Macbook Pro med Coffee Lake nedklockas – föregångaren presterar bättre

Permalänk
Medlem

Varför fixera sig vid att det ska vara så tunt som möjligt egentligen? Tycker tidigare MBP-modeller har haft lagom tjocklek.

Permalänk
Medlem

Konstigt att fler kärnor presterar lägre i flertrådat. Borde det inte tvärtom vara mer energieffektivt att köra fler kärnor i lägre klock?

Permalänk
Medlem

Så länge Apple inte angett någon basfrekvens för processorn så är det nog inget fel enligt dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag pratar om högre turbofrekvens.

Okej? Det blir ju inte mindre värmeutveckling för att du väljer att kalla din sporadiska frekvensökning för turbofrekvens. Faktumet att högre frekvens ökar värmeutveckling exponentiellt kvarstår ju oavsett vad du ger den för namn eller hur många kärnor det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Konstigt att fler kärnor presterar lägre i flertrådat. Borde det inte tvärtom vara mer energieffektivt att köra fler kärnor i lägre klock?

Min gissning är att den försöker boosta/öka frekvens hela tiden istället för att konstant lägga sig på en effektiv nivå direkt. Vilket gör att den måste klocka ner sig orimligt lågt i frekvens efter varje försök till att boosta för att få ner temperaturen den fick efter boostförsöket. Gissning som sagt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur vissa kan nästan försvara Apple här.. Eller påstå att datorn inte är gjord för videoredigering osv. Erbjuder de i9, och sen kallar den PRO och just själva marknadsför den som "workstationersättare" typ, då ska det också finnas något till kylning så den klarar av att åtminstone prestera bättre än förra gen i7..

Men det är väl Apple i ett nötskal, erbjud så dyra konfigurationer som möjligt för att lura idioter på pengar, om det sen funkar eller inte var ju inte så noga. Och säkert har de samma värdelösa kylpasta till denna cpu som de haft förut, och byta den själv är ju inte så troligt man gör på en Apple, om man någonsin vill kunna få garanti osv, och det är ju något man nästan inte kan klara sig utan med Apple längre med felande tangentbord, grafikkort som blir så varma att de löder av sig själva, osv osv.

Nåja, blir intressant och se om de lyckas lösa detta utan att behöva ta tillbaka dom. Deras fix blir väl troligtvis att stänga av turbo helt och hållet för mer än 2-kärnig workload, och även då till lägre frekvenser. Samt en brantare fläktkurva såklart. Eller så påstår de väl att man använder den fel kanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Min gissning är att den försöker boosta/öka frekvens hela tiden istället för att konstant lägga sig på en effektiv nivå direkt. Vilket gör att den måste klocka ner sig orimligt lågt i frekvens efter varje försök till att boosta för att få ner temperaturen den fick efter boostförsöket. Gissning som sagt

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte de boostar speciellt mycket alls faktiskt. Apple's operativsystem throttlar aggresivt för att hålla nere temp och ljudnivå vilket syns om man t.ex. lägger in en Linux-dist och kör lite benchmarks vilket gör att CPU'n klockar mer aggresivt vilket leder till bättre prestanda, men sämre ljudnivå och energieffektivitet. Det är inte processorn som throttlar sig själv, utan det är operativsystemet som throttlar mer än CPU'n själv annars skulle göra om den fick fria händer. Detta är något Apple har gjort i åratal.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Frågan är varför någon skulle få för sig att göra sånt på en bärbar. Det finns stationära workstations för sånt, och om man är absolut tvungen att göra det från en mobil enhet, varför inte bara fjärransluta till en workstation eller server som är lämplig för sånt?

Vem köper en dator med i9 för 35k för att surfa och kolla mail på? Vad tycker du att man ska kunna göra med en MacBook pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TappadBakom:

Vem köper en dator med i9 för 35k för att surfa och kolla mail på? Vad tycker du att man ska kunna göra med en MacBook pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Du frågar fel person. Jag har inte haft någon Mac de senaste tio åren och skulle aldrig få för mig att köpa en sådan dator, men jag kan förstå varför processorn inte går i full fart för det har sina fördelar vilket få här verkar förstå. Och visst fasen kan man rendera video på den om man måste men man kan inte förvänta sig att det ska gå lika snabbt som på en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Du frågar fel person. Jag har inte haft någon Mac de senaste tio åren och skulle aldrig få för mig att köpa en sådan dator, men jag kan förstå varför processorn inte går i full fart för det har sina fördelar vilket få här verkar förstå. Och visst fasen kan man rendera video på den om man måste men man kan inte förvänta sig att det ska gå lika snabbt som på en stationär dator.

