Permalänk
Skrivet av improwise:

Håller helt med om att det är respektlöst. Mot kunderna alltså, som valt att storhandla i en butik där dom inte verkar uppskattas. Förhoppningsvis hittar dom en annan butik där dom uppskattas för att dom handlar där, det är iaf vad jag skulle gjort om jag kom till kassan med en överfull kundvagn under normala öppettider och bemöttes på det sättet. Nu är väl det dock kanske en diskussion för en annan tråd

(Ska dock vara ärlig med att jag själv aldrig jobbat i någon butik och att jag gör antagandet att de som gör det får betalt för lite tid utöver de faktiska öppettiderna. Får dom det inte kan jag förstå om man vill gå hem när man inte längre får betalt, även om jag då anser att det är företaget som är problemet och inte kunderna som handlar där).

Jag jobbar också i butik och det är ju ganska självklart att man inte uppskattar att någon kommer med varor för 2-3k precis vid stägningstid (jag vill hem precis som alla andra när deras ordinarie jobbtid är över). Men man får ju göra det bästa av det, oftast så har ingen annan något att göra så då hjälper man till och packar ner och gör allt så snabbt som möjligt.

Jag vet att tidigare hade vi inte betalt när vi jobbade över, fram tills vi klagade på det och nu får vi betalt.

On topic

Yrke:Butiksmedarbetare i matvarubutik
Tips: Om en kund beter sig illa (skriker) säg till dem att det hjälper inte att skrika, lugna ner dig så löser vi det här. Det brukar fungera för att få dem att inse sitt eget beteende. Sen om kunder går till personangrepp brukar jag säga "om du fortsätter attackera mig personligen så får jag ringa till vakten så får du bli eskorterad ut. Helt enkelt får dem att inse sitt eget beteende så löser sig det mesta.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Din bransch: Transport
Din roll: fd. Taxislusk / färdtjänst
Tips/yrkeshemlighet: GE DIG INTE IN I SKITEN!

  • Kolla jämförelsepriset! Den dyraste taxan skall visas med stor text men kolla alltid det finstilta. Det skall vara tydligt synligt utanför bilen och inuti. Högre jämförelsepris än ~350kr tenderar att bli riktigt dyrt.

  • "Jämförelsepriset" är baserat på 10km sträcka som tar 15 minuter att köra.

  • De etablerade bolagen är oftast billigare än kebabtaxi.

  • Kolla extra noga på om bilen är "äkta bolag X eller Y". Kebabtaxi kopierar gärna kända bolag. Exempelvis är "Göteborg Taxi" inte samma som Taxi Göteborg (gubben med kepsen)

  • Fråga om pris. I dagsläget kan de moderna taxametrarna ge en hyfsat exakt kostnad alternativt fastpris. Om bilen är utrustad med modell Hedenös (Megtax och dylikt) så bör föraren kunna ge ett ungefärligt prisförslag med lite huvudräkning, men att det kan skilja sig en aning (vägar, vägbyggen osv.)

  • Snälla, gnäll inte på en resa som kostar 120kr när du sedan bränner 2000kr på krogen...

  • Färdtjänst är inte Taxi, det är en förlängning av kollektivtrafiken. Det betyder att du kan få dela bilen med andra och/eller åka sightseeingturer om du inte specificerar direktresa.

  • Det är skottpengar på "Varför kör du inte för Uber?"

  • Dricksen gör gott. En femma hit eller en tjuga dit gör dagen lite trevligare för chauffören.

  • Anledningen att en taxiresa kostar "si och så mycket" är att det utöver (en futtig) lön skall betalas dyra försäkringar, drivmedel och anslutningsavgift till bolagets växel (18.000 i månaden per bil är ingen ovanlig summa)

  • Be om kvitto. Om du tappar något i taxin eller vill framföra ris eller ros så står bil- och förarnummer på kvittot.

  • Du kan bli LAGLIGT rånad om du hoppar in i fel bil. Har du påbörjat en resa (taxametern startas) så har föraren rätten på sin sida.
    (Se ovanstående punkt om jämförelsepris)

  • Kopulering bör ske efter chauffören avslutat sitt pass. Helst inte under färd, även om det är smickrande.

Taxi är i grunden ett rätt trevligt yrke. Du kommer i kontakt med massor av människor i livets alla stadier. Dock är branschen helt förpestad av bidragsjobb och dåliga arbetsförhållanden. Som extraknäck är det väl ok nån gång ibland, men som heltid+moms är det fullständigt vedervärdigt. Dålig timlön, väldigt långa arbetsdagar, ständigt utsatt för våld osv. i kombination med dåliga matvanor och stress. 5år (varav 3½ natt) @ 12-13 timmar per arbetsdag utan semester + skräpmat körde hälsan i botten.

Har du funderingar på att jobba som det? Gör dig själv en tjänst och sök ett riktigt jobb istället.
Enda situationen där det kan vara försvarbart är för en som gått arbetslös en längre tid och vill ha färska referenser.

Lagt till ett par punkter samt synpunkter om branschen
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag har även detta tidigare yrke.

Din bransch: Logistik
Din roll: Terminalarbetare (Postnord)
Tips/yrkeshemlighet:
1. Emballera mycket. Vågar inte du tappa lådan på marken från brösthöjd vågar du inte skicka den som vanligt paket. Tänk på att saker upp till 25kg kan även falla ner på din låda uppifrån. Så även små lätta lådor bör emballeras väl. Ett hett tips är "låda-i-låda" där du lägger din sak i en låda och ser till att den inte rör sig om du skakar den. Lägg sedan lådan i en större låda med tidningspapper/skumgummi emellan. Då tål ditt paket enormt mycket stryk.
2. "Ömtåligt", "Hanteras varsamt!", "Försiktigt", "Fragile" mm ignoreras om inte arbetaren har en slapp arbetsdag. Postnord har inte många slappa arbetsdagar. Du har köp samma tjänst som alla andra och ditt paket behandlas som alla andra. Klisterlappar är oftast ett slöseri med plast.
3. Påsar kastas och kläms. Ha endast mjuka saker i dem.
4. Beställ inte saker sista leveransdagen innan julafton. Det är kaos på terminalen. Inte bara för arbetarnas skull men särskilt eftersom att det är stor risk att din vara blir försenad denna dag (och alltså kommer efter julafton) eller att din vara tar mer stryk än vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

@ecfor jag säger inte att du har fel, men om öppettiderna är fram till t.ex 21:00 så förväntar jag mig som kund att jag ska kunna komma in 20:55 och få full service. Att ni väljer att börja stänga ned x-tid innan stängning är väl inte något jag som kund ska behöva känna till eller ta hänsyn till?
I så fall får ni ändra öppettider och stänga tidigare för att hinna plocka ihop eller plocka ihop efter stängning.
En restaurang stänger ju många gånger t.ex köket 30-60 minuter innan och är tydliga med det.

