Handlat klocka på CDON vad säger lagen?

Permalänk
Medlem

Handlat klocka på CDON vad säger lagen?

Någon som vet vad lagen säger när man handlar på nätet? Har köpt en dykarklocka Seiko SKX007k2 av CDON som läcker in vatten, ska tåla 200 meters djup så det är något fel på den.

Har gjort en reklamation till CDON och de hävdar att de bara är återförsäljare och att jag har handlat klockan av en återförsäljare i utlandet. Enligt mig så har jag handlat av CDON, har ju betalat på deras sida, och vart den sedan kommer ifrån spelar ingen roll då jag köpt av CDON.
De säger att de ska kontakta återförsäljaren om vad som ska göras. Jag vill häva köpet då jag inte litar på att klockan är monterad rätt från fabriken dvs Seiko. Har även andra problem med klockan, gångreserven håller bara max 8 timmar, ska hålla upp till 48 timmar.

Kan CDON avsäga sig allt ansvar? Jag tror inte det.

Någon som vet vad som gäller?

Tacksam för snabbt svar!

Permalänk

Tryckte du in kronan ordentligt och skruva åt den efter att du ställt tiden ? Dom kommer antagligen hävda att du inte gjort det.

Permalänk
Medlem

CDON numera är ju en front för andra företag. Tex nu senast skulle jag köpa ett blyack till min UPS och då står det på CDON att den säljs av Conrad, behövde ändå köpa kondensatorer på konrad så skaffade konto där istället och tog allt fraktfritt via dom, billigare och enklare.

Jag själv blev lite tröt på CDON då dom slarvade bort en SSD för mig genom att använda ett kollinummer ett annat företag redan använt och då skylde dom också på "lagret" i fråga alltså vem som nu sålde SSD'n via deras shop.

CDON i dag är typ som Tradera eller liknande, folk säljer sitt gods via dom.

Men precis som du säger så borde CDON inte kunna avsäga sig nåt ansvar, har man valt att förmedla andras produkter så får man nog förmedla garantiärenden också men i dag har CDON igen telefonnummer ens vad jag kan se, försökte ringa dom angående min SSD som var på vift i 16 dagar.

Så som sagt jag tycker inte CDON kan avsäga sig något ansvar men folk borde också lära sig att CDON som det en gång var är dött, det är en front i dag som andra företag använder alltså är det en "marknads plats" och nästan obefintligt support borde skvallra lite om servicen man kan förvänta sig när saker skiter sig.
Själv vet jag om att CDON har folk på Sweclockers dock hjälpte dom inte mycket utan jag fick glatt vänta på att posten antigen fixade fram det eller reklamera det via PM här i Sweclockers, dock kom det fram samma dag precis när jag tänkt reklamera.

Bättre att skita i att involvera CDON och vända sig direkt till ÅF för dom produkter som CDON själva inte säljer.

Ända jag köpt på senare tid var lite Steam nycklar men det blir mindre och mindre för CDON har värkligen sjunkt och jag tror dom kommer vara rätt irrelevanta snart.

Ja köper inget på CDON för pengar jag inte har råd att förlora det är säkert.

Permalänk

Såhär är det ju på Amazon, Wish, Aliexpress och många andra sidor också också, du kan säkert se någonstans i "annonsen" för klockan vilka det är som säljer den. Jag tror inte CDON har något ansvar faktiskt, det är som sagt ungefär som Tradera, det är inte deras saker utan du får göra upp med den du köpt ifrån.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

@droopy_dawg:

Japp! Kronan ordentligt åtskruvad, väldigt noggrann av mig. Måste vara någon packning som spökar? Funderar på om det ev kan vara denna värme som på något sätt ger kondens i klockan? men då måste det väl finnas fukt i klockan från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

CDON numera är ju en front för andra företag. Tex nu senast skulle jag köpa ett blyack till min UPS och då står det på CDON att den säljs av Conrad, behövde ändå köpa kondensatorer på konrad så skaffade konto där istället och tog allt fraktfritt via dom, billigare och enklare.

Jag själv blev lite tröt på CDON då dom slarvade bort en SSD för mig genom att använda ett kollinummer ett annat företag redan använt och då skylde dom också på "lagret" i fråga alltså vem som nu sålde SSD'n via deras shop.

CDON i dag är typ som Tradera eller liknande, folk säljer sitt gods via dom.

Men precis som du säger så borde CDON inte kunna avsäga sig nåt ansvar, har man valt att förmedla andras produkter så får man nog förmedla garantiärenden också men i dag har CDON igen telefonnummer ens vad jag kan se, försökte ringa dom angående min SSD som var på vift i 16 dagar.

