Permalänk
Medlem

Ljudlös htpc

Hej!

har en gammal htpc som hängt med i 7 år. Nu är planerna att byta ut denna mot en fläktlös\ljudlös enhet. Lite dåligt påläst när det gäller htpc så all hjälp uppskattas. Vill ha ett passivt kylt\ helt ljudlöst chassi. Datorn skall endast driva Kodi.

Krav jag har är att den skall klara 4k i 60 fps och ha stöd för 5.1 ljud. Gärna en fjärrkontroll.

Jag kan bygga själv. Budget runt 5-6k.

Några tips?

Permalänk

Det är dyrt att bygga fläktlöst om datorn ändå ska ha okej prestanda samtidigt. Här är ett tips, enkelt och smidigt, 4k @ 60 hz. Du kan konfigurera själv och grundpriset är ca 11 500 kr.
https://www.quietpc.com/sys-lora-s#configurator
Obs, den har bara inbyggt grafikkort i processorn och klarar därför inte tyngre spel. Film i 4k@60hz bör fungera bra däremot.

Mitt tips är att gå på något med bra kylning med fläktar istället. Jag har själv en HTPC som har två fläktar som jag ställt ner på låga varvtal, som låter mindre än kyl/frys och annat i lägenheten och hörs bara om man kommer riktigt nära med örat vilket man aldrig gör i normala fall. Det kyler mycket mycket bättre med fläktar på låga varvtal än inga fläktar. Därför blir det dyrare och kräver stora kylningsanordningar för fläktlösa datorer.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det är dyrt att bygga fläktlöst om datorn ändå ska ha okej prestanda samtidigt. Här är ett tips, enkelt och smidigt, 4k @ 60 hz. Du kan konfigurera själv och grundpriset är ca 11 500 kr.
https://www.quietpc.com/sys-lora-s#configurator
Obs, den har bara inbyggt grafikkort i processorn och klarar därför inte tyngre spel. Film i 4k@60hz bör fungera bra däremot.

Mitt tips är att gå på något med bra kylning med fläktar istället. Jag har själv en HTPC som har två fläktar som jag ställt ner på låga varvtal, som låter mindre än kyl/frys och annat i lägenheten och hörs bara om man kommer riktigt nära med örat vilket man aldrig gör i normala fall. Det kyler mycket mycket bättre med fläktar på låga varvtal än inga fläktar. Därför blir det dyrare och kräver stora kylningsanordningar för fläktlösa datorer.

Tack för ditt svar. Datorn skall endast köra Kodi, inga spel eller liknande skall köras på den.

Är alla alternativ så dyra alltså? Viljan är att datorn skall vara helt tyst. Om det är passivt eller fläktar spelar igen roll, bara den är ljudlös.

Ändrar mitt första inlägg lite.

Permalänk

@lolrazz: Du kan skriva lite mer om vilka krav du har på datorn, t.ex. vilken typ av chassi/storlek vill du ha? Kan du bygga ihop datorn själv från delar? Ungefärlig prisklass?
Någon kan säkert säkert lägga ihop en bra inköpslista från prisjakt.nu. Du kan köra med någon typ av fläktkontroller så att du kan ställa in fläkthastigheten själv och ställa så lågt som möjligt, samtidigt som du mäter temperaturen på CPU framförallt.

Jag byggde en budget HTPC tidigare med ca 60 w nätagg. Just nätagg kan du spara en del pengar på genom att inte köpa ett med mer watt än du behöver. Min fungerar bra till enklare saker som spotify/youtube/film/enklare spelserver. Men den är några år gammal och 4k videos laggar tyvärr. Även en enklare/billigare dator bör klara de flesta 4k videos idag tänker jag, men har inte kollat.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Första tanken som dök upp är hur är Intel NUC på sånt nu för tiden?

Permalänk

@lolrazz:
Jag byggde en fläklös htpc för ett par år sedan. Som används än i dag (dock inte för 4k)
Ta en titt i mitt galleri om du behöver lite inspiration.

