Permalänk
Medlem

Vikten av IQ

På senaste har jag fått upp ögonen för IQ. Det är tydligt att det finns starka åsikter och de går ofta isär. Är ett par frågor kring IQ jag funderar på. Jag skulle gärna vilja höra era tankar om dem för att kunna forma en informerad uppfattning.

Dela gärna med dig av insikter du fått på ämnet. Målet är att ha en diskussion med vänlig ton där vi alla kan lära oss från varandra.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur viktigt IQ är för en karriär beror väl i högsta grad på vilken karriär man har i åtanke.
Hade man tänkt sig bli backendkodare, ingenjör, matematiker eller fysiker så lär det hjälpa i en del lägen att ha högre IQ. En karriär som komiker, programledare, inom teater eller nå liknande så är det bättre om man har högre social kompetens.
Projektledare och säljare måste inte vara teoretiker i alla lägen utan kan vara top of the game med hjälp av andra färdighetsområden.
Ja det där var verkligen bara ett litet axplock och knappt skrap på ytan av alternativ ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur viktigt IQ är för en karriär beror väl i högsta grad på vilken karriär man har i åtanke.
Hade man tänkt sig bli backendkodare, ingenjör, matematiker eller fysiker så lär det hjälpa i en del lägen att ha högre IQ. En karriär som komiker, programledare, inom teater eller nå liknande så är det bättre om man har högre social kompetens.
Projektledare och säljare måste inte vara teoretiker i alla lägen utan kan vara top of the game med hjälp av andra färdighetsområden.
Ja det där var verkligen bara ett litet axplock och knappt skrap på ytan av alternativ ;).

Har dock märkt att allt fler yrken börjar använda dubiösa IQ test för att sålla ut folk. Vilket är komiskt med tanke på att en polare sökte till Elgigantens lager här i staden och tvingades göra ett IQ test för att de ens skulle läsa hans CV och personliga brev.

Nog för att jag kan se vikten av IQ test vid vissa yrken men som lagerarbetare på Elgiganten?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag har genomgått ett riktigt IQ-test och har svårt att se sambanden mellan det som mättes där och generell arbetsförmåga. Som @Söderbäck nämnde finns det yrken där det som mäts spelar in, men jag vågar också påstå att det finns yrken som man behöver vara lite "dum i huvudet" för att stå ut med i längden.

Testet jag gjorde heter WAIS-IV och finns att läsa om här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Sca...

Min egen erfarenhet säger att folk med stor avvikelse från genomsnittet i IQ (dvs 100) oftare än andra har andra psykologiska avvikelser också. Detta kan såklart inverka negativt på just deras studier eller karriär. Jag tror därmed det är svårt att dra en rak parallell mellan Hög IQ -> Bra Studieresultat -> Bra jobb.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nog för att jag kan se vikten av IQ test vid vissa yrken men som lagerarbetare på Elgiganten?

Ja, de vill väl ha någon med runt 90-100 i IQ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har dock märkt att allt fler yrken börjar använda dubiösa IQ test för att sålla ut folk. Vilket är komiskt med tanke på att en polare sökte till Elgigantens lager här i staden och tvingades göra ett IQ test för att de ens skulle läsa hans CV och personliga brev.

Nog för att jag kan se vikten av IQ test vid vissa yrken men som lagerarbetare på Elgiganten?

Det är ett snabbt sätt at rensa ut de som blev tappade i golvet när de var små, och de som har långt under snitt IQ.
Sedan får man anpassa minimum nivån efter jobbets krav, så har snabbt sorterat ut.

Har man klarat av en akademisk utbildning så visa det på någon form av begåvning finns hos individen.