Så som sagt jag tycker inte CDON kan avsäga sig något ansvar men folk borde också lära sig att CDON som det en gång var är dött, det är en front i dag som andra företag använder alltså är det en "marknads plats" och nästan obefintligt support borde skvallra lite om servicen man kan förvänta sig när saker skiter sig.
Själv vet jag om att CDON har folk på Sweclockers dock hjälpte dom inte mycket utan jag fick glatt vänta på att posten antigen fixade fram det eller reklamera det via PM här i Sweclockers, dock kom det fram samma dag precis när jag tänkt reklamera.

Bättre att skita i att involvera CDON och vända sig direkt till ÅF för dom produkter som CDON själva inte säljer.

Ända jag köpt på senare tid var lite Steam nycklar men det blir mindre och mindre för CDON har värkligen sjunkt och jag tror dom kommer vara rätt irrelevanta snart.

Ja köper inget på CDON för pengar jag inte har råd att förlora det är säkert.

Du har din poäng, och därför kom jag också på att jag på sätt och vis hade en aning fel i mitt inlägg och utplånade det.

Dock reagerar jag på att vissa saker kan vara billigare på CDON än direkt hos fabrikören.

Ett exempel på det är mitt snus, jag snusar General XR White

Hos SM kostar det 317:- för 10 dosor.

Och hos CDON 279:- för 10 dosor.

Ändå kommer dosorna direkt från Swedish Match när jag läser på kartongen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det på produktsidan står att varan säljs av namnet på det andra företaget, d.v.s. att det ganska tydligt framgår att CDON bara är en mellanhand. Vad lagen säger om det vet jag inte men magkänslan säger att du kort och gott får kontakta den "riktiga" återförsäljaren.

Själv skyr jag sedan länge CDON som pesten. Handlar bara där om de har en vara som är minst ett par hundra kronor billigare än konkurrenterna. De senaste åren har det nästintill bara varit problem med CDON, sist jag skulle handla där hade de spärrat mig för köp trots att jag aldrig gjort något som bryter mot deras (eller någon annans) regler. Tredje gången jag var i kontakt med supporten kunde de lösa problemet men jag fick aldrig något svar på vad som hade gått fel.

Edit: ser nu att jag är lite sen på pucken.

Permalänk
Proffsmobbare

Nu har detta inget med CDON eller nödvändigtvis heller ditt köp att göra, men gällande 200 meters djup;

Det är mycket riktigt att klockan ska tåla visst badande och dykande. ATM-märkning är lite lurig, anledningen att t.ex. 3 ATM/30 m bara är stänktålig och 10 ATM/100 m bara tål badande är att siffrorna reflekterar trycktålighet när klockan hus när klockan är helt stillastående med statiskt tryck i en kontrollerad testmiljö.

Så fort den är i minsta rörelse under vatten, eller vatten forceras mot huset, är påverkan annorlunda.

Det finns mycket vettig läsning om detta, länkar första bästa som täcker det grundläggande:
https://www.reeds.com/water-resistance.html
http://littlejewellers.co.uk/faq/waterresistance/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Någon som vet vad lagen säger när man handlar på nätet? Har köpt en dykarklocka Seiko SKX007k2 av CDON som läcker in vatten, ska tåla 200 meters djup så det är något fel på den.

Har gjort en reklamation till CDON och de hävdar att de bara är återförsäljare och att jag har handlat klockan av en återförsäljare i utlandet. Enligt mig så har jag handlat av CDON, har ju betalat på deras sida, och vart den sedan kommer ifrån spelar ingen roll då jag köpt av CDON.
De säger att de ska kontakta återförsäljaren om vad som ska göras. Jag vill häva köpet då jag inte litar på att klockan är monterad rätt från fabriken dvs Seiko. Har även andra problem med klockan, gångreserven håller bara max 8 timmar, ska hålla upp till 48 timmar.

Kan CDON avsäga sig allt ansvar? Jag tror inte det.

Någon som vet vad som gäller?

Tacksam för snabbt svar!

Du kan ikke heve kjøpet innen de gjort forsøk på reparasjon eller omleveranse. Det er først ved tredje gang du kan kreve å få hevet kjøpet. Når det gjelder ansvaret for å formidle garanti og reklamasjon, så ligger det på CDON (da deres webside er rettet mot svensk marked) og de kan ikke avsi seg dette. Du betaler jo til CDON og ikke til noen annen part og det er mellom deg og CDON avtalen gjelder når du velger å gjøre et kjøp. Fra det jeg kan se på deres side om https://cdon.se/kundservice/k%C3%B6p-_och_leveransvillkor/ nevnes det ikke heller noe om unntak fra dette...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du har din poäng, och därför kom jag också på att jag på sätt och vis hade en aning fel i mitt inlägg och utplånade det.