Vi pratar om mindre än 5 minuter samt köpcentrumsregler som säger att det ska vara stängt vid ett visst klockslag. Har du ens jobbat på golv som försäljare? Ett minimum av fem år borde ge dig någorlunda kunskap om verkligheten. Kunder som säger "ni borde göra si och så" till en försäljare går via helt fel kanaler. En smärre revolution mot högt uppsatta kontorsnissar måste ske för att luckra upp de hårda regler golvpersonal måste förhålla sig till.

Skrivet av Paddanx:

Kan faktiskt säga att jag anser det rätt illa fel här.
Har du öppet... har du öppet, eller så får du stänga tidigare.

Jag själv fick punktering på min bil förra veckan, och använde medlet för att täta hålet och köra till verkstad. Jag limpade till verkstaden jag brukar använda då jag visste att han hade öppet (något få verkstäder har på tidig kväll), och de plugga och lagade hålet.

Sen skulle jag ha en ny ersättningsvätska. Eftersom detta kitt är en del av bilen, tänkte jag att jag får väl köpa detta på Toyota så jag får en som passar i platsen där bak. Kör förbi Toyota och ser att folk rör sig än i lokalerna och tänkte... då kanske jag kan köpa/beställa detta direkt.

Går in i butiken, och personal rör sig lite varstans. Väntar snällt och tålmodigt vid "reservdelar", till en man kommer fram och säger vi har stängt.
Jag undrar, men ni har ju öppet och personal här?
Får till svar att de som har hand om den avdelningen har gått för dagen, och bara nybilsförsäljningen är öppen.

Nu må jag vara en "jobbig kund", men varför i helvete har man öppet i en sektion, och inte har en enda person som kan ordna en sådan enkel sak som lägga in en beställning, eller boka en service även när försäljningen är öppen? Det är ju trots allt reservdelar och service/lagning som de tjänar på.... man förlorar på varje bil man säljer, och man säljer dem bara för att i hopp kunna sedan få dem som kund för det som tjänar in det.

Kort sagt. Är en del stängd och inte kan ta emot kunder.... Stäng butiken!

Har ni öppet, se till att ha det, annars anser jag det med full rätt att ge sämre betyg, kritik och prata skit.
I fallet ovan hade det ju räckt med en enda person som trots allt istället för att prata lite smått skit med sin kollega, haft kunskapen och tillgången nog att gå in och beställa varorna/tjänsterna åt kunden, så att de iaf får den biten ordnat... då de ändå "är där".

Man kan inte som säljare (eller annan serviceinriktad arbetare) förvänta sig att någon ska bli nöjd, när man tror att man kan packa ihop innan stängning. Hos oss är det, i arbetskläder och redo att jobba från minuten du börjar, till minuten du slutar. Vi har 30 min på oss att stänga och släcka/larma osv i vår tidsplan, och tid som detta kan du kräva av chefen, eller så blir det ju övertid.

Men står det en tid på dörren, och du har öppet för kunder än, så är det ju det som räknas. Om du kommer 17.55 till en butik som stänger 18.00, och går in, tar dina varor och där är kö vid kassan, och klockan blir 18.00 så inte tusan kommer du som kund släppa det du plockat och bara gå ut... för de stänger kassan, eller hur?

Ursäkta? Jag har inte sagt något sådant. Den som valsar in i en butik som släckt ner och stängt alla dörrar utom en borde ha folkvett nog att inte uppföra sig oartigt och samtidigt be om något som tar länge att plocka fram pga diverse nycklar och säkerhetssystem. Det är riktigt drygt, speciellt om kunden bor nära och råkar vara ledig pensionär. Försäljare är inte akutskötare eller brandmän. Hoppas min berättelse blev lite tydligare där, no offense. (Den som står med varor vid kassan strax innan stängning får givetvis slutföra köp.)

De flesta fattar inte hur många tusentals människor man räddat från riktigt knepiga situationer. Den lilla gruppen dryga kunder och deras anhängare är högljudda på forum och i verkligheten, usch säger jag bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

De flesta fattar inte hur många tusentals människor man räddat från riktigt knepiga situationer. Den lilla gruppen dryga kunder och deras anhängare är högljudda på forum och i verkligheten, usch säger jag bara.

Det är bara så det är. Håller med dig.
Är svetsare idag, men har kört både taxi och varit butiksanställd.
Fått sparken flera gånger. Jag tar ingen skit från random jävla idiot, passar det inte arbetsgivaren så ber jag de dra åt helvete.
Serviceyrken ska och måste vara bättre än de flesta andra, utan extra betalt för att vara det, varför?
Tack och lov är jag svetsare och ensamvarg idag med sjukt bra betalt.

Bara att konstatera, den sista idioten är inte född.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Det är bara så det är. Håller med dig.
Är svetsare idag, men har kört både taxi och varit butiksanställd.
Fått sparken flera gånger. Jag tar ingen skit från random jävla idiot, passar det inte arbetsgivaren så ber jag de dra åt helvete.
Serviceyrken ska och måste vara bättre än de flesta andra, utan extra betalt för att vara det, varför?
Tack och lov är jag svetsare och ensamvarg idag med sjukt bra betalt.