I kommentarerna så står lite vad jag betalat osv.
Chassit var såklart den dyra posten!

Återkomm om du har specifika frågor.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

@lolrazz: Du kan skriva lite mer om vilka krav du har på datorn, t.ex. vilken typ av chassi/storlek vill du ha? Kan du bygga ihop datorn själv från delar? Ungefärlig prisklass?
Någon kan säkert säkert lägga ihop en bra inköpslista från prisjakt.nu. Du kan köra med någon typ av fläktkontroller så att du kan ställa in fläkthastigheten själv och ställa så lågt som möjligt, samtidigt som du mäter temperaturen på CPU framförallt.

Jag byggde en budget HTPC tidigare med ca 60 w nätagg. Just nätagg kan du spara en del pengar på genom att inte köpa ett med mer watt än du behöver. Min fungerar bra till enklare saker som spotify/youtube/film/enklare spelserver. Men den är några år gammal och 4k videos laggar tyvärr. Även en enklare/billigare dator bör klara de flesta 4k videos idag tänker jag, men har inte kollat.

Jag bygger gärna själv. Chassi spelar inte så stor roll, men gärna ett micro\iATX.

Budget runt 5-6k.

Skrivet av WillBjorG:

@lolrazz:
Jag byggde en fläklös htpc för ett par år sedan. Som används än i dag (dock inte för 4k)
Ta en titt i mitt galleri om du behöver lite inspiration.

I kommentarerna så står lite vad jag betalat osv.
Chassit var såklart den dyra posten!

Återkomm om du har specifika frågor.

Tack, skall kika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

@lolrazz:
Jag byggde en fläklös htpc för ett par år sedan. Som används än i dag (dock inte för 4k)
Ta en titt i mitt galleri om du behöver lite inspiration.

I kommentarerna så står lite vad jag betalat osv.
Chassit var såklart den dyra posten!

Återkomm om du har specifika frågor.

Den var snygg och något sådant jag tänkt mig. Trevligt chassi! Frågan är om man skall gå på en intel processor eller amd.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle göra lite efterforskning på Intel NUC. Köpte nyligen en själv och i min efterforskning så läste jag att visa modeller ska klara 4K, osäker om 60 Hz. Nu har jag bara behövt 1080p så vet inte hur det faktiskt fungerar. Kanske kan leta reda på lite 4K-material och testa min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag skulle göra lite efterforskning på Intel NUC. Köpte nyligen en själv och i min efterforskning så läste jag att visa modeller ska klara 4K, osäker om 60 Hz. Nu har jag bara behövt 1080p så vet inte hur det faktiskt fungerar. Kanske kan leta reda på lite 4K-material och testa min

Gärna! Inte så påläst, hur fungerar dem? Gillar att de är små!

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel NUC NUC7i5BNK i ett passiva Akasa Newton chassie. Den klarar sig fläktlöst efter att jag har strypt den med okej temps max 60 C. Men jag har problem med 4k 60 Hz via HDMI. På papper stöds allt men när jag skrollar så blir skärmen ofta svart i någon sekund. Därför tvingas jag köra på 30 eller 24 Hz istället.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk

@lolrazz:

Vilken processor du ska gå på låter jag någon med fräschare kunskaper än jag svara på!

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolrazz:

Gärna! Inte så påläst, hur fungerar dem? Gillar att de är små!

Som andra datorer, du köper till en 2.5" lagringsdisk och RAM, sen får du installera valfritt OS. Hörde att det är en ny serie på väg med lite mer prestanda.

Tar gärna emot tips på var det kan finnas 4K-material att testa med om någon vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Som andra datorer, du köper till en 2.5" lagringsdisk och RAM, sen får du installera valfritt OS. Hörde att det är en ny serie på väg med lite mer prestanda.

Tar gärna emot tips på var det kan finnas 4K-material att testa med om någon vet.

