Ethernet saknar giltig ip-konfiguration???

Permalänk
Medlem

Ethernet saknar giltig ip-konfiguration???

Hej!

Idag när vi flyttade grabbens stationära dator uppstod ett problem som jag inte löser. Datorn var inkopplad med nätverkskabel som gick från min router (AirPort Extreme) och in i dator och allt funkade fint, när vi flyttade datorn så kopplade vi in samma nätverkskabel fast denna gång direkt in i väggen (har provat alla åtta nätverksuttag) där vår fiber kommer in och då funkar det inte. Får jag följande felmeddelande när jag kör felsökaren:

Ethernet saknar giltig ip-konfiguration

Har googlat och provat det mesta men det går bara inte! Så fort jag byter tillbaka och sätter nätverkskabeln i min router så funkar det igen, fattar inte vad felet är!

Permalänk
Medlem

Hur är uttagen i väggen kopplade?
Låter som du på något sätt kopplar förbi routern då det är den som delar ut ip-konfigurationen.

Permalänk
Medlem

Denna tråd har hjälpt mig en del.
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1490185-ethernet-saknar-...

Porten är aktiv och datorn får ett IP?
Men varför ska den sitta i fiberuttaget?

Hur är det kopplat?
Fiberdosa
8 nätverksuttag? Vart går dessa? Har du en patchpanel i lägenheten? Eller är det mediaomvandlaren du menar?
Router Airport extreme
Dator

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Hur är uttagen i väggen kopplade?
Låter som du på något sätt kopplar förbi routern då det är den som delar ut ip-konfigurationen.

Skrivet av moonblase:

Denna tråd har hjälpt mig en del.
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1490185-ethernet-saknar-...

Porten är aktiv och datorn får ett IP?
Men varför ska den sitta i fiberuttaget?

Hur är det kopplat?
Fiberdosa
8 nätverksuttag? Vart går dessa? Har du en patchpanel i lägenheten? Eller är det mediaomvandlaren du menar?
Router Airport extreme
Dator

Ok, dåligt förklarat av mig.

Har fiber indraget i huset, där fibern kommer in så sitter en "router" (eller vad den kallas, utan wi-fi) med åtta nätverksuttag. Från några av dessa uttag har jag kopplat in t.ex PS4, Verisure hemlarm och min egen router (AirPort Extreme). Tidigare stod grabbens dator så till att jag inte kunde koppla den direkt till "fiber-routern" utan kopplade då en nätverkskabel från AirPorten till datorn, allt har funkat fint men idag så ville grabbarna byta rum och då bytte vi plats på datorn och PS4.

PS4 blev inkopplat med kabel i min AirPort och datorn istället i "fiber-routern", PS4 funkade fint trots byte av plats men datorn vill inte komma ut på nätet.

Har provat det mesta, inklusive att formatera om datorn och installera Windows 10 på nytt utan att lyckas, får samma felmeddelande. Så fort jag istället kopplar in nätverkskabeln i min AirPort igen så funkar allt igen, fattar inte...

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat alla drivrutiner, återställt nätverksinställningar och provat följande kommandon:

netsh winsock reset
netsh int ip reset
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns

Datorn går alltså direkt till fiber-routern och därför bör väl inte min AirPort Extreme ha något med det hela att göra, eller???

Är det min fiber-leverantör som måste ändra något? Har Universal Telecom...

Permalänk
Medlem

Står det något namn på mediekonverteraren? Kan du logga in på den?
Om du går in på CMD med datorn inkopplad i "routern" och skriver ipconfig vad står det?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Har du din airport i bridge mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Står det något namn på mediekonverteraren? Kan du logga in på den?
Om du går in på CMD med datorn inkopplad i "routern" och skriver ipconfig vad står det?

Mediekonverteraren heter Raycore, kan inte logga in på den alls...

Står så här när nätverkskabeln sitter i mediekonverteraren:

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::d017:c543:bd2:301a%2
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.48.26
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Har du din airport i bridge mode?

Min AirPort står i router-läge: DHCP och NAT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Mediekonverteraren heter Raycore, kan inte logga in på den alls...

