Köra en Raspberry Pi inuti en vanlig dator

Permalänk
Medlem

Köra en Raspberry Pi inuti en vanlig dator

Jag har länge klurat på idén att köra en Raspberry Pi inuti en konventionell PC. Efter att ha sökt runt på nätet inser jag att det inte är en unik idé men det öppnar ändå för en rad spännande möjligheter.

Förutsättningarna:

  • Montera en Raspberry Pi inuti en vanlig PC

  • Fixa med strömmatning från nätaggregatet till PC:n via ATX +5VSB (den lila kabeln)

  • Dra nätverksabel till raspberryn

Detta ger en rad spännande möjligheter för Raspberryn:

  • Kunna starta fjärrstarta datorn (utan att använda WOL) genom att direkt bygla moderkortets frontpanelsanslutningar

  • Kunna ladda ner filer autonomt för att sedan starta datorn och köra skript för att överföra filerna till PC:n och sedan snyggt stänga av den igen.

  • Kunna övervaka temperaturer och styra datorns fläktar och RGB-belysning om man är inne på sådant

  • Kunna agera självständig server när datorn hänger med på LAN och som inte går ner om ens dator skulle krascha.

Datorlådan jag planerar att bygga i är en DAN Cases A4-SFX v2, vilket har en volym på 7,2 liter, så att köra två datorer (PC:n och en Raspberry Pi 3B+) i den vore såklart en dröm. Några problem jag ser är bland andra att såvitt jag förstår så kan man normalt bara dra några få ampere från +5VSB (på mitt SF600 är det max 2,5 A som gäller). Dessutom så vore det tråkigt att behöva starta upp datorn för att överföra filer till den. Det absolut bästa hade varit om Raspberryn kunde starta hårddisken (2,5 tum) själv när datorn är avstängd och sedan låta datorn, när den är på, använda disken. Detta kan som jag ser det åstadkommas på tå sätt:

  1. Ansluta hårddisken direkt till Raspberryn via en SATA-brygga och sedan dela ut den som en nätverksresurs till datorn. Detta är det enklaste men ger inte en så värst snabb anslutning mellan hårddisk och PC då den måste gå via Raspberryn. Dessutom är jag inte säker på att det kommer finnas tillräckligt med ström för att driva både Raspberryn, en SATA-brygga och en hårddisk samtidigt från +5VSB.

  2. Tillverka en egen SATA-kabel som låter hårddisken kopplas in i både Raspberryn och PC:n. Givetvis kan dessa inte vara elektriskt inkopplade samtidigt så isf får det bli fråga om att Raspberryn får göra en check om datorn är på eller ej och om den är på överföra filerna via nätverket och om den är av koppla på SATA anslutningen elektriskt (kanske via något relä) och starta disken. I detta fall är det uppenbart att nackdelen är den överkomplicerade lösningen och de potentiella strömförsörjningsproblemen från ovan kvartstår.

Det sista problemet med projektet är hur jag skall koppla in Raspberryn i nätverket. Jag vill inte göra hål i chassit och det finns ingen plats på I/O-plåten att hålpunsa ut en plats för ett nätverksuttag. Jag skall testa om chassit dämpar WiFi-signalen för mycket men det vore trist att behöva använda den ändå. Detta är helt enkelt den svåraste nöten att knäcka i sammanhanget.

Jag vore glad att höra er input på projektet. Har ni funderat på något liknande? Hur gjorde ni isf? Har ni tankar/idéer?

Permalänk
Medlem

Det kanske är möjligt att göra ett hål för nätverksuttaget i grafikkortets I/O-plåt?

Idén med den egna SATA-kabel är fet, men där kan jag tyvärr inte hjälpa dig - låter knepigt. Däremot skulle du kanske kunna ansluta disken via USB till både PC och RPi, och använda en USB-switch för att byta? USB3 till PC:n borde ju ge bra hastigheter.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Men det måste finnas plats på moderkortet IO-panel för att borra ett litet hål på typ 6 mm och föra in en tverkskabel och sen trycka kontakten när kabeln är i chassit?