Sant. Men det är inte orimligt att förvänta sig att datorn går enligt specifikationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ytterligare en skitprodukt från ett skitföretag!

Mig veterligen är det bara Macbook Pro 2014 års modell som inte haft en eller flera civil lawsuits p.g.a. felkonstruktion sedan 2008. M.a.o. de har lyckats få ut en enda modell under 10 år, som inte är "trasig" från fabrik!
Hur någon kan försvara detta företag överhuvudtaget är ju bara skrämmande!

Har själv en påverkad MBP 2011 som fortfarande är trasig, som ändå det bytts ut logikkort på 5ggr... problemet är ju bara att logikkortet var ju feldesignat, så de lagade produkten med en "trasig" reservdel så länge man hade garanti!
För att inte prata om iphone 4'an som ju inte fick signal om man höll den som man håller en mobiltelefon.
Byggkvalitet, eller hur! Dyngprodukter! Acer har t.o.m. bättre byggkvalitet och QC-avdelning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

En mac är ju ingen gaming eller renderingsdator.
Som en vanlig arbetsdator funkar den bra. Och den måste också se snygg ut. Annars är det ingen mac

Så jag håller faktiskt med dig där

Problemet med den logiken är att man kan spara in 400$ på att välja en macbook pro med en i7:a från samma generation som förhoppningsvis inte throttlar och därmed presterar ungefär likvärdigt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bsk!:

Problemet med den logiken är att man kan spara in 400$ på att välja en macbook pro med en i7:a från samma generation som förhoppningsvis inte throttlar och därmed presterar ungefär likvärdigt.

...beroende på vilken typ av arbete man gör. Inte säkert att i7'an alltid presterar bättre bara för att den gjorde det i just det fallet artikeln tar upp.

Permalänk
Medlem

Säger en del om mänskligheten att världens bästa företag (mest vinst) säljer trasiga produkter med hög status?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Detta är inte bra... Men är dock nöjd med min 15" MBP med i7:a.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Okej? Det blir ju inte mindre värmeutveckling för att du väljer att kalla din sporadiska frekvensökning för turbofrekvens. Faktumet att högre frekvens ökar värmeutveckling exponentiellt kvarstår ju oavsett vad du ger den för namn eller hur många kärnor det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, fast om man nu, som i exemplet, kör något enkeltrådat så är det väl ändå bättre att en processor går högt (och högre än annars) än att sex gör det.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, fast om man nu, som i exemplet, kör något enkeltrådat så är det väl ändå bättre att en processor går högt (och högre än annars) än att sex gör det.

.

Laptop med 6st processorer?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer aldrig släppa taget om min 15" 2015 modell. Det var den sista vettiga laptopen apple släppte och är fortfarande en maskin i världsklass. Om inte apple skärper mig så blir det något annat när denna blir gammal. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Säger en del om mänskligheten att världens bästa företag (mest vinst) säljer trasiga produkter med hög status?

Så har det ju alltid varit med Apples produkter. Jag kommer ihåg deras PowerPc processorer. I Applereklamen sprang de i cirklar runt intel men i verkligheten var de hopplöst efter. Synd att fler inte fattar.. Att så många gärna slänger sina pengar i sjön för att få uppleva lite status och ett operativsystem för nybörjare. I mina ögon är det inte ett dugg status. Det är bara ett bevis på att man inte fattar att man blir blåst på sina pengar.

Permalänk
Avstängd

Ja Apple bara skriker bygg kvalitet efter att de har minskat storleken så den fungerar bättre som rakblad. Apples design är så inavlad att till och med en chihuahua se ner på den.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Laptop med 6st processorer?

