Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd: Rea på Nitro 50 (8400, 1070, SSD)

Permalänk
Medlem

Köpråd: Rea på Nitro 50 (8400, 1070, SSD)

Hej vänner! Jag har nyss köpt en 4K QLED-TV och blev sugen på att använda den som både arbetsdator och speldator.

Spanade in en rea som Elgiganten har just nu: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Har någon några åsikter om denna? Rekommenderas köp eller att avstå? Den skall stå i vardagsrummet, jag game:ar med Xbox One-kontroll och styr datorn med keyboard med inbyggd touchpad. Då min tid och kunskap om att bygga datorer är begränsad så uppskattar jag att den är färdigbyggd och Windows färdiginstallerat, och specsen ser ju bra ut för priset, men vill ändå fråga ifall någon har några varningstecken på denna.

Jag jobbar som fotograf och redigerar mycket foton, och har förstått att Adobe nu för tiden utnyttjar GPU:n för beräkningar.

Sjukt stort tack på förhand!

Permalänk

Fördelarna är priset. Nackdelarna är budget val av komponenter. Förvänta dig också skit i form av luftgenomströmning xD

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Det är en bra dator men det är rätt tungt och spela i 4K, men om du kan tänka dig att ställa ner upplösningen och/eller inställningarna medan du spelar så är det ju en bra dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För de pengarna hade jag allra helst köpt en begagnad med i7-8700k och 1080. I andra hand beställt en färdigkonfigurerad från t.ex. inet. Märkesburkar är fulla med noname-grejer som är minsta möjliga av allt, och priset var inte tillräckligt bra för att motivera det.

Permalänk

Tänk bara på den är inte *bäst i test* utan det är antiviruset som är det!

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt bra dator för pengarna. Går inte att bygga bättre själv för lika bra pris. Visst är det som folk säger ofta lägre kvalité på vissa av komponentvalen, men det finns ju fördelar med att köpa en färdig dator också som att du får garanti på hela datorn och inte bara komponenterna var för sig.

Bara att köpa billigaste möjliga processor, RAM och grafikkort som matchar det i den datorn kostar över 8000 kr. Sen ska man ha moderkort, nätaggregat, chassi, SSD, mekanisk HDD och Windows. Helt omöjligt att inte gå över det priset alltså.

Sen är datorn rätt bra utrustad med bland annat WiFi, Bluetooth och SD-kortsläsare, vilket såklart är trevligt. Helt enkelt mycket prisvärd dator och man får lägga till bra mycket extra för att bygga en själv som är lika bra även om man väljer billigaste möjliga komponenter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Vill även tillägga att jag ska ta den på min firma, så momsen får jag dra av (vilket jag inte får på begagnat), så den kostar i princip 8k för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Tänk bara på den är inte *bäst i test* utan det är antiviruset som är det!

Jag har också reagerat på det. Känns som missvisande och närmast som falsk marknadsföring av @Elgiganten att ha det upplagt så.
Förekommer på flera datorer.
Tänk då vanligt folk som inte har koll på läget och ser samma sak.

Annas funderar jag själv på denna dator. Men vet inget om vilken typ av 1070 som sitter i och hur bra PSUn är. Vill gärna ha en tyst dator och det känns lit för osäkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Jag har också reagerat på det. Känns som missvisande och närmast som falsk marknadsföring av @Elgiganten att ha det upplagt så.
Förekommer på flera datorer.
Tänk då vanligt folk som inte har koll på läget och ser samma sak.

Annas funderar jag själv på denna dator. Men vet inget om vilken typ av 1070 som sitter i och hur bra PSUn är. Vill gärna ha en tyst dator och det känns lit för osäkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Men borde det inte gå att kräva ut en riktig komponent lista?, så att man kan få veta vad man köper?

Köp av en "märkesdator" ska väl inte vara ett "lotteri" eller "grisen i säcken".

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Men borde det inte gå att kräva ut en riktig komponent lista?, så att man kan få veta vad man köper?

Köp av en "märkesdator" ska väl inte vara ett "lotteri" eller "grisen i säcken".

Tror inte det går att begära någon komponentlista. Det står något om modellen på moderkortet men går inte att hitta någon information om det. Specifikationen för komponenterna har man och man har ett års garanti, så något lotteri är det ju ändå inte för man vet ju vad man kan förvänta sig i prestanda. Denna säljs ju som en hel dator och inte enstaka komponenter. Om du köper en TV räknar du säkert inte med att de ska skriva vilka komponenter de använt för att bygga den till exempel.

Man kan nog inte räkna med att den ska vara tyst eller ha något annat än ett av de enklaste 1070 GTX korten. Nätaggregatet är säkert inte heller särskilt hög kvalité. Men man kan ju inte begära mer för en dator för det priset ändå, som sagt även om man skulle köpa det billigaste av allt skulle man ändå gå över kostnaden för den datorn om man ska matcha prestandan.

Alternativet är förstås att köpa en konfigurerbar dator eller bygga en själv och betala en hel del mer. Det är förstås vad de flesta av oss här på SweClockers tycker är det riktiga sättet att göra på eftersom man då har koll på kvalitén i varje komponent, men jag tycker denna dator kan vara helt rätt för en som inte vill bygga själv eller vill ha maximal prestanda för pengarna eftersom det är så bra pris.