Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Proshop säljer ett MSI 1080 inklusive spelet Hellblade för 5 299. Enligt prisjakt så är detta det billigaste 1080 för tillfället med stor marginal. Starten på utförsäljning från svenska butiker kanske inför kommande lansering?

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-1080-ARMOR-...

Skickades från m.sweclockers.com

Tittar man på komponentkoll är det rätt många sänkningar av grafikortspriser bara tummen upp och is i magen. Ska själv köpa ett men väntar

Permalänk

Angående IKEAs USB-C - USB-A kablar (Lillhult (404.096.19)) och påståendet att de inte följde USB-C-standarden genom att ha en resistor med lägre Ohm-antal än tillåtet (56k Ohm) så har jag nu köpt fler (fanns 4st kvar i lådan när jag gick) inklusive en offergåva.

Det jag har kommit fram till är att kablarna är legit, där sitter en 56k Ohm resistor som sig bör enligt USB-C-standarden.

Den som vill se att resistorn sitter på rätt pinnar får köpa egen offer-kabel, det var pilligt

Rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorslow:

Fler stolstips för den som vill sitta i skräddarställning;
https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tjele-s...

Jag har en sånt. Använt flera år men redan efter ett år typ blivit väldigt obekvämt :S (Köpte för 1000:- också)

Permalänk
Medlem

@toe_cutter: Härligt att det finns människor som dig. Tack ska du ha!

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Köpte Gaming stolen som @Deriveh postade i tråden utan diskussion, fy vilket lyft det var ifrån min gamla ikea stol. Grymt smärtfitt för plånboken då den bara gick för 799:-

En sak att tänka på är att den har begränsade vinkel, du kan inte individuellt böja bak dynan, utan bara hela saken åt en gång.

https://www.komplett.se/img/p/2400/7d1fe547-1473-a9fd-6cfe-aea347d533be.jpg

Får man fråga hur lång du är? Står att den passar någon mellan 155-175 cm. Gör mig tveksam till om mina 188cm kommer trivas i stolen.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joccmock:

Får man fråga hur lång du är? Står att den passar någon mellan 155-175 cm. Gör mig tveksam till om mina 188cm kommer trivas i stolen.

176 cm passar mig bra, tveksamt om du är 188 cm, kanske borde kolla på en lite större stol då.

Misstänker att ditt huvud inte skulle ligga så skönt mot huvud dynan, som det är nu passar den precis mot bakre sidan av skalle, tror det skulle kanske vara obekvämt åt någon lite längre, risken då är att huvudet går över dynan så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Visserligen sant, men att köpa en kabel med standard/teknik från 2000 känns sådär oavsett pris. Sen så är jag överlag tveksam till att köpa kablar med lägre nivå för lägre pris om man ska skicka ström igenom, säljs mycket skit.

Sant det med. Kabeln såg och kändes kvalitativ ut vid första anblick, men nu när man läser mer och mer om fundersamheter, tveksamheter och antaganden härifrån från de som granskat denna kabeln så blir man ju fett osäker.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Angående IKEAs USB-C - USB-A kablar (Lillhult (404.096.19)) och påståendet att de inte följde USB-C-standarden genom att ha en resistor med lägre Ohm-antal än tillåtet (56k Ohm) så har jag nu köpt fler (fanns 4st kvar i lådan när jag gick) inklusive en offergåva.

Det jag har kommit fram till är att kablarna är legit, där sitter en 56k Ohm resistor som sig bör enligt USB-C-standarden.

https://imgur.com/VYcKHfu.png
https://imgur.com/AuJuMJb.png
https://imgur.com/ABHshnw.png
https://imgur.com/JzayH2L.png

Den som vill se att resistorn sitter på rätt pinnar får köpa egen offer-kabel, det var pilligt

Innebär detta att det är safe att ladda med dem eller gäller samma regel som innan att man bara ska använda dessa med en nätdel som levererar ca 2A eller mer? Eller kan man använda valfri nätdel tillsammans med denna som vilken annan usb-c kabel som helst?
Tack för klargörandet för övrigt!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

@toe_cutter: Härligt att det finns människor som dig. Tack ska du ha!

Tack själv!

Skrivet av vompen:

Innebär detta att det är safe att ladda med dem eller gäller samma regel som innan att man bara ska använda dessa med en nätdel som levererar ca 2A eller mer? Eller kan man använda valfri nätdel tillsammans med denna som vilken annan usb-c kabel som helst?
Tack för klargörandet för övrigt!