Dock reagerar jag på att vissa saker kan vara billigare på CDON än direkt hos fabrikören.

Ett exempel på det är mitt snus, jag snusar General XR White

Hos SM kostar det 317:- för 10 dosor.

Och hos CDON 279:- för 10 dosor.

Ändå kommer dosorna direkt från Swedish Match när jag läser på kartongen.

/Lifooz

Detta blyacket skulle jag först köpa via CDON men då jag behövde grejor hoss Conrad och såg att det såldes av Conrad så gick jag dit och kollade och det blev gratis frakt på rubbet så billigare att ta bort CDON som mellan hand.
https://cdon.se/hushallsapparater/ups-batteri-conrad-energy-e...

Så vet inte vad poängen är med CDON lägre, värdelös butik i alla fall, som en jävla loppis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Detta blyacket skulle jag först köpa via CDON men då jag behövde grejor hoss Conrad och såg att det såldes av Conrad så gick jag dit och kollade och det blev gratis frakt på rubbet så billigare att ta bort CDON som mellan hand.
https://cdon.se/hushallsapparater/ups-batteri-conrad-energy-e...

Så vet inte vad poängen är med CDON lägre, värdelös butik i alla fall, som en jävla loppis.

Fett blyack. Ja alltså blir det billigare så har CDON ingen funktion längre, då har de liksom spelat ut sin roll. Lite som en "hjälpmotor" i en Koenigsegg Agera R.

För min del blir det dock billigare, det jag dock störde mig på var att paketet med mina 10 dosor snus var så litet att 3st sådana hade rymts i min postlåda. Lik förbannat skulle de skicka det till mitt närmsta ombud 1.5 mil bort. Då busstrafiken här kan ta sig i snickerboa så fick jag vandra sammanlagt 3.2 mil för att hämta det och komma hem igen.
Snacka om att jag vill flytta, men för det så måste man hitta en lägenhet.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt deras hemsida tar de emot reklamationer. Sen om det är skillnad på svenska försäljare och utländska på deras hemsida vet jag ej.

Men enligt sidan jag länkar tycker jag det är tydligt att de vill att man ska kontakta de vid reklamation (om inte det går att lösa med hjälp av tillverkarens expertis).

Du kan ju alltid fråga åtminstone vad denna sida innebär.

https://cdon.se/kundservice/service_och_reklamation/

Edit:

Detta står i deras villkor.

"Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Säljaren så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbplatsen.".

Nu är det ju exakt det din tråd handlar om - Vem betecknas som säljare? Jag håller absolut med om att det är CDON som är säljare. Helt klart menar de att de inte är säljare utan det är företaget som har sänt dig klockan. Tyvärr kan jag inte hjälpa till med den tolkningen eftersom jag kan inte lagboken. Jag har bara en åsikt om att det är CDON som är säljare men kan ju vara helt fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fett blyack. Ja alltså blir det billigare så har CDON ingen funktion längre, då har de liksom spelat ut sin roll. Lite som en "hjälpmotor" i en Koenigsegg Agera R.

För min del blir det dock billigare, det jag dock störde mig på var att paketet med mina 10 dosor snus var så litet att 3st sådana hade rymts i min postlåda. Lik förbannat skulle de skicka det till mitt närmsta ombud 1.5 mil bort. Då busstrafiken här kan ta sig i snickerboa så fick jag vandra sammanlagt 3.2 mil för att hämta det och komma hem igen.
Snacka om att jag vill flytta, men för det så måste man hitta en lägenhet.

/Lifooz

Inte bättre att sluta snusa...?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte bättre att sluta snusa...?

Hahah, Då skulle snart de flesta fly från mig.
Skämt åsido så tycker jag om det och det var sitt lyft att gå från rökning till snusande istället.
Så har inte rökt på 3 år nu.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Föredetting

Fantastiskt vad mycket gissande det var här. Har du betalt CDON och har ett kvitto från dem har du ingått ett avtal med just CDON, de är juridiskt sett din motpart och de enda du ska behöva vända dig till som konsument vid problem. Att de sedan låter fan och hans moster sälja på deras hemsida är inte ditt bekymmer.

Samma sak på Amazon och Ebay - det är de du vänder dig till vid reklamation då det är deras plattform, även om det inte nödvändigtvis är de själva som säljer.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Får se hur detta går nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Fantastiskt vad mycket gissande det var här. Har du betalt CDON och har ett kvitto från dem har du ingått ett avtal med just CDON, de är juridiskt sett din motpart och de enda du ska behöva vända dig till som konsument vid problem. Att de sedan låter fan och hans moster sälja på deras hemsida är inte ditt bekymmer.