Edit: om du vill kunna flytta datorn är det ju bara att göra en stump på typ 2 dm, trycka ena kontakten i datorn och andra utanför, sen bara använda en hona-hona-adapter och på så sätt ansluta nätverks-kabeln utanför chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Idén med den egna SATA-kabel är fet, men där kan jag tyvärr inte hjälpa dig - låter knepigt. Däremot skulle du kanske kunna ansluta disken via USB till både PC och RPi, och använda en USB-switch för att byta? USB3 till PC:n borde ju ge bra hastigheter.

Jag har aldrig använt USB-switchar men det låter ju inte helt tokigt. Det verkar som om det finns både automatiska och manuella. Med tanke på att man inte vill förlora data om en enhet plötsligt kopplas ur så kanske det bästa vore att låta raspberryn styra switchen även här efter att ha försäkrat sig om att datorn är avstängd.

Skrivet av wranzzon:

Men det måste finnas plats på moderkortet IO-panel för att borra ett litet hål på typ 6 mm och föra in en tverkskabel och sen trycka kontakten när kabeln är i chassit?

Edit: om du vill kunna flytta datorn är det ju bara att göra en stump på typ 2 dm, trycka ena kontakten i datorn och andra utanför, sen bara använda en hona-hona-adapter och på så sätt ansluta nätverks-kabeln utanför chassit

Bra idé! Ja att kunna flytta datorn lätt är måste med tanke på att den skall kunna hänga med på LAN. Genom I/O-plåten på moderkortet eller som föregående tänkte genom grafikkortets dito. Det lär ju bli en del vassa kanter som dock löses lätt med en kabelgenomföring.

Jag har även börjat titta på att dra den genom kensingtonlåsets öppning. Enligt specifikationen så är den 7 x 3 mm stor så det kanske inte är helt omöjligt att tvinga igenom en kabel där. Har dock ingen koll på hur man crimpar flata kablar som kanske blir ett måste då.

Permalänk
Medlem

Ang. strömförsörjningen så ska 2,5A inte vara några problem för raspberryin. Snabb googling visar att en 2,5" HDD verkar ligga på 1-2,5W vilket skulle innebära max 0,5A.
Egna erfarenheter (verkligen ingen garanti) säger att en RPi brukar funka på 1,5A. Har provat med en RPi3 Model B och kört SNES-emulator samt en RPi1 Model B som kört Mumble med max 10 användare. 3an har jag bara testat kortare stund men 1an som körde mumbleserver gick utan problem i veckor (den är ju dock mycket klenare).
Vad jag vet tar inte själva RPi:n skada vid för låg strömförsörjning (rätta mig gärna om jag har fel!), men däremot kan den krascha och göra SD-kortet korrupt eller trasigt.
Ett annat alternativ är att sätta in en extra 230v->5v-PSU. Nu har du visserligen ont om plats men är du redo att skruva lite i nätagget för att ta ström från C13-uttaget så tar ju en liten USB-adapter inte mycket plats.

Du kan ju också klocka ner RPi:n. Vet inte om det går att göra utan reboot, men går det skulle du ju kunna ha ett script som klockar ner när HDDn ska igång och vice versa.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

@Xburk: Nej det borde vara lugnt och du har rätt att det borde vara enkelt att koppla in en USB-adapter. Jag behöver inte ens öppna upp nätagget utan kan utnyttja att chassit har en liten förlängningssladd mellan nätbrunnen på chassit och den på nätagget. Den kan jag ju alltid bryta upp och grena. Jag tror inte heller att Raspberryn kan ta skada av för kass strömförsörjning. Det lär ju bara yttra sig som ett spänningsfall som till slut gör att den stängs av. Men lagringsmediekorruption vore ju kasst.

En häftig grej vore ju om man kunde ordna någon liten UPS-modul som bara behöver räcka någon minut så att om man skulle rycka ut nätsladden från chassit så kan Raspberryn därinne stänga av sig på ett snyggt vis. Det borde vara lätt att ordna och inte ta mycket plats alls. Dock är det ju tight och alla dessa saker adderas ju.

Stort tack för alla synpunkter. Det här tåls att tänkas på.

Permalänk
Medlem

Kul ide! Blev lite sugen på att pilla själv också, men har ingen enkortsdator över och att plocka en ESP8266 känns lite väl begränsande.

