Windows 10-uppdateringar ska bli mindre irriterande

Permalänk
Melding Plague

Windows 10-uppdateringar ska bli mindre irriterande

Chefen för Windows Insider-programmet lovar att operativsystemets uppdateringar ska bli bättre på att undvika att utföras vid olägliga tillfällen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Här dras det inte ned på någon prestanda!
Jag har systemet på NVMe, åtta kärnor, sexton trådar och 64 GB arbetsminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nu vet windows när du hämtar kaffe!
FOLIEHATT PÅ!

Skämt åsido, jag hoppas verkligen de kan göra något åt det... fast å andra sidan.. linux

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rywern:

Nu vet windows när du hämtar kaffe!
FOLIEHATT PÅ!

Skämt åsido, jag hoppas verkligen de kan göra något åt det... fast å andra sidan.. linux

Hm...
Webbkameran kanske?
Men om man täcker linsen med folie?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ratatosk: Microsofts uttalande antyder ju snarare att de analyserar användarens aktivitet för att avgöra om den är mitt uppe i något viktigt, men de säger ju inte att de INTE använder webbkameran

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av loevet:

@Ratatosk: Microsofts uttalande antyder ju snarare att de analyserar användarens aktivitet för att avgöra om den är mitt uppe i något viktigt, men de säger ju inte att de INTE använder webbkameran

Nej de säger inget om att inte använda den.
Oops hör sitter jag i med en Tshirt, skall genast ta på mig en skjorta!

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kaffemetri! Kan man opta bort den måntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej de säg inget om att inte använda den.
Oops hör sitter jag i med en Tshirt, skall genast ta på mig en skjorta!

Själv väljer jag nog underkläder/badkläder i sommarvärmen

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Ett väldigt enkelt sätt att se till att uppdateringar bara installeras när användaren är redo är ju att låta användaren bestämma när det skall startas om !
Jag vet jag vet, användarvänlighet är omodernt, men kanske är det just vad vi behöver i det här fallet.

Tänk om Apple skulle få för sig att tillåta OSX installationer utan att behöva trixa som attan.
Med modellen "Köp OSX, installera på vad du vill men skyll inte på oss om hårdvaran är inkompatibel".
MS's aktie skulle dyka som en sten tills dom fattade sans och återigen placerade användaren i centrum istället för deras egna saker.
Osannolikt scenario tyvärr, då Apple tjänar grova pengar på just sin hårdvara.

Permalänk
Medlem

Kors i freaking taket... de lyssnar på användarna (som bara skrikit om detta i typ 2,5+ år nu)... man svimmar av, nog första positiva nyheten jag hört om Win 10 på... längre än jag kan minnas.

Men, med folie-hatt... hur ska de veta?

@Svensktiger Ja tänk om de skulle ha ett system som uppdaterar när man stänger av datorn, eller frågar snällt om man vill starta om/uppdatera om du inte stängt av på längre tid. Som... typ Win 7/8 gör... *hmm*

Permalänk
Avstängd

Så jävla många gånger det har hänt.
10 sidor uppe i firefox så går man iväg för att skita i 20 minuter.
Torkar sig och när man kommer tillbaks så har datorn startat om.
En jävla tur att man kan återställa den tidigare sessionen i firefox.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Svensktiger: om du inte vill ha automatiska uppdateringar kan du konfigurera Windows 10 så att uppdateringar endast installeras under dina inaktiva timmar, och du kan bestämma vilka dessa inaktiva timmar är. Du kan bestämma att de inte får ske mellan en viss tid på morgonen och en viss tid på kvällen/natten, så länge som tidsintervallet är inom en tidslucka på 18 timmar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte störs av Windows update? Kanske beror på att jag stänger av min dator varje kväll.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Svensktiger: om du inte vill ha automatiska uppdateringar kan du konfigurera Windows 10 så att uppdateringar endast installeras under dina inaktiva timmar, och du kan bestämma vilka dessa inaktiva timmar är. Du kan bestämma att de inte får ske mellan en viss tid på morgonen och en viss tid på kvällen/natten, så länge som tidsintervallet är inom en tidslucka på 18 timmar.

