Blixt dödade datorn.

Permalänk

Blixt dödade datorn.

Tjena gänget, vi har haft underbar åska i Uppsala. Och nu för första gången tror jag åskan träffade min byggnad och min dator tok slocknade och vägrar starta igen. Allt annat funkar i huset förutom datorn. Vet ni om hemförsäkringen täcker sånt?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, kanske bara är nätaggregatet som gav upp.

Det borde täckas av hemförsäkringen beroende på vilket bolag du har.

Prova med ett annat och se om det hjälper.

En sådan här är bra försäkring för framtiden.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/grenuttag/...

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Tråkigt att höra, kanske bara är nätaggregatet som gav upp.

Prova med ett annat och se om det hjälper.

Jag hoppas det. Dyrt med 1080ti oC , 8086k, 1tb samsung m.2 disk osv osv.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror på försäkringsbolaget. Vissa kan ersätta om du visar upp kvitton på delarna. Det finns risk att de nedskriver värdet om det inte finns något liknande att få tag på.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Sjuka är att allt som är kopplad till samma el uttag funkar fin fint. Det är bara datorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Det beror på försäkringsbolaget. Vissa kan ersätta om du visar upp kvitton på delarna. Det finns risk att de nedskriver värdet om det inte finns något liknande att få tag på.

Allt är köpt bara några månader sen. Så de kommer nog få tag i priset på det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hmm, nu funkar datorn igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kludden92:

Hmm, nu funkar datorn igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Ojoj, gäller att ha tur ibland

Dags att köpa ett åskskydd nu när du fick en andra chans?

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Ojoj, gäller att ha tur ibland

Dags att köpa ett åskskydd nu när du fick en andra chans?

Hahahahha im already on my way. Händer fan inte igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åskskydd är att kasta pengarna i sjön. Åskan bryr sig inte om en liten ventilavledare i en grendosa.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Åskskydd är att kasta pengarna i sjön. Åskan bryr sig inte om en liten ventilavledare i en grendosa.

Och där kom bror duktig....Det hjälper inte mot en direktträff men i de flesta fall är det fråga om överspänningar pga åska en bit bort. Då hjälper det.

Permalänk
Medlem

Åskskydd är när man rycker ut stickproppen från vägganslutningen (alla som tillhör utrustning) - rycker ur telefonlinje ur modemet eller motsvarande inkommande Ethernetuttag som går utanför bostaden, ta bort koppling som går till TV-antenn eller eventuell kabelTV-nät glöm inte anslutningen till stereo och andra mediaapparater som datorn kan vara ansluten i om de inte också kopplas ur från elnätet.

Missar du en enda sladd så har du inget skydd.

Detta skall man också göra var gång när åskan kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Åskskydd är att kasta pengarna i sjön. Åskan bryr sig inte om en liten ventilavledare i en grendosa.

Okej, falsk marknadsföring av många återförsäljare alltså?

Vad ska man satsa på istället som komplement om man redan har en åskledare?

Eller bara dra ut kontakterna som fungerar?

Hur brukar det vara för normala bostadshus, är de normalt skyddade?

Det finns tre typer av åskskydd för vanliga hus. Varje steg gör skyddet allt dyrare:

1. Ett inledningsskydd med jordfelsbrytare bör alla hus ha. Det skyddar alla kablar som går in i huset från överspänning i samband med blixtnedslag i närområdet. Ett sådant överslag kan förstöra datorer och annan elektronisk utrustning, men även sätta huset i brand.

2. Ett markspänningsskydd är bra för att skydda själva huset från ett blixtnedslag i närheten. En kopparslinga runt huset och en jordelektrod mot omvärlden hejdar allt för starka spänningar att ta sig in i huset.

3. En åskledare eller annat skydd för direkta blixtnedslag i form av ett takledar- och nedledarsystem blir väldigt dyrt. Det kan kräva att en hel del vindsinstallationer måste bort.
Det finns inget försäkringsbolag som kräver åskledare för att försäkra ett hus. Åskledare ger inte ens rabatt på försäkringspremien.

https://www.sydsvenskan.se/2015-05-06/askledare-ar-allt-mer-s...

Permalänk
Medlem

@Multithread: Jag skulle säga att det inte finns något skydd som fungerar. Visst kan dom där fungera vid vanliga spänningsvariationer men inte vid åska.

Går åskan riktigt hårt så är det dra ur kablar som gäller. Och att inte ha kontakten liggandes bredvid vägguttaget heller.