Bara att konstatera, den sista idioten är inte född.

Möter du inte denna fras nuförtiden i stället:
"-Jag har en idé som inte ni har tänkt på!" (Hur vet h*n det?)
"-Jag har en idé (jag vill sälja)" (Jamen vad bra, vi har ju brist på projekt och idéer så att vi har tråkigt, eller hur?)
Osv...

Om du som kund besöker en mekanisk verkstad, såg, smedja, annan hantverkare etc så Nej, ingen är intresserad av ännu fler projekt än alla de man redan har hängandes upp över öronen för minst tre månader framåt redan och som skulle vara klara igår, ingen vettig människa på sådana platser, hantverkare eller annorstädes är intresserad av att köpa dina storslagna planer eller tillverka din superdesign mot provision, etc om du inte själv betalar hela kalaset (eller ser till att någon annan verkligen gör det), osv...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Butiksjobb:

* Om du glömmer att ta en plastkasse utan att "låtsasglömma" så kan kassören eventuellt bjucka på påsen om det är mycket att göra.

* Är det ett skådespelat "glöm" så får man betala

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Möter du inte denna fras nuförtiden i stället:
"-Jag har en idé som inte ni har tänkt på!" (Hur vet h*n det?)
"-Jag har en idé (jag vill sälja)" (Jamen vad bra, vi har ju brist på projekt och idéer så att vi har tråkigt, eller hur?)
Osv...


Är bara ute på stora, akuta stoppjobb(pappersbruk, gruvön m.fl) med trakt just nu.
Men förstår vad du menar och har hört det förr när jag jobbade för mindre industriföretag, ja. lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Din bransch: Transport
Din roll: budbilschaufför
Tips/yrkeshemlighet: Vill du vara säker på att chaufför ringer innan leveransen så skriv "RING 15 MIN INNAN LEV" i sista adressfältet eller i anvisningar; annars kommer inget samtal före leverans alls. Längre tid ignoreras ofta, speciellt 1 timme. Beställer du hem grejer med bud men tycker det är OK att dom ställer det på en bra plats; SKRIV UT LOSSNINGSAVTAL och signera samt hänvisa plats paketet kan stå på. Chaufförer tar aldrig risken att ställa av dina grejer helt random utan detta kontrakt.

Vill du ha hem grejerna snabbare? Skriv "Firma *förnamn/efternamn* - då får du ingen avisering utav paketet & sparar minst 24h. Så klart bäst om man faktiskt är hemma hela dagarna, annars får du nog hämta det på terminalen eller betala ny utkörning. Går såklart kombinera med lossningsavtal.

Skickar du ofta grejer? EMBALLERA VÄL - paket ska klara 35kg tryck på alla sidor...! Många gör detta misstaget.

Funkar inte så med posten kan jag säga.
Beställde lite grejer såg att dem var på väg fint tänkte jag får dom idag både sonen och frugan var hemma för att kunna ta emot pakten.
Dom vägde nästa 20kg styck. tror du det fanns några paket hemma nä för dom orkar inte ens ringa på dörren utan åker bara där ifrån.
Så dom gör ett nytt försök dagen efter står det när man spårar paketet fortfarande folk hemma då men nä inget paket.
Så det kommer en avi dagen efter att jag kan hämta paketen då har jag redan hämtat dem själv då jag hade paketnumren då inte posten klarar av det dom ska göra.

Kan inte vara ett bra bolag om ni inte kan förvarna en kund någon timme innan om ni bara levererar paket.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är en hemlighet:
Min sambo är kock och har jobbat på massor av olika restauranger, både fina/dyra och mindre fina. En sak har de dock gemensamt och det är att oavsett priset på potatisgratängen är den i regel alltid färdig köpt. Oftast utspädd med gammal potatis, grädde och salt. Det är alltså mer eller mindre samma gratäng de har på Ica.

Permalänk
Medlem

branch: mjukvaruutveckling
roll: programmerare
tips 1: var trevlig. funkar även här
tips 2: om någon ställer en fråga eller behöver hjälp så ta dig an problemet även om du inte vet svaret rakt av. ta reda på vad som gäller och återkom (inom rimliga gränser givetvis). du lär dig något, den som frågar får ett bra intryck och du får kanske kontakt med en ny kollega i den som vet svaret. enkelt, men man ska inte underskatta kunskap och kontaktnät även om det inte är direkt relevant för vad du jobbar på precis nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramps-Makarov:

Din bransch: golvläggare

Din roll: Golvläggare/arbetsledare

Tips: När vilken typ av hantverkare som helst kommer hem och jobbar hos dig, fråga om dem vill ha kaffe och ställ fram vatten så det finns lätt åtkomligt.
Detta gör oss på gott humör och är då lättare att fråga om det är något lite extra ni vill ha hjälp med som att sätta en liten list och annat utan att ta betalt.
Märkt att många hantverkare som blir bemöta med ett leende och fråga om kaffe/tee/vatten gärna gör det där extra små sakerna för er utan att ta betalt.

Vad bra att man gör något rätt då!
Oftast blir det att jag släpper in hantverkare eller lämnar ut nycklarna, är sällan hemma vid själva arbetet, men ser alltid till att det finns något gott att snaska på eller dricka. Oftast är det en skål med godis och vatten eller någon mer läskande dryck tillsammans med typ salta pinnar

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det här blir långt, men vad som står här nedan gäller mer eller mindre samtliga av landets internet- och TV-leverantörer.

Branch: ISP
Roll: Support

Hemlighet: Har jobbat och jobbar med 25+ olika IT-, TV- och bredbandsleverantörer. Här kommer några tips som gör att du kommer få ditt problem löst betydligt snabbare, eller som ger dig en större insikt i vad du har att vänta dig när dina tjänster slutar fungera:

Tips och insikt 1: Det lönar sig ALDRIG att vara arg och sur när du ringer in. Av de hundratals kollegor jag jobbat med inom området så kommer ingen vara mer benägen att hjälpa en arg kund än en trevlig kund. Det är helt tvärtom och det blir snarare så att du får mindre hjälp att lösa ditt problem om du surar.

