Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Vad anvander ni er server till? :)

Jag har alltid undrat över vad alla server maskiner som dyker upp här används till, nyfiken som man är på hur teknik används...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Många investerar i grymt mycket grövre saker än dom behöver. Pensionerade min för en grövre NAS.
Plex, backups, torrents och webbserver är vad den gör om du är nyfiken.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag försöker att hitta en ursäkt för att bygga en server, men har svårt att motivera det, så jag undrar för skoj skull vad ni använder era maskiner till?

Har en unRaid-server som agerar filserver och docker som kör bland annat Plex.
Håller även på att skrapa ihop en till som jag tänkte använda som labb-server för att sätta upp t ex domän och utveckla på.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

För närvarande filserver, intern mail-relay och rss-server (Tiny Tiny RSS), men det har varierat över åren (har t.ex. kört egen webbserver för mina domäner förut). Just ja, kör en svn-server för mina utvecklingsprojekt också. Och ssh-server för tunnling utifrån.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har idag tre maskiner som står och brummar olika mycket.

1. En ren nas, som står för allt från backups, isci, bildlagring
2. En minikluster med ett gäng raspberry pi's, som står för allt möjligt från att agera dns-server till enklare övervakning
3. En virtuell host (kör proxmox) som håller just nu på 4vm's
- vm1: Media server (plex och mopidy ibland)
- vm2: Backup, står för att ta backup på allt från bilder till konfigurationsfiler etc och skickar upp det till någon object store
- vm3: Dev, allt annat som jag inte vill klogga ner de andra med. Brukar oftast sluta med att jag återställer maskiner ifrån en snapshot

Kommer nog konvertera min threadripper burk (primär stationär) till att bli någon virtuell host i framtiden, men just nu klarar jag mig rätt bra på det jag har (=

Permalänk
Medlem

ESXi. Sen kör jag massa virtuella maskiner både privat och lite jobb-labbning.
En dedikerad linux vm med zfs, för fildelning samt docker.
Docker används för nzbget, transmission, sonarr, teamspeak, plex, tautulli, nextcloud osv osv.

Permalänk
Medlem

Förutom interna tjänster så som Plex, övervakning av våra enheter, interna webbsidor, så använder jag även servrarna för att labba med ny mjukvara och hårdvara. Det har visat sig hjälpa en hel del med jobbet när jag kan lära mig hur nya system fungerar innan jag stöter på dem på jobbet, eller använder dem för att föreslå nya lösningar.

Edit:

Det kanske hjälper om jag lägger ut en mer detaljerad uppsättning:
ToR-switch, managerbar
Brandvägg (server, bare metal): hoppat mellan OPNSense, pfSense, och egen uppsättning i Linux - 2x1Gbps, internt taggat med VLAN
Server 1: Bare metal - Filserver (denna skall byggas om till ESXI) - 10 Gbps upplänk, otaggat
Server 2: ESXI, kör det mesta av hushållets diverse tjänster, så som DNS-server, TICK stack, backup, IRC-shell, automatisering, med flera - 10 Gbps upplänk, VLAN-taggat för interna nätet, isolerat VM-nät, och direkt ut mot Internet

Har några övriga servrar, men de är inte i bruk (nedstängda)

Raspberry Pi Zero W: övervakar temperatur, luftfuktighet, luftkvalitet, ljudnivå - ansluten trådlöst på IoT-WLAN:et, otaggat
Raspberry Pi 3 B: Moonlight-klient, funderar på att bygga om till annat - 1 Gbps, begränsad av intern bandbredd på RPi:n, otaggat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag försöker att hitta en ursäkt för att bygga en server, men har svårt att motivera det

Lite av ett I-landsproblem eller?

Vi har en NAS-server som vi använder för att komma åt foto och videor från varsomhelst samt för att lagra data man vill kunna komma åt från vilken enhet som helst eller bara vill ha backup på. Väldigt smidigt att ha ett centralt ställe att komma åt allt på och inte behöva oroa sig över var det är sparat, speciellt om man konfigurerar det till att lätt bli åtkomligt även över internet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexon:

Lite av ett I-landsproblem eller?

Vi har en NAS-server som vi använder för att komma åt foto och videor från varsomhelst samt för att lagra data man vill kunna komma åt från vilken enhet som helst eller bara vill ha backup på. Väldigt smidigt att ha ett centralt ställe att komma åt allt på och inte behöva oroa sig över var det är sparat, speciellt om man konfigurerar det till att lätt bli åtkomligt även över internet.