Skrivet av lhugo:

@Xburk: Nej det borde vara lugnt och du har rätt att det borde vara enkelt att koppla in en USB-adapter. Jag behöver inte ens öppna upp nätagget utan kan utnyttja att chassit har en liten förlängningssladd mellan nätbrunnen på chassit och den på nätagget. Den kan jag ju alltid bryta upp och grena. Jag tror inte heller att Raspberryn kan ta skada av för kass strömförsörjning. Det lär ju bara yttra sig som ett spänningsfall som till slut gör att den stängs av. Men lagringsmediekorruption vore ju kasst.

En häftig grej vore ju om man kunde ordna någon liten UPS-modul som bara behöver räcka någon minut så att om man skulle rycka ut nätsladden från chassit så kan Raspberryn därinne stänga av sig på ett snyggt vis. Det borde vara lätt att ordna och inte ta mycket plats alls. Dock är det ju tight och alla dessa saker adderas ju.

Stort tack för alla synpunkter. Det här tåls att tänkas på.

För att minska risken för korruption kan du montera filsystemet som read only och montera om när du behöver göra några förändringar. Vet inte hur alla program med loggfiler beter sig, men kan ju vara värt att kolla upp. Det lär vara betydligt enklare att fixa än en UPS i alla fall.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kul ide! Blev lite sugen på att pilla själv också, men har ingen enkortsdator över och att plocka en ESP8266 känns lite väl begränsande.

För att minska risken för korruption kan du montera filsystemet som read only och montera om när du behöver göra några förändringar. Vet inte hur alla program med loggfiler beter sig, men kan ju vara värt att kolla upp. Det lär vara betydligt enklare att fixa än en UPS i alla fall.

Det behöver ju inte vara så begränsande. Jag har ju satt ganska strikta krav med tanke på vad jag skulle vilja göra. Vill man bara styra belysning/övervaka temperaturer/vad vet jag så behöver man knappast Raspberryns kraft och då räcker ju nästan vad som helst. Anledningen att jag vill köra en såpass kraftig enkortsdator är främst för att jag då kan flytta över jobb som inte kräver speldatorprestanda och det slitage/strömförbrukning/ljudnivå som kommer därtill. Sen kör jag ju redan dessa funktioner på nätverket, så projektet hamnar ju i "för att det går"-kategorin.

Jag skall kolla på möjligheten att montera om filsystemet med, det var en god idé. Om jag kör något som konstant loggar något kan jag dock inte montera filsystemet som read only.

Permalänk
Medlem

Jag kör en RPI Zero w internt i mitt bygge, driver den direkt på intern USB2 header med kabel som går till ström micro-USBn på RPIn.

Just nu ansvarar den bara för att göra reset på moderkortets headers (om datorn måste startas om remote), jag ska även låta den ta över styrning över lite fläktar i skåpet som min dator är i också, tillsammans med en eller ett par temperatursensorer. Når den över WiFi då jag inte längre har ett större chassi som jag kan göra som på den andra:

Jag hade tidigare en annan RPI B+ internt i en annan dator som hade ett m-ATX chassi. Där gav jag RPIn nätverk genom att köpa ett billigt nätverkskort, ta bracketen och montera dit plinten från nätverkskortet och löda ihop den med en kortare Ethernetkabel som gick till själva RPIn. Alltså en dum förlängning/skarv så att RPIns nätverkskort "bryggades" till chassits utsida. Funkade i ett par år utan problem. Även denna strömförsörjde jag över USB på intern header. På det moderkortet fick man gå in och säga till moderkortet att alltid ge ström till (vissa?) USB portar, även när datorn var avstängd.

Jag skulle rekommendera att göra det så enkelt från början som möjligt och köra på WiFi till att börja med. Att den "bara" finns där inne är den största vinsten om du frågar mig. Det blir lätt för komplext att få den att fungera ihop med SATA diskar gemensamt med datorn etc. Hellre då en extra, intern nätverkskoppling mellan RPIns nätverksport och en USB-LAN adapter, internt i chassit med ett separat nätverk som datorn och RPIn delar sina diskar över. Management är som sagt smidigt över WiFi..

