera i systemet. Se till att reservoaren är högt uppe så att bubblorna samlas här. I takt med att bubblorna samlas så kommer vattennivån att sjunka. Se till att fylla på så att systemet INTE börjar suga in luft. Nu borde all cirkulera fiiiint

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Några tips? Är min EK XRES 140 trött och sönder? Vända runt på allt lite mer och hoppas luftbubblorna hittar ut?

Om den är sönder kan nog bara du svara på, kör du den med pwm? har du dragit upp den till 100%? vad rapporterar den för rpm?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag ger mig på att skruva loss pumpen/res och håller den högre än res. Det ska bara gå ner under 30 här inne..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en nippel i min översta res som jag öppnar och släpper ut luft när jag byter vatten.
Fyller man på med vatten och sen har allt stängt kan ju inte luften ta sig nånstans.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag har en nippel i min översta res som jag öppnar och släpper ut luft när jag byter vatten.
Fyller man på med vatten och sen har allt stängt kan ju inte luften ta sig nånstans.

Jag använder fillport på r6 och har den öppen för att släppa ut luft. Har man den stängd och vrider runt lådan kan man höra ett litet pfft när man öppnar igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Om den är sönder kan nog bara du svara på, kör du den med pwm? har du dragit upp den till 100%? vad rapporterar den för rpm?

Jag kör.med tjuvkopplad nu och då ska den köra 100%. Kopplar jag in resten av datorn så står den på 100% för water pump eller vad nu den hette.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skruvade loss pumpen och reservoaren och höll den högre än det andra. Jag försökt få ut bubblor i ungefär 30 min. Det kommer ut lite bubblor men det är fortfarande blockerande jättebubblor i CPU blocket och strax efter radiatorn.

Inte riktigt problemet jag trodde jag skulle ha med vattenkylning.

Mer tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligande av hur jag höll upp pumpen.
Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Skruvade loss pumpen och reservoaren och höll den högre än det andra. Jag försökt få ut bubblor i ungefär 30 min. Det kommer ut lite bubblor men det är fortfarande blockerande jättebubblor i CPU blocket och strax efter radiatorn.

Inte riktigt problemet jag trodde jag skulle ha med vattenkylning.

Mer tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken pump är det du har? Är det en D5 eller en DDC och är det en PWM pump?

Permalänk
Medlem

Kolla tex CPU blocket att set inte lagrats skit där. Mitt gamla CPU block kunde man nämligen skruva isär. Där kunde jag se silierna samt ändra storleken på insläppet. Hade samma fenomen o då var det helt fullt med skit över silierna som en stor beläggning. Rensade bort sen var det flöde igen.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Kolla tex CPU blocket att set inte lagrats skit där. Mitt gamla CPU block kunde man nämligen skruva isär. Där kunde jag se silierna samt ändra storleken på insläppet. Hade samma fenomen o då var det helt fullt med skit över silierna som en stor beläggning. Rensade bort sen var det flöde igen.

Helt nytt ek Supremacy block. Det enda jag använde från min tidigare setup med fractal design kylaren var gpu blocket och det ser rent och snyggt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vilken pump är det du har? Är det en D5 eller en DDC och är det en PWM pump?

Ek xres 140 d5 pwm rgb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hör du att pumpen går när du kör på 100% det borde märkas ganska väl?
Se till att inte ha pwm kontakten kopplad på moderkortet för den går inte på fullt ös med den kopplad där på.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Pumpen borde du som fler skrivit höra. Vad händer om du öppnar stora svarta locket när du kör igång pumpen?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem men det löstes när jag kopplade in PWM styrningen till pumpen. Problemet är att pumpen är på 100% och skapar så högt tryck att den pumpar in luft i sig själv för att det finns luft i systemet. Kör du pumpen på en lägre hastighet så kommer luftbubblorna att försvinna.

Visa signatur

| ASUS Z97-A | Intel i5 4690K 4,6 GHz | ASUS Dual GTX 1070 OC | Corsair 2x4 GB 2133Mhz | seagate 1TB | Samsung 750 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define R6 | EK Supremacy EVO | EK CoolStream PE 360 | D5 Pump |

Permalänk

Testa att vinkla/luta chassit så bubblorna får lite hjälp att flytta på sig...

Edit
Kör den samtidigt i full flås.
Kan du lägga upp bild på bygget? Kanske råkat göra någon tabbe med rördragning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lectric:

Hade samma problem men det löstes när jag kopplade in PWM styrningen till pumpen. Problemet är att pumpen är på 100% och skapar så högt tryck att den pumpar in luft i sig själv för att det finns luft i systemet. Kör du pumpen på en lägre hastighet så kommer luftbubblorna att försvinna.

Intressant jag provar att koppla in och ändrar hastigheten på pumpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om man har för hög fart på pumpen så hinner inte bubblorna lämna vattnet i res. Prova att köra den med låg fart som dom andra sagt. Ta gärna några bilder.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Som det skrivs innan är det säkert massa bubblor och luft.
Är det det, så kommer inte pumpen att suga/trycka vatten. Ibland när jag grejar kan det säkert ta uppemot en minut innan den börjar dra (får fatt i vattnet) som sedan surplar till och sätter igång systemet.
Tänk att pumpen kyls av vattnet, så torrkör inte för länge! Dra ner hastigheten så den inte alstrar värme.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Ek xres 140 d5 pwm rgb

Skickades från m.sweclockers.com

För att få pumpen att gå på fullt när du har hotwirat systemet så gör enligt bilden:

Permalänk
Medlem

Nu har jag lite mindre luft i efter att ha kört pumpen långsammare. Återstår dock två feta bubblor precis vid cpun.

Skickades från m.sweclockers.com