LOL!! Ja, varför inte? Nej, jag menar kärnor, förstås

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Så har det ju alltid varit med Apples produkter. Jag kommer ihåg deras PowerPc processorer. I Applereklamen sprang de i cirklar runt intel men i verkligheten var de hopplöst efter. Synd att fler inte fattar.. Att så många gärna slänger sina pengar i sjön för att få uppleva lite status och ett operativsystem för nybörjare. I mina ögon är det inte ett dugg status. Det är bara ett bevis på att man inte fattar att man blir blåst på sina pengar.

Själv kommer jag ihåg datasalarna på Universitetet för många herrans år sedan. På varje fakultet fanns det en med PC och en med "Mac". I salen med PC brukade hälften ligga nere, emedan i salen med Mac så snurrade alla. Detta sannolikt för att Mackarna inte gick att konfigurera, emedan på PC-burkarna kunde var och en gå in och pilla med grejer.

Nu använder jag själv inte Mac alls, men det finns onekligen fördelar med att ha ett OS för nybörjare , där all programvara är tillverkad, eller i vart fall kompabilitetskontrollerad, av samma företag som gör OS:et ...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Du frågar fel person. Jag har inte haft någon Mac de senaste tio åren och skulle aldrig få för mig att köpa en sådan dator, men jag kan förstå varför processorn inte går i full fart för det har sina fördelar vilket få här verkar förstå. Och visst fasen kan man rendera video på den om man måste men man kan inte förvänta sig att det ska gå lika snabbt som på en stationär dator.

Förutom batteritid/el-förbrukning, vad finns det för positivt att inte köra i full fart på en arbetsdator?
Sen jämförs inte denna med stationära datorer, den jämförs med en äldre version MBP och likvärdiga windows varianter. Förväntningar är då att den ska vara snabbare än den äldre versionen och likvärdig andra produkter med samma komponenter, vilket den inte är.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Så har det ju alltid varit med Apples produkter. Jag kommer ihåg deras PowerPc processorer. I Applereklamen sprang de i cirklar runt intel men i verkligheten var de hopplöst efter. Synd att fler inte fattar.. Att så många gärna slänger sina pengar i sjön för att få uppleva lite status och ett operativsystem för nybörjare. I mina ögon är det inte ett dugg status. Det är bara ett bevis på att man inte fattar att man blir blåst på sina pengar.

Som egenföretagare och en person i behov av att mina datorer fungerar 24/7, så är Apple och OSX guld värt. Inte haft någon downtime, sedan jag gick över helt från Windows. Sen att man kanske inte får lika "stark" processor, som jag hade i min Windows-burk, gör inte så mycket. Då jag i alla fall jobbar snabbare, än jag gjorde innan...

Så att kalla det ett operativsystem för nybörjare för folk som vill uppleva lite status och kastar sina pengar i sjön, är bara okunnigt dravel från en som inte vet något över huvud taget eller bara skriver för att "trolla".
För oss andra handlar det om pålitlighet, kvalitét, användarvänlighet och kraft. Något jag inte hittat hos någon Win-laptop...

Dock som jag sagt tidigare i tråden, så tycker jag inte det var bra att dessa throttlar ner sig, om så är fallet med alla. Många fotografer/filmare som jobbar ute på fältet som skaffat sig eller kommer skaffa sig denna variant. Hade själv gjort det om jag bara kunnat vänta lite.. men blev en med i7 istället och den fungerar fantastiskt bra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Du frågar fel person. Jag har inte haft någon Mac de senaste tio åren och skulle aldrig få för mig att köpa en sådan dator, men jag kan förstå varför processorn inte går i full fart för det har sina fördelar vilket få här verkar förstå. Och visst fasen kan man rendera video på den om man måste men man kan inte förvänta sig att det ska gå lika snabbt som på en stationär dator.

Skulle heller aldrig köpa en. Apple är det absolut sista märket jag någonsin skulle köpa någonting av, men jag tror att de som köper de kraftigare modellerna gör det för att kunna använda prestandan. Då är det tråkigt att den trottlar. Men men, design före funktion. Det verkar vara det appleköpare är ute efter.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet till er som använder macbook Pro i arbete: Vilka arbetsuppgifter lämpar sig en laptop för? Antar att det är när man är på resande fot, eller? Annars borde väl en betydligt billigare stationär (oavsett operativsystem) alltid prestera bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Av ren nyfikenhet till er som använder macbook Pro i arbete: Vilka arbetsuppgifter lämpar sig en laptop för? Antar att det är när man är på resande fot, eller? Annars borde väl en betydligt billigare stationär (oavsett operativsystem) alltid prestera bättre?

Fotoredigering på skapligt hög nivå om ditt medie är digitalt, videoeditering på hyfsat avid vlogg/dokumentärfilm/intervju-nivå om du har tid att vänta på längre renderingstider än stationära datorer erbjuder och inte sitter jättedjupt i After Effects, vektorgrafik och digital design för reklam/produktförpackningar, podcastinspelning och editering, ljudproduktion i typ Logic med samma argument som video - att du har tid att vänta ett par minuter extra på bounce/mixdown. Allt som är text/webbaserat som typ journalistik, rådgivning via nätet valfritt ämne och säkert för de allra flesta deras day to day kontorsarbete eftersom att det typ alltid bara består av mail och planering.

Det är klart att stationära datorer får fler tänder per peso men ibland står inte valet mellan stationär eller bärbar, utan snarare mellan en eller flera datorer och då är en bärbar ett väldigt bra halvvägsmått för att slippa ha t.ex. en stationär hemma, en stationär på kontoret och en laptop för porrsurfande i hängmattan vecka 28-31. Jag rekommenderar nästan aldrig folk att köpa bärbara datorer att jobba på, men om de desperat behöver sin arbetsplats på flera olika ställen och inte har råd/lust med synkronisering och flera stationära mer ändamålsenliga burkar så kan en fläskig laptop faktiskt vara ett jävligt bra alternativ. Särskilt om man är mentalt förmögen att typ koppla in en HDMI-kabel i den och ansluta till en skärm hemma, eller på den platsen man har längst sittningar och ergonomi kan spela lite större roll.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av kruppin:

Jag förstår inte hur vissa kan nästan försvara Apple här.. Eller påstå att datorn inte är gjord för videoredigering osv. Erbjuder de i9, och sen kallar den PRO och just själva marknadsför den som "workstationersättare" typ, då ska det också finnas något till kylning så den klarar av att åtminstone prestera bättre än förra gen i7..

Men det är väl Apple i ett nötskal, erbjud så dyra konfigurationer som möjligt för att lura idioter på pengar, om det sen funkar eller inte var ju inte så noga. Och säkert har de samma värdelösa kylpasta till denna cpu som de haft förut, och byta den själv är ju inte så troligt man gör på en Apple, om man någonsin vill kunna få garanti osv, och det är ju något man nästan inte kan klara sig utan med Apple längre med felande tangentbord, grafikkort som blir så varma att de löder av sig själva, osv osv.

Nåja, blir intressant och se om de lyckas lösa detta utan att behöva ta tillbaka dom. Deras fix blir väl troligtvis att stänga av turbo helt och hållet för mer än 2-kärnig workload, och även då till lägre frekvenser. Samt en brantare fläktkurva såklart. Eller så påstår de väl att man använder den fel kanske.

Håller helt med dig om det du skriver i stycke ett, men i stycke två spårar det ur med överdrivna generaliseringar.

Skrivet av SweMerlin:

Nu använder jag själv inte Mac alls, men det finns onekligen fördelar med att ha ett OS för nybörjare , där all programvara är tillverkad, eller i vart fall kompabilitetskontrollerad, av samma företag som gör OS:et ...

Ja, det märks att du inte använder MacOS för du verkar blanda ihop det med IOS – det går utmärkt att köra icke-Apple-kontrollerad mjukvara i MacOS. Att det i huvudsak är ett OS för nybörjare kontra Windows och Linux stämmer inte heller. Skulle säga att alla tre överlag är rätt jämlika gälla tekniska möjligheter.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Som egenföretagare och en person i behov av att mina datorer fungerar 24/7, så är Apple och OSX guld värt. Inte haft någon downtime, sedan jag gick över helt från Windows. Sen att man kanske inte får lika "stark" processor, som jag hade i min Windows-burk, gör inte så mycket. Då jag i alla fall jobbar snabbare, än jag gjorde innan...