Kanske, men jag har alltid undrat över vad alla maskiner som dyker upp här egentligen gör, nyfiken som man är på hur teknik används...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har en Gen 8 som web server, plex server och backup maskin samt en Pi 3 med Pihole och dnscrypt server

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kanske, men jag har alltid undrat över vad alla maskiner som dyker upp här egentligen gör, nyfiken som man är på hur teknik används...

Egentligen ganska enkelt.
Tycker du om att bygga egna datorer och har intresse så tycker jag att du ska bygga en server/nas själv.
Sen ifall du mest är intresserad av att lagra filer så är det tämligen bortkastat, lika bra att köpa en färdig NAS i det fallet.
Klarar du dig med 4 diskar för din lagring så kan du köpa en billig HP microserver Gen 8 och kasta in FreeNAS som start.
Är du även intresserad av virtualisering och vill mecka med det, bygg ihop en kraftigare server.
Vilket är ditt behov helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har en gammal LaCie 5big NAS Pro med 5st 2GB diskar som drivs av en Atom D2700 med 4GB RAM och otroligt nog fungerar den för mina behov precis lika bra som 2013 när jag skaffade den.

Används nästan uteslutande som en fileserver, ligger 300+ HD-filmer, 70 GB MP3:or, sjuka mängder bilder och en massa dokument på den. Den fungerar också som backupserver för min gamingdator där jag kör Acronis dagligen. Allt på NAS:en backas upp till två 4 TB externa USB-diskar. Den gamla häcken är snabbare än mitt nätverk så överföringshastigheten stannar oftast runt 112 MB/s. Ett av de bästa datorköp jag gjort, ibland lönar det sig ordentligt att köpa företagsgrejor för hemmabruk.

Alla prylar jag använder hemma inklusive min LG 65" OLED kan läsa filmer och musik rakt av utan behov av ex. PLEX så handhavandet är löjligt enkelt.

Här är ett gammalt galleri från 2013 när jag precis skaffat LaCie-NAS:en:

Galleri från 2013

PS! Kör med samma 2TB Seagate 7200 rpm-diskar fortfarande som kom med NAS:en. De har varit igång dagligen 13:00 till 03:00 sedan sommaren 2013 och funkar utmärkt fortfarande. Har haft två extra diskar liggande i en byrålåda i fem år nu...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Byggde ihop en nas / server av gamla datordelar som blev hade blivit över. Köpte diskar och chassi.

Den körs som Plexserver samt att hosta min discordbot!

Permalänk
Medlem

Har en WD My Cloud EX4 för fillagring samt en till dator påväg för att agera Plex server.
Såhär i efterhand var EX4an lite dum, hade nog haft mer nytta av en ordentlig server.

Men jag fick min plex server billigt, ungefär gratis när en kompis uppgraderade.

Har även en Raspberry Pi 2 liggandes, men jag har för tillfället inget jag behöver den till.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: media server, emby, och en thecus nas 7700prov2 som filserver, wingftp, den första används för att hosta video och bilder från tävlingar, den andra används för backuper, tex fotar jag med mobilen synkas det direkt till filservern, används klubbarnas kameror synkas det till media servern. filservern används även åt vissa föreningar att ha sina blanketter och styrelseprotokoll mm dom ville slippa en vanlig ftp utan ville ha ett som även har webbinterface.
servern med media servern på sig sköter även om ett antal platser med unifi nätverk.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En rpi med fr24/piaware för tillgång till deras premiumtjänster, samma rpi kör äver en stratum1 ntp-server med gps-klocka för tidsynken i hemmanätet. En liten x86 som kör dns-over-tls forward för hemmanätet, en hp microserver som kör esxi med en vm med sekundär dns-over-tls forward för hemmanätet och sen lab/lek vm:ar. Synology nas för backup geo-separationen hanteras genom att jag har deras c2 tjänst.

Och ja, jag arbetar inom IT.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server med TS-server för klanen, två Trackmania 2-servrar, en Minecraftserver, en OpenTTD-server och en Factorio-server, samt fyra virtuella maskiner, varav en (debian) är webbserver för mina bloggar och en (debian) är mailserver, använder Telias relayserver för att skicka, men tar emot helt på egen hand.
Sen kör jag en Windows Server 2012 som labbserver och en äldre Ubuntu-server som labbserver (resterande virtuella maskiner). Servern används också för lite lokal fildelning via Samba och agerar databasserver för några ARMA3-servrar som kör olika moddar.
Dessutom så rullar BOINC med SETI@home på en av kärnorna konstant.

Servern körs på en i5 4670K med 16GB RAM och det är ganska gott om systemresurser kvar beroende på hur många som är på spelservrarna.

Servern i sig sattes upp som labbserver för några år sedan, men har fått mer och mer att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Har ingen riktig serverhårdvara, då den kostar minst det dubbla.

