Ångra köp av extra utrymme i Google Drive

Permalänk
Medlem

Ångra köp av extra utrymme i Google Drive

Jag har köpt 1TB lagring i Google Drive som en engångskostnad för ett år.
Dock så skulle jag vilja ångra köpet nu. Men får bara till svar:

"We received your refund request for 1 TB (Google Drive), but we can't provide a refund for this purchase because it doesn't meet with our policy. We apologise for any inconvenience caused."

Visst gäller väl 14 dagar ångerrätt även för detta?

Nån som kan guida mig hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Jag har köpt 1TB lagring i Google Drive som en engångskostnad för ett år.
Dock så skulle jag vilja ångra köpet nu. Men får bara till svar:

"We received your refund request for 1 TB (Google Drive), but we can't provide a refund for this purchase because it doesn't meet with our policy. We apologise for any inconvenience caused."

Visst gäller väl 14 dagar ångerrätt även för detta?

Nån som kan guida mig hur jag ska göra?

Distansavtalslagen gäller generellt sett inte digitala varor.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

Ångerrätten gäller annorlunda för tjänster än för fysiska produkter. Det spelar även roll var bolaget ligger. För att ångerrätt ska gälla så behöver bolaget ligga i EU eller rikta sig specifikt mot kunder inom EU.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@niclasc: Det är en tjänst som redan påbörjats och således gäller en distansavtalslagen.

Annars hade man ju kunnat köpa tjänsten, föra över 1 TB data mellan två olika maskiner utan att ha server eller lagringsutrymme och sedan häva köpet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@niclasc: Det är en tjänst som redan påbörjats och således gäller en distansavtalslagen.

Annars hade man ju kunnat köpa tjänsten, föra över 1 TB data mellan två olika maskiner utan att ha server eller lagringsutrymme och sedan häva köpet.

Fast det hade de ganska lätt kunnat kolla när man ångrar köpet. Jag tror snarare att de lutar sig mot att tjänsten utförs i USA. Enligt EU lag så ska man kunna ångra tjänsten om man inte börjat använda den. Har man inte lagrat mer filer än gratisabonnemanget så bör det gå att ångra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av giplet:

Fast det hade de ganska lätt kunnat kolla när man ångrar köpet. Jag tror snarare att de lutar sig mot att tjänsten utförs i USA. Enligt EU lag så ska man kunna ångra tjänsten om man inte börjat använda den. Har man inte lagrat mer filer än gratisabonnemanget så bör det gå att ångra.

Tog en snabb titt och det finns ingen ångerätt om konsument godkänt villkoren där tjänsten omedelbart tillhandahålls. Detta finns uttryckligen i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Skrivet av :

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,

NB!
Det är frågan om ett avtal om tjänst och inte ett produktköp. Således är Konsumenttjänstlag (1985:716) den lag som är intressant och inte Konsumentköplagen (1990:932).

Jämför, du påbörjar abonnemang hos Spotify/Netflix/Viaplay etc, då har du omedelbart tillgång till tjänsten och således även accepterat att du förbrukar ångerrätten enligt köpavtalet med tjänsteleverantören.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Nja, det är nog inte helt sant, det avgörande brukar vara om man börjat nyttja tjänsten eller inte. T.ex. Viaplay som du tog upp som exemel erbjuder vad jag vet pengarna tillbaka OM man inte använt tjänsten under de 14 dagarna och begär att få nyttja ångerrätten. Det samma gäller vad jag vet även andra liknande tjänster som t.ex. Spotify. I detta fall framgår väl inte i vilken mån tjänsten använts eller inte men gissar att så kanske är fallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

@DavidtheDoom: Nja, det är nog inte helt sant, det avgörande brukar vara om man börjat nyttja tjänsten eller inte. T.ex. Viaplay som du tog upp som exemel erbjuder vad jag vet pengarna tillbaka OM man inte använt tjänsten under de 14 dagarna och begär att få nyttja ångerrätten. Det samma gäller vad jag vet även andra liknande tjänster som t.ex. Spotify. I detta fall framgår väl inte i vilken mån tjänsten använts eller inte men gissar att så kanske är fallet.

Det David menar är att om avtalet säger att du avsäger dig rätten att ångra dig så är det fine att det inte finns någon ångerrätt. Men står det inget i avtalet så har du 14d ångerrätt precis som vanligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Distansköplagen skyddar inte vid köp av digitala tjänster eller varor. Finns ingen 14 dagars ångerrätt.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Tack alla för att ni reder ut vad som gäller.

Permalänk

@improwise: Intressant, har du varit med om det här?

Permalänk
Medlem

Undantagen från ångerrätten listas i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2 kap. 11§.

Där finner vi bl.a. punkt 1, som gäller alla tjänster (inte begränsat till digitala):

"1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts"

Detta är sannolikt vad Google lutar sig mot. Om de informerat om att ångerrätten upphör när tjänsten utförts, kunden har accepterat det, och de tillgängliggjort det utökade utrymmet (dvs faktiskt utfört/fullgjort tjänsten), så lär de ha rätten på sin sida.

TS kan ju alltid kontrollera om Google följt 2 kap 2§-5§ till punkt och pricka när de informerat om ångerrätten, men sannolikt så är det inget att göra.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

@improwise: Intressant, har du varit med om det här?

Vad är "det här"?

Permalänk
Skrivet av improwise:

@DavidtheDoom: Nja, det är nog inte helt sant, det avgörande brukar vara om man börjat nyttja tjänsten eller inte. T.ex. Viaplay som du tog upp som exemel erbjuder vad jag vet pengarna tillbaka OM man inte använt tjänsten under de 14 dagarna och begär att få nyttja ångerrätten.

Det var det här jag syftade på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Det var det här jag syftade på

Skickades från m.sweclockers.com

.

Svaret finns i inlägget du citerar, t.ex. Viaplay och Spotify erbjuder pengarna åter om man inte börjat använda tjänsten och begär det inom 14 dagar.