Edit:

Vill du köra separat elförsörjning och vill borra lite hål i chassit så är det rätt smidigt med exempelvis en: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

..monterat på chassit, sen i chassit, beroende på plats så ta en USB powersupply till RPI och eventuellt någon 2.5 eller 3.5 disk strömförsörjs från samma USB powersupply, samt diskarna anslutna till RPIn för kommunikation, då är allt helt fristående från huvuddatorn.

Skrivet av lhugo:

Jag skall kolla på möjligheten att montera om filsystemet med, det var en god idé. Om jag kör något som konstant loggar något kan jag dock inte montera filsystemet som read only.

Kör du på olika diskar, en för logging på exempelvis SD kortet och HDD som då är read only så går det att lösa.

Skrivet av lhugo:

En häftig grej vore ju om man kunde ordna någon liten UPS-modul som bara behöver räcka någon minut så att om man skulle rycka ut nätsladden från chassit så kan Raspberryn därinne stänga av sig på ett snyggt vis. Det borde vara lätt att ordna och inte ta mycket plats alls. Dock är det ju tight och alla dessa saker adderas ju.

Beroende på hur mycket du kan om el så går det att "lägga till kapacitorer" för RPIns eller diskarna strömförsörjning, om de drar lite för högt i peak ibland så klan det hjälpa. Finns rätt mycket om sånt på YT.

Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det behöver ju inte vara så begränsande. Jag har ju satt ganska strikta krav med tanke på vad jag skulle vilja göra. Vill man bara styra belysning/övervaka temperaturer/vad vet jag så behöver man knappast Raspberryns kraft och då räcker ju nästan vad som helst. Anledningen att jag vill köra en såpass kraftig enkortsdator är främst för att jag då kan flytta över jobb som inte kräver speldatorprestanda och det slitage/strömförbrukning/ljudnivå som kommer därtill. Sen kör jag ju redan dessa funktioner på nätverket, så projektet hamnar ju i "för att det går"-kategorin.

Mycket går helt klart att göra ändå, men jag blev sugen på att emulera en USB-enhet och boota från också. Dessutom känns wifi i en plåtlåda inte som ett vinnande koncept, men det kanske går okej ändå.

Citat:

Jag skall kolla på möjligheten att montera om filsystemet med, det var en god idé. Om jag kör något som konstant loggar något kan jag dock inte montera filsystemet som read only.

Om du behöver skriva till något (typ en liten sqlite-db för temperaturloggning eller så) skulle du kunna ha en separat partition som du monterar r/w och backa upp den på ett smart sätt, kanske med borg-backup.

lite väl många "eller så"
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Beroende på hur mycket du kan om el så går det att "lägga till kapacitorer" för RPIns eller diskarna strömförsörjning, om de drar lite för högt i peak ibland så klan det hjälpa. Finns rätt mycket om sånt på YT.

Lycka till!

Jag tackar för synpunkter. Läste fysik på chalmers så jag kan grunderna i elektroteknik men är inte riktigt med på vad du menar med "lägga till kapacitorer". Antar att du menar kondensatorer och att de skall användas för att inte spänningsfallet då raspberryn drar stark ström skall orsaka en avstängning.

Det borde dock krävas enorma kondensatorer för att lyckas med detta. En kondensator på 1 F räcker ju t ex bara för att kompensera för ett spänningsfall på 1 V vid 1 A. Och till det kommer ju problemet att kondensatorn måste laddas upp igen och då finns det risk att man bara skjuter på problemet i en bråkdels sekund.

Eller missförstod jag dig nu?

Sen håller jag med dig om att den stora vinningen är att få in Raspberryn i chassit och att projektet bör göras i steg. Jag börjar nog just med Wifi men i längden blir det trådat och avlastning av datorn med avseende på nedladdningar.

Kul att du gjort något liknande det jag har i tankarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Mycket går helt klart att göra ändå, men jag blev sugen på att emulera en USB-enhet och boota från också. Dessutom känns wifi i en plåtlåda inte som ett vinnande koncept, men det kanske går okej ändå.