Permalänk
Medlem

min personliga åsikt är att en person med hög iq har mycket större sannolikhet att bli framgångsrik då jag uppfattar dom som mycket mer driven vs en med normal eller lägre iq.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur viktigt IQ är för en karriär beror väl i högsta grad på vilken karriär man har i åtanke.
Hade man tänkt sig bli backendkodare, ingenjör, matematiker eller fysiker så lär det hjälpa i en del lägen att ha högre IQ. En karriär som komiker, programledare, inom teater eller nå liknande så är det bättre om man har högre social kompetens.
Projektledare och säljare måste inte vara teoretiker i alla lägen utan kan vara top of the game med hjälp av andra färdighetsområden.
Ja det där var verkligen bara ett litet axplock och knappt skrap på ytan av alternativ ;).

Håller med ovanstående och vill komplettera med lite. IQ-tester är oftast riktade mot ett visst område, och säger egentligen bara hur man förhåller sig till de andra som har gjort samma test. Är man bättre eller sämre än referenspersonen(normen/medelmåttan).

Sedan måste man skilja på IQ och intelligens, varav det sista även handlar om hur man praktiserar det i verkligheten.
Var med i ett projekt, där det stod i uppdragsledarens CV att han var medlem i Mensa. Han var helt omöjlig att jobba med!
Han var duktig på att lösa enskilda problem, men inte hur problemen eller deras lösningar fungerade ur ett helhetsperspektiv.

Skrivet av Xinpei:

Har dock märkt att allt fler yrken börjar använda dubiösa IQ test för att sålla ut folk. Vilket är komiskt med tanke på att en polare sökte till Elgigantens lager här i staden och tvingades göra ett IQ test för att de ens skulle läsa hans CV och personliga brev.

Nog för att jag kan se vikten av IQ test vid vissa yrken men som lagerarbetare på Elgiganten?

Tyvärr börjar detta bli vanligare och vanligare för allt möjligt. Testa och fråga rekryteraren vad denne presterade på testet och vad som gör denne lämplig att tolka/analysera ditt resultat från samma test.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

min personliga åsikt är att en person med hög iq har mycket större sannolikhet att bli framgångsrik då jag uppfattar dom som mycket mer driven vs en med normal eller lägre iq.

Well. Det där tror jag är lite av en fördom.
Finns väl rätt bra exempel med savanter som kan ha otroligt högt IQ och samtidigt inte klara av att ta hand om sig själva så som matlagning, byta kläder eller sköta sociala kontakter ;).

Sedan kan det säkert vara så att om man tittar på folk som verkligen har lyckats inom lite olika områden så kan de säkerligen ha högt IQ inom vissa grupper. Men det gäller inte bara IQ utan det kan även handla om att kunna vara metodisk, att vara socialt begåvad och kanske inte minst ha valt kollegor/samarbetspartners med omsorg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

IQ har ingen koppling till arbetskompetens i sig. Sedan kan det behövas intelligens till vissa typer av jobb. Ofta kallas det IQ-test när det även handlar om moral och personliga åsikter i test från hr-konsulter. Dessa frågor är till för att få en mall över en person och hur den passar in på företaget och arbetets principer.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Har dock märkt att allt fler yrken börjar använda dubiösa IQ test för att sålla ut folk. Vilket är komiskt med tanke på att en polare sökte till Elgigantens lager här i staden och tvingades göra ett IQ test för att de ens skulle läsa hans CV och personliga brev.

Nog för att jag kan se vikten av IQ test vid vissa yrken men som lagerarbetare på Elgiganten?

Antar att det syftar till att mekaniskt kunna sålla bort en del av de sökande utan personalinsats. Sedan verkar det ju givetvis onödigt i lagersammanhanget.

I övrigt håller jag helt med Söderbäck.

De allra flesta yrken skulle jag påstå att man kan ta sig igenom med (ibland väldigt) mycket engagemang. När jag pluggade (jurifik) så var jag en av de som hade _lite_ lättare att ta till sig information och analysera den, men jag var rätt omotiverad och saknade helt studievana från tidigare skolgång. (Jantelagsdisclaimer: det fanns många som hade mycket lättare för sig).