Sitter jag inte vid datorn är den avstängd.
Jobbar dessutom skift så mina "aktiva timmar" (sicket bullsh*t uttryck) är när som helst på dygnet.

Hur svårt kan det vara att endast meddela när det finns uppdateringar och vänta på tills användaren är redo.
Men det hela undermineras ju av att MS pushar vilket sk*t som helst som "viktig uppdatering".

För nödsituationer skulle dom kunna ha en tvingande installation, t.ex. om någon ny exploit härjar just nu och måste stoppas omedelbart.
Men MS skulle ju använda en sån funktion för att pusha det senaste spelet dom investerat i eller för att temporärt blockera någon browser som inte är edge.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig märkt av några uppdateringar, det enda jag Störs av är varje 6 månader när man går från en äldre version till en helt ny version av Win10. Har inte alltid lyckats på mina datorer, och när det lyckas tar det oskälig tid som är uppenbart irriterande.

Med långsammare maskiner är det en jävla plåga, men snabbare maskiner är det också en plåga men jag riskerar inte att kasta ut den snabbare datorn genom fönstret, även om jag kanske svär och muttrar.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

sudo apt upgrade

Permalänk
Inaktiv

@sleepyoh: Håller med. Det kan vara en riktig plåga i Windows 10. Jag har varit med om att det bokstavligen talat tagit timmar. Med Ubuntu på samma datorer går det på några minuter.

Permalänk
Medlem

Så länge det bara ser till att fixa att deras uppdateringar inte förstör hela datorn.
Vid den senaste uppdateringen så blev hela C: korrupt på min mammas dator så vi fick installera om rubbet. Sen har ju min dator suspekta problem som uppkom vid den första stora uppdateringen som fortfarande hänger med, orkar inte installera om för att fixa det dock...

Dock är det ju bra att de skall bli bättre på att göra uppdateringarna när man inte använder datorn, vet inte hur många gånger datorn helt plötsligt har startat om oavsett man har använt den eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@sleepyoh: Håller med. Det kan vara en riktig plåga i Windows 10. Jag har varit med om att det bokstavligen talat tagit timmar. Med Ubuntu på samma datorer går det på några minuter.

Timmar ? "luxary!", min ASUS T100 nöter ett dygn innan den fattar att enheten är inkompatibel med senaste uppdateringen, sedan ett dygn till för att återställa, "rince and repeat" efter det vilket gör enheten omöjlig att använda.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet med att sätta en tid då man är inaktiv (sover en par timmar) så märker man inte ens av det? Jag har aldrig märkt att dator ska behöva uppdateras (win10) och då har jag den inställd på 2 på natten att börja tugga med det om det behövs en uppdatering. ???!?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loevet:

@Svensktiger: om du inte vill ha automatiska uppdateringar kan du konfigurera Windows 10 så att uppdateringar endast installeras under dina inaktiva timmar, och du kan bestämma vilka dessa inaktiva timmar är. Du kan bestämma att de inte får ske mellan en viss tid på morgonen och en viss tid på kvällen/natten, så länge som tidsintervallet är inom en tidslucka på 18 timmar.

Jag vill kunna ange den timme varje år de kan få starta om datorn i stället, MS verkar tro att man startar om sin dator ofta men jag startar om (med vilje) kanske en gång varannan månad, det är helt oacceptabelt att de tvångsomstartar utan att återställa allt man som användare hade uppe på exakt samma sätt efter omstarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hoppas på att de slutar återställa alla inställningar varje gång den uppdaterar.

Permalänk
Medlem

Pfft. JAG avgör när datorn ska startas om, det är otroligt enkelt och kräver noll maskininlärning. Vore trevligt om Microsoft gav FAN i att försöka avgöra det åt mig, och bara hintar lite försktigt att det faktiskt finns uppdateringar. Precis som det var i Windows 7.