Så att kalla det ett operativsystem för nybörjare för folk som vill uppleva lite status och kastar sina pengar i sjön, är bara okunnigt dravel från en som inte vet något över huvud taget eller bara skriver för att "trolla".
För oss andra handlar det om pålitlighet, kvalitét, användarvänlighet och kraft. Något jag inte hittat hos någon Win-laptop...

Dock som jag sagt tidigare i tråden, så tycker jag inte det var bra att dessa throttlar ner sig, om så är fallet med alla. Många fotografer/filmare som jobbar ute på fältet som skaffat sig eller kommer skaffa sig denna variant. Hade själv gjort det om jag bara kunnat vänta lite.. men blev en med i7 istället och den fungerar fantastiskt bra.

Om du verkligen var beroende av att datorer fungerade 24/7, så skulle du inte kunna använda datorer alls.

Det är inte ovanligt att Mac datorer beskrivs som mirakelmaskiner, där allt bara fungerar och att man slipper alla problem.
Sen så om man antingen använder OS X själv, eller lyckas få någon att berätta hur det egentligen är, så självklart så kraschar program ibland, och ibland krävs omstarter av program för att något inte riktigt fungerar som det ska, ibland hela datorn. Och ibland krävs det även i själva OS X och inte i 3e parts-program att man gör samma sak flera gånger, innan det som faktiskt ska hända, händer.
Om problemen är mindre vanligt förekommande än på en modern motsvarande Windows maskin, brukar vara svårare att få någon uppfattning om. Det är inte ovanligt att dom som hyllar Mac på detta sätt inte har några erfarenheter av windows, eller i alla fall inte på ett tag. Eller att deras erfarenheter av windows kommer från en enklare dator, kanske en surfplatta. Där en del av frustrationen kan komma från att datorn inte är lika kraftfull och en annan del från ovanan vid Windows.
Windows har så vitt jag sett blivit mycket stabilare, så gamla erfarenheter av windows, är inte relevanta för att beskriva skillnaden idag.

Kanske är det möjligt att du aldrig drabbats av något problem med Mac/OS X, men dessvärre så är den där "funktionsgarantin" inte en generell sanning. Hade den varit, så skulle absolut, i de fall Mac alternativen kostar mer, kunnat vara värt prisskillnaden i form av ett garanterat fungerande system.

Användarvänligheten är det lite si sådär med, ofta relaterat mer till vana och kunskap om hur saker fungerar på det OSet, än att det tydligt är enklare att använda.
Sen Apple gick över till bara USB-C/Thunderbolt 3, så har också användarvänligheten på hårdvaran blivit sämre.
Tangentbordet på dom senaste modellerna har också fått en del kritik.

När det gäller datorkraft och batteritid i ett behändigt format, så har Apple haft en del bra bärbara. Nu finns det konkurrenter som står sig bra mot vad Apple erbjuder, fast inte nödvändigtvis till billigare priser.
Och nu riskerar ju apple bli klart omsprungna eftersom dom inte verkar fått till kylningen på den nya Macbook pro med i9, där har konkurrenterna chansen att dra ifrån, om inte Apple åtgärdar det.

Vad gäller kvalitet, så har Apple långt ifrån hundraprocentig kvalitet. Med återkallade produkter, tangentbord som slutar fungera långt innan garantin är slut.
Om problemet procentuellt är större för Apple än för andra kan man ju inte hitta något svar på.
Men att gå in i en Apple butik/återförsäljare och vara övertygad om att man får en riktig kvalitetsprodukt som inne kommer innebära några problem, det är att vara vilseledd.
Det ska dock sägas att MS har haft en del problem med sina Surface-produkter också, så det är inte som att MS produkter innebär någon garanterad kvalitet heller.

Att Mac datorer "bara fungerar", märker man i professionella sammanhang kring varje ny uppdatering av OS X, med många som inte vågar uppdatera och stora problem för en del som har uppdaterat. Och sen finns det folk som tvingas sitta kvar med gamla versioner för att dom vet att program eller hårdvara som dom är beroende av inte är kompatibel med senare versioner.
Liknande problem finns med Windows. Om problemen är lika stora vet jag inte, jag får uppfattningen att dom inte är, men det kan bero på urvalet jag hör om dessa problem ifrån.

