Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

herre jösses! det låter som du lever i nån drömvärld där du drar slutsatser som du själv hittat på..

med din egen logik så påstår du alltså att 3210/3310 kyler av örat ?

Nä att de kyler örat var då inget jag märkte av.
Men vissa kanske uppfattade det så, men det blåste nog bara genom andra örat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av frer8833:

@nicoX: Jag har också läst att det kan vara farligt som du säger, man ska tex. inte stå väldigt nära och titta in i en mikrovågsugn medan den jobbar, för det är inte värmen som skadar, det oxidationen på ögonens inre linser som är problemet, och mobiler jobbar på mikrovågslängd, och 5G är mycket starkare än både 3g och 4g tillsammans. De kollade möss som utsattes i många generationer för mobilstrålning och i i femte ledet hade de blivit irreversibelt infertila. Jag undrar om folk får synproblem av strålningen. Jag är dock optimist och tror att vi bara är foliehattar.

Ger några länkar som jag läst lite

https://www.researchgate.net/publication/272590654_Effect_of_...

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5583901/

inom Radioamatörer så finns det äldre personer som använt handhållna enheter så mycket att hjärnceller dör eller övergår till cancer..

nu går det ju ha 5Watt uteffekt så javisst det kan nog påverka, fast använder man inte Wifi antennen som dildo utan den står flera meter bort och bara sänder ut 0.5watt..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönahunden:

inom Radioamatörer så finns det äldre personer som använt handhållna enheter så mycket att hjärnceller dör eller övergår till cancer..

Ja, eller så var det just att de var äldre personer och att det är precis sådant som kommer naturligt med åldrandet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nu går det ju ha 5Watt uteffekt så javisst det kan nog påverka, fast använder man inte Wifi antennen som dildo utan den står flera meter bort och bara sänder ut 0.5watt..

För det är omöjligt att få cancer ändå....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av noMad17:

För det är omöjligt att få cancer ändå....

om det är döda celler i en rak linje från örat snett bakåt, ja men visst totalt slumpartat.. samma med cancer höger sida bakom örat..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Måste bara få nämna uttrycket "Absence of evidence is not evidence of absence".

Som tidigare nämnt var asbest ofarligt, tobak ofarlig, och fram tills nyligen var disel ofarligt.

Att det saknas bevis för radiovågors farlighet är inget bevis för att det är helt ofarligt. Det mesta är en dosfråga förstås, och försiktighetsprincipen är alldrig fel. Jag skulle inte ställa mig bredvid en mobilmast för att värma mig en kall vinterdag. Sedan tror jag inte att man behöver få panik över saken heller. Läs säkerhetsanvisningarna för radioutrustningen (router mobil etc) nogrannt och följ dessa, så borde ev hälsopåverkan från utrustningen vara försumbar i förhållande till allt annat som är potentiellt farligt (klimatförändringar etc).

Tillägg: Effekten av radiovågor avtar med kvadraten på avståndet (från sändaren), så Grönahunden har en bra poäng där.

Skrivet av Grönahunden:

(...) fast använder man inte Wifi antennen som dildo utan den står flera meter bort och bara sänder ut 0.5watt..

Placera inte routern för nära kroppen...

Permalänk
Medlem

Jag borde sluta läsa den här tråden innan jag helt tappat hoppet om mänskligheten. Får väl fixa något skript för att rösta upp @Söderbäck så jag slipper se eländet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Och du citerar SSMs, det är som att citera Socialdemokraterna om fördelarna med flyktingvågorna.

Om SSMs skulle skriva nått negativt om strålning, ja då skulle rättsprocesser mot företag och tillverkare ha en stark grund att gå emot om enskilda eller grupper skulle vilja driva ett mål mot dom. Så nej SSMs är starkt based och går i telekom industrins ärenden[..]

Vill gärna veta vart du får att strålskyddsmyndigheten, dvs den myndighet som ansvarar för strålskyddssäkerhet för Sverige skulle publicera icke objektiv information för att gynna telekombranchen.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Jag borde sluta läsa den här tråden innan jag helt tappat hoppet om mänskligheten. Får väl fixa något skript för att rösta upp @Söderbäck så jag slipper se eländet.