Samma sak på Amazon och Ebay - det är de du vänder dig till vid reklamation då det är deras plattform, även om det inte nödvändigtvis är de själva som säljer.

^---- Så sant som det var sagt.

Man har rätt att reklamera en vara om den inte motsvarar vad den lovat. Hur CDON sedan löser det är absolut inte ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Exakt, vet inte vad CDON pysslar med nu för tiden, hände min polare också när han skulle reklamera en produkt...
Det låter nästan kriminellt att vilseleda sina kunder att det är tillverkaren man skall reklamera till? (om de nu inte har ett avtal med företaget de sålt produkten åt?)

men i detta fall verkar ju inte tillverkaren ta emot reklamationer...

Permalänk
Medlem

Tror du kan jämföra med att gå in i gallerian i stockholm och sedan handla hos media markt där. Då är det media markt som är återförsäljaren och inte gallerian. Även om det var i gallerian du gick in i.

Dock kanske inte lika tydligt på nätet. Men principen är nog ändå samma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: njao skillnaden här är ju att man betalar och genomför köpet på CDONs hemsida. Utöver det så säljs ju vissa produkter direkt av cdon och andra via partners, upplägget blir rörigt för kund.

För att få det till vad du liknar vid så skulle man ju behöva skickas till återförsäljarens hemsida.
Skulle mer säga att ”prisjakt” är att likna en galleria?

Transaktionen har ju gått via cdon, så känns sjukt att dom avsäger sig allt ansvar?

@CDON.COM:
kanske kan komma och reda ut detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@PlogarN97: njao skillnaden här är ju att man betalar och genomför köpet på CDONs hemsida. Utöver det så säljs ju vissa produkter direkt av cdon och andra via partners, upplägget blir rörigt för kund.

För att få det till vad du liknar vid så skulle man ju behöva skickas till återförsäljarens hemsida.
Skulle mer säga att ”prisjakt” är att likna en galleria?

Transaktionen har ju gått via cdon, så känns sjukt att dom avsäger sig allt ansvar?

@CDON.COM:
kanske kan komma och reda ut detta?

Nja? Transaktionen går väl genom qliro? Likt att den går genom klarna om du köper av webbhaölen

Är på semester så är inte sugen på att öppna avtalet. Men gissar på att i avtalet står att det är ett köp mellan återförsäljaren och kunden. Cdon erbjuder bara ”butiksutrymme” åt återförsäljaren. Qliro står för själva pengatransaktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja? Transaktionen går väl genom qliro? Likt atr dwn går genom klarna om du köper av webbhaölen

Ja fast det är väl fortfarande hos CDON?
Visst att det står att produkten levereras av någon annan, men allting är ju brandat av cdon.

Till och med kvittot man får står det ju cdon på....
Kontaktuppgifter till cdon...

Frågan även om det går via qliro är ju vem som tar emot pengarna, cdon eller företaget direkt?

Köpen syns ju sedan, återigen under ”mina sidor” hos cdon, inte hos bolaget som levererar..

Har därför svårt att se hur cdon kan sköta om allting, skicka en faktura med sitt namn och sina uppgifter på, men sen helt och hållet hänvisa till ett annat företag vars enda kontakt man haft med är att det dåre ”levereras av” under en kolumn på fakturan....

Edit:
Såhär såg det ut på min Paypal sist jag handlade hos CDON ovh det levererades av en annan aktör:

You sent a payment of 79,00 SEK to CDON AB
(noreply-paypal@cdon.com)

It may take a few moments for this transaction to appear in your account.
Merchant
CDON AB
noreply-paypal@cdon.com
+46 00000000000
Instructions to merchant
You haven't entered any instructions.

Fint att dom fyllt i 00000000 på telenr & norrply-email, känns seriöst!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja? Transaktionen går väl genom qliro? Likt att den går genom klarna om du köper av webbhaölen

Jojo. Även i fysiska butier är det andra företag som kan hantera transaktionerna. Izettle exempelvis. Men det gör inte izettle, klarna, visa eller qliro till återförsäljare.
Det som avgör är vem man ingår köpavtalet med. Alltså vem återförsäljaren är. Hur det ser ut i det här fallet vet jag inte, men antar att det är ett kvitto från CDON man får om man handlar på deras site och då är det med CDON man gjort affärer och då blir de också den ansvariga återförsäljaren.