I stadsnät är man relativt säker mot åskan, visst kan man råka illa ut även där men risken är betydligt mindre än på landet, beroende på hur elnätet ser ut då. Som sagt, går åskan hårt så drar jag ut kablaget, även i stan. En kollega hade en kärnträff i en björk och hela kvarteret fick prylar sönderslagna av åskan. Även vattenledningarna brast så..

Jag har jobbat som elmontör och just nu inom driftcentralen på kraftverket och jag har sett vad åskan kan ställa till med.

@Hubertus vadå bror duktig? Det är snarare så att folk som rekommenderar "åskskydd" borde gå ihop och betala skadorna som dessa skydd inte skyddar mot. Dra ur kablaget är bättre.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

@Multithread: Jag skulle säga att det inte finns något skydd som fungerar. Visst kan dom där fungera vid vanliga spänningsvariationer men inte vid åska.

Går åskan riktigt hårt så är det dra ur kablar som gäller. Och att inte ha kontakten liggandes bredvid vägguttaget heller.

I stadsnät är man relativt säker mot åskan, visst kan man råka illa ut även där men risken är betydligt mindre än på landet, beroende på hur elnätet ser ut då. Som sagt, går åskan hårt så drar jag ut kablaget, även i stan. En kollega hade en kärnträff i en björk och hela kvarteret fick prylar sönderslagna av åskan. Även vattenledningarna brast så..

Jag har jobbat som elmontör och just nu inom driftcentralen på kraftverket och jag har sett vad åskan kan ställa till med.

@Hubertus vadå bror duktig? Det är snarare så att folk som rekommenderar "åskskydd" borde gå ihop och betala skadorna som dessa skydd inte skyddar mot. Dra ur kablaget är bättre.

Du borde lära dig att verkligheten inte är så svart-vit. Det är rätt stor del av åskrelaterade skador som beror på inducerade överspänningar. Den delen går att minska med överspänningsskydd. Om det är fråga om ett direkt blixnedslag hjälper inte så mycket men då är nog inte datorn så högprioriterad.

Det är klart att det är bra att dra ut kablar osv. Problemet är är att många inte har koll på om åskan går i närheten så man fortsätter att spela.

Jag tycker man ska göra det man kan för att minska riskerna. Man ska dessutom lära sig de lokala förhållandena. Bor man i ett hus på en höjd på landet och elförsörjningen sker med blanktråd på poslinsisolatorer på stolpar bör man tillkalla expertis.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kludden92:

Tjena gänget, vi har haft underbar åska i Uppsala. Och nu för första gången tror jag åskan träffade min byggnad och min dator tok slocknade och vägrar starta igen. Allt annat funkar i huset förutom datorn. Vet ni om hemförsäkringen täcker sånt?

Läs villkoren till hemförsäkring. Länsförsäkringars grundläggande hyresrättsförsäkring (hemförsäkring) täcker åska. Dock har de friskrivit sig att du skall ha försökt göra alla åtgärder för att för hindra skada (oaktsamhet leder till att försäkringen inte gäller).

Så, har du varit hemma och spelat på datorn medan det var åskoväder så bör inte försäkringen täcka detta.
Om du var på väg hem från mataffären och det började åska och trots att du skyndade hem för att rycka kablarna så hann du inte innan skadad var framme. Då gäller försäkringen.

Smidigast är att du kontaktar ditt försäkringsbolag med en skadeanmälan, antingen godkänner de denna eller så blir du nekad ersättning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Det enda skyddet är att dra ut kontakterna ur väggen.
Doser för 400 spänn från någon teknikbutik kan ni glömma direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Det enda skyddet är att dra ut kontakterna ur väggen.
Doser för 400 spänn från någon teknikbutik kan ni glömma direkt.

Tvärsäkra påståenden utan försök till argumentation. Det blir papperskorgen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kludden92:

Jag hoppas det. Dyrt med 1080ti oC , 8086k, 1tb samsung m.2 disk osv osv.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det var mig en kräsen blixt.... någon gud måste tyckt du hade det för bra

Börja med att kolla om något annat i hemmet också åkt, bråkar. Ugn/micro/tvättmaskiner osv... Sen kontakta försäkringsbolaget och förklara situationen. Du kommer ju få lägga självrisk, som kan variera mellan bolag till allt mellan 500-2500kr. I ditt fall låter det värt det dock.

Permalänk
Medlem

Har teknisk fråga: spelar det någon roll om datorn, tv, tv spel är igång när blixten slår ned?

är en blixt lika skadlig när den når elektronik som är av eller på?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Tvärsäkra påståenden utan försök till argumentation. Det blir papperskorgen direkt.

Visst kan och bör man sätta överspänningsskydd på sin utrustning, men felet många gör är att man tror det ens skyddar 9/10 gånger.