Står så här när nätverkskabeln sitter i mediekonverteraren:

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::d017:c543:bd2:301a%2
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.48.26
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

http://www.raycore.se/?page_id=1317

Denna? Isåfall är det en switch/mediekonverterare för att få ut bredband, IP-telefoni och annat.
Denna har vad jag vet ingen brandvägg eller annan säkerhet en vanlig router har.
Det kan vara så att dina publika IP-adresser tar slut, ett är "bokat" till ps3an och en till routern.
Det krävs isåfall en router efter mediekonverteraren för att kunna surfa

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

http://www.raycore.se/?page_id=1317

Denna? Isåfall är det en switch/mediekonverterare för att få ut bredband, IP-telefoni och annat.
Denna har vad jag vet ingen brandvägg eller annan säkerhet en vanlig router har.
Det kan vara så att dina publika IP-adresser tar slut, ett är "bokat" till ps3an och en till routern.
Det krävs isåfall en router efter mediekonverteraren för att kunna surfa

Men jag har ju inte PS4 inkopplat i mediekonverteraren längre, och allt funkade fint ända tills jag bytte plats på datorn och PS4, har inte ändrat något annat, bara bytt plats på dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Min AirPort står i router-läge: DHCP och NAT

Testa om datorn får ip-adress om du kopplar bort och stänger av airporten.
Just nu finns det två enheter som vill dela ut adresser till din dator, airporten och din router från fiberleverantören. Datorn vill ha från Airporten men den har ingen giltig default gateway i ditt nät och fiberroutern tillåter bara klienter som har ip-adress från den.

Om det nu är så här (dvs att det fungerar när du kopplat bort airport) skall du ställa om din airport till en accesspunkt istället för router med dhcp och nat.

Permalänk
Medlem

@Luthor: Som jag tolkar det har PS4 haft internet utan problem när den satt direkt i mediaboxen (boxen där fibern kommer in är en mediabox).
Eftersom du ominstallerat W10 så är den troligen rätt konfigurerad för att ta ip via DHCP och har inte fast ip inlagd, så detta borde inte vara problemet.
Förmodligen har du endast 2 ip adresser från din leverantör som även är MAC låsta och då till din router och PS4 som varit inkopplade direkt mot nätet.
MAC spärr brukar släppa efter ett tag, exakt hur lång tid vet jag inte men där kan nog din leverantör hjälpa dig, efter den har släppt spärren för PS4:an får du troligen internet direkt i sonens dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Testa om datorn får ip-adress om du kopplar bort och stänger av airporten.
Just nu finns det två enheter som vill dela ut adresser till din dator, airporten och din router från fiberleverantören. Datorn vill ha från Airporten men den har ingen giltig default gateway i ditt nät och fiberroutern tillåter bara klienter som har ip-adress från den.

Om det nu är så här (dvs att det fungerar när du kopplat bort airport) skall du ställa om din airport till en accesspunkt istället för router med dhcp och nat.

Nej den skall inte ställas om till AP.
Boxen han har är ingen router utan en mediabox/switch helt utan router och DHCP funktion.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tippar på att det är en mediakonverterare du kopplar in grejerna i. Leverantören lämnar oftast ett par ip-adresser, i princip alltid begränsat och kan inte tänka mig att ni har 8 ip adresser.

Kör datorn via din router så du får NAT & DHCP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Luthor: Som jag tolkar det har PS4 haft internet utan problem när den satt direkt i mediaboxen (boxen där fibern kommer in är en mediabox).
Eftersom du ominstallerat W10 så är den troligen rätt konfigurerad för att ta ip via DHCP och har inte fast ip inlagd, så detta borde inte vara problemet.
Förmodligen har du endast 2 ip adresser från din leverantör som även är MAC låsta och då till din router och PS4 som varit inkopplade direkt mot nätet.
MAC spärr brukar släppa efter ett tag, exakt hur lång tid vet jag inte men där kan nog din leverantör hjälpa dig, efter den har släppt spärren för PS4:an får du troligen internet direkt i sonens dator.

Ok, hoppas du har slagit huvudet på spiken! Jag avvaktar ikväll och ringer till Universal Telecom imorgon så kanske de kan släppa "spärren" eller i alla fall reda ut om jag bara har två ip-adresser och om de är låsta... Tack för all hjälp ni som svarat i tråden, återkopplar imorgon kväll hur det har gått...