Ja, men Jag tänker i allafall fortsätta att flagga den som "humor och underhållning" -För det var väl en humortråd från början...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Måste bara få nämna uttrycket "Absence of evidence is not evidence of absence".

Som tidigare nämnt var asbest ofarligt, tobak ofarlig, och fram tills nyligen var disel ofarligt.

Att det saknas bevis för radiovågors farlighet är inget bevis för att det är helt ofarligt. Det mesta är en dosfråga förstås, och försiktighetsprincipen är alldrig fel. Jag skulle inte ställa mig bredvid en mobilmast för att värma mig en kall vinterdag. Sedan tror jag inte att man behöver få panik över saken heller. Läs säkerhetsanvisningarna för radioutrustningen (router mobil etc) nogrannt och följ dessa, så borde ev hälsopåverkan från utrustningen vara försumbar i förhållande till allt annat som är potentiellt farligt (klimatförändringar etc).

Skillnaden är dock att vi 24/7 utsätter oss för en skadlig strålning. Vi som människor gör skadliga saker, men vi röker, dricker alkohol, snusar, borstar tänderna med flour, solar... inte under alla minuter under dagen, så visst kroppen kan tåla en hel del och återhämta sig, men för strålning så får den ingen chans att återhämta sig för alla har en mobil i fickan dag in och ut, eller så sover dom eller vistas bredvid en router, och lägg till grannars trådlösa utrustningar som bara blir flera för varje år.

Jag är lite äldre till skillnad från många här som inte växt upp i en strålningsfri miljö, vi gjorde samma saker, vi titta på tv, spela dataspel, lekte ute, hade pengar att göra allt, dock utan nån trådlös strålning och då var inte psykmottagningarna fulla med ungdomar, dagens ungdomar gör samma saker vi gjorde och har samma förutsättningar om inte mer, dock så är dagens psykmottagningar fulla med deprimerade ungdomar som inte vet varför de mår dåligt, strålning kanske?? Själv så känner jag direkt olust och mår dåligt om jag har nått som strålar på mig. Visst vissa är känsligare men i det hela så påverkas vi lika mycket, och i längden kommer den även bryta ner den starkaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:
Citat:

Some cell and animal studies indicate that EMF exposure may cause oxidative stress even at low exposure levels.

De påpekar att EMF leder till oxidativ stress. Oxidativ stress är nått vi ska ta på allvar, det är just detta som skadar våra celler och organ, skapar hormon rubbningar. En annan sak som inte tas upp är obalansen strålning skapar i kroppen. Vår kropps celler kommunicerar med elektriska impulser. När kroppen bombarderas av människoskapade frekvenser som är onaturliga så blir det obalans i kroppen, cellernas egna impulser blir störda och utslagna, och detta leder till hormonrubbningar, sjukdomar som depression bland annat.

Inne på avdelningen märka ord här, men ska man dra slutsatser så är det extremt viktigt att man faktiskt läser det som står i detalj.

Det står att vissa studier tyder på att EMF kan orsaka oxidativ stress. De skriver alltså inte att det är bekräftat att EMF leder till oxidativ stress. Skillnaden låter kanske inte speciellt stor, men det är en milsvid skillnad mellan att säga att något är farligt och att säga att något eventuellt kanske är farligt.

Sedan kanske du kan länka till någon studie där det övriga du skriver bekräftas, dvs att strålningen stör och slår ut cellernas egna impulser? Tyvärr finns det mycket tyckanden och åsikter när man diskuterar denna typ av frågor, inte direkt helt ovanligt att det inte finns någon direkt vetenskaplig grund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

Skillnaden är dock att vi 24/7 utsätter oss för en skadlig strålning. Vi som människor gör skadliga saker, men vi röker, dricker alkohol, snusar, borstar tänderna med flour, solar... inte under alla minuter under dagen, så visst kroppen kan tåla en hel del och återhämta sig, men för strålning så får den ingen chans att återhämta sig för alla har en mobil i fickan dag in och ut, eller så sover dom eller vistas bredvid en router, och lägg till grannars trådlösa utrustningar som bara blir flera för varje år.

Jag är lite äldre till skillnad från många här som inte växt upp i en strålningsfri miljö, vi gjorde samma saker, vi titta på tv, spela dataspel, lekte ute, hade pengar att göra allt, dock utan nån trådlös strålning och då var inte psykmottagningarna fulla med ungdomar, dagens ungdomar gör samma saker vi gjorde och har samma förutsättningar om inte mer, dock så är dagens psykmottagningar fulla med deprimerade ungdomar som inte vet varför de mår dåligt, strålning kanske?? Själv så känner jag direkt olust och mår dåligt om jag har nått som strålar på mig. Visst vissa är känsligare men i det hela så påverkas vi lika mycket, och i längden kommer den även bryta ner den starkaste.

Börja med vattenkokaren och elplattorna i spisen, alla högtalare, TVn, osv, de genererar alla avsevärt mer strålning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Jag får väl sluta, jag vill inte att du ska tro att nån kommer och knackar på och tar ifrån dig din mobil och trådlösa router.

Skrivet av N0iZE:

Vill gärna veta vart du får att strålskyddsmyndigheten, dvs den myndighet som ansvarar för strålskyddssäkerhet för Sverige skulle publicera icke objektiv information för att gynna telekombranchen.

Lev inte i en bubbla 2018. Litar du fortfarande på politiker eller att deras myndigheter är nått som vill dig väl. Pengar kommer först, du och din hälsa kommer sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag får väl sluta, jag vill inte att du ska tro att nån kommer och knackar på och tar ifrån dig din mobil och trådlösa router.

Sluta inte för min skull. Det finns folk som sitter redo med popcornen och det hade ju varit tråkigt om de inte fick underhållningen de väntade sig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Börja med vattenkokaren och elplattorna i spisen, alla högtalare, TVn, osv, de genererar alla avsevärt mer strålning.

Endast TVn som har inbyggt Bluetooth, som krävs lite kodande med fjärrkontrollen för att stänga av. De andra har inte mikrovågsstrålning. De strålar men den typen av strålning är inte alls nått som jag tar skada av. Vissa gör det dock, de som är elöverkänsliga reagerar på EMF strålning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Spontant kan jag tänka mig att en skillnad är att alla nuförtiden är konstant uppkopplade mot omvärlden och hela tiden bombarderas av intryck och information som ska processas. Att hela tiden utsätta hjärnan för alla dessa intryck som den inte är skapad för att hantera kan jag tänka mig påverkar på ett klart påtagligt sätt. Därmed inte sagt att strålning är garanterat ofarlig, men man bör kanske lyfta blicken en aning så man inte fastnar i träsket där man endast letar efter fakta som bekräftar ens tes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Lev inte i en bubbla 2018. Litar du fortfarande på politiker eller att deras myndigheter är nått som vill dig väl. Pengar kommer först, du och din hälsa kommer sist.

Nej men en forskningssida som förkastar all forskning som inte tycker som dem, samt kränger eco-routrar ska vi lita blint på

Lev inte i en bubbla själv.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

Endast TVn som har inbyggt Bluetooth, som krävs lite kodande med fjärrkontrollen för att stänga av. De andra har inte mikrovågsstrålning. De strålar men den typen av strålning är inte alls nått som jag tar skada av. Vissa gör det dock, de som är elöverkänsliga reagerar på EMF strålning.

Nu är ju dock våglängden en helt annan än magnetronstrålning, strålningen från en magnetron skapar ju svängningar; värme i materialet, någonting mer mystiskt händer ju inte där heller.
Vad som händer om man kör den utan skyddsgaller är ju att fina blodkärl och annat i kroppen hettas upp så att det uppstår blodproppar och andra skador i de finaste blodkärlen, vilket över tid gör att vävnaden bryts ned i vissa organ, såsom ögon, testicklar, mm om man tex kör en microvågsugn med öppen lucka.

Det går med en sändare också, men då måste man som sagt upp i extrema effekter, till exempel klättra upp i en telekom mast och hänga armkrok framför antennen.

Man får betänka att försöken med mössen utfördes i en sluten kammare med en antenn i mitten av rummet som avgav strålning motsvarande att bo relativt nära, direkt framför en riksrundradioantenn dygnet runt, alltså ofantligt mycket högre än något av de satta maxvärdena.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Sluta inte för min skull. Det finns folk som sitter redo med popcornen och det hade ju varit tråkigt om de inte fick underhållningen de väntade sig.

Jo, samma människor som käka popcorn när andra villa ta klimatförändringarna och växthusgaser på allvar, nu springer dom från bränderna när hela världen kokar av värme. Men som någon sa att strålning kan leda till infertilitet så kanske vi om några generationer inte ens kommer kunna få barn lika lätt.

Ett embryo har inget skydd mot strålning, och under dess första 10 veckor är den helt oskyddad mot mikrovågsstrålning. DNA skador som följt, och nästa generation lika så, till slut blir skadorna så många att personen inte ens kommer kunna befrukta.

Vi som människor har ett litet skydd mått strålning, nått som som genetiskt byggs upp för skydd mot åska och andra naturliga strålningskällor, men dock vet jag inte hur mycket det biter på en onaturlig källa som mikrovågsstrålning, och som jag sa, ett embryo har inte ens detta skydd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

Jo, samma människor som käka popcorn när andra villa ta klimatförändringarna och växthusgaser på allvar, nu springer dom från bränderna när hela världen kokar av värme. Men som någon sa att strålning kan leda till infertilitet så kanske vi om några generationer inte ens kommer kunna få barn lika lätt.

Ett embryo har inget skydd mot strålning, och under dess första 10 veckor är den helt oskyddad mot mikrovågsstrålning. DNA skador som följt, och nästa generation lika så, till slut blir skadorna så många att personen inte ens kommer kunna befrukta.

Vi som människor har ett litet skydd mått strålning, nått som som genetiskt byggs upp för skydd mot åska och andra naturliga strålningskällor, men dock vet jag inte hur mycket det biter på en onaturlig källa som mikrovågsstrålning, och som jag sa, ett embryo har inte ens detta skydd.

Som jag sade tidigare, om den genererade värmen inte är tillräcklig för att skapa punktvisa mikroblodproppar eller orsaka kärldöd så händer ingenting med kroppen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Du slänger ur dig mängder av osammanhängande påståenden. Du ger intryck av att tro att det finns en korrelation mellan strålning, i detta fallet från elektronisk utrustning, och den varma sommaren. Menar du det?

Vad gäller skydd mot strålning så har människor ett varierande gott skydd mot strålning. Jag kan inte de tekniska termerna, det finns flera här i tråden som verkar vara duktiga på det, men solens strålnings tycks vi ju kunna klara ganska bra. Vilket påverkar oss som art i betydligt större utsträckning än blixtnedslagen du tar som exempel. Jag tror resistens, eller skydd, mot blixtnedslag inte varit något inslag som påverkat den mänskliga artens evolutionära utveckling i någon meningsfull utsträckning.

Sedan har väl rimligtvis ett foster, eller embryo, ett jämförelsevis fullgott skydd mot strålning genom modern. Sedan att ett foster eller embryo må riskera vara mer i en riskzon i egenskap av sin ringa massa kan jag tycka åtminstone låter intuitivt.

Allting du skrivit i tråden upplever jag som direkt konspiratoriskt lagt, där mycket av dina påståenden tycks vara grundade i ett sorts reaktionärt motstånd till vetenskapen - både som modell och som slarvigt uttryck för forskningsvärlden. Där alla som står över dig själv i en upplevd hierarki håller varandra om ryggen för att hålla sanningen från att rinna ut. En sanning du tycks ge uttryck för att ha lyckats komma i kontakt med, men inte riktigt tycks förstå hur - vilket också gör allting du skriver otroligt, som i att det inte låter troligt, och illustrerar ett behov av en dos hälsosam skepticism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönahunden:

om det är döda celler i en rak linje från örat snett bakåt, ja men visst totalt slumpartat.. samma med cancer höger sida bakom örat..

Och du har förstås något som backar upp dessa fantastiska påståenden? Någon form av trovärdig källa som kan bekräfta att det inte bara handlar om något enstaka fall eller att det inte är någon som (gud förbjude) suttit och ljugit på internet?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Sedan har väl rimligtvis ett foster, eller embryo, ett jämförelsevis fullgott skydd mot strålning genom modern. Sedan att ett foster eller embryo må riskera vara mer i en riskzon i egenskap av sin ringa massa kan jag tycka åtminstone låter intuitivt.

Bra inlägg, man behöver inte jobba på Strålsäkerhetsmyndigheten för att kunna kritisera lösryckta och ej citerade faktapåståenden. Kvacksalveri frodas i missbruket av komplexa formuleringar och akademiska termer, bästa botemedlet är att inte vara rädd att framstå som en idiot och istället ställa motfrågor och kräva förtydliganden.

Angående påståendet om "genetiskt strålskydd", det skydd vi människor och andra djur har mot strålning är detsamma som mot vilken annan typ av skada mot kroppen som helst, nämligen cellernas förmåga att dela sig, reparera skador på cellstrukturer i organ och motverka oxidation. F.ö är mikrovågor inte en "onaturlig källa" av strålning, hela den formuleringen är helt verklighetsfrånvriden. Vårt universum skulle sett väldigt annorlunda ut om man helt enkelt skar bort en stor del av det elektromagnetiska spektrumet.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

Du tror inte att dagens ungdom påverkas av sociala medier, mer stillasittande, mindre utomhus aktiviteter och dylikt? Strålning är knappast orsaken, mikrovågor (egentligen centimetervågor) kan inte påverka organismer, våglängden är för stor och energin per foton för låg för att fiffla med molekyler och ens protein.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

DNA kan inte skadas av mikrovågor punkt.

Våglängden är mellan 1 cm och 30 cm, blir lite svårt att ens träffa DNA. Dessutom är det inte tillräckligt mycket energi per foton för att bryta bindningar! (Där av heter det icke joniserande strålning...)

Har du skippat fysiklektionerna?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Ett embryo har inget skydd mot strålning, och under dess första 10 veckor är den helt oskyddad mot mikrovågsstrålning.

Kanske inte skulle ha lekt med mobiltelefonen under fysiklektionerna, "icke joniserande strålning" och sorry för drygheten!

Permalänk
Medlem

Intressant detta, tänker på reklamen "Doctors smoke Camel!".
Vi får se vad framtiden har att säga om vår breda användning av strålning.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Intressant detta, tänker på reklamen "Doctors smoke Camel!".
Vi får se vad framtiden har att säga om vår breda användning av strålning.

Där handlade det om direkta mutor och nedtystande, Tyskarna visste ren på 1930-talet att tobak är skadligt. Inte så svårt att sätta ihop två och två när man andas in rök i ett organ...bara att se insidan av en skorsten.

Finns inga vetenskapliga belägg för att WiFi eller annan mikrovågsstrålning är farlig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur var det nu igen, jorden är platt också va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det vi kallar värme, ljus, radiofrekvens och röntgen är alla samma sak - fotoner med olika våglängd, ett s.k elektromagnetiskt spektrum. Mobiltelefoner, radioapparater, hushållsmaskiner och wi-fi är inte alls farliga, wikipedia har ett rätt bra spektrum du kan kolla: https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum

Ironiska är att många värmeljus ofta är farliga. Det är olja, du eldar utan filtrering inomhus. Ljuset som kommer från den må vara ofarligt, men sotet och "avgaserna" är potentiellt skadliga om du inte vädrar. Så det beror väl på vad man syftar på

Med det sagt, både radiosändare, Wifi och röntgen/UV strålar kan vara skadliga... om de har nog med energi att göra skada. Och det är där poängen är.... Wifi/mobiltelefoner sänder med så svag signal jämfört, att solen du har nu på dagen och UV ljuset från den, är betydligt farligare. Och det är ju därför dessa maskiner ska följa strikta regler för vad de sänder ut och med vilken effekt.

Om man vill bli skrämd dock, jämför hur mycket strålning du får i kroppen när du flyger till semesterorten... högre upp i atmosfären är strålningen inte att leka med.