Tips och insikt 2: Tänk på att supporten alltid har rutiner att följa. Hur banala vissa åtgärder än må låta så behöver de oftast genomföras innan ditt ärende kan tas vidare. Om du vägrar så kommer du antagligen får vänta ett par dagar på ett besked om att du måste göra samma sak ändå. Vilket leder mig till nästa...

Tips och insikt 3: "Har du startat om routern?" Ja, det är en uttjatat fråga, men faktum är att den som svarar på supporten har ingen aning om vilken nivå du ligger på tekniskt. Oerhört många som ringer in har faktiskt aldrig startat om sin utrustning, vilket sedan visar sig lösa problemet.

Tips och insikt 4: "Du behöver direktkoppla en dator!" Detta är ett vanligt faktum när du ska felanmäla ditt bredband. Routern är väldigt, väldigt ofta det som gör att uppkopplingen inte fungerar, och den måste alltid uteslutas innan vi kan gå vidare i vår felsökning eller ta ditt ärende vidare till en tekniker. Vi får ofta höra att "men jag har ingen dator att direktkoppla" eller får dras med folk som helt enkelt inte orkar göra det, men samtidigt så kräver de att en tekniker ska hoppa in i bilen, bege sig ut och genomföra mätningar och undersöka var ett fel ligger. Kan du inte direktkoppla en dator, så får du låna hem en dator eller ta hjälp av någon kan göra det åt dig!

Tips och insikt 5: Det är aldrig den som svarar i telefonen orsakat problemet du upplever och den är heller aldrig direkt ansvarig för att lösa problemet, så håll inne med dina aggressioner. Det supporten är till för är att försöka så långt de kan enlligt deras rutiner att lösa ditt problem. Om de inte lyckas så samlar supporten information och för den vidare till de som faktiskt kan lösa ditt problem.

Tips och insikt 6: Du kräver prioritet på ditt ärende redan direkt när du ringer in. Det här hör supportmedarbetare hela tiden och du kommer inte att få ditt ärende prioriterat hur mycket du än tjatar. Du är inte viktigare än andra kunder och en prioritet läggs endast om du har en väldigt bra anledning till det, eller om ditt ärende dragit ut på tiden orimligt mycket. Om vi skulle börja prioritera hälften av alla ärendena så skulle ingen längre ha prioritet.

Tips och insikt 7: "Ni måste lösa det här på en gång för jag behöver anslutningen för studier/arbete." Tekniska problem inträffar och i vilket syfte du använder uppkopplingen spelar ingen roll för leverantören. Om det är kris så spring och köp dig ett mobilt kontantsurf via USB. Om uppkopplingen är livsviktig för ditt arbete så borde du kanske ha tecknat ett företagsabonnemang och inte arbeta genom ett privatabonnemang i så fall.

Tips och insikt 8: Många kräver att få prata direkt med tekniker. Det kommer aldrig att hända. Den primära anledningen till att människor kräver att få prata med tekniker är för att de vill ha problemet löst snabbt. Om nu alla tekniker skulle sitta i telefonen hela dagarna så skulle varken du eller andra få sina problem lösta.

Tips och insikt 9: Om du kräver kompensation för att din TV eller uppkoppling har varit nere i några timmar, så kommer du inte att få något. Driftstörningar och tekniska problem inträffar och det är inte först då du varit utan dina tjänster i flera dagar vi kan börja snacka kompensation. Om du sedan bränt pengar på mobilsurf och vill att din leverantör ska stå för de kostnaderna, så kommer det inte att ske. Leverantören står aldrig för merkostnader som uppstår när du själv väljer att lägga pengar på saker och ting. Jag har hört folk som krävt att vi skickar dem en ny iPhone, att de vill ha gratis abonnemang i ett år, eller att vi ska betala deras lön eftersom de inte kunnat arbeta utan sin uppkoppling. Ja, folk ringer faktiskt in och kräver sådant här ibland!

Tips och insikt 10: Om du köpt en ny router och vill ha hjälp med den, ring inte till din bredbandsleverantör! Du ska i första hand ringa till supporten hos det företag som tillverkat din router. Bredbandsleverantören kan inte svara på frågor om alla tusentals routrar som finns där ute. Lika lite som din TV-leverantör kan tala om för dig exakt var du ska trycka i menyerna i din TV för att utföra någon åtgärd. Ring tillverkaren i första hand!

Tips och insikt 11: Ärenden blir inte alltid lösta 10 minuter efter att du ringt in kl 20 på kvällen! Det kan ibland ta flera dagar innan du får din uppkoppling tillbaka. Ringer du in en fredagkväll så kan du mycket väl få vänta till påföljande vardag innan du är igång igen, speciellt om du tillhör en av landets större internetleverantörer och det inte är en större driftstörning i ditt område.

Tips och insikt 12: Om du i samband med din felanmälan frågar "När kommer mitt problem vara löst?" så kan du sällan få ett vettigt svar på det. Telefonsupporten kan inte se in i framtiden. Vi vet inte hur upptagna tekniker är. Vi vet oftast inte ens var felet sitter när ditt ärende måste tas vidare (det är därför det finns tekniker!), och då blir det väldigt svårt att berätta för dig om du är igång igen om en timma eller om en vecka. Om du envist kräver att få ett svar ändå, ja, ring då inte tillbaka och sura senare om det visat sig ta längre tid än gissningen du fått till svar.

Ok, så med företagsabonnemang gäller inget du skrivit längre? Man kan ringa in och bete sig hur illa man vill?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dealerovski:

Ok, så med företagsabonnemang gäller inget du skrivit längre? Man kan ringa in och bete sig hur illa man vill?

Med ett företagsabbonemang så har oftast ISP:n förbindit sig till ett visst SLA (Service Level Agreement / Avtalad tjänstenivå). I ett SLA står det om hur snabbt fel ska åtgärdas, hur mycket fel som accepteras på en månad, etc etc. Du blir också prioriterat helt annorlunda som kund. Det som tar flera dagar till veckor att lösa med ett privatavtal tar timmar till ett par dagar att lösa med ett företagsavtal.