Det fanns även personer som jag inte uppfattade som smarta men de var så extremt flitiga och hafe med sig god studievana att de tuggade sig igenom studierna med bättre resultat än mig. Jag är övertygad om att de allra allra flesta kommer att få en fullgod karriär som jurister.

Sedan fanns det de killar och tjejer som både var väldigt analytiska, verbalt och socialt skickliga och som dessutom var väldigt motiverade och där märker man verkligen en kvalitetsskillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jag har aldrig intresserat mig nämnvärt om begreppet "IQ" varför jag ovan egentligen likställt "hög IQ" med... "smart" är jag helt ute och cyklar så är det ju i vart fall lätt att frånse från min post.

Permalänk
Medlem

Precis lika viktigt som andra förmågor – det vill säga helt och hållet beroende på vad man ska arbeta med.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Well. Det där tror jag är lite av en fördom.
Finns väl rätt bra exempel med savanter som kan ha otroligt högt IQ och samtidigt inte klara av att ta hand om sig själva så som matlagning, byta kläder eller sköta sociala kontakter ;).

Sedan kan det säkert vara så att om man tittar på folk som verkligen har lyckats inom lite olika områden så kan de säkerligen ha högt IQ inom vissa grupper. Men det gäller inte bara IQ utan det kan även handla om att kunna vara metodisk, att vara socialt begåvad och kanske inte minst ha valt kollegor/samarbetspartners med omsorg.

tja fördomar brukar grunda sig i erfarenhet

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Tja som en med runt 130 IQ kan jag kort och gott säga att de e IQ+motivation+socialaförmågor som är receptet för en bra karriär, har ganska låg motivation så gör saker rätt hastigt och presterar därefter.
Skulle jag sätta ned tid på studier o.s.v kunde jag lugnt kamma hem full pott i det mesta.
Har motiverade kamrater med liknande IQ och de stormar genom studierna i rekordfart haha!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Visst finns det ju såklart yrken där man måste kunna analysera och skapa tekniska lösningar på en högre nivå, men den breda massan av de jobb som förekommer, typ nästan alla jobb (över 90% av alla normalt förekommande uppgifter) kan en person med 75 i IQ klara av galant, bara viljan och intresset för uppgifterna i sig finns där. Ofta fördelar det sig i ett slags pyramid där den breda massan passar in i de flesta uppgifter, oavsett IQ, sedan finns det vissa typer av nischjobb som få klarar när man blir satt på riktiga uppgifter, även om många försöker att fuska sig genom utbildningen, men det ger sig sedan ute i yrkeslivet, men där är det som sagt inte enbart hög IQ eller bra drivkraft, utan att man har rätt kombination av egenskaper som avgör hurpass duktig man blir.

Till och med jag kan ju prestera bättre än genomsnittet på ett IQ test, hur otroligt det än kan låta, men det är ju för den skull inte ekvivalent med att jag skulle klara alla uppgifter i alla typer av jobb, jag har sett personer med över 150 i IQ på papperet agera som fullfjädrade idioter om man inte har de specifika egenskaper som krävs för uppgiften, för visso kan de oftast överbrygga brist på nischade förmågor genom sin höga intelligens om man ligger på den nivån, men man blir fortfarande långtifrån de bästa att utföra uppgifterna; hjärnan får ju sas ändå arbeta för högtryck att lösa enkla saker jämfört med en person som har riktade förmågor mot just den typen av problemlösning, resultatet blir ofta att man klarar uppgiften, men att man inte presterar mycket mer än en normalbegåvad person som har de specifika egenskaper som krävs, kort sagt litet slöseri med resurser, men det är så många har det om man inte kan utnyttja den fulla potentialen av det man har, vilket väldigt få kan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skulle säga att IQ har rätt låg korrelation med verklig arbetsförmåga och faktiska prestationer. Sedan kanske det återspeglar potential med motivation och envishet vinner oftast i längden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det finns en stark korrelation mellan IQ och framgång:
https://www.vox.com/2016/5/24/11723182/iq-test-intelligence

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det finns en stark korrelation mellan IQ och framgång:
https://www.vox.com/2016/5/24/11723182/iq-test-intelligence

Ja, som självständig individ gör det troligen skillnad.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, som självständig individ gör det troligen skillnad.