Tänkte du att du skulle emulera en mass storage device med raspberryn? Jag kollade själv på detta men det verkar vara lite problematiskt: https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/1088/how-can-...

Jag håller med om att det sticker lite i ögonen med Wifi, både att köra det överhuvudtaget när det finns trådbundet att tillgå men dessutom när det sker innuti ett chassi. Lite bisarrt är det allt. Jag tänker att jag börjar så som proof of concept och sedan försöker dra kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Tänkte du att du skulle emulera en mass storage device med raspberryn? Jag kollade själv på detta men det verkar vara lite problematiskt: https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/1088/how-can-...

Jag håller med om att det sticker lite i ögonen med Wifi, både att köra det överhuvudtaget när det finns trådbundet att tillgå men dessutom när det sker innuti ett chassi. Lite bisarrt är det allt. Jag tänker att jag börjar så som proof of concept och sedan försöker dra kabel.

Kollade lite snabbt och såg den här. Verkar som att det ska fungera fint med Pi Zero i alla fall. Emulera kanske inte var rätt ord, utan det rör sig nog mer om faktiskt stöd för USB-OTG.
https://www.raspberrypi.org/magpi/pi-zero-w-smart-usb-flash-d...

Får väl se om electrokit får in Pi Zero W snart. 200 spänn är för saftigt imo. Finns visserligen på pi hut också för £13.3 inklusive frakt om jag skulle bli otålig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av lhugo:

@Xburk: Nej det borde vara lugnt och du har rätt att det borde vara enkelt att koppla in en USB-adapter. Jag behöver inte ens öppna upp nätagget utan kan utnyttja att chassit har en liten förlängningssladd mellan nätbrunnen på chassit och den på nätagget. Den kan jag ju alltid bryta upp och grena. Jag tror inte heller att Raspberryn kan ta skada av för kass strömförsörjning. Det lär ju bara yttra sig som ett spänningsfall som till slut gör att den stängs av. Men lagringsmediekorruption vore ju kasst.

En häftig grej vore ju om man kunde ordna någon liten UPS-modul som bara behöver räcka någon minut så att om man skulle rycka ut nätsladden från chassit så kan Raspberryn därinne stänga av sig på ett snyggt vis. Det borde vara lätt att ordna och inte ta mycket plats alls. Dock är det ju tight och alla dessa saker adderas ju.

Stort tack för alla synpunkter. Det här tåls att tänkas på.

Vet inte om du sett det redan, men kollade runt lite på nätet och hittade den här: Pi POE-HAT Kjell&Company den försörjer pi'en över ethernet.
Grym tråd btw! Gav mig en massa idéer som jag vill pröva själv

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kollade lite snabbt och såg den här. Verkar som att det ska fungera fint med Pi Zero i alla fall. Emulera kanske inte var rätt ord, utan det rör sig nog mer om faktiskt stöd för USB-OTG.
https://www.raspberrypi.org/magpi/pi-zero-w-smart-usb-flash-d...

Får väl se om electrokit får in Pi Zero W snart. 200 spänn är för saftigt imo. Finns visserligen på pi hut också för £13.3 inklusive frakt om jag skulle bli otålig.

Jaja dä förstår jag. Det är ju en sjukt häftig idé. Vad hade du tänkt använda dig möjligheten att boota från Raapberry Pi-USB-OTG-enheten?

Trorbatt jag kommer att kopiera din idé faktiskt. Jag tänker att det vore roligt att kunna ha ett stort bibliotek av Operativsystemsavbildsfiler antingen lokalt på någon hårddiak raapberryn kommer åt eller kanske tom på någon NAS-lösning. Då hade man kunnat köra ett skript bå raspberyn som stänger av datorn, laddar in godtyckligt operativsystem som presenteras via USB-OTG-länken och sedan startar datorn igen via front panel-anslutningen ebligt ovan. VILL HA!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Vet inte om du sett det redan, men kollade runt lite på nätet och hittade den här: Pi POE-HAT Kjell&Company den försörjer pi'en över ethernet.
Grym tråd btw! Gav mig en massa idéer som jag vill pröva själv

Ah den modulen hade jagjag glömt. Det är ju en bättre lösning. Vill ju kunna använda mig av raspberryn oavsett var jag kopplar in datorn och det är ju inte alla switchar som ger PoE. Men det kan lätt lösas med en injektor och då slipper jag göra åverkan på min ögonsten till chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det är en dålig ide att direktkoppla strömbrytarsignalen, du bör nog använda ett relä.
Du kan bygga in en ethernetswitch i datorn för att bara behöva ansluta en nätverkskabel. Det finns 3 portare om man jagar minsta möjliga storlek.
Du kan använda en sataswitch för din hårddiskväxling och så måste ju allt kopplas ihop och strömförsörjas, om moderkortet och nätdelen har usb laddfunktion så finns det ström där även när huvuddatorn är avslagen och om inte så får du lösa det på annat sätt som inte riskerar att överbelasta strömförsörjningen på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan använda en sataswitch för din hårddiskväxling och så måste ju allt kopplas ihop och strömförsörjas, om moderkortet och nätdelen har usb laddfunktion så finns det ström där även när huvuddatorn är avslagen och om inte så får du lösa det på annat sätt som inte riskerar att överbelasta strömförsörjningen på nått sätt.

Jag skulle inte rekommendera koppla om satadisken... Tex om Pi:n laddar ned saker och man startar datorn, ska då nedladdningen brytas för att man vill komma åt data på den från datorn?

Sen filsystem på disken? PI:n kör ju Linux så ext3, ext4 mm är ju bäst men Win kör NTFS om man inte fixar drivare för tex ext4. PI:n kan även köra NTFS men det är inte optimalt.

Råkar man sen koppla om disken vid fel tidpunkt har man ett potentiellt korrupt filsystem, man måste då kunna köra fsck/chkdisk på det filsystemet helst från både PI och dator.

Så säkrare att dela ut den disken från PI:n som nätverksdisk, samt att den då är nåbar från andra enheter även när datorn läser data från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror det är en dålig ide att direktkoppla strömbrytarsignalen, du bör nog använda ett relä.
Du kan bygga in en ethernetswitch i datorn för att bara behöva ansluta en nätverkskabel. Det finns 3 portare om man jagar minsta möjliga storlek.
Du kan använda en sataswitch för din hårddiskväxling och så måste ju allt kopplas ihop och strömförsörjas, om moderkortet och nätdelen har usb laddfunktion så finns det ström där även när huvuddatorn är avslagen och om inte så får du lösa det på annat sätt som inte riskerar att överbelasta strömförsörjningen på nått sätt.

Japp givetvis skall jag inte koppla ihop frontpanelsanslutningarna direkt med Raspberryns GPIO utan att använda reläer emellan. GPIO-pinnarna är inte överspännongsskyddade out-of-the-box så det var bra att du förtydligade detta.

Jag funderade på att koppla in en switch i datorn men jag vill sammtidigt inte begränsa bandbredden mellan dator plus Raspberry Pi och resten utan nätverket. Plus att om jag skall använda det innbyggda nätverkskortet på datorn moderkort så måste jag dra en sladd in i datorn och sedan en ut igen från switchen till moderkorts-IO:n. Det är dock helt klart ett alternativ som är värt att fundera på.

Är inte så bekant med färdiga SATA-switchar. Finns det någon som man kopplar om manuellt? Det vore nog det bästa för mig då jag då kan styra den via Raspberryn som då kan kontrollera datorns status först innan switchningen sker.

Lösbingar på strömförsörjning har jag fått många förslag på: ta från +5VSB från datorn, grena 230 V från nätagget och köra ett nätaggregat parallellt med datorns och även att använda PoE-lösningar. Alltsammans kan eventuellt kombineras med en liten UPS-lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jag skulle inte rekommendera koppla om satadisken... Tex om Pi:n laddar ned saker och man startar datorn, ska då nedladdningen brytas för att man vill komma åt data på den från datorn?

Sen filsystem på disken? PI:n kör ju Linux så ext3, ext4 mm är ju bäst men Win kör NTFS om man inte fixar drivare för tex ext4. PI:n kan även köra NTFS men det är inte optimalt.

Råkar man sen koppla om disken vid fel tidpunkt har man ett potentiellt korrupt filsystem, man måste då kunna köra fsck/chkdisk på det filsystemet helst från både PI och dator.

Så säkrare att dela ut den disken från PI:n som nätverksdisk, samt att den då är nåbar från andra enheter även när datorn läser data från den.

Jag tänker att man kan lösa det såhär:

Raspberryn kontrollerar vem som skall ha SATA-åtkomst till lagringsdisken och har full kontroll över SATA-switchen. Om datorn är avslagen så låter raspberryn disken vara inkopplad via en USB-brygga och även utdelad som en nätverksresurs. Slår man på datorn så pausar raspberryn nedladdningen, avmonterar disken, bryter strömmen, switchar om SATA-anslutningen så att den står mellan disk och dator, slår på ström till disk och låter datorn använda sig av hot swap och sedan montera och dela ut disken via nätverket så att raspberryn kan fortsätta nedladdningen. Krångligt men borde funka.

Val av filsystem är ju lite bökigt men det finns ju lösningar. Kommer bara köra Windows på datorn när det skall spelas spel. Annars är det Linux-baserat som körs även där.

Det kommer ju såklart finnas en risk att korrumpera data men jag tänker att man inte lagrar något viktigt där till en början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör naturligtvis inte bara koppla om en disk hur som helst utan det ska göras kontrollerat men att lösa det tex via mjukvaruscript är väl en av delutmaningarna med ett sånt här bygge, sataswitchar finns som tex https://www.coolgear.com/product/4-port-sata-ii-switch-3-5inc... och eftersom den är fristående och styrs manuellt med en tryckknapp borde det gå att köra den "baklänges" så man kan ha flera datorer till samma drive och att "relästyra" den efter lite moddning.

Det finns för och nackdelar med en ethernetswitch internt och är verkligen bandbreddsdelningen ett problem för vad drar så mycket bandbredd på Pien när den inte har lagringsdisken ansluten att det i praktiken skulle påverka en 1 Gbit länk märkbart ?
Jag tänkte mest i banorna att det är elegantare att ha allt integrerat i samma låda och så lite externa kablar som möjligt och att det ger lite pyssel att lösa det och det är väl för att få till ett lite utmanande hobbyprojekt man gör nått sånt här för annars hade man väl bara skaffat en normal "svensson-nas"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör naturligtvis inte bara koppla om en disk hur som helst utan det ska göras kontrollerat men att lösa det tex via mjukvaruscript är väl en av delutmaningarna med ett sånt här bygge, sataswitchar finns som tex https://www.coolgear.com/product/4-port-sata-ii-switch-3-5inc... och eftersom den är fristående och styrs manuellt med en tryckknapp borde det gå att köra den "baklänges" så man kan ha flera datorer till samma drive och att "relästyra" den efter lite moddning.

Det finns för och nackdelar med en ethernetswitch internt och är verkligen bandbreddsdelningen ett problem för vad drar så mycket bandbredd på Pien när den inte har lagringsdisken ansluten att det i praktiken skulle påverka en 1 Gbit länk märkbart ?
Jag tänkte mest i banorna att det är elegantare att ha allt integrerat i samma låda och så lite externa kablar som möjligt och att det ger lite pyssel att lösa det och det är väl för att få till ett lite utmanande hobbyprojekt man gör nått sånt här för annars hade man väl bara skaffat en normal "svensson-nas"

Ja den typen av SATA-swith är ju bekvämare att använda än en egenbyggd lösning.

Gällande ethernetswitchen så har du såklart rätt i att den knappast spelar någon roll med bandbredden i praktiken. Får det plats så är det ju såklart elegantare med. Dessutom gissar jag att det inte kommer att dröja jättelänge innan 10 gbit/s blir realistiskt tillgängligt för konsument och då är det ju verkligen strunt samma även om man skulle ha något bandbreddskrävande körandes.

Och ja det hade varit väldigt mycnet lättare att göra allt på en NAS (har redan en på nätverket hemma) och det är ju utmaningen som lockar plus tanken på ett riktigt kompetent och kompakt system.

Bra synpunkter du kommer med!

Skickades från m.sweclockers.com