Permalänk
Medlem

Japp det låter som dina publika IPn har blivit reserverade och att de är låsta till PS4 och AP.

Så här hade jag gjort för att inte ha prylarna publikt, hade aldrig vågat köra larmet utan brandvägg...
https://imgur.com/a/1YmqIVu

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tippar på att det är en mediakonverterare du kopplar in grejerna i. Leverantören lämnar oftast ett par ip-adresser, i princip alltid begränsat och kan inte tänka mig att ni har 8 ip adresser.

Kör datorn via din router så du får NAT & DHCP.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Luthor:

Ok, hoppas du har slagit huvudet på spiken! Jag avvaktar ikväll och ringer till Universal Telecom imorgon så kanske de kan släppa "spärren" eller i alla fall reda ut om jag bara har två ip-adresser och om de är låsta... Tack för all hjälp ni som svarat i tråden, återkopplar imorgon kväll hur det har gått...

Jag skulle gissa att det Davidthedoom skriver är orsaken. Jag skulle dock aldrig koppla in nånting direkt i ett uttaget, du får då ett externt ip. Dvs din enhet är direkt tillgänglig på internet. Så koppla Allt genom din router/airport. Så löser du troligen fler problem. Om du inte har några andra så är risken stor att du kommer få det

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Japp det låter som dina publika IPn har blivit reserverade och att de är låsta till PS4 och AP.

Så här hade jag gjort för att inte ha prylarna publikt, hade aldrig vågat köra larmet utan brandvägg...
https://imgur.com/a/1YmqIVu

Tack, och ett extra plus för den snygga och mycket lättförståeliga "skissen"...

Skrivet av fragwolf:

Jag skulle gissa att det Davidthedoom skriver är orsaken. Jag skulle dock aldrig koppla in nånting direkt i ett uttaget, du får då ett externt ip. Dvs din enhet är direkt tillgänglig på internet. Så koppla Allt genom din router/airport. Så löser du troligen fler problem. Om du inte har några andra så är risken stor att du kommer få det

Ok, tack för rådet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Luthor: Som jag tolkar det har PS4 haft internet utan problem när den satt direkt i mediaboxen (boxen där fibern kommer in är en mediabox).
Eftersom du ominstallerat W10 så är den troligen rätt konfigurerad för att ta ip via DHCP och har inte fast ip inlagd, så detta borde inte vara problemet.
Förmodligen har du endast 2 ip adresser från din leverantör som även är MAC låsta och då till din router och PS4 som varit inkopplade direkt mot nätet.
MAC spärr brukar släppa efter ett tag, exakt hur lång tid vet jag inte men där kan nog din leverantör hjälpa dig, efter den har släppt spärren för PS4:an får du troligen internet direkt i sonens dator.

Mycket troligare förklaring än min, jag övertolkade "router" i TS beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Luthor: Som jag tolkar det har PS4 haft internet utan problem när den satt direkt i mediaboxen (boxen där fibern kommer in är en mediabox).
Eftersom du ominstallerat W10 så är den troligen rätt konfigurerad för att ta ip via DHCP och har inte fast ip inlagd, så detta borde inte vara problemet.
Förmodligen har du endast 2 ip adresser från din leverantör som även är MAC låsta och då till din router och PS4 som varit inkopplade direkt mot nätet.
MAC spärr brukar släppa efter ett tag, exakt hur lång tid vet jag inte men där kan nog din leverantör hjälpa dig, efter den har släppt spärren för PS4:an får du troligen internet direkt i sonens dator.

Hurra! Testade idag och koppla datorn direkt till mediekonverteraren och då funkar det utan problem, har inte ändrat något så det måste vara som MacAllan skrev att min fiberleverantör nu har släppt på MAC-spärren. Tack alla för hjälpen, kommer dock inte köra datorn direkt in i mediekonverteraren tack vare de råd jag fått i tråden, kommer köra genom min AirPort Extreme så att man får brandvägg...

/Lasse

Permalänk
Medlem

@Luthor: Bra det löste sig, tycker även du gör rätt som sätter alla enheter bakom routern även om det nu funkar direkt i fiberboxen.