Studierna görs på gruppnivå och säger inget om enskilda individer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag ska vara väldigt försiktig här då vissa blir dömda när de endast förmedlar fakta.

IQ är en bra indikator för hur framgångsrik(akademisk/finansiellt) man kommer att bli i livet. [Svenska]. IQ är även väldigt stabilt igenom en människas liv, det vill säga att om du tar ett IQ-test när du är ung så kommer det förmodligen att resultera i samma resultat ifall du tar det någon gång senare i livet.

Att IQ är så pass stabilt är även det som gör det tragiskt / kontroversiellt då det går i princip inte att påverka den generella intelligensen vilket IQ försöker att ge ett mått på. Du kan ta samma IQ-test flera gånger och få bättre resultat men det är inte för att du blir smartare eller påverkar din generella intelligens. Anledningen att du får bättre resultat är för att du känner igen vilka mönster som finns men det kommer inte att göra dig smartare då det inte påverkar din generella intelligens som sagt, du blir bara bra på testet i sig.

IQ är även biologiskt betingat, vilket gör att det är något som förs vidare i generna. Detta är väldigt kontroversiellt tydligen. En vuxen persons IQ kommer att korrelera 70-80% med sina föräldrars IQ. Dock så finns det alltid en regression till medel. Så exempelvis ifall du har en extremt hög eller låg IQ själv så kommer dina barn med sannolikhet att närma sig mitten utav normalfördelningskurvan, för IQ är distribuerat på just det sättet, att det är normalfördelat.

När det kommer till jobbansökningar så är ett IQ-test en bra indikator för arbetsgivaren då kommer att ge ett mått på hur snabbt du lär dig jobbet eller ifall du klarar av komplexiteten. Och när det kommer till yrken som inte behöver så mycket kognitivt tänkande (som nämndes tidigare) så är det ju meriterande att lära sig arbetet snabbt då det oftast är repetitivt. Detta gör då alltså att ett IQ-test sållar bort personer effektivt ifall de söker med liknande CV:n, vilket kan vara fallet i dessa yrken.

Kan starkt rekommendera denna video där psykologen Dr. Jordan B. Peterson pratar om IQ, väldigt intressant om man gillar psykologi:
https://www.youtube.com/watch?v=jSo5v5t4OQM

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

Hursomhaver så uppnår en majoritet det man strävar mot vad beträffar vardagsmålen i livet, det är mindre än 10% av befolkningen här som har markant högre IQ än genomsnittet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En hög IK brukar medföra en hel del avvikelser sett till potential inom olika områden i livet, precis som en låg IK gör. Ofta förknippas låg IK med svårigheter, vilket faktiskt även hög IK bör göra! Generellt sett så kommer man till en punkt där det inte nödvändigtvis innebär bättre framgångar att ha en högre IK, utan att det tvärtom får lite av en motsatt effekt. Bekymmer finns alltså hos båda extremerna, dvs. lågt och högt.

Kollar man sedan på ex. framstående matematiker rent historiskt sett så har många av dessa onekligen haft en hög IK.

Edit: @Mizzarrogh det rör sig snarare om ca. 5% av befolkningen. Detta skulle, med standardavvikelsen 15, innebära ett IQ på runt 125 - ungefär den nivå som benämns "särskilt begåvat".

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Du kan ha hur högt IQ som helst och ändå misslyckas rejält med karriären, krävs mer än ren intelligens "på pappret" för att fungera i samhället.

Finns väldigt smarta människor som är rena idioter socialt och vice versa.

Permalänk
Medlem

Risken med alla sätt att testa är ju att du får en klick som är bra på just dessa tester.
Har du gjort varenda "IQ test" som finns blir du ju rätt bra på att snabbt sätta dig in i hur ett nytt test förväntas att du tänker.