Sättet som Windows Update (inte) fungerar på i 10:an är det jag hatar allra mest.

Det enda sättet jag hittat att råda bot på helvetet är att stänga av reboot-tasken med våld (man måste göra det med SYSTEM-användaren, det räcker inte längre med bara adminrättigheter).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tur att de fick med emojisarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Så jävla många gånger det har hänt.
10 sidor uppe i firefox så går man iväg för att skita i 20 minuter.
Torkar sig och när man kommer tillbaks så har datorn startat om.
En jävla tur att man kan återställa den tidigare sessionen i firefox.

Sen en tid tillbaka så har öppnar väl windows 10 upp typ alla tidigare program och fönster efter omstart eller?

Tjae får väl se hur detta fungerar. Tycker att det inte per automatik är dåligt att windows tvingar ut säkerhets-patchar och att det inte går att stänga av, men autorestart är ingen bra lösning. En bättre lösning hade vart om nu "fönstret" för omstart har gått ut (säg efter några dagar) så får det väl komma fram en ruta som inte försvinner förrens omstart skett.

Frågan är också om de inte ska lägga in samma alternativ som finns för pro i home. Semi-Annual Channel med hyfsad "defer" period fungerar imo väldigt bra för se till att man inte får massa "features" och uppdateringar innan de är stabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sen en tid tillbaka så har öppnar väl windows 10 upp typ alla tidigare program och fönster efter omstart eller?

Har inte testat, men det räcker inte för min del - då måste den även spara undan 100% komplett state i ALLA program, självklart inklusive eventuella filer (nya eller ändrade) som ej ännu sparats, och även återansluta samtliga nätverkskopplingar som var uppe. Finns inte en chans att den fixar det, och därför är det fullständigt oacceptabelt, rent satantiskt överdjävulskt irriterande, att Microsoft tror att de kan komma undan med tvångsomstarter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag blir nöjd om följande blir av.

1. Jag kan välja att uppdatering sker när datorn startas nästa gång och inte tvunget när jag stänger av den.
2. Att inställningar inte ändras.
3. Att dom ger fan i att förstöra ens hårddiskar och ger en ett korrupt OS.
4. Att dom slutar behandla win 10 som en konstant jävla beta där vi användare är testpiloter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sen en tid tillbaka så har öppnar väl windows 10 upp typ alla tidigare program och fönster efter omstart eller?

Nej det gör det verkligen inte !
Det bästa vore uppdateringar utan omstart, att man själv kan välja när det ska startas om eller att allt verkligen återställdes men det tar nog länge innan win funkar så, vid senaste större uppdateringen så rensade MS alla filer i mina dokument och mina bilder på min laptop, det kändes stabilt...
Jag förstår inta varför MS inte kan göra en fungerande uppdateringsfunktion,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Pfft. JAG avgör när datorn ska startas om, det är otroligt enkelt och kräver noll maskininlärning. Vore trevligt om Microsoft gav FAN i att försöka avgöra det åt mig, och bara hintar lite försktigt att det faktiskt finns uppdateringar. Precis som det var i Windows 7.

Sättet som Windows Update (inte) fungerar på i 10:an är det jag hatar allra mest.

Det enda sättet jag hittat att råda bot på helvetet är att stänga av reboot-tasken med våld (man måste göra det med SYSTEM-användaren, det räcker inte längre med bara adminrättigheter).

Det är ju ändå microsoft som ska bestämma sånt och inte du väl ? Du betalat bara för att använda deras mjukvara, inte ta såna beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det är ju ändå microsoft som ska bestämma sånt och inte du väl ? Du betalat bara för att använda deras mjukvara, inte ta såna beslut.

Jag vill gärna bestämma vad som händer med MINA datorer tack så mycket.
Min dator är inte helt plötsligt ett MS verktyg bara för att jag installerar ett OS som jag dessutom köpt.

Skulle det t.ex. vara OK om MS använde alla miljarder av windows installationer för att köra något mining program ?
Nej tänkte väl det.