Telia köper TV4 och C More för 9,2 miljarder

Permalänk
Melding Plague

Telia köper TV4 och C More för 9,2 miljarder

Telia Company förvärvar nu Bonnier Broadcasting, där TV4, C More och finländska MTV ingår. Köpet innebär indirekt att staten får mer inflytande över Sveriges två största TV-kanaler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem satsar på tablå-TV i dagens samhälle? Jo Telia (staten) såklart...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Telia är marknadsledande på att ligga i bakkant.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Inga kanaler man tittar på längre.. sist jag såg på TV4 var jag nog 11år gammal eller nåt. C more har jag inte ens hört talas om tills dessa senaste dagarna pga detta uppköp.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Enda gången man växlar över till gammel-TV är väl när man råkar trycka på fel knapp på dosan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Enda gången man växlar över till gammel-TV är väl när man råkar trycka på fel knapp på dosan?

Tro det eller ej men det är ganska vanligt utanför "nörd-världen" med vanlig TV...Borde finnas nån lag på att ISP inte får äga Content.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Det gäller att hinna på att köps innan bubblan spräcker och priset är som högst. Det är fortfarande många som ser på tv4, c More och MTV, varvid de gick på 9,2 miljarder.
Tittarna minskas och det är en generationsfråga, jag skulle tro att bland folket som idag är över 80år så är det nästan 100% av gruppen som tittar på Tv4, men det sedan sjunker kraftigt.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som ett ganska dåligt köp med tanke på att TV förlorar tittare för varje år som går. Dessutom verkar C More sköta sin streamingtjänst uruselt i förhållande till liknande tjänster.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Inga kanaler man tittar på längre.. sist jag såg på TV4 var jag nog 11år gammal eller nåt. C more har jag inte ens hört talas om tills dessa senaste dagarna pga detta uppköp.

Du har du nog levt i en dubbla. CMore är allmänt känt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Känns spontant som ett ganska dåligt köp med tanke på att TV förlorar tittare för varje år som går. Dessutom verkar C More sköta sin streamingtjänst uruselt i förhållande till liknande tjänster.

Telia verkar ju ha ambitioner på streamingmarknaden, bland annat genom Telia Play, som faktiskt fungerar riktigt bra. Jag ser potentialen för en på sikt hyfsat potent streamingtjänst för TV.

Däremot börjar jag närma mig åsikten att staten borde kräva en klyvning av bolaget för att förhindra att det blir en för dominerande aktör på marknaden. Det vore rimligt att iaf bryta ut TV-delen (inkluderat IP-TV abonnemang) till ett separat bolag som skall vara neutralt till vilken bredbandsoperatör man har. Detta i likhet med hur Skanova bröts loss till ett separat dotterbolag.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Undrar vad som händer när avtalen om att visa t.ex. TV4 löper ut med dom andra leverantörerna om t.ex. BBB ska förhandla med Telia om att få visa vissa kanaler i sitt nät.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

**bort/mod**

**bort/mod** SVT har mycket annat bra.

Rensat bort borttaget citat, och svar på citatet //Mod
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

jag hoppas bara dom skrotar skit programmen som bonde söker fru, lets dance och alla andra såpor och satsar på något nytt som en serie med skådespelare och inte reality tv.
och sen hoppas jag dom visar nya filmer på helgerna och inte visar repris på repris på repris, jag kollar knappt på tv längre just pga de finns inget nytt att kolla på de är bara samma skit om o om igen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att affären kommer godkännas av myndigheterna

"Näringsminister Mikael Damberg har gått ut och uttalat sig kritiskt till Telias förvärv av Bonnier Broadcasting med tv-kanalen TV4 som största varumärke. " källa

Detta kommer ju snedvrida konkurrensen rätt rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

**bort//mod**

Är väl därför det säljs... man har inte råd att ha dem nu med fallande Sifo mätningar

Objektivt skulle jag säga att det låter som TV4 kan bli mer som andra TV kanaler nu, dvs inte helt låsta av staten. Sen om det ändrar något i sig... är väl frågan. Kan inte tro Telia köper allt detta för att inte försöka få lite vinst ur det. Som bredbandsleverantör är det ju en fördel att ha tjänster som C More, så kanske blir något av det också.

Rensat borttaget citat //mod
Permalänk

TV4 är alltså större än SVT2? Jisses...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kethsi:

jag hoppas bara dom skrotar skit programmen som bonde söker fru, lets dance och alla andra såpor och satsar på något nytt som en serie med skådespelare och inte reality tv.
och sen hoppas jag dom visar nya filmer på helgerna och inte visar repris på repris på repris, jag kollar knappt på tv längre just pga de finns inget nytt att kolla på de är bara samma skit om o om igen.

Året är 2018 och man kan kolla på vad man själv vill.

Jag kan inte fatta hur någon går med på att låta tv4 bestämma vad de ska kolla på.

Permalänk
Medlem

Var inte Telia tvugna att sälja av Com hem pga konkurans lagar eller dyligt ? Men nu genomföra detta.

Dock så är jag mest intresserad av Telia/Tv4/Cmore VS Viasat det kan bli en batalj det, speciellt som CBS Discovery(Femman etc) har pumpat in pengar för diverse sport rättigheter den sista tiden. Jag är inte så naiv jag tror det blir enklare att välja vart jag ska satsa mina tv pengar men jag är en sådan udda kombination av sport/data nörd att jag faktiskt ser fram emot att se hur detta ska sluta hehe

Permalänk
Avstängd

Om staten köper upp det blir det reklamfri då?

SVT går ju inte ens att kolla på nu för tiden då det är så mycket skit och snart så blir TV4 skit den med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Men Telia ska stänga en massa butiker (även där jag bor) men till det där har dom råd med?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Men Telia ska stänga en massa butiker (även där jag bor) men till det där har dom råd med?

Vem använder operatörernas butik? De gånger jag gått dit för att få saker samma dag har det inte gått pga det erbjudandet jag ville ha "tyvärr" endast gäller på webben eller så har de bara iPhones i lager.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vem använder operatörernas butik? De gånger jag gått dit för att få saker samma dag har det inte gått pga det erbjudandet jag ville ha "tyvärr" endast gäller på webben eller så har de bara iPhones i lager.

Bra att ha support nära om internet jävlas

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Anar ugglor i mossen! På med foliehatten! Varför ska staten äga så mycket media? Svaret får ni själva tänka ut.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Bra att ha support nära om internet jävlas

Vad gör de i butik om du kommer in och säger att internet jävlas? Brukar ju bara vara några tjejer på 22 år som bara jobbar för att ha något jobb i dessa butiker, kanske är annorlunda där du bor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen

Det pratas en del om att traditionell TV spelat ut sin roll, inte fyller någon funktion och så vidare, både i denna och i andra trådar. Med det som bakgrund har jag en allmän fråga som vem som helst som känner sig manad gärna får svara på:

Hur ser man bäst på till exempel sport eller underhållning i minst 720p50 med hög bitrate utan hack eller lagg? Plus i kanten om det fungerar på platser som norra Öland under högsäsong.

@talonmas @Steffe @gabriel15

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu hoppas man bara på att tv4 blir reklamfri. Hatar reklam i tv`n.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

37% av 9,2 miljarder = 3,404 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar
Folkmängd: 10 161 797 (källa: SCB, maj 2018)
Antal sysselsatta: 5 101 200 (källa: Ekonomifakta)

Överväger att göra ett avdrag på 667 kr under övrigt i nästa års deklaration, förutsatt att affären går igenom. Motiveringen till Skatteverket är att avdraget motsvarar min skatteinkomstbringande andel av årets statliga idiotförvärv som inte ens regeringen ville genomföra. Svårt att se att det skulle finnas något folkligt stöd för detta köp.

Permalänk
Medlem

Bara bra om det gör Telia play+ bättre. Det funkar helt ok redan i dagsläget.

Kanske kan bli både SHL och NHL för rimlig peng framöver. Bitraten behöver dock ökas något..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Tvivlar starkt på att affären kommer godkännas av myndigheterna

"Näringsminister Mikael Damberg har gått ut och uttalat sig kritiskt till Telias förvärv av Bonnier Broadcasting med tv-kanalen TV4 som största varumärke. " källa

Detta kommer ju snedvrida konkurrensen rätt rejält.

En liten peng under bordet så löses sig det problemet, eller komma först i bostadskön med en hyra på 25:- månaden framöver.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.