Skrivet av PlogarN97:

Är på semester så är inte sugen på att öppna avtalet. Men gissar på att i avtalet står att det är ett köp mellan återförsäljaren och kunden. Cdon erbjuder bara ”butiksutrymme” åt återförsäljaren. Qliro står för själva pengatransaktionen.

Ja det här är möjligt. Men då måste väl CDONs betalhantering, kvitton, fraktbeställning, avtal och all sådan hantering´vara frikopplad från CDON vad jag förstår. Är det verkligen så på CDONs hemsida att det är helt andra flöden genom kassan än CDONs egna i dessa fall?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Checkoutflöde är på cdons hemsida, Kvittot är från CDON, paypalbetalningen har gjorts till CDON (som jag visat ovan).

Det enda som skvallarar om något annat är att en kolumn på orderraden säger ”Levereras utav: XXXXXX”

Vidare så blev man även i slutet uppmanad att ge CDON ett betyg på prisjakt, samt att man typ 7 dagar efter leverans får ett mail, från CDON, där man ombedes recensera produkten, hos CDON.

Verkar helt horribelt mycket ”CDON” i ovanstående flöde för att det ska vara ”leverantören” som är den man ska anses ha gjort affär med?

Edit:
Jag är osäker, jag vet inte, jag ger bara min åsikt ovan.

Spanar man här:
https://cdon.se/marketplace/
Så verkar dom ju kalla det ”marketplace”.
Sjukt grötigt. Det minsta man kunde förvänta sig var ju att man iaf får kvitto & kontaktuppgifter till den man då faktiskt har gjort affären med!

Jag tycker det verkar riktigt far fetched att CDON ska ta hand om alla transaktioner & kvitto, men sen bara hänvisa till en leverantör man inte haft någon kommunikation med.
Men det verkar ju faktiskt som detta är vad dom själva anser sig göra.

Jag kommer iaf numera verkligen överväga om det är värt att göra dyrare beställningar som går via deras ”marketplace”, vekar otroligt grötigt att sen behöva kontakta en återförsäljare dit man enbart har ett kvitto/ordernummer från CDON.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

@Söderbäck: Checkoutflöde är på cdons hemsida, Kvittot är från CDON, paypalbetalningen har gjorts till CDON (som jag visat ovan).

Det enda som skvallarar om något annat är att en kolumn på orderraden säger ”Levereras utav: XXXXXX”

Vidare så blev man även i slutet uppmanad att ge CDON ett betyg på prisjakt, samt att man typ 7 dagar efter leverans får ett mail, från CDON, där man ombedes recensera produkten, hos CDON.

Verkar helt horribelt mycket ”CDON” i ovanstående flöde för att det ska vara ”leverantören” som är den man ska anses ha gjort affär med?

Ja då är de väl logiskt sett återförsäljare av varorna också. Sedan kan de ha vilka konstellationer av olika leverantörskedjor, samarbetspartners, features på hemsidan och businesstrukturer de vill. Men återförsäljaransvaret har de väl ändå kvar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

@droopy_dawg: det ska inte spela någon roll på dykarklockor då det finns en packning mellan kronan och boetten som elimenrerar sånna problem.
säkert bara ett måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem

Spelar det egentligen någon roll om vem som tar ansvaret, CDON.com eller företaget klockan kom ifrån? Huvudsaken är väl att TS blir hjälpt?

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Föredetting
Skrivet av DaBone:

Spelar det egentligen någon roll om vem som tar ansvaret, CDON.com eller företaget klockan kom ifrån? Huvudsaken är väl att TS blir hjälpt?

Det gör defintivt skillnad för konsument när CDON försöker skicka vidare ärendet på någon hästhandlare utomlands istället för att ta sitt juridiska ansvar, ja.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det gör defintivt skillnad för konsument när CDON försöker skicka vidare ärendet på någon hästhandlare utomlands istället för att ta sitt juridiska ansvar, ja.

Även om konsumenten blir hjälpt med sitt problem?

Om konsumenten inte blir hjälpt av den utländska handlaren, så kan jag hålla med dig om att CDON får stå till svars och hjälpa kunden.
Men då det utländska företaget säljer i Sverige, gäller svenska regler...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även om kanske det är CDON som är din motpart så hade jag gått direkt till leverantör eller återförsäljaren då CDON är jobbiga att komma i kontakt med. Man kan väl bara kontakta via chatt numera för att undvika frågor och dom känns rätt ointresserade. Blir bara mer långdraget och komplicerat att dra det via CDON skulle jag tro.

Jag handlar inte via dom längre utan kollar vilken butik som säljer varan och köper direkt därifrån så slipper jag en jobbig mellanhand.