En liten disclaimer, jag är amatör inom ellära, det jag kan är från att ha hängt över axeln på kollegor och läst på forum eller testat själv.

TLDR; använd vilken märkesladdare som helst, det tänker iaf jag göra.

Textvägg:
Jadu, min personliga åsikt är att köra på nästan* vilken laddare som helst, eller iaf vilken ampere. I mitt första inlägg i ämnet för sladden så testade jag med en laddare från Apple till iPhone 4 på bara 5V 1A och det lira bra. Laddade då från ~40-50% till fullt, laddaren blev varm men stängde aldrig av sig själv eller annat.

Någon "regel" har jag aldrig hört talas om. Fundera istället på hur många som har nån gammal laddare hemma och som utan att tänka på det använder en usbc-sladd i den, laddaren hade ändå rätt kontakt. Nä, nån smartare än mig har kommit fram till att det faktiskt går att göra så. Annars skulle Elsäkerhetsverket och dess namne i EU ha världens field-day med att förbjuda försäljning och varna folk.

*Dock! Det du bör se till är att ha märkesladdare minst, ingen no-name från aliexpress tex.

Amperetal får gärna vara så högt som möjligt, man vill ju ändå att det ska gå lite fort att ladda
Själv hittar jag inte mer än 2,4A eller 2,5A i butiker, och de trådlösa laddarna ger väl inte mer än 0,5-0,6A.
Nuförtiden har många prylar, om inte de flesta, nån sorts Fast Charge som då oftast växlar om (prylen ska stödja det också) till 9V och lite lägre ampere istället, så då försvinner en del av vitsen med att jaga laddare som kan mer än 2A på 5V.

Det jag ofta måste påminna mig själv om är att det kan stå hur många ampere som helst på en laddare, om inte prylen vill ha mer än 1A, så kommer den inte att dra mer ström än så. Dock är spänningen viktig att den matchar, för det får din pryl oavsett om den vill eller inte, med vissa följder.

Och som avslutning, sluta aldrig vara nyfiken. Men inte så mycket att det tar slut i en strut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

...
Sista fråga: om jag plockar ihop komponenter men då hoppar grafikkortet (som jag då vill behålla) och beställer montering - är den en bra idé? Fick grafikkortet väldigt billigt så känns osannolikt att jag kan få tag på det för samma pris (Asus GTX 1080 för 5 499:-).

Ja, det är en bra ide'!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Tack själv!

En liten disclaimer, jag är amatör inom ellära, det jag kan är från att ha hängt över axeln på kollegor och läst på forum eller testat själv.

TLDR; använd vilken märkesladdare som helst, det tänker iaf jag göra.

Textvägg:
Jadu, min personliga åsikt är att köra på nästan* vilken laddare som helst, eller iaf vilken ampere. I mitt första inlägg i ämnet för sladden så testade jag med en laddare från Apple till iPhone 4 på bara 5V 1A och det lira bra. Laddade då från ~40-50% till fullt, laddaren blev varm men stängde aldrig av sig själv eller annat.

Någon "regel" har jag aldrig hört talas om. Fundera istället på hur många som har nån gammal laddare hemma och som utan att tänka på det använder en usbc-sladd i den, laddaren hade ändå rätt kontakt. Nä, nån smartare än mig har kommit fram till att det faktiskt går att göra så. Annars skulle Elsäkerhetsverket och dess namne i EU ha världens field-day med att förbjuda försäljning och varna folk.

*Dock! Det du bör se till är att ha märkesladdare minst, ingen no-name från aliexpress tex.

Amperetal får gärna vara så högt som möjligt, man vill ju ändå att det ska gå lite fort att ladda
Själv hittar jag inte mer än 2,4A eller 2,5A i butiker, och de trådlösa laddarna ger väl inte mer än 0,5-0,6A.
Nuförtiden har många prylar, om inte de flesta, nån sorts Fast Charge som då oftast växlar om (prylen ska stödja det också) till 9V och lite lägre ampere istället, så då försvinner en del av vitsen med att jaga laddare som kan mer än 2A på 5V.