Men än värre är ju alla gratistester som hur du än beter dig visar på en IQ av ungefär 130.
Vilket såklart syns på nätet där just ett IQ på 130 verkar vara standard vad folk tror att dom har

Permalänk
Medlem

Ett högt IQ kan leda till framgångsrika studier och ett framgångsrikt arbetsliv. Men är varken en förutsättning eller garanti för det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Min rent praktiska erfarenhet av personer jag känner/känner till som jag vet fått höga siffror är att man ofta syr ihop ett slags lapptäcke av saker (tex pokerspel eller något annat skit som tillför absolut noll samhällsnytta, snarare tvärtom... men det ger framgång åt individen. ) som för en framåt som individ, men dessa personer brukar heller inte vara så benägna att ta eller stanna på normala jobb man inte trivs på eller man tycker inte längre ger mental stimulans. Sedan finns det förstås saker som uttryckligen kräver hög intelligens, som tex matematiska beräkningar för byggnadskonstruktion och annat som definitivt platsar bland samhällsnyttiga funktioner, men dessa individer brukar hellre välja att bygga upp egen verksamhet än att vara bunden till något företag där man både mister en del av inkomsten till arbetsgivaren samt kanske också upplever att man blir mer eller mindre mentalt begränsad i sina uppgifter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CarlosBananos:

En hög IK brukar medföra en hel del avvikelser sett till potential inom olika områden i livet, precis som en låg IK gör. Ofta förknippas låg IK med svårigheter, vilket faktiskt även hög IK bör göra! Generellt sett så kommer man till en punkt där det inte nödvändigtvis innebär bättre framgångar att ha en högre IK, utan att det tvärtom får lite av en motsatt effekt. Bekymmer finns alltså hos båda extremerna, dvs. lågt och högt.

Kollar man sedan på ex. framstående matematiker rent historiskt sett så har många av dessa onekligen haft en hög IK.

Edit: @Mizzarrogh det rör sig snarare om ca. 5% av befolkningen. Detta skulle, med standardavvikelsen 15, innebära ett IQ på runt 125 - ungefär den nivå som benämns "särskilt begåvat".

Med 125 i IQ så kvalar man till och med in bra som en (visserligen medioker, men ändock) högskoleprofessor och liknande enligt papperen, så det är trots allt inte så illa även om man inte kvalar in i toppskiktet (har för mig att det var mindre än en promille när det kommer över 150 dessutom... ), alltid någon tröst att allt under det åtminstone täcker upp en karriär inom vanliga jobb... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag har genomgått ett riktigt IQ-test och har svårt att se sambanden mellan det som mättes där och generell arbetsförmåga. Som @Söderbäck nämnde finns det yrken där det som mäts spelar in, men jag vågar också påstå att det finns yrken som man behöver vara lite "dum i huvudet" för att stå ut med i längden.

Testet jag gjorde heter WAIS-IV och finns att läsa om här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Sca...

Min egen erfarenhet säger att folk med stor avvikelse från genomsnittet i IQ (dvs 100) oftare än andra har andra psykologiska avvikelser också. Detta kan såklart inverka negativt på just deras studier eller karriär. Jag tror därmed det är svårt att dra en rak parallell mellan Hög IQ -> Bra Studieresultat -> Bra jobb.

Utan att gå in på bakgrunder osv så är jag ytterst benägen att hålla med.
IQ har i regel använts som en måttstock på hur bra/smart en person är där man drar lika med-tecken mellan högt IQ och förmåga att lära och prestera.

Precis som du säger tenderar ett väldigt högt IQ komma med andra "följd-problem". Nu är kanske ordet problem inte det bästa men men. Många (som i majoriteten typ) extremt högutbildade (som i spetskompetens), ex professorer osv har ju ofta någon form av asperger eller liknande. Det är absolut inget fel med det! Absolut INTE!

