Skrivet av DaBone:
Som egenföretagare och en person i behov av att mina datorer fungerar 24/7, så är Apple och OSX guld värt. Inte haft någon downtime, sedan jag gick över helt från Windows. Sen att man kanske inte får lika "stark" processor, som jag hade i min Windows-burk, gör inte så mycket. Då jag i alla fall jobbar snabbare, än jag gjorde innan...
Så att kalla det ett operativsystem för nybörjare för folk som vill uppleva lite status och kastar sina pengar i sjön, är bara okunnigt dravel från en som inte vet något över huvud taget eller bara skriver för att "trolla".
För oss andra handlar det om pålitlighet, kvalitét, användarvänlighet och kraft. Något jag inte hittat hos någon Win-laptop...
Dock som jag sagt tidigare i tråden, så tycker jag inte det var bra att dessa throttlar ner sig, om så är fallet med alla. Många fotografer/filmare som jobbar ute på fältet som skaffat sig eller kommer skaffa sig denna variant. Hade själv gjort det om jag bara kunnat vänta lite.. men blev en med i7 istället och den fungerar fantastiskt bra.
Om du verkligen var beroende av att datorer fungerade 24/7, så skulle du inte kunna använda datorer alls.
Det är inte ovanligt att Mac datorer beskrivs som mirakelmaskiner, där allt bara fungerar och att man slipper alla problem.
Sen så om man antingen använder OS X själv, eller lyckas få någon att berätta hur det egentligen är, så självklart så kraschar program ibland, och ibland krävs omstarter av program för att något inte riktigt fungerar som det ska, ibland hela datorn. Och ibland krävs det även i själva OS X och inte i 3e parts-program att man gör samma sak flera gånger, innan det som faktiskt ska hända, händer.
Om problemen är mindre vanligt förekommande än på en modern motsvarande Windows maskin, brukar vara svårare att få någon uppfattning om. Det är inte ovanligt att dom som hyllar Mac på detta sätt inte har några erfarenheter av windows, eller i alla fall inte på ett tag. Eller att deras erfarenheter av windows kommer från en enklare dator, kanske en surfplatta. Där en del av frustrationen kan komma från att datorn inte är lika kraftfull och en annan del från ovanan vid Windows.
Windows har så vitt jag sett blivit mycket stabilare, så gamla erfarenheter av windows, är inte relevanta för att beskriva skillnaden idag.
Kanske är det möjligt att du aldrig drabbats av något problem med Mac/OS X, men dessvärre så är den där "funktionsgarantin" inte en generell sanning. Hade den varit, så skulle absolut, i de fall Mac alternativen kostar mer, kunnat vara värt prisskillnaden i form av ett garanterat fungerande system.
Användarvänligheten är det lite si sådär med, ofta relaterat mer till vana och kunskap om hur saker fungerar på det OSet, än att det tydligt är enklare att använda.
Sen Apple gick över till bara USB-C/Thunderbolt 3, så har också användarvänligheten på hårdvaran blivit sämre.
Tangentbordet på dom senaste modellerna har också fått en del kritik.
När det gäller datorkraft och batteritid i ett behändigt format, så har Apple haft en del bra bärbara. Nu finns det konkurrenter som står sig bra mot vad Apple erbjuder, fast inte nödvändigtvis till billigare priser.
Och nu riskerar ju apple bli klart omsprungna eftersom dom inte verkar fått till kylningen på den nya Macbook pro med i9, där har konkurrenterna chansen att dra ifrån, om inte Apple åtgärdar det.
Vad gäller kvalitet, så har Apple långt ifrån hundraprocentig kvalitet. Med återkallade produkter, tangentbord som slutar fungera långt innan garantin är slut.
Om problemet procentuellt är större för Apple än för andra kan man ju inte hitta något svar på.
Men att gå in i en Apple butik/återförsäljare och vara övertygad om att man får en riktig kvalitetsprodukt som inne kommer innebära några problem, det är att vara vilseledd.
Det ska dock sägas att MS har haft en del problem med sina Surface-produkter också, så det är inte som att MS produkter innebär någon garanterad kvalitet heller.
Att Mac datorer "bara fungerar", märker man i professionella sammanhang kring varje ny uppdatering av OS X, med många som inte vågar uppdatera och stora problem för en del som har uppdaterat. Och sen finns det folk som tvingas sitta kvar med gamla versioner för att dom vet att program eller hårdvara som dom är beroende av inte är kompatibel med senare versioner.
Liknande problem finns med Windows. Om problemen är lika stora vet jag inte, jag får uppfattningen att dom inte är, men det kan bero på urvalet jag hör om dessa problem ifrån.
Jag skulle inte säga att Apple produkter är skit. Och OS X kanske är lite något bättre än windows vad gäller stabilitet.
Priserna är ibland högre än för konkurrenter, ibland på samma nivå. Och vad gäller dom dyraste Mac Pro modellerna, så var dom i alla fall vid lansering billigare än att köpa en dator med samma komponenter på annat vis.
Men många professionella användare har jag sett uttrycka frustration över att Apple tagit en del beslut med senaste modellerna inom deras Pro segment som inte riktigt passar Pro epitetet.
Skickades från m.sweclockers.com