Okej, förstår jag dig rätt om att man öppnar den och sätter in vanliga DDR minnen samt lagring externt? Eller får allt plats i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tar gärna emot tips på var det kan finnas 4K-material att testa med om någon vet.

http://jell.yfish.us/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Okej, förstår jag dig rätt om att man öppnar den och sätter in vanliga DDR minnen samt lagring externt? Eller får allt plats i?

Allt får plats i, en del har plats för både M2 och en SATA.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv

En Nvidia Shield fixar ju det du önskar. Ljudlös, färdigbyggd och användarvänlig. Halva budgeten dessutom.

Permalänk
Medlem

Jag hade siktat på någon Gemini Lake-baserad lösning.
Strömsnålt och har stöd för HEVC, 4K@60Hz etc.

Intel NUC NUC7CJYSAL är baserad på J4005 (dual-core Gemini Lake-CPU) och kommer komplett med 4GB RAM och 32GB eMMC för ca 2500kr. Bör fungera utmärkt med Kodi (OpenELEC).
Finns även Intel NUC NUC7PJYH med J4105 (quad-core), dock utan minne och lagring för ca 1900kr.

Edit: Nevermind, missade att du ville ha den 100% ljudlös.
I så fall hade jag nog kört på ett J4105 ITX-kort med passiv kylning och ett picoPSU.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

En Nvidia Shield fixar ju det du önskar. Ljudlös, färdigbyggd och användarvänlig. Halva budgeten dessutom.

Intressant! Vill dock köra Kodi då jag är van vid det och har otroligt mycket filmer och serier redan. Går det att få in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Intressant! Vill dock köra Kodi då jag är van vid det och har otroligt mycket filmer och serier redan. Går det att få in?

Kodi finns som Android-app, så det ska absolut fungera.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Kodi finns som Android-app, så det ska absolut fungera.

Låter ju strålande. Utgår ifrån att man kan få in alla apps så som Exodus, flixnet, XOT etc!

Går det är det ett givet köp!

Permalänk
Inaktiv

Nu kanske fallet är annorlunda med NUC men jag har hittills inte sett några Intel-baserade moderkort som kan skicka ut 4k @60Hz. Jag byggde istället ett "ljudlöst" AMD system med en 2200G och B350 mini-ITX mobo. Enda fläkten är den på CPU-kylaren vilket är en AC Freezer 33 E-sports One. Har ställt den på ca 40% hastighet och då är den ej hörbar såvida jag inte lägger örat mot datorn.
Firefox droppar dessvärre frames i 4k 60fps på Youtube men Edge fungerar fint.

Total kostnad för HTPCn ca. 3700kr. Körde tidigare en helt fläktfri HTPC med en Intel G4400 till en kostnad av ca. 3000kr men den är ju på tok för klen för 4k 60Hz. Som tidigare sagt, ingen ljudskillnad mellan de två.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Amd 2200g gör jobbet. Tyvärr inget bra stöd i linuxdistar som libreelec än men det kommer väl vad det lider...

Kör själv kodi på Windows 10 med denna CPU och den kör 4K i 60hz på mitt asrock b350 itx kort galant.
Moderkortstillverkarna är dåliga på tala om att denna upplösning stöds, bara så du vet. MEN mer eller mindre alla moderkort som stödjer denna CPU bör klara det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, det låter bra! Skall kolla på alla alternativ men blev väldigt förtjust i idén med Nvidia Shield. Går den att roota och få bort all reklam i diverse apps så som Youtube etc så är det klockrent.

Jag har endel playtjänster och dessa kan man antingen casta via chromecasten eller app som är direkt i shielden. Filmer kan man köra via Kodi och tillhörande appar man använder i Kodi. Billigaste alternativet också? Klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Låter ju strålande. Utgår ifrån att man kan få in alla apps så som Exodus, flixnet, XOT etc!

Addon-utbudet ska vara detsamma på Android vad jag vet, men du får dubbelkolla det för att vara på den säkra sidan! : )

Skrivet av anon12433:

Nu kanske fallet är annorlunda med NUC men jag har hittills inte sett några Inte-baserade moderkort som kan skicka ut 4k @60Hz.

Kan mycket väl ha varit så med tidigare generationer, även NUCs, men de Gemini Lake-baserade NUC:arna fixar 4K 60Hz enligt reviews. Däremot såg jag precis att de inte stödjer HDR av någon anledning...

Skrivet av anon12433:

Körde tidigare en helt fläktfri HTPC med en Intel G4400 till en kostnad av ca. 3000kr men den är ju på tok för klen för 4k 60Hz.

Har för mig att G4400 (Skylake) inte har fullgott stöd för HEVC-decoding. Borde vara förklaringen om 4K-material varit svåruppspelat i alla fall.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wikai:

Har för mig att G4400 (Skylake) inte har fullgott stöd för HEVC-decoding. Borde vara förklaringen om 4K-material varit svåruppspelat i alla fall.

HEVC har ingenting att göra med 4k. Det är en videokomprimeringsteknik. Uttryckte mig dock otydligt när jag sa att den var för klen. De moderkort som är kompatibla med G4400 kan ej skicka ut 4k @60Hz på de inbyggda bildanslutningarna. Detta gäller även de moderkort ut 300-serien som jag kollat på.
Ett exempel på ett svindyrt moderkort: https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z370-I-GAMING/...
HDMI porten är begränsad till 24Hz i 4k. TV apparater har sällan eller aldrig DisplayPort. Huruvida det fungerar med en DP->HDMI adapter vet jag inte, kan tänka mig att det är ett kompatibillitetsträsk i sig.
AMDs moderkort klarar dock 4k 60Hz på HDMI-porten out of the box. Vilket nya Intel NUCs även verkar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

HEVC har ingenting att göra med 4k. Det är en videokomprimeringsteknik.

Jag trodde att du syftade på att uppspelning av 4K-material gick dåligt, eftersom att du skrev att den var för "klen", och majoriteten av 4K-ripparna är komprimerade med just HEVC.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wikai:

Jag trodde att du syftade på att uppspelning av 4K-material gick dåligt, eftersom att du skrev att den var för "klen", och majoriteten av 4K-ripparna är komprimerade med just HEVC.

Skulle säga att majoriteten ännu är h.264 men sådant behöver vi inte diskutera här.
Jag uttryckte mig som sagt otydligt när jag sa att den var för klen. Menar att den inte stödjer 4k60.

Gällandes HDR stödet så tror jag det kom med HDMI v2.0a. Antar att NUCarna kör vanliga 2.0.
Vet faktiskt inte hur det ligger till med AM4 moderkorten där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Skulle säga att majoriteten ännu är h.264 men sådant behöver vi inte diskutera här.

På sidorna jag tankar ifrån går det i runda slängar en h.264-rip på tio HEVC(h.265)-rippar när det kommer till filmer i 4K, men vi kan lämna den diskussionen.

Skrivet av anon12433:

Gällandes HDR stödet så tror jag det kom med HDMI v2.0a. Antar att NUCarna kör vanliga 2.0.
Skickades från m.sweclockers.com

Det märkliga är att Intel själva specificerar "Two HDMI* 2.0a ports with 4K at 60 Hz, HDR" för Gemini Lake-NUCarna.
Den allmänna teorin på nätet verkar vara att det är en medveten låsning i drivrutinen från Intels sida, för att göra HDR exklusivt för NUCarna baserade på i3 och högre.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolrazz:

Låter ju strålande. Utgår ifrån att man kan få in alla apps så som Exodus, flixnet, XOT etc!

Går det är det ett givet köp!

Jag har aldrig sett någon begränsning i de appar som finns för Kodi för PC jämfört med vad som finns för Kodi för Android.
Så vitt jag vet finns allt för bägge plattformarna.
Jag är kanonnöjd med min och min Nuc bara står där jämte Shielden och används inte för annat än Skype med barnen som bor utomlands.