Hur mycket skulle du betala för ett 1080ti som funnits i 2 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nej tänker man en extra vända så håller man i plånboken tills nästa generation men måste man verkligen ha ett nu, tex om man bygger ett nytt system så har man ju inte mycket val. Ett 1170 kommer om man får gissa ligga max 10-15% efter ett 1080 Ti i prestanda. Ett 1180 kommer vara något snabbare än ett 1080Ti men kosta några tusen mindre. Ingen idé att köpa ett nytt 1080 Ti idag med andra ord.

Nvidia har cripplat sina spel GPU:er sedan Titan. AMD har aldrig sedan dess lyckats överträffa Nvidia i prestandatrongen.

Det är inget fel på referenskort. De blåser ut varmluften från datorn till skillnad från tredjepartskorten.

Mitt ROG 1080Ti blåser ut varmluft bak den med ..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Om man vill ligga på topp så kostar det just nu. Som tur var så måste man inte ligga på topp.

För det är inte så att man är tvungen att köpa ett 1080 Ti för ~9000 kr. Det går helt utmärkt att köpa ett nytt GTX 1060 eller ett RX 580 för typ ~3000 kr, eller ett begagnat GTX 970 eller 980 för 1200-1800 kr och spela i helt okej inställningar i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är inte mekaniska hårddiskar vi snackar om. Det enda negativa med att köpa begagnat är om kullagren i fläktarna är dåliga eller coilwhine och då är det svårt att få det på garantin som man istället för ta med privatpersonen som sålde kortet.

Begagnade grafikkort är relativt riskfritt och du bör ta av dig din foliehatt!

Ännu en som inte tänker ett steg längre eller bara försöker skriva dumma inlägg. Kartongerna som kom med grafikkorten kanske är bra att ha väl till hands när man vill sälja det igen så det blir lätt att frakta?

Kanske det?
Lite synd bara att svenska kronan är så låg att det kostar 9k för ett 1980ti och nu har tiden gått sin gång att de flesta lever med sina 970 ångrar kanske idag att de inte "klippte" till när de var OK priser. Själv var jag inte alls sugen att uppgradera men när jag fick en wide-screen så var de inte så många alternativ.

Tidigare har jag alltid hoppat över 1-2 generationer nvidia men nu köper jag senaste. Ok det är dyrt att komma igång men kan man sälja sitt gamla för 5000kr och ett nytt 1180 för 7000kr med 20% bättre FPS och snålare ström så lär jag hugga på det.

Men än vet vi inte priserna, hoppas verkligen AMD kommer med nått mäktigt som får priserna ner. Sinnessjuka från Nvidia pressar oss konsumenter (men vi väljer som tur väl själv)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Priset. Behöver bara gå ner till 6000kr för att mer än 100 personer som har röstar ska göra ett inköp.

Glöm inte att rösta

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Hade nog varit redo att spendera 6000~7000kr om jag var tvungen. Jag behöver verkligen en uppgradering men är villig att vänta på nyare kort. 30~45 FPS känns inte skönt men har nu, tragiskt nog, vant mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Priset. Behöver bara gå ner till 6000kr för att mer än 100 personer som har röstar ska göra ett inköp.

Glöm inte att rösta

Jag tror inte att man kan säga så riktigt. Bara för att 100 personer röstar på ett alternativ betyder det inte att dom skulle gjort ett köp om det hamnade i den prisnivån.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror inte att man kan säga så riktigt. Bara för att 100 personer röstar på ett alternativ betyder det inte att dom skulle gjort ett köp om det hamnade i den prisnivån.

Ja det är alltid en annan sak när det väl kommer till kritan. Man kan nog dra av några hundralappar iaf för att hamna mer rätt prismässigt på en sådan här undersökning skulle jag tippa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är priset nere i ca 7500kr (samma pris som kortet kostade när det släpptes) Så överpriserna är borta. Nu är bara frågan hur lång tid det tar innan vi kommer ner i minst 1000kr rabatt mot introduktionspriset:

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nu är priset nere i ca 7500kr (samma pris som kortet kostade när det släpptes) Så överpriserna är borta. Nu är bara frågan hur lång tid det tar innan vi kommer ner i minst 1000kr rabatt mot introduktionspriset:

Eeeeh vilka 1080ti är det?

Snabbkoll på prisjakt:
Asus Strix - 10k
MSI Gaming X - 9k
EVGA SC - 9k
Gigabyte Gaming OC - 9k

Minst lika dyra eller dyrare än det var för en månad sen, lol. Det enda jag hittar som är så billigt är MSI Aero kortet och senaste gången jag tittade så klarade inte Aero kylaren av att ens hålla ett 1070 från att thermal throttla när det gick högljutt och varmt... Men du kanske snackar om nåt annat kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Eeeeh vilka 1080ti är det?

Snabbkoll på prisjakt:
Asus Strix - 10k
MSI Gaming X - 9k
EVGA SC - 9k
Gigabyte Gaming OC - 9k

Minst lika dyra eller dyrare än det var för en månad sen, lol. Det enda jag hittar som är så billigt är MSI Aero kortet och senaste gången jag tittade så klarade inte Aero kylaren av att ens hålla ett 1070 från att thermal throttla när det gick högljutt och varmt... Men du kanske snackar om nåt annat kort.

https://m.prisjakt.nu/product/4228929

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 980ti för 3700:- på netonnet precis vid släppet av 1000 serien var väl bland dom sissta på lager innan övergången till nya generationen. Skulle kunna tänka mig å göra samma sak denna gången om priset ligger mellan 4000/5000kr. 1070 var för mig ett svagare kort än 980ti då jag fick ett bra ex vad gäller överklockning. 1000 serien har ju inte dragit ifrån 900 serien mer eller mindre under dom åren så tror inte man riskerar något med å köpa förra generationen.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nu är priset nere i ca 7500kr (samma pris som kortet kostade när det släpptes) Så överpriserna är borta. Nu är bara frågan hur lång tid det tar innan vi kommer ner i minst 1000kr rabatt mot introduktionspriset:

Det är alltså ett kort som är nere på sitt inteopris i någon randombutik, medans de andra ligger kvar. Skulle inte säga att vi ens är i närheten. Dröjer nog ett tag till:-)

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Det är alltså ett kort som är nere på sitt inteopris i någon randombutik, medans de andra ligger kvar. Skulle inte säga att vi ens är i närheten. Dröjer nog ett tag till:-)

Ja 9.5k på Inet/Webhallen/Komplett...

Ett kort är ingen trend. Framförallt inte när det förmodligen är ett av de sämsta 1080Ti som finns.

Permalänk
Medlem

Vad vi ser idag är egentligen ytterliggare ett steg där vi konsumenter vänjer oss själva vid att få mindre för mer. Vi vande oss och accepterade Nvidias nya uppdelning av modeller och prissättning vilket gjorde att man fick betala mycket mer för att få deras bästa kort varje generation och nu vänjer vi oss vid att, inte bara ha kvar generationer längre, utan även betala högra priser för dem långt efter att de är ny teknik. Early-adopter tax är snart något som spänner flera år.

Att Nvidia gör detta är inget jag finner förvånande. Att en del konsumenter biter i det sura äpplet och köper ändå kan jag också förstå (jag själv köpte ett 1080ti). Men att konsumenter rycker på axlarna och anser det lugnt och inte lägger mer press på Nvidia har jag svårt att förstå. Vi gör ju egentligen bara oss själva en otjänst där PC:gaming blir dysrare, färre kan hänga på, färre kan köpa high-end prylar vilket gör att färre utvecklar för dem och de som då ändå slänger ut dyra pengar gör det på saker få utvecklar för... osv osv...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Det är alltså ett kort som är nere på sitt inteopris i någon randombutik, medans de andra ligger kvar. Skulle inte säga att vi ens är i närheten. Dröjer nog ett tag till:-)

Skrivet av murklor:

Ja 9.5k på Inet/Webhallen/Komplett...

Ett kort är ingen trend. Framförallt inte när det förmodligen är ett av de sämsta 1080Ti som finns.

Det finns 5 kort under 8000kr. så ja priserna i fritt fall på dessa utgående modeller. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2726&o=produkt_sort_l...

Nästa serie kommer i 7nm vilket betyder upp till 60% lägre Watt vid samma prestanda. nya korten har DDR6 vilket är fördel för de som önskar +200bps Amd kommer med upp till 32 GB grafikminne med en gpu i 7nm. Det vi ska fundera på är om de nya korten blir 30/50/70 eller 100%snabbare. Tvivlar på att AMD kommer att fega utan de kommer MAXA ut direkt vad de kan med 7nm tekniken. AMD har inget att förlora medan nvidia har sina problem med överfyllda lager av gamla 1080/1080ti.

Troligen kommer du minst få en dator som presterar som 1080ti med nya serien men har 100W lägre förbrukning och ett betydligt lägre pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det finns 5 kort under 8000kr. så ja priserna i fritt fall på dessa utgående modeller. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2726&o=produkt_sort_l...

Nästa serie kommer i 7nm vilket betyder upp till 60% lägre Watt vid samma prestanda. nya korten har DDR6 vilket är fördel för de som önskar +200bps Amd kommer med upp till 32 GB grafikminne med en gpu i 7nm. Det vi ska fundera på är om de nya korten blir 30/50/70 eller 100%snabbare. Tvivlar på att AMD kommer att fega utan de kommer MAXA ut direkt vad de kan med 7nm tekniken. AMD har inget att förlora medan nvidia har sina problem med överfyllda lager av gamla 1080/1080ti.

Troligen kommer du minst få en dator som presterar som 1080ti med nya serien men har 100W lägre förbrukning och ett betydligt lägre pris.

Några kronor under 8k är inte priser i fritt fall. Kolla på chartsen och jämför hur många butiker som faktiskt har lägsta priset. I nästan alla fall är det en enda butik.

Och nästa AMD "serie" med upp till 32gb minne är deras professionella kort som kommer ha ett astronomiskt pris. AMD kommer inte fega, nej det tror inte jag heller - dom har redan sagt inga gaming kort förren långt senare. Det skulle inte förvåna mig det minsta om dom vill skryta med ett 7nm Vega 20 kort som är 2st GPUs och har 16+16gb HBM2 minne (två st Instinct MI25 som dom slagit ihop)... men det är inget vi dödliga kommer använda. Ett enda MI25 idag är typ $7000. Även om det bara är 32gb GDDR6 och ett "vanligt" Vega som dom fetat till så snackar vi ändå om ett 20-30,000kr kort eller nånstans runt där.

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur stort prestandahoppet blir när nästa generation kommer men i ren blindo hade jag nog vågat lägga 4500-5000 på 1080Ti och känt att det var en bra affär. Sen hade jag aldrig någonsin gjort det för jag betalar hellre 8,000kr för nästa kort även om det är mer pengar - men OM. Och den enda orsaken till att jag skulle vara helt ok bekväm med 4500-5000 är för att det hade varit min firmas pengar, så de 5,000kr ink moms betyder MYCKET mindre för mig än 5,000kr skattad lön gör för de flesta av er.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det finns 5 kort under 8000kr. så ja priserna i fritt fall på dessa utgående modeller. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2726&o=produkt_sort_l...

Samtliga på någon liten butik. Såfort du kommer till en normal stor butik i Sverige så är det på ca 9000kr,vilket innebär att de i princip inte har rört sig.

Nä det dröjer som sagt ett tag till. Antingen blir det en stort fall när nvidia presenterar nästa kort i höst,om det händer, eller så kommer det ännu senare.

Men att säga att det är i fritt fall nu så är det rätt fel med den data som finns

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Samtliga på någon liten butik. Såfort du kommer till en normal stor butik i Sverige så är det på ca 9000kr,vilket innebär att de i princip inte har rört sig.

Ja och som sagt att använda det sämsta 1080Ti som existerar som exempel på att priserna har droppat... Nej. Det finns en anledning till varför skit är billigt.
https://www.youtube.com/watch?v=BNQtfNFCWa8
Dök upp på random i mina feeds, bra timing haha.

Permalänk

Numera ligger ju alla premium kort sjukt högt i pris. Finns knappt några på lager i Sverige iallafall. Men man ska alltid pruta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kommer inte kunna köpa 1080ti prestanda i 11xx serien för under 7k så jag lägger mej där.

Jag köpte mina 1080ti för 8500 för snart ett år sedan , dom kostar nu 10k , bara som jämförelse.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Man kommer inte kunna köpa 1080ti prestanda i 11xx serien för under 7k så jag lägger mej där.

980Ti MSRP var $650 har jag för mig, 1070 som är snabbare än 980Ti och har mer minne hade en MSRP på $379.

Just saying.

Permalänk
Medlem

priserna är orimliga från första början pga bristande konkurrens. Jag gav 3400kr för ett nytt R9 290 som då var ett "toppkort" jämförbart med vart GTX 1080 (ej TI) positionerar sig idag, finns inget som motiverar att ett kort i samma segment idag 4 år senare ska kosta det dubbla annat än brist på konkurrens. så länge jag inte känner att jag verkligen behöver ny GPU kommer jag inte att köpa någon.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

4500

Skickades från m.sweclockers.com