Nå hosta virtuella maskiner av olika slag använder jag min "server" till, där de virtuella maskinerna som är igång innehåller vm olika dagar. Jag ser min server lite som en verkstad, någon kanske har ett coolt custom/renoveringsobjekt på gång, för min del så är det olika fordon varje vecka.

En tanke är att ha mer maskiner igång hela tiden, men ram är svindyrt. Sedan stöder mina processorer nästan ingen rammängd att tala på heller så..
Så om någon vill köra program X på min servern så får de först maila sedan startar jag den virtuella maskinen med programmet. För att spara på ram och vm släpper jag ibland in många användare på samma maskin, vissa applikationer fungerar riktigt bra att köra så.

Permalänk
Medlem

Host1(2600K, 8GB ram): filserver + plex
Host2(DL380 G7 294GB ram): (virtualiserat)
x2 pfsense (får två ipadresser från ISP så plockar en till respektive brandvägg)
x2 Domain controllers + x1 labb DC
x3 Windows server 2016, labb och RDP utifrån (vpn...)
x1 Exchange server, används dock inte men inte orkat plocka bort den.
x1 Bitwarden
x1 Gitlab
x1 Mailinabox (backupar föreningens mailbox)
x1 MySQL
x1 OpenVPN
x1 piHole
x1 PRTG (övervakning, for fun..)
x1 Ramdiskserver (tilldelat typ 32GB ram som ramdisk. Cachar shadowplay över lanet mot den när jag spelar)
x1 Rocketchat
x1 Teamspeak
x1 Veeam
x1 rtorrent
x1 Vcenter (labbat lite)
x1 Webbserver (+1 avstängd för lite legacy php5 saker, sourcebans/hlstatsx)

(*edit: hostade tidigare mellan 6-10 CSGO servrar men inte längre. Separata VMs)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Har en Synology DS218+ för lagring, backup o.s.v. (finns en hel del användbara appar för DSM).

När det gäller media så kör jag Kodi på min HTPC, då jag tycker det fungerar smidigare än Plex, så NAS:en är inte direkt "mediaserver" i egentlig mening, då det bara rör sig om en delad mapp med filmer och serier...

Har en Raspberry Pi 3 som är igång 24/7 med lite diverse saker, mest för att lära mig mer. Just nu är den bl.a. VPN-server, uppdaterar DDNS (så jag kommer åt allt hemma genom en gratisdomän istället för IP), DNS server (Pi-Hole), kör en webbserver+SQL för egen hosting av bilder och blogg, lite övervakning o.s.v.
Tycker den är perfekt för det då den är helt tyst (ingen HDD eller fläkt, enbart ett 32 GB microSD-kort) och drar väldigt lite ström.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivmaskin

Jag byggde nyligen ihop en hyfsat billig server baserad på AM4 och (för stunden) fyrkärniga A10-9700E, som ska bytas ut mot en strömsnål Ryzen eller Raven Ridge i framtiden. Unraid är installerat och primärt använder jag NAS-funktionerna, men jag kör även Plex och testar sporadiskt VM:s med Linux-distros för att det är kul

Permalänk

Obelix
Kör FreeNAS och används främst som fillagring.

Asterix
Kör Nextcloud på Ubuntu. Används för egen molnlagring. Använder Obelix för fillagringen.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Fan, denna tråden var inte bra, fick mig att fundera på mina komponenter, har varit helt blind tidigare, har bara köpt saker med jämna mellanrum utan att sammanställa hela maskinparken, nu fick jag reda på allt onödigt jag införskaffat

Edit: Skrivit klart nu, blev mer dravel än vad jag tänkt så hur någon skall orka läsa nedanstående meningslösa text vetifasen men aja...

70% nöje, 30% nytta när det gäller mina NASister & servrar. NASisterna mest för att jag nog inte slängt något gjort av 1:or & 0:or sedan 2001, digital hoarder, typ. Allt jag fotar har varit i RAW sen sålänge jag kan minnas & nu när man även filmar i RAW också så käkar det utrymme. Sen all media man samlar på sig från 3:e part också.

Alla "backuper" av webbservrar, databaser & VM tar massa plats också, allt från 100-10'000GB i månaden, landar nog på runt 40TB för 2018.