Det kostar också betydligt mer än ett privatavtal. 2500 kronor/månad är nog en ganska typisk siffra. En del av den prisskillnaden beror på just att man måste ha kapacitet för "toppar", personal som arbetar dygnet runt, etc. Ofta får man också prata med någon form av tekniker direkt, även om de som sitter i helpdesk inte brukar vara de som besitter de djupaste kunskaperna.

Självklart får du inte bete dig som idiot, men du ska absolut förvänta dig bättre och snabbare service.

(Disclaimer: Jag jobbar inte på ISP, däremot så jobbar jag som systemadministratör och IT-konsult. I den rollen så händer det ofta att jag har kontakt med felanmälan/support med ISP:er för just företagsabbonemang. Därför ser jag ofta skillnaden i den servicenivå som levereras på företagstjänster jämfört med privattjänster utifrån.)

Permalänk
Avstängd

Bransch: Frilansare inom internetmarknadsföring
Roll: Content writer, copywriter, översättare
Tips/yrkeshemlighet:
1. Arbeta dig uppåt, ta alltså småjobben och vissa "skitjobb" (gigs på Fiverr, mindre jobb på UpWork & Guru) så att du kan samla på dig Reviews/Ratings som ger dig större chans att få "bättre jobb" med tiden där du får normalt betalt som en "svensk skattebetalande arbetare" måste ha för att kunna klara sig. Lova mindre och leverera mer! Detta skapar illusionen hos kunden att du "overdelivered" och gör dem mer nöjda helt enkelt. På så vis kan du få fler jobb, fler återkommande kunder, fler positiva reviews/ratings och på så vis ännu bättre betalda jobb. På internet som ny frilansare så är du per automatik en "bedragare" i alla kunders ögon tills att du har bevisat motsatsen. Men hur ska du då få bevisa motsatsen? Jo, genom att ta mindre och sämre betalda jobb och leverera mer än du lovade och på så vis klättra på "betygsstegen".

2. Om du är som jag och är skitsnabb på att skriva högkvalitativt "call to action"-orienterat innehåll så ska du ändå vänta med någon dag att lämna in det så att din kund inte tror att du bara "slarvade ihop det utan att kontrollera det". Samma sak gäller översättningar även om det bara var ett par hundra ord som tog dig någon timme eller några minuter att översätta. Om du blir klar med det på någon eller några dagar men du hade en vecka på dig, låt det då ligga kvar tills näst sista deadline-dagen. Då blir kunden nöjd att du gjorde klart innan deadline och misstänker inte att du slarvade eftersom "det tog ju ändå lite tid innan arbetet lämnades in". Detta beror självfallet på omfattningen av arbetet. Något som bara beräknas ta någon timme att skrivas ihop med bra kvalité kan du självfallet lämna in samma dag om du vill det. Fast lär dig känna dina kunder också. Vissa tolkar för snabbt inlämnade arbeten som "slarv" även om det bara är du som är mycket snabb vid fingerspetsarna!

3. Var alltid 100% uppriktig med vad du kan och inte kan. Visst kan man köra Richard Brandson's "Screw it, let's do it!"-attityd där du accepterar jobb för att sedan tvinga dig lära dig ut och in om en hel bransch bara för att få fart på fläsket ditt, men i de flesta fall så har du för ont om tid (en tight deadline) för att kunna göra detta. Bättre då är att du ALLTID säger vad du kan och inte kan. T.ex. kan jag inte översätta teknisk engelska i de flesta områden för det kommer att bli dålig kvalité och det kommer ta alldeles för lång tid att lära mig med tanke pga. för korta deadlines. Självfallet förlorar jag arbeten pga. detta, men kunderna blir också glada för ärligheten och är då mer villiga att fråga mig vid andra jobb som jag faktiskt kan och då kommer de verkligen tro mig att jag kan de arbetena istället och på så vis kan jag få fler jobb av samma kund trots att jag "inte kunde allt".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Funkar inte så med posten kan jag säga.
Beställde lite grejer såg att dem var på väg fint tänkte jag får dom idag både sonen och frugan var hemma för att kunna ta emot pakten.
Dom vägde nästa 20kg styck. tror du det fanns några paket hemma nä för dom orkar inte ens ringa på dörren utan åker bara där ifrån.
Så dom gör ett nytt försök dagen efter står det när man spårar paketet fortfarande folk hemma då men nä inget paket.
Så det kommer en avi dagen efter att jag kan hämta paketen då har jag redan hämtat dem själv då jag hade paketnumren då inte posten klarar av det dom ska göra.

Kan inte vara ett bra bolag om ni inte kan förvarna en kund någon timme innan om ni bara levererar paket.

PostNord är en tjänst för sig. Dom får köra förbi hus utan att gå ur bilen och säga att ingen var hemma. Det får varken DHL, Schenker eller UPS. Hell, PostNord behöver inte ens köra förbi huset ibland. Dom lullar med paketen direkt på terminal om dom inte har folk nog.

Angående samtal "någon timme innan leverans" hur tror du det funkar i verkligheten när man ska hinna över 10 stopp i timmen, någon kund är seg, inte hemma och man får vänta några minuter innan man skriver droppkort, utöver det trafik och kunder som ringer tillbaks en halvtimme-timme efter man varit på plats och försökt leverera?
Förövrigt är det olagligt att ringa under körning numera så den tiden kan man inte spendera på luren, för att inte nämna hur trafiksäkert det att köra med en hand och mindre fokus i en tätort..
Det är nästan omöjligt att hålla koll på vilka av dom 60-100 stoppen om dagen du har som vill ha ett samtal och du har inte tiden att gå igenom högen mellan var-vartannat stopp. En kvart innan brukar gå ok om det är en rutinerad chaufför som vet rundan och har lagt den själv samma morgon, på sin höjd en halvtimme. Förövrigt så förstår jag personligen inte varför man beställer hem något om man jobbar 10-20-30-50 minuter bort, och tar sig tiden från jobb för att köra hem med sin egen bil och ta emot ett paket på 5-15kg - då kan man lika gärna få det skickat till ombudet och slippa stress och oro...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gramps-Makarov:

Din bransch: golvläggare

Din roll: Golvläggare/arbetsledare

Tips: När vilken typ av hantverkare som helst kommer hem och jobbar hos dig, fråga om dem vill ha kaffe och ställ fram vatten så det finns lätt åtkomligt.
Detta gör oss på gott humör och är då lättare att fråga om det är något lite extra ni vill ha hjälp med som att sätta en liten list och annat utan att ta betalt.
Märkt att många hantverkare som blir bemöta med ett leende och fråga om kaffe/tee/vatten gärna gör det där extra små sakerna för er utan att ta betalt.

Det där gjorde jag när det var folk i min lägenhet under ca 8 veckors stambyte (jag flyttade in mitt under det hela) så jag blev halvbekant med alla som vandrade in och ut i min lägenhet då jag jobbar hemifrån. De arbetar fortfarande på samma gata som jag bor på så då "nickar" man till varandra när man ser varandra utomhus.

Min lägenhet blev klar väldigt snabbt också och snubben som tapetsera var musikintresserad precis som jag så han målade även elementen och gjorde lite extra som tack för kaffet och det trevliga sällskapet. Det är inte mer än rätt tycker jag att förbättra arbetsmiljön för dem! I slutändan är det ändå MÄNNISKOR som är och jobbar hos en och inte "robotar" så lite medmänsklighet går långt.

Tapetseraren berättade även lite av sina "yrkeshemligheter" som exempelvis att det var bekvämare för honom att bara sitta och chilla i min lägenhet när han var färdig med det som gick att göra för dagen än att åka tillbaka direkt till firman han jobbade åt eftersom då hade han blivit tillsagd av chefen sin (pga. fortfarande arbetstid) att göra massa annat bara för att ha något att göra innan han kunde checka ut för dagen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Det där gjorde jag när det var folk i min lägenhet under ca 8 veckors stambyte (jag flyttade in mitt under det hela) så jag blev halvbekant med alla som vandrade in och ut i min lägenhet då jag jobbar hemifrån. De arbetar fortfarande på samma gata som jag bor på så då "nickar" man till varandra när man ser varandra utomhus.

Min lägenhet blev klar väldigt snabbt också och snubben som tapetsera var musikintresserad precis som jag så han målade även elementen och gjorde lite extra som tack för kaffet och det trevliga sällskapet. Det är inte mer än rätt tycker jag att förbättra arbetsmiljön för dem! I slutändan är det ändå MÄNNISKOR som är och jobbar hos en och inte "robotar" så lite medmänsklighet går långt.

Tapetseraren berättade även lite av sina "yrkeshemligheter" som exempelvis att det var bekvämare för honom att bara sitta och chilla i min lägenhet när han var färdig med det som gick att göra för dagen än att åka tillbaka direkt till firman han jobbade åt eftersom då hade han blivit tillsagd av chefen sin (pga. fortfarande arbetstid) att göra massa annat bara för att ha något att göra innan han kunde checka ut för dagen.

Detta är precis hur det fungerar, kul att du tog upp det med robotar då folk tror man är det ibland. Kul att dem skötte det fort och bra för dig då du förtjänar det genom rätt behandling av oss människor.

Det med tiderna är väldigt olika på olika firmor men vet många som gör exakt som du berattade att dem chillar kvar på jobbet istället för beting arbete som jag oftast försöker få gubbarna att arbeta efter och det fungerar mycket bättre då vissa inte vill ha raster eller äta lunch och kan komma hem och ta hand om småbarnen vid 3 istället och slippa köer.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Butiksjobb:

* Om du glömmer att ta en plastkasse utan att "låtsasglömma" så kan kassören eventuellt bjucka på påsen om det är mycket att göra.

* Är det ett skådespelat "glöm" så får man betala

MEN om man då erbjuder sig att betala för påsen med kort så slipper man oftast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Och vilka bolag tror du har massa stående personal över, som bara typ rullar tummarna på morgnar och kvällar??
Jag kan inte tänka mig något... Och det är ju inte bara så att du kan förlänga arbetstiden till typ 7-22 för dem du har
Förstår inte riktigt hur du resonerar här.

Om du läst ursprungliga inlägget hade du sett att i butiken stod där 2 pers... och rullade tummarna.

Så... enda jag ber om är:
- Utbilda dessa tummar att kunna logga in och beställa varor på deras egna system. De är redan säljare... och de ska sälja en produkt, som de finner i en databas.
- När de normalt slutar sitt jobb på den plats de är nu... stänger man allt som vanligt.

Är det verkligen så långsökt?

Menar inte att de ska stå vid den avdelningen hela kvällen... utan om där kommer en kund på kvällen, så kan de täcka den biten också. Sen förstår jag att service tiden kan bli längre om de har mycket att göra... det är helt okej. För de få kunder de har då, är det ju inga problem. Utan det blir en form av mer-service, istället för "tyvärr vi har stängt", från arbetande personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag skulle vilja säga, Förvånansvärt bra faktiskt...
Utan att behöva gå in på extremer från andra kontinenter, Har du sett centraleuropeisk eldragning?
Tur de har stenhus där åtminstone så det inte kan brinna så lätt...

Jag har sett lite smått av vad de gör för eldragning när de kommer hit iaf

Vi har rätt strikta regler på El i Sverige, men farliga är ju när man förväntar sig att det ska hålla den, och det faller pladask. Om man ändå vet och förväntar sig att allt är åt H kopplat... så är det ju inte så stor överraskning (förutom för oss då).

Minns jag såg en bil-radio installation som var... udda. Man hade kopplat stereon på -12V... Hur nu F man lyckades... resultatet blev ju att den fungerade på något sätt, i typ 3 månader, tills ägaren vred på volymen... varpå skyddsdioderna brann upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosenone1242:

Det är tillåtet att spela insamtal som du är delaktig i (dvs sätt inte upp avlyssningsutrustning i din chefs rum men slå på inspel ing på telefonen om ni ska "ta ett snack."

Fråga; Måste telefonen vara synlig i detta fall, som i "Jag har tänkt spela in detta samtal Chefen och lägger därmed upp telefonen på bordet" eller kan man ha "råkat" sätta på inspelningen i fickan. Tänkte på rent juridiska grunder. Etiskt sett så vill man ju att båda parter ska vara medvetna om att samtalet spelas in.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Ursäkta? Jag har inte sagt något sådant. Den som valsar in i en butik som släckt ner och stängt alla dörrar utom en borde ha folkvett nog att inte uppföra sig oartigt och samtidigt be om något som tar länge att plocka fram pga diverse nycklar och säkerhetssystem. Det är riktigt drygt, speciellt om kunden bor nära och råkar vara ledig pensionär. Försäljare är inte akutskötare eller brandmän. Hoppas min berättelse blev lite tydligare där, no offense. (Den som står med varor vid kassan strax innan stängning får givetvis slutföra köp.)

De flesta fattar inte hur många tusentals människor man räddat från riktigt knepiga situationer. Den lilla gruppen dryga kunder och deras anhängare är högljudda på forum och i verkligheten, usch säger jag bara.

Okej... då är situationen en annan.
Har de stängt allt (och bara inte hunnit stänga sista dörren), lokalen är mörk osv... förstår och tolkar jag också det som stängt. I den situationen håller jag med dig.

Mitt fall är dock inte detta, så jag hade en annan syn på det pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du läst ursprungliga inlägget hade du sett att i butiken stod där 2 pers... och rullade tummarna.

Ah, jag glömde hur ditt ursprungsinlägg såg ut - sorry!
Det du skriver här låter rätt rimligt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Fråga; Måste telefonen vara synlig i detta fall, som i "Jag har tänkt spela in detta samtal Chefen och lägger därmed upp telefonen på bordet" eller kan man ha "råkat" sätta på inspelningen i fickan. Tänkte på rent juridiska grunder. Etiskt sett så vill man ju att båda parter ska vara medvetna om att samtalet spelas in.

Nej, du behöver inte upplysa den andra parten om att du spelar in samtalet. När det gäller företag kan det hända att andra lagar gäller eftersom de ofta informerar redan i telefonkön om att samtalet kan komma att spelas in men i egenskap av privatperson är du fri att spela in alla samtal du är delaktig i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Din bransch: Transport
Din roll: fd. Taxislusk / färdtjänst
Tips/yrkeshemlighet: GE DIG INTE IN I SKITEN!

  • Kolla jämförelsepriset! Den dyraste taxan skall visas med stor text men kolla alltid det finstilta. Det skall vara tydligt synligt utanför bilen och inuti. Högre jämförelsepris än ~350kr tenderar att bli riktigt dyrt.

  • "Jämförelsepriset" är baserat på 10km sträcka som tar 15 minuter att köra.

  • De etablerade bolagen är oftast billigare än kebabtaxi.

  • Kolla extra noga på om bilen är "äkta bolag X eller Y". Kebabtaxi kopierar gärna kända bolag. Exempelvis är "Göteborg Taxi" inte samma som Taxi Göteborg (gubben med kepsen)

  • Fråga om pris. I dagsläget kan de moderna taxametrarna ge en hyfsat exakt kostnad alternativt fastpris. Om bilen är utrustad med modell Hedenös (Megtax och dylikt) så bör föraren kunna ge ett ungefärligt prisförslag med lite huvudräkning, men att det kan skilja sig en aning (vägar, vägbyggen osv.)

  • Snälla, gnäll inte på en resa som kostar 120kr när du sedan bränner 2000kr på krogen...

  • Färdtjänst är inte Taxi, det är en förlängning av kollektivtrafiken. Det betyder att du kan få dela bilen med andra och/eller åka sightseeingturer om du inte specificerar direktresa.

  • Det är skottpengar på "Varför kör du inte för Uber?"

  • Dricksen gör gott. En femma hit eller en tjuga dit gör dagen lite trevligare för chauffören.

  • Anledningen att en taxiresa kostar "si och så mycket" är att det utöver (en futtig) lön skall betalas dyra försäkringar, drivmedel och anslutningsavgift till bolagets växel (18.000 i månaden per bil är ingen ovanlig summa)

  • Be om kvitto. Om du tappar något i taxin eller vill framföra ris eller ros så står bil- och förarnummer på kvittot.

  • Du kan bli LAGLIGT rånad om du hoppar in i fel bil. Har du påbörjat en resa (taxametern startas) så har föraren rätten på sin sida.
    (Se ovanstående punkt om jämförelsepris)

  • Kopulering bör ske efter chauffören avslutat sitt pass. Helst inte under färd, även om det är smickrande.

Taxi är i grunden ett rätt trevligt yrke. Du kommer i kontakt med massor av människor i livets alla stadier. Dock är branschen helt förpestad av bidragsjobb och dåliga arbetsförhållanden. Som extraknäck är det väl ok nån gång ibland, men som heltid+moms är det fullständigt vedervärdigt. Dålig timlön, väldigt långa arbetsdagar, ständigt utsatt för våld osv. i kombination med dåliga matvanor och stress. 5år (varav 3½ natt) @ 12-13 timmar per arbetsdag utan semester + skräpmat körde hälsan i botten.

Har du funderingar på att jobba som det? Gör dig själv en tjänst och sök ett riktigt jobb istället.
Enda situationen där det kan vara försvarbart är för en som gått arbetslös en längre tid och vill ha färska referenser.

120 kr beror också på hur bra till man bor, där jag bor kostar alla lagliga taxi ungefär 1500kr för 15-20 minuters enkelväg ut i bygden, så typ 35-40kr per minut. Så där jag bor far man inte om ingen kompis vill vara ensam nykter.

Edit: antal kroner per minut blir närmare 20kr/minut för taxikusken, då de i stort sett aldrig kommer kunna ta folk in till stan efter att ha lämnat av någon/några.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Yrke: kock

Skala och frys ingefära. Riv det med zestjärn vid behov.

Har du svåra allerrgier lita inte på restauranger.

Permalänk
Medlem

IT / Gruvindustri
Mjukvaruutvecklare

Tips: Att jobba i gruva är oftast väldigt tråkigt.. man ska vara tacksam över sin arbetsplats och alltid vara hungrig på att lära sig nya och se nya saker! Knegare som jobbar skift på dessa platser kan ha relativt bra lön men ambitioner suddas ut och det leder ofta ingenstans.

(Ursäkta om det låter lite "hårt")

Permalänk
Medlem

Förra jobbet som jag hade vid sidan av studier:
Yrke: Taxi
Din roll: Fd. Taxivärd (anställd av Jernhusen inte något enskilt taxibolag).

Skrivet av jan-banan:

Yrke: Taxi
Din roll: chaffis fd

När du ska på eller av en tågstation / även vissa flygplatser så kan man tjärna ganska mycket på att gå på/ av utanför zonen.
Så slipper du terminalavgiften. På centralstationen är det bättre att gå på utanför taxizonen annars tillkommer det 25 kr med taxi stockholm. Dessutom är många måna av att släppa av innan för zonen då det är lättare för de att plocka upp kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer, dock kommer taxi-chauffören att få betala eventuell stationsavgift på Jernhusens stationer om hen har kört in där. Försök inte heller att övertyga en chaufför som står inne på central-området att åka utanför bommen om taxivärden är där och ser det. Chauffören kan få "böter" av taxivärden för det.

Skrivet av Fenix:

Din bransch: Transport
Din roll: fd. Taxislusk / färdtjänst
Tips/yrkeshemlighet: GE DIG INTE IN I SKITEN!

  • Kolla jämförelsepriset! Den dyraste taxan skall visas med stor text men kolla alltid det finstilta. Det skall vara tydligt synligt utanför bilen och inuti. Högre jämförelsepris än ~350kr tenderar att bli riktigt dyrt.

  • "Jämförelsepriset" är baserat på 10km sträcka som tar 15 minuter att köra.

  • De etablerade bolagen är oftast billigare än kebabtaxi.

  • Kolla extra noga på om bilen är "äkta bolag X eller Y". Kebabtaxi kopierar gärna kända bolag. Exempelvis är "Göteborg Taxi" inte samma som Taxi Göteborg (gubben med kepsen)

  • Fråga om pris. I dagsläget kan de moderna taxametrarna ge en hyfsat exakt kostnad alternativt fastpris. Om bilen är utrustad med modell Hedenös (Megtax och dylikt) så bör föraren kunna ge ett ungefärligt prisförslag med lite huvudräkning, men att det kan skilja sig en aning (vägar, vägbyggen osv.)

  • Snälla, gnäll inte på en resa som kostar 120kr när du sedan bränner 2000kr på krogen...

  • Färdtjänst är inte Taxi, det är en förlängning av kollektivtrafiken. Det betyder att du kan få dela bilen med andra och/eller åka sightseeingturer om du inte specificerar direktresa.

  • Det är skottpengar på "Varför kör du inte för Uber?"

  • Dricksen gör gott. En femma hit eller en tjuga dit gör dagen lite trevligare för chauffören.

  • Anledningen att en taxiresa kostar "si och så mycket" är att det utöver (en futtig) lön skall betalas dyra försäkringar, drivmedel och anslutningsavgift till bolagets växel (18.000 i månaden per bil är ingen ovanlig summa)

  • Be om kvitto. Om du tappar något i taxin eller vill framföra ris eller ros så står bil- och förarnummer på kvittot.

  • Du kan bli LAGLIGT rånad om du hoppar in i fel bil. Har du påbörjat en resa (taxametern startas) så har föraren rätten på sin sida.
    (Se ovanstående punkt om jämförelsepris)

  • Kopulering bör ske efter chauffören avslutat sitt pass. Helst inte under färd, även om det är smickrande.

Taxi är i grunden ett rätt trevligt yrke. Du kommer i kontakt med massor av människor i livets alla stadier. Dock är branschen helt förpestad av bidragsjobb och dåliga arbetsförhållanden. Som extraknäck är det väl ok nån gång ibland, men som heltid+moms är det fullständigt vedervärdigt. Dålig timlön, väldigt långa arbetsdagar, ständigt utsatt för våld osv. i kombination med dåliga matvanor och stress. 5år (varav 3½ natt) @ 12-13 timmar per arbetsdag utan semester + skräpmat körde hälsan i botten.

Har du funderingar på att jobba som det? Gör dig själv en tjänst och sök ett riktigt jobb istället.
Enda situationen där det kan vara försvarbart är för en som gått arbetslös en längre tid och vill ha färska referenser.

Håller med om allting ovan.

Värt att tänka på är att chauffören jobbar långa pass för en dålig timlön börja inte gaffla med chauffören om priset när du kommer fram till en destination.

Det skadar inte att säga Hej, tack och hej då till chauffören (detsamma gäller alla serviceyrken, även kiosk-biträden och städare).

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Nuvarande jobb:
Yrke: IT-programmering
Din roll: Systemutvecklare

Tips 1: Långt ifrån alla programmeringsproblem löses bättre/snabbare av att slänga fler personer på att lösa det. Fler personer kan istället öka komplexiteten och göra lösningar mer svårtestade och svårare att bygga ut.

Tips 2: En bra programmerare kan göra en lösning som är exponentiellt mycket bättre än en sämre programmerare.

Tips 3: Alla programmerare gör misstag, skillnaden mellan en bra och en dålig programmerare är hur dyra fel de gör.

Tips 4: Kravspecar och specifikationer med tydliga avgränsningar är guld värda, både för IT-folket och för kunden. Se till så att du får en specifikation som svart på vitt förtydligar vad det är du har beställt, hur länge det väntas ta och viktigast av allt; vad som inte skall göras.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5