Jag skulle inte säga att Apple produkter är skit. Och OS X kanske är lite något bättre än windows vad gäller stabilitet.
Priserna är ibland högre än för konkurrenter, ibland på samma nivå. Och vad gäller dom dyraste Mac Pro modellerna, så var dom i alla fall vid lansering billigare än att köpa en dator med samma komponenter på annat vis.
Men många professionella användare har jag sett uttrycka frustration över att Apple tagit en del beslut med senaste modellerna inom deras Pro segment som inte riktigt passar Pro epitetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Fotoredigering på skapligt hög nivå om ditt medie är digitalt, videoeditering på hyfsat avid vlogg/dokumentärfilm/intervju-nivå om du har tid att vänta på längre renderingstider än stationära datorer erbjuder och inte sitter jättedjupt i After Effects, vektorgrafik och digital design för reklam/produktförpackningar, podcastinspelning och editering, ljudproduktion i typ Logic med samma argument som video - att du har tid att vänta ett par minuter extra på bounce/mixdown. Allt som är text/webbaserat som typ journalistik, rådgivning via nätet valfritt ämne och säkert för de allra flesta deras day to day kontorsarbete eftersom att det typ alltid bara består av mail och planering.

Det är klart att stationära datorer får fler tänder per peso men ibland står inte valet mellan stationär eller bärbar, utan snarare mellan en eller flera datorer och då är en bärbar ett väldigt bra halvvägsmått för att slippa ha t.ex. en stationär hemma, en stationär på kontoret och en laptop för porrsurfande i hängmattan vecka 28-31. Jag rekommenderar nästan aldrig folk att köpa bärbara datorer att jobba på, men om de desperat behöver sin arbetsplats på flera olika ställen och inte har råd/lust med synkronisering och flera stationära mer ändamålsenliga burkar så kan en fläskig laptop faktiskt vara ett jävligt bra alternativ. Särskilt om man är mentalt förmögen att typ koppla in en HDMI-kabel i den och ansluta till en skärm hemma, eller på den platsen man har längst sittningar och ergonomi kan spela lite större roll.

Nu är ju dock inte nya Macbook pro så bra vid dockning.
Portarna tar slut för fort och det krävs diverse adaptrar för att kunna ansluta skärmar och annat.
Många av konkurrenterna har dock lika få eller färre portar, kanske har dom någon dedikerad port för att ansluta extern skärm, men å andra sidan, så har dom färre portar som går att använda för USB.

När det gäller ljud och musikproduktion, så ska man dock veta att det ofta är beroende av att kunna köra plug-ins, och där blir processorn en begränsning, som inte bara har med tider det tar att rendera den slutgiltiga filen. Det finns vägar runt detta, men ofta väldigt tidskrävande som skapar avbrott i skapandet.

Förra generationen så var ju max Ram bara 16, vilket Apple fick väldigt mycket välförtjänt kritik för. Dom har ju dock löst det nu. Men antalet portar och typen av dom, har dom dock inte gjort något åt trots mycket kritik.

Det finns dock allt för många som rekommenderar folk att köpa bärbara datorer, och säljer in att man kan jobba i språng. Bara sätta sig på ett café och vara kreativ, eller i kollektivtrafiken.
Problemet är att det bara är en idé i verkligheten är det inte alls så bara... Avicii hade ett arbetssätt där han kunde ta med projekt på en bärbar dator (han jobbade dock även med stationära), där han kunde göra saker i farten. Men för dom allra flesta så fungerar det liksom inte.
Vill man ha något att leka med när man är i farten så kan man göra rätt mycket med en ny iPad.
Ska man verkligen göra något produktivt, så gör man nästan aldrig det på språng. Och ibland är tidsförlusten i att försöka göra något på språng på en hårdvara som är mindre kraftfull så stor att man inte tjänar något mot om man gjort det på en stationär.
Värt att tänka på är att det finns "släpbara" datorer, i form av spel-datorer med skrivbordsklass på hårdvaran, men tunga och dålig batteri-tid. Och så finns det desktop datorer som är väldigt små, så att man kan packa dom i en väska, och skärm kanske man inte ens behöver ha med sig. För dom som jobbar "på fältet", men behöver något kraftfullt.
Sen finns det ju saker till vilka bärbara datorer räcker till... Men då klarar man sig med enklare hårdvara än topp-specade Macbook pro.

Skickades från m.sweclockers.com