Min poäng är bara att allt i livet har två sidor och därför, tycker jag och enligt min erfarenhet, att; IQ lika med framgång är fel.
Vidare vad är framgång? Vi ser ju gång på gång folk som presterar som bara fan för att sedan smälla in i väggen och det hela kan sluta väldigt olyckligt.

Så vad är framgång? Miljonär som mår skit eller vanlig vardagskegare med en familj och lyckligt liv?
Att konstant prestera tar som fan på både kropp och psyke, visst man kan visa upp ett lyckat resultat med till vilket pris?

Permalänk
Avstängd

Summan är väl att det knappast är till nackdel att ha hög intelligens, tvärtom, men att man får sätta ribban mot mål man själv klarar av i stället för att hänga upp sig på saker man inte klarar, så blir man nog lyckligare i slutänden tror jag.

(Sedan inte heller glömma bort att njuta av livet, ingen annan kan göra det åt dig, som en polare sade... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnohall:

På senaste har jag fått upp ögonen för IQ. Det är tydligt att det finns starka åsikter och de går ofta isär. Är ett par frågor kring IQ jag funderar på. Jag skulle gärna vilja höra era tankar om dem för att kunna forma en informerad uppfattning.

Dela gärna med dig av insikter du fått på ämnet. Målet är att ha en diskussion med vänlig ton där vi alla kan lära oss från varandra.

Jag jobbar till viss del med utredning av kognitiva förmågor, så har hyfsad koll på forskningsläget. Det finns några problem som man först bör fundera på:
1. Vilken teoretisk grund gällande intelligens ska man utgå ifrån? G-faktorn med underfaktorer? Gardners multipla intelligenser som du länkade till? Någon annan? De olika modellerna har olika styrkor och svagheter och är olika beprövade.
2. Ska man tänka enbart den "råa" begåvningen, eller ska man inkludera förmågan att få saker gjorda i begreppet?
3. Vad är framgång i arbetslivet? Mycket pengar? Status? Makt? Komplexa arbetsuppgifter? Etc

Om man ska prata i generella termer kan man säga att intelligens sätter gränsen för hur komplext arbete en person i teorin kan lära sig, medan personlighetsfaktorer som ambitionsnivå, noggrannhet, plikttrogenhet och liknande påverkar hur nära sin maxnivå en person kan komma. Sedan finns det ju många arbeten där intelligens i den traditionella meningen (logisk problemlösning) mycket sällan är begränsningen. Det spelar ju ingen roll om man kan lösa extremt komplexa matematiska problem om man jobbar i ett hantverksyrke, men däremot är det ofta viktigt med god visuospatial förmåga och förstås en viss händighet (hur man nu ska definiera det).

Intelligenstester (som är välbeprövade) är de tester som bäst predicerar prestation i arbetslivet och studier, MEN det är fortfarande en relativt liten del som det kan förklara. Kommer tyvärr inte ihåg hur stor och har semester just nu. Sedan är det viktigt att komma ihåg att instrumenten är ganska trubbiga. Psykometri är svårt och till viss del pseudovetenskapligt (särskilt många av de "tester" som rekryteringsbolag använder - tex mbti), då många av testerna står på skakig teoretisk grund och inte har undersökts ordentligt av oberoende forskare. Det är en enorm industri där ett enda test kostar mycket pengar och då finns alltid lycksökare.

Sedan tillkommer förstås sociala förmågor och vilket nätverk man har som ytterligare faktorer. Om man har lätt att komma överens med sina chefer är det lättare att klättra uppåt. Känner man rätt folk är det lättare att få goda vitsord och hitta arbete.

Social bakgrund påverkar förstås också. Startkapital, affärskontakter, kunskap om företagande etc.

Sen beroende på vilket arbete man har är ju olika förmågor och kunskap olika viktiga.

Det finns en forskare i psykometri och arbetslivet som har en blogg: psychometrics.se tror jag. Kolla den om du är intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com