Så uppsättningen ser för tillfället ut:

NASister:
1 NAS runt 35-40TB lagring byggs just nu för att få plats med 2018 års skräp, bara fått hem moderkortet änsålänge, väntar otåligt på resten (bild), börjar med 5st 10TB diskar, blir nog 5st till framåt jul.
1 NAS på 20TB lagring, helt full, kommer flytta över all data till nya NAS:en, slänga diskarna & uppdatera denna till 40TB också
1 NAS på 2TB, håller just nu på att dö så kommer pensioneras, har körts sen 2009, blev full direkt när jag byggde den då den ersatte några av följande diskar: (arkivbild) & flera av dom körs än idag, sinnessjukt hur länge dom fungerat, sjunger på sista versen nu, börja bli drygt att jonglera all data, känns som något disk eller system alltid är EOL så jag måste uppdatera :S
Flyttar jag till hus så blir det rack + lagrinsservrar + GlusterFS (eller liknande), hatar att ha all data utspridd på olika system & enskilda hårddiskar.

"Semi-NAS"
2st Mac Mini Server från 2009 (arkivbild) används idag i princip bara för att ansluta USB hårddiskar & sen dela ut dom på nätverket, 18TB (10TB+4TB+4TB)

Servrar:
1 Atom ION server körs fortfarande, kör diverse tjänster på den, tex ZNC, torrent...hmm, har glömt av vad mer den håller på med, den hänger mest med av nostalgiska skäl, var min första low-power server, PSU:n har gjort sitt dock, så utsliten att den inte orkar starta med en hårddisk inkopplad så får koppla ur dom varje gång jag startar om åbäket & sen koppla in dom under boot istället (arkivbild), 9 år gammal nu, 80% av tiden har den körts precis som på kommande bild, var ung & töntig & tyckte det såg häftigt ut att ser alla komponenter ute i det fria hela tiden, åren gick & gillar inte det längre men inte brytt mig om att skaffa ett chassi till skiten, kanske skaffar en ny PSU & låter den köra ett tag till, eller har länge viljat testa att driva denna helt bortkopplad från elnätet, skaffa batteri + solcellspanel + mini-vindkraftverk, så får se vad jag gör.

Förra året dog mina webbservrar, flyttade över allt till min halvdöda iMac (skärmen är paj) så den har fått agera server senaste året, kör några webbservrar (nginx, php7, mysql, redis, elasticsearch osv), datorn börjar gå på knäna, den största av VM använder 6vCPU + 12GB ram & räcker egentligen inte till så blir till att skaffa en dedikerad webbserver denna månaden troligen.

Så, varför? Rätt enkelt att svara på: Det är en hobby, det är roligt. NASisterna är ofta inte så roliga, oftast bara att bygga ihop, installera & konfigurera & sen glömma bort i några år. Webbservrarna är roligare, tror jag skaffade min första hemmaserver 2006, kördes på ett Asus Striker Extreme moderkort, det var ett rent helvete, världens mest instabila moderkort, en period fungerade moderkortet inte i chassin men det fungerade när det låg på moderkortsplåten på bordet (arkivbild, ujj, ser nu att jag använde Asus Striker moderkortet i över 3 år, vilken jävla sadist jag måste varit), tror dom använder Windows ME + Asus Striker på Guantanamo...men det var skoj ändå att hålla på att fippla, optimera, expandera, ersätta osv osv. Började med 5400rpm diskar, sen när jag hade sommarjobbat ett tag så köpte jag 7200rpm diskar & var skitglad över hur mycket rappare hemsidorna blev & hur mycket snabbare överföringshastigheten blev. Jag blev ännu gladare när jag ersatte 7200rpm disken för min hemsida till att köras på 2st Velociraptors i Raid0, var helt sinnessjukt snabbt på den tiden, speciellt MySQL prestandan var extra glädjande. Alltid kul när hemsidan blev ett par millisekunder snabbare vid varje hårddiskbyte

Blir inte lika exalterad över hårdvara i dag, börjar känna mig för gammal & tråkig, men fortfarande skoj att få hem lite hårdvara att bygga med.

Så just nu är flera av mina NASister lite halvdöda, samma med webbservrarna, surt att typ allt blev för gammalt och/eller trasigt samtidigt men men, snart är allt nytt igen så tuggar väl på & expanderas i några år till. Sen får jag nog börja se över mina datalagrings vanor, men rätt kul att 4st system från 2009 (1st NAS, 1 iMac & 2st Mac Mini Servrar) fortfarande används än idag

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Har inte kvar min serverdator men jag brukade ordna sweclockers BF1942/CS kvällar med den

Kanske borde skaffa en ny och lägga upp CS:GO sweclockers server.

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET

Permalänk
Skrivet av Hs187:

Har inte kvar min serverdator men jag brukade ordna sweclockers BF1942/CS kvällar med den

Kanske borde skaffa en ny och lägga upp CS:GO sweclockers server.

Din URL i signaturen är trasig, måste nog vara HTTPS nu

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

@TommyToad: Fixat, signaturen var flera år gammalt och har inte varit aktiv på ett tag förrän igår.

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET