Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Telia ADSL tappar uppkoppling (TG799TSvn v2)

Permalänk
Avstängd

Telia ADSL tappar uppkoppling (TG799TSvn v2)

Tjabba! Är hos päronen vars Telia ADSL 31/8 tappar uppkoppling (och då menar jag hela internet, både kabel och WIFI, man ser att lampan blir röd som om den har startat om sig eller något).

Det är en medföljd TG799TSvn v2 som jag vet är relativt skräp. Päronen har inte tagit steget och dragit in fiber trots att det redan finns på gatan där de bor ute mer på landsorten (fast finns inga bönder här).

Detta har pågått i flera månader nu, men jag är sällan här så vet aldrig av det. Nu väl här så är det irriterande när man försöker arbeta på nätet samtidigt som man agerar som hundvakt.

Jag körde analys på Telias hemsida som inte visade på några fel i ledningarna och självfallet vill den påstå att "du kanske ska kontrollera utrustningen ansluten till routern", jomen tjena, det är trådlöst nätverkskort som gör att routern går till "omstart" stup i kvarten!

Jag undrar, för jag är ej insatt, om värmen kan påverka koppartrådsledningarna och göra det instabilt? Fast då borde ju det bli massiva avbrott för flera på samma gata som också lider av att ha ADSL.

Jag gick in i routern och körde factory reset, men samma problem dök tillbaka bara 5 minuter efter det. Snacka om tärt. Kan det vara så att routern är boven i dramat eller är helt enkelt ADSL 31/8 där päronen bor inte att rekommendera om man vill ha det stabilt?

Får försöka övertyga dem att göra steget till fiber precis som jag fick ta det stora steget till SSD som primärhårddisk!

Jag förväntar mig inga lösningar, men gärna mer info om koppartrådsledningar, Telia ADSL rent allmänt, och sånt. Det verkar vara en teknologisk katastrof, imho!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem själv med vårt ADSL. Var modemet som hade fått åska i sig. Löstes med att byta ut modemet hos Telia.

Allt fungerade men som du beskriver så helt plötsligt så la det av och startade om. Spelade ingen roll vad man gjorde med modemet. Provade ett annat modem och allt fungerar utan problem så testa med att byta modem i första hand.

Permalänk
Medlem

Vårt ADSL går ner när det regnar eller är fuktigt ibland, dåliga lagningar av telelinor som gått av eller liknande kanske? Samt som ovanstående talare skrev, åskan är antagligen också en mycket vanlig bov. Vårt modem dog i fredags pga av det. Startar om så fort den startat upp nu

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfa347:

Har haft samma problem själv med vårt ADSL. Var modemet som hade fått åska i sig. Löstes med att byta ut modemet hos Telia.

Allt fungerade men som du beskriver så helt plötsligt så la det av och startade om. Spelade ingen roll vad man gjorde med modemet. Provade ett annat modem och allt fungerar utan problem så testa med att byta modem i första hand.

Vilka modem (kanske nya och ej från Telia) är kompatibla med Telia ADSL 31/8?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjabba! Är hos päronen vars Telia ADSL 31/8 tappar uppkoppling (och då menar jag hela internet, både kabel och WIFI, man ser att lampan blir röd som om den har startat om sig eller något).

Det är en medföljd TG799TSvn v2 som jag vet är relativt skräp. Päronen har inte tagit steget och dragit in fiber trots att det redan finns på gatan där de bor ute mer på landsorten (fast finns inga bönder här).

Detta har pågått i flera månader nu, men jag är sällan här så vet aldrig av det. Nu väl här så är det irriterande när man försöker arbeta på nätet samtidigt som man agerar som hundvakt.

Jag körde analys på Telias hemsida som inte visade på några fel i ledningarna och självfallet vill den påstå att "du kanske ska kontrollera utrustningen ansluten till routern", jomen tjena, det är trådlöst nätverkskort som gör att routern går till "omstart" stup i kvarten!

Jag undrar, för jag är ej insatt, om värmen kan påverka koppartrådsledningarna och göra det instabilt? Fast då borde ju det bli massiva avbrott för flera på samma gata som också lider av att ha ADSL.

Jag gick in i routern och körde factory reset, men samma problem dök tillbaka bara 5 minuter efter det. Snacka om tärt. Kan det vara så att routern är boven i dramat eller är helt enkelt ADSL 31/8 där päronen bor inte att rekommendera om man vill ha det stabilt?

Får försöka övertyga dem att göra steget till fiber precis som jag fick ta det stora steget till SSD som primärhårddisk!

Jag förväntar mig inga lösningar, men gärna mer info om koppartrådsledningar, Telia ADSL rent allmänt, och sånt. Det verkar vara en teknologisk katastrof, imho!

Har ni felanmält till Telia? De kan ju ganska lätt se om det är taskig lina som orsakar omstarter. Sen är nämnda modem ett av de bästa som går att få tag på vad gäller att modulera adsl signal. Fick 2 Mbit mer med detta än när jag körde med zyxelmodemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inget fel med Telias modem generellt sett ( tvärtom så har 799 ett bra modem), men självklart kan ert ex vara trasigt. Men minst lika troligt är dålig kvalite på koppartråden och dess skarvar mellan modemet och telestationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaist:

Har ni felanmält till Telia? De kan ju ganska lätt se om det är taskig lina som orsakar omstarter. Sen är nämnda modem ett av de bästa som går att få tag på vad gäller att modulera adsl signal. Fick 2 Mbit mer med detta än när jag körde med zyxelmodemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack försvaret! Jag ska ta och göra det imorgon. Kollade nyss på bredbandskollen (med installerat PCI trådlöst nätverkskort):
Nedladdning: 29,18 Mbit/s | Uppladdning: 7,20 Mbit/s | Svarstid 17.58 ms

Antar att svarstid beror på det trådlösa nätverkskortet eller avstånd till närmsta station? Mätservern var en storstad som de bor cirka 1,5 mil ifrån.

Nu var det förvisso flera år sedan jag själv jobbade som "teknisk support" utan någon mer utbildning än grundutbildningen på Telia, men vad vitt jag kommer ihåg så kunde de i "Cesar Lösa" se om det var tekniska störningar eller något annat som orsakade problemet.

Men vet inte om de kan se om "taskig lina" orsakar omstarter? Hur skulle de kunna se det som? Har de kanske uppdaterat sina system? I vissa system sitter man ju fortfarande i kommandoläge för att utföra saker och ting!

Ska hursomhelst ringa imorgon som "god man" åt päronen som ej är hemma och se om det går att få ett nytt TG799 modem gratis eller om de faktiskt kan se vad orsaken bakom omstarterna är och lösa det på annat vis.

Jag tror på en kombination av utnött modem (det är väl ett par år gammalt om jag minns rätt) och fuktiga ledningar häromkring.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är för det första inte adsl med de hastigheter du anger utan vdsl.
Smarten är ett utmärkt modem och den ingår dessutom i abbet och byts utan kostnad e om den är felaktig så det är enbart dumt att ens överväga att ersätta den med nått man köper själv då det inte lör bli tekniskt bättre utan bara innebära extra kostnader.

Värme kan definitivt påverka ledningarna både till huset och i huset men felanmäl till Telia och logga på nått sätt när problemen uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.