Har släktingar i småland... och de säger samma, dra ut alla kontakter, annars är det kört. Och de har självklart (sedan 1990-tiden iaf vad jag vet), haft alla åskskydd de kan. Telefoner, ugnar, dator (en enda strömsladd till en skrivare hade missats... och poff), väckarklockor, TV... de har haft sina åks-skadade produkter, när det börjar och man inte är hemma, eller det blev åska utan man hann dra ut allt.

De har berättelser där åskan hoppat 1,5-2m ut ur telefonlinjen, för att nå vasken... alltså ren blixt i köket, där hon kände chockvågen på andra sidan rummet och fick nedsatt syn i antal dagar efter.

Så att tro en liten gasurladdningsrör i en strömbrytare skyddar dig... är som att tro gud skyddar dig i en frontalkrock med ett fordon på en motorväg. Finns de som överlever... men långt från alla. Så... dra ut kontakterna (bromsa) istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Har teknisk fråga: spelar det någon roll om datorn, tv, tv spel är igång när blixten slår ned?

är en blixt lika skadlig när den når elektronik som är av eller på?

Bra fråga. Skulle nog säga att det är nog mer en fråga för faran för dig.

Datorn tål 1000V(+) precis lika bra i delar på ett bord, som avstängd i ett chassi, som igång och spelande... mao, inte bra.

Men om du inte spelar, och inte sitter nära något som kan få åskan i sig... är du ju inte i samma fara. För faran är ju om du tex blir punkten mellan elementet bredvid dig, och datorns nätverkskontakt... om det skulle slå i just nätverket, och du inte har jord på något på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du borde lära dig att verkligheten inte är så svart-vit. Det är rätt stor del av åskrelaterade skador som beror på inducerade överspänningar. Den delen går att minska med överspänningsskydd. Om det är fråga om ett direkt blixnedslag hjälper inte så mycket men då är nog inte datorn så högprioriterad.

Det är klart att det är bra att dra ut kablar osv. Problemet är är att många inte har koll på om åskan går i närheten så man fortsätter att spela.

Jag tycker man ska göra det man kan för att minska riskerna. Man ska dessutom lära sig de lokala förhållandena. Bor man i ett hus på en höjd på landet och elförsörjningen sker med blanktråd på poslinsisolatorer på stolpar bör man tillkalla expertis.

Det låter som att du säljer överspänningsskydd.
Hur som, tipset som M3 ger i denna artikel är läsvärd: https://m3.idg.se/2.1022/1.354954/guide-sa-skyddar-du-din-hem...

Jag kan citera då det är många som inte orkar läsa:

"– Inne i stan kan det också räcka med ett enklare åskskydd i eluttaget från Clas Ohlson för att ta hand om mindre spänningsskillnader, men bor du ute på landet eller får ett riktigt åsknedslag så är du hjälplös med ett enkelt åskskydd eller överspänningsskydd."

"CHECKLISTA

Dra ur sladdarna när åskan går
Bor du på landet, installera ett riktigt åskskydd
Skaffa ett billigt överspänningsskydd, men dra ändå ur sladden när det åskar"

Det står t.o.m. på clas ohlson om just Brennenstuhls överspänningsskydd:
"Observera att inget av våra överspänningsskydd klarar ett nära eller direkt blixtnedslag."

Vad är ett nära nedslag när det gäller åska?

Det som gäller är att antingen dra ur allt och vara på den säkra sidan eller se till att hemförsäkringen täcker allt som går sönder. Förhoppningsvis utan allt för mycket förlust, elektronik tappar rätt fort värde i försäkringsbolagens ögon.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Det finns grov-, mellan och finskydd när du skall försöka säkra dig ifrån åskan, att köpa ett "överspänningskydd" i form av ett grenuttag ifrån Clas Ohlson hjälper inte, i värsta fall. Så konsultera en installationsbehörig elektriker för att få råd om vad som behöver installeras. Är elinstallatören det minsta frågande, så har nog inte denna kunskaper up-to-date.

Exempelvis Obo Bettermann har koll på det här med åskskydd, ta kontakt med den firman för att få reda på en vettig firma som kan hjälpa dig att skydda hus och hem.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Visst kan och bör man sätta överspänningsskydd på sin utrustning, men felet många gör är att man tror det ens skyddar 9/10 gånger.

Har släktingar i småland... och de säger samma, dra ut alla kontakter, annars är det kört. Och de har självklart (sedan 1990-tiden iaf vad jag vet), haft alla åskskydd de kan. Telefoner, ugnar, dator (en enda strömsladd till en skrivare hade missats... och poff), väckarklockor, TV... de har haft sina åks-skadade produkter, när det börjar och man inte är hemma, eller det blev åska utan man hann dra ut allt.

