Powerbank/litet batteridriven nuc?

Permalänk

Powerbank/litet batteridriven nuc?

Vet att det finns för pie. Men finns det något färdigt fungerande för en nuc med i5?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

En viss skillnad på en Pi som drar typ 5V 3W och en Nuc på 19V 65W.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Powerbank som kan driva en nuc?

Finns det och i så fall vilket kompakt batteri eller vilken powerbank hade kunnat driva en nuc i t två tre timmar?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Det beror på vad du förväntar dig kunna göra på NUCen under tiden den går på batteri?
Troligen är det en UPS du söker.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

kör nucs på vanliga strömkablar? största storleken men de lär ju fungera alla fall
https://www.anker.com/deals/powerhouse2

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore väl enklare med en laptop i så fall ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill åstadkomma med powerbanken? Vi kanske kan hitta en smidig lösning om vi vet vad problemet är.

Vill du bara ha reservkraft vid strömavbrott är som tidigare nämnt en ups bättre.

Permalänk

@Trunk: jag har byggt en gamingryggsäck rätt liten med ett dockat switch inuti och en portabel skärm på utsidan. Det är även två powerbanks som är insydda som ger ström.
Det är plats för en nuc, men absolut inte en bärbar dator inuti. Då jag redan har en skärm så är dessutom en bärbar dator onödig.

(Kan alla bärbara startas ihopvikta, utan att fällas upp, och använda hdmi ut funktionen)?

Det jag vill åstadkomma är att kunna köra win10 och steam och väldigt enkla spel i 2-3 timmar.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Powerbanks spottar normalt sett ut 5V, och en NUC tar som lägst 12V om jag inte minns fel.
Utöver det peakar en nyare Celeron-baserad NUC på ca 25-30W mätt från väggen, så du hade behövt något som kan leverera minst 2,5A @ 12V.

Blir nog svårt att lösa med en powerbank, såvida du inte bygger en egen.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Om du hittar en NUC med usb-c så går det utmärkt... Finns gott om bra 19.5V powerbanks nu för tiden

Permalänk

Tycker det borde vara billigare med en gaming laptop så får du allt? Varför komplicera? Mvh Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nån Nuc som drivs med typ 19V DC eller har du tänkt att byta nätdel eller ska du ha en inverter ?
Om du har en 19V dc nuc så är det nog enklast att bara köpa batterihållare och lösa 18650 celler och koppla ihop nått som ger nära 19 V typ 5-6 seriekopplade celler och en regulator om det behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag vet ej hur mycket din nuc förbrukar men vi kan räkna på 100W(bara för exempel) och 220V.

Om du skaffar dig en inverter och ett startbatteri för bilar så
kan du räkna enligt nedan när vi använder P=U*I

Om du använder den i 3 timmar blir det 300Wh.

Vi dividerar med 12V och får 25Ah.

Så med ett normalt startbatteri för bilen så borde att vanligt 60Ah batteri
räcka fungera i 6-7 timmar minus bortfall i kablar och invertern.

Stora nackdelen = det kommer kosta med både inverter och batteri.

edit:eller ännu bättre, du kanske redan idag kan driva med med 12V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Tdoll: jag har byggt en gamingryggsäck rätt liten med ett dockat switch inuti och en portabel skärm på utsidan. Det är även två powerbanks som är insydda som ger ström.
Det är plats för en nuc, men absolut inte en bärbar dator inuti. Då jag redan har en skärm så är dessutom en bärbar dator onödig.

(Kan alla bärbara startas ihopvikta, utan att fällas upp, och använda hdmi ut funktionen)?

Det jag vill åstadkomma är att kunna köra win10 och steam och väldigt enkla spel i 2-3 timmar.

Köp en bärbar dator istället.

Eller beskriv åtminstone mer ingående vad du vill uppnå.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/XY_problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Tdoll: jag har byggt en gamingryggsäck rätt liten med ett dockat switch inuti och en portabel skärm på utsidan. Det är även två powerbanks som är insydda som ger ström.
Det är plats för en nuc, men absolut inte en bärbar dator inuti. Då jag redan har en skärm så är dessutom en bärbar dator onödig.

(Kan alla bärbara startas ihopvikta, utan att fällas upp, och använda hdmi ut funktionen)?

Det jag vill åstadkomma är att kunna köra win10 och steam och väldigt enkla spel i 2-3 timmar.

Jag har min gaminglaptop med enbart extern skärm igång just nu, men power sitter som en knapp längst upp till höger på det numeriska tangentbordet, så jag får öppna den lite och trycka på start. Fixar du en liten modell med startknapp på sidan någonstans är det nog inga problem. Man bara ställer in i power options att "Close Lid" inte ska sätta datorn i sleep eller stänga av den.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Finns det och i så fall vilket kompakt batteri eller vilken powerbank hade kunnat driva en nuc i t två tre timmar?

Du hade inte kunna fortsätta på din första tråd?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1525904-powerbank-lite...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Har du bilder på ditt bygge?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS: ja det ser rätt skojj ut. Riktigt fulbygge men lätt och smidigt. Postar imon.

Vilken lätt och liten laptop har power på sidan och hdmi ut? Kunde ju fäst den laptopen på ryggsidan ist för att ha den i ryggsäcken.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

@rippmaster13:

https://youtu.be/ncVluypxsbE

Här blev resultatet. Tror inte det får plats en laptop. :/ men en nuc hade fått plats.
Tips mottages.

portabelt nintendo switch

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Permalänk

@beejac: jäklar. Där var svaret jag letade efter. 1000 tack. )

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Håll oss gärna uppdaterade med hur det blir!

Permalänk

@beejac: lutar mer och mer åt en laptop för möjligheten att kunna köra dual screens typ så man ser varsin skärm på båda sidan av bordet om man ställer ryggan på ett bord
Enligt mina beräkningar bör laptopen då inte vara större än 10" cirka.
Finns det små laptops i 10-11 tums segmentet med hdmi ut och i3 - i5 prestanda?

Dualscreen tanken lockar lite mer än i5 tanken.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)