Det jag ofta måste påminna mig själv om är att det kan stå hur många ampere som helst på en laddare, om inte prylen vill ha mer än 1A, så kommer den inte att dra mer ström än så. Dock är spänningen viktig att den matchar, för det får din pryl oavsett om den vill eller inte, med vissa följder.

Och som avslutning, sluta aldrig vara nyfiken. Men inte så mycket att det tar slut i en strut.

Jag tänkte mest just angående detta "Andvänd den bara med laddare som kan ge 3A för det är vad mobilen kommer kunna dra som max med denna." och att den verkar dra mer ström än normalt om man använder en 1A-laddare. Är det safe tänker jag att använda med vilken adapter som helst? Jag brukar ju använda original, Samsung, Belkin eller Aukey och inget annat "less known brand" eller "no brand".

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Jag tänkte mest just angående detta "Andvänd den bara med laddare som kan ge 3A för det är vad mobilen kommer kunna dra som max med denna." och att den verkar dra mer ström än normalt om man använder en 1A-laddare. Är det safe tänker jag att använda med vilken adapter som helst? Jag brukar ju använda original, Samsung, Belkin eller Aukey och inget annat "less known brand" eller "no brand".

Mm, jag ser inga problem med att använda med laddare lägre än 3A. Kan säkert rota fram några fler <2A laddare att testa med.
Afaik så bör det sitta en strömregulator som förhindrar att laddaren ger mycket mer än den klarar av eller är specad för, men lite osäker. Kan försöka kolla upp det, nyfikenheten slog till Kanske tar en stund dock...

Såklart måndagsexemplar finns, det är svårt att komma ifrån. Men de är så sällan de kommer fram att det är snäppet otroligt att så många funkar så bra.

Permalänk
Medlem

Tackar @Dunder för tipset av Klipsch R-14PM.
https://www.komplett.se/product/987046/tv-ljud-bild/hogtalare...
Letat högtalare ett tag. De har fått riktigt bra recensioner så det var ju inget att tveka på.

Permalänk
Medlem

@toe_cutter: Det finns två sätt för en laddare att ge ström, där telefon och laddare pratar med varandra.

Hur begränsningar mm funkar och olika laddare .

Om man sätter en 1A laddare i en en pryl som kan ta emot max 2A så kommer laddaren max ge 1A
Om man sätter en 2A laddare i en pryl som max kan ta emot 1A så kommer laddaren max ge 1A

Dvs minsta gemensamma max laddström av pryl(telefon,platta mm) och laddare kommer att bestämma laddströmmen.

För den som är intresserad så finns denna sida av en dansk som testar USB-laddare

Lygte-info.dk

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HerrNilsson:

Tackar @DunderKlumpen för tipset av Klipsch R-14PM.
https://www.komplett.se/product/987046/tv-ljud-bild/hogtalare...
Letat högtalare ett tag. De har fått riktigt bra recensioner så det var ju inget att tveka på.

Jao, hade jag inte själv nyss köpt ett par andra så hade jag nog köpt dessa, de verkar suveräna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Vad tror ni om datorn ? Bud på den till spel, verkar vara mer prisvärt än att bygga eget (om man inte ska uppgradera). Samt vet någon vilka ram man kan köpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Vad tror ni om datorn ? Bud på den till spel, verkar vara mer prisvärt än att bygga eget (om man inte ska uppgradera). Samt vet någon vilka ram man kan köpa till?

Ser ut att vara en kanondator för priset.
Jag vet inte hur uppgraderingsmöjligheterna ser ut just för den burken men man skulle nog vilja uppgradera till 16gb ram senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ser ut att vara en kanondator för priset.
Jag vet inte hur uppgraderingsmöjligheterna ser ut just för den burken men man skulle nog vilja uppgradera till 16gb ram senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Är lite orolig för luftflödet, verkar vara väldigt litet chassi men o andra sidan kanske luftflödet är genomtänkt... Samt att ljudnivån är högre än man egentligen vill. Ramen hade jag också velat uppgradera, men det kan göras när man vill i princip.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av muli:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Vad tror ni om datorn ? Bud på den till spel, verkar vara mer prisvärt än att bygga eget (om man inte ska uppgradera). Samt vet någon vilka ram man kan köpa till?

Överklocka går nog inte heller så bra, men det kanske inte var aktuellt. Vet inte om det är så prisvärt i och med att du inte kan återanvända något förutom hårddisk när den börjar bli slö.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Överklocka går nog inte heller så bra, men det kanske inte var aktuellt. Vet inte om det är så prisvärt i och med att du inte kan återanvända något förutom hårddisk när den börjar bli slö.