De har berättelser där åskan hoppat 1,5-2m ut ur telefonlinjen, för att nå vasken... alltså ren blixt i köket, där hon kände chockvågen på andra sidan rummet och fick nedsatt syn i antal dagar efter.

Så att tro en liten gasurladdningsrör i en strömbrytare skyddar dig... är som att tro gud skyddar dig i en frontalkrock med ett fordon på en motorväg. Finns de som överlever... men långt från alla. Så... dra ut kontakterna (bromsa) istället?

Nu har jag inte förespråkat ett litet gasutladdningsrör i en strömbrytare. Om man läser på lite så rekommenderas ett grovskydd vid huvudsäkringarna, ett mellanskydd vid elcentralen och ett finskydd vid den utsatta apparaten. Det krävs en sorts helhetslösning och expertis bör anlitas.
Ett ställe jag känner till hade tidigare el-ledningar som bestod av blanktråd på stolpar ända fram till huset. Där var det överspänningar till max så fort åskan gick. Det är konstigt att huset inte brann ner. Blanktråden byttes senare till kabel också på stolpar. Då försvann överspänningarna. En elektriker förklarade det med att kabeln var tvinnand så att överspänningarna tog ut varandra. Samma princip som i TP-kabel alltså.

Det är alltså inte fråga om att köpa en grej och sedan tro man är skyddad.

Permalänk
Medlem

bara en rolig konstig fråga som inte är helt seriös men hur skulle det fungera om man satt vid datorn och spelade och blixten slog ner och man fick en stöt samtidigt som man har esd armband på sig? xD hjälper säkert inte men för skojs skull någon kunnig som kan ge sig på den idén :)?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Tvärsäkra påståenden utan försök till argumentation. Det blir papperskorgen direkt.

Argumentation?
Fråga vilken elektriker som helst. Där är min källa.
Jag behöver inte argumentera för fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

bara en rolig konstig fråga som inte är helt seriös men hur skulle det fungera om man satt vid datorn och spelade och blixten slog ner och man fick en stöt samtidigt som man har esd armband på sig? xD hjälper säkert inte men för skojs skull någon kunnig som kan ge sig på den idén :)?

Om armbandet bidrar till att inkludera dig i en krets där blixtnedslaget står för energin i kretsen så blir det väldigt mycket sämre än om du inte skulle ha rambandet på dig. Men vad som exakt skulle hända kan man inte med säkerhet säga då blixten är en relativt osäker parameter.

Ett eds-armband kan ses som en slags åskledare, men den är avsett för energi som är ofarlig för människan, om energin i stället är direkt livsfarlig för en människa så kan man tänka sig att det inte är så bra att vara en ledare åt denna energi.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Produkter som marknadsförs som överspänningsskydd är troligen inte mycket mer än just överspänningsskydd och bör inte ses som något annat heller. Produkten som det länkades till ovan verkar, vad jag lyckades läsa mig till, skydda mot överspänning upp till 10kV. Vad som orsakar denna överspänning spelar nog inte så stor roll.

Min personliga tro:
Risken att en "spik" på upp till 10kV skulle leta sig in i en lägenhet är nog försvinnande liten, bor man i en villa ute på landet så är säkert risken större. Hur stora dessa riskerna är vet jag inte, utan detta är bara mitt egna resonerande.

Jag tror dock att "spikar" orsakade av ett blixtnedslag som lyckas leta sig in i en lägenhet och förstöra elektronik ligger långt över 10kV.

Anledningen till att jag resonerar så här är att jag tar för givet att någorlunda moderna el-nät är konstruerade så att farliga "spikar" inte så lätt ska kunna leta sig in till personer och egendom, det skulle vara oroväckande i så fall.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Butikerna bruka kalla det för överslags skydd eller överspännings skydd. Dom som inte vet var grejerna heter kan lätt råka använda ordet åskskydd när de ber om hjälp. Vi behöver bara vara säker på att dom förstår begränsningarna.

Alla håller redan med att bästa skyddet är att dra ur kablarna och lämna dom en bit bort från väggen.

Problemet är att det kan åska så långt bort att men inte ser/hör det eller inte hunnit dra ur kablarna. Dessutom kan såna bostäder ha andra strömproblem också. Tex datorer som gått sönder när strömmen kom tillbaka efter ett strömavbrott.

Köp åtminstone grenuttag med många uttag. Blir färre kablar kopplade direkt till väggen när ni springa runt och försöker hinna dra ur allt.