Det som är jobbigt läge, haha. Datorn är inte till mig, killen har haft en 560 i 7 år så tycker inte han är typen som uppgraderar. Därav känns det ändå helt okej med datorn. Men det är upp till han själv, är orolig för luftflödet. Att det blir varmt i chassit och den throttlar typ. Hittar inga reviews med tanke på att den kom ut för 1 månad sen är de lite svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Det som är jobbigt läge, haha. Datorn är inte till mig, killen har haft en 560 i 7 år så tycker inte han är typen som uppgraderar. Därav känns det ändå helt okej med datorn. Men det är upp till han själv, är orolig för luftflödet. Att det blir varmt i chassit och den throttlar typ. Hittar inga reviews med tanke på att den kom ut för 1 månad sen är de lite svårt.

Det brukar vara typ referenskylare på kortet som leder ut värmen och sen ofta en.luftkanal på cpun. En släktning till mig har liknande dator fast med 7400 och 1060, nu har jag inte mätt temperaturerna men den är knappast högljudd. En schysst burk till ett schysst pris.

Skrivet av Dunder:

Överklocka går nog inte heller så bra, men det kanske inte var aktuellt. Vet inte om det är så prisvärt i och med att du inte kan återanvända något förutom hårddisk när den börjar bli slö.

Det sitter en 8400 i den så det är ju inte så mycket att överklocka. Gpu då på sin höjd men det känns ju bara onödigt och göra i ett sådant system.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Överklocka går nog inte heller så bra, men det kanske inte var aktuellt. Vet inte om det är så prisvärt i och med att du inte kan återanvända något förutom hårddisk när den börjar bli slö.

Inte går det att överklocka en låst 8400. E: @Elektron hann före

Luftflödet är inte uttänkt något vidare i en färdigburk. Väldigt sällan iaf, oberoende vad deras reklmer visar.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorma88:

Inte går det att överklocka en låst 8400. E: @jimemy hann före

Luftflödet är inte uttänkt något vidare i en färdigburk. Väldigt sällan iaf, oberoende vad deras reklmer visar.

Fast cpun har bara 65w tdp likt 7400, så jag skulle nog vara mer orolig över gpun isf. Men det brukar väll vara öppet köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jorma88:

Inte går det att överklocka en låst 8400. E: @jimemy hann före

Luftflödet är inte uttänkt något vidare i en färdigburk. Väldigt sällan iaf, oberoende vad deras reklmer visar.

Det var det väl precis det jag skrev också?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det var det väl precis det jag skrev också?

Ah jag missupfatta jag trodde du menade på grund av luftflödet

Skickades från m.sweclockers.com

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det var det väl precis det jag skrev också?

Då förstod jag också fel, trodde du menade att det är möjligt men svårt att göra pga värme osv.
Som @Elektron igen svarade på före 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Elektron:

Ah jag missupfatta jag trodde du menade på grund av löftflödet

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, jag känner inte till varken luftflödesdesign eller fläktar i datorn, så det kan jag inte kommentera

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

https://www.inet.se/produkt/5402751/linksys-lgs108?utm_source...

199 för en 8 portars switch från linksys, prisvärt!

Skickades från m.sweclockers.com

Wow, de sålde slut fort!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Wow, de sålde slut fort!

Det fanns bara ett exemplar i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ser ut att vara en kanondator för priset.
Jag vet inte hur uppgraderingsmöjligheterna ser ut just för den burken men man skulle nog vilja uppgradera till 16gb ram senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står hur många minnesplatser det finns och vilka minnen som sitter i. För de som inte klarar av att läsa av specifikationerna så kan jag avslöja att det finns fyra minnesplatser, varav tre är lediga.

Och sen angående att uppgradera senare som någon var kriskt till eftersom inget gick att återanvända. Är ju moderkort, nätagg och chassi som kan vara bökigt, dock kan ju de sakerna vara atx standard, det kan man ju googla rätt på. Eller så säljer man grejorna om 3-5 år och köper nya grejor.

På fem år och om vi räknar med ett restvärde på säg 3000kr, så blir det 116kr i månaden.

Tycker det ser ut att vara ett trevligt köp, det behövs dock 8GB i ram till.