Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Byta bromsrör Astra

Tänkte kika läget ifall vi har någon bilmekaniker här.
Jag fick tvåa på främre bromsrör på Astra 01:a är det svårt att byta själv?

Jag kikade lite på nätet och det verkar inte allt för svårt att byta själv. (Har bytt länkarmar, bromskivor, egr ventil och lite andra enklare saker själv förut)

Biltema verkar sälja färdiga längder. Så om jag har förstått proceduren rätt så skruvar man bort det gamla och på med nya, fyller på olja och luftar systemet, och sen kollar så det är tätt? Behöver man tömma systemet på olja innan?

Kanske inte riktigt rätt forum men det finns mycket kunskap här bland medlemmarna så jag gör ett försök.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
H
Registrerad
Sep 2003

Nej det är inte särskilt svårt, tänk på att du ska ha koningsverktyg också så du kan göra en skarv. Om du inte byter hela då.
Annars är det bara att köpa en bit kopparrör, böja det som du vill ha den och kränga dit. när du luftar systemet ha med dig en kompis så slipper du krångla.

Testa först att det går att lufta föresten, gå runt och känn på alla nipplar så du faktiskt kan öppna dessa och släppa ut. Går inte det så försök få loss dom. Går inte det så be ett proffs om hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av "Something":

Nej det är inte särskilt svårt, tänk på att du ska ha koningsverktyg också så du kan göra en skarv. Om du inte byter hela då.
Annars är det bara att köpa en bit kopparrör, böja det som du vill ha den och kränga dit. när du luftar systemet ha med dig en kompis så slipper du krångla.

Testa först att det går att lufta föresten, gå runt och känn på alla nipplar så du faktiskt kan öppna dessa och släppa ut. Går inte det så försök få loss dom. Går inte det så be ett proffs om hjälp.

Jag hittade ett färdigt paket på mekonomen med muttrarna och allt färdigt.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bromssystem/bromsror...
Jag har lite ångest att jag inte tänkte på att få visat av besiktnigsmannen exakt vart röret var dåligt men det syns förhoppningsvis lätt när jag hissat upp bilen. Han jag kika på, på youtube böjde röret för hand så jag antar att det går fint. Jag verkar inte kunna se hur långt bromsröret är från mekonomen. Jag antar att man kopplar in efter den rörliga slangen på oket och att det finns en till skarv innan motorrummet så att man inte behöver dra hela vägen?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn
Registrerad
Dec 2012

Ja det kan nog vara en bra idé att kolla vart det är läckage innan du köper nånting eftersom du i nuläget inte vet ens vart problemet riktigt är

Men iaf först måste du mäta bromsröret som sitter på plats och se att det verkligen är rätt dimensioner på det eftersom det är en 01a vi pratar om så är det säkert fler som varit där och pillat.

Men kolla upp vart det är trasigt eftersom du har 2 olika bromsslangar, koppar varianten får du inte hela vägen till oket på vissa utan dom har en gummislang sista vägen

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Det brukar vara enkelt och som du beskriver att man byter röret och luftar bromsarna

Det finns alltid ett men ...Det som brukar göra det besvärligt är om röret sitter så hårt att man drar sönder nipplarna och samma med luftnipplarna att man kan dra sönder dom eller drar muttrarna runda men ser muttern riktigt illa ut till röret brukar jag kapa röret så man får på en ringnyckel och finns verktyg för det men dom jag testat har varit rätt kass

Man ska stoppa flödet så det inte rinner ur för mycket bromsvätska och man åker på att lufta hela systemet sen rör kan man böja bra för hand och det man får akta sig för är att man inte tar i allt för hårt så det blir ett veck men man kan böja dom ganska rejält

Drygaste är om man drar av en nippel vid gängen då brukar man få ta bort hela bromsoket och borra ur skiten och släpper dom inte då så kan man få borra skiten och gänga eller skaffa ett annat beg ok eller någon sådan lösning men brukar oftast inte bli så illa när man drar lös dom

Man brukar i.a.f byta dåliga biten inte hela vägen och rören fram brukar vara enkla korta rör och drygare kan vara längsgående som går hela vägen bak med en T korsning man enkelt drar sönder

Lufta är skiten är enkelt ..pumpa upp tryck sen släpper person 2 på nippeln och drar åt medans pedelen är nere och sen är det bara att göra samma sak flera gånger till luften är ur och det slutar komma luft spruttar ur röret och känns i pedalen om man failat då blir den swampig eller tar långt ner när man kör bilen då brukar man få upprepa några gånger till ...kolla youtube om du är osäker

Är i.a.f nivå enkel på det hela och är sånt som alla klarar av och lite samma som med broms ok att det kan gå väldigt smidigt så länge skiten inte sitter fast utav helvete ....556/wd40 brukar jag dra på varje gång jag ska ha lös nipplar och låter det dra ett tag innan man försöker dra lös röret/nippeln

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Bromsröret du länkade är med 99% inte färdigbockat utan bara färdiga med fästpunkterna till slang. Du får bocka med händerna själv. Bara en heads up då jag köpte lika dan till min kärra.

Stationär: i5-2500k@ 4.6GHz/ ASUS P8P67 LE/ 12GB RAM X.M.P/ ASUS GeForce GTX 1060 3GB/ EVGA 500W Bronze/ 500GB HDD /Corsair Carbide 200R

Laptop : Lenovo Y50-70 /i7 4720HQ/ GTX 960M/ 16GB RAM/ 250GB 850 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Twilight Zone
Registrerad
Nov 2001

Nu är folk aldeles för "positiva" till detta byta!
Det är egentligen inga konstigheter att byta men det är ett jävla omständigt jobb om man ligget ute på parkeringen. Ett ganska lätt men tidskrävande problem kanske man kan säga.

Köper du färdiga längder/satser så får du ändå allt på rulle. Du måste nu rulla upp rullen samt snirkla, bocka, vända, vrida dig igenom hela bilen. Rören kanske går under bensintanken osv osv. Nu är det ju i fram på din bil så det underlättar (då det kortare rör).

Det är inte som att dra igenom ett snöre...

Men du har som sagt två val:
1. Hel satts/färdig längd.
+Du slipper skarva och behöver egentligen inga specialverktyg.
-Jävla bök att dra långa brömsrör. Speciellt när man har 20-30cm mellan marken och bilen.

2. Skarva (speciellt om det bara är på bruksbilen ).
+Du slippet böket med att dra långa rör.
-De behöver koningsverktyg (finns billigt på ex biltema).

Det finns dock några saker man måste ha i åtanke.
A) Vart ska det skarvas? Är det 20cm på ett lättåtkommligt ställe eller måste du ändå riva allt för att komma åt?
B) Är den en väldigt lokal skade eller är typ hela röret risigt? Du kan inte skarva på/kona halvrostiga rör utan du måste sätta skarven på ett "friskt" ställe.

Med tanke på att det är just fram och då du inte riktigt vet vart skadan är så hade jag nog kört färdiga rör i detta fall. Visst det är bökigt och det kommer ta tid men det är bara "rördragning". Du behöver inte fundera på de gamla rörens skick, vart felet sitter osv osv.

Annars finns ju alternativen att lämna in bilen. Blir betydligt lättare att byta allt när bilen står på en lyft och då man har tillgång till hela verkstadsarsenalet. Ovanligt att jag brukar säga att man inte ska göra det själv men det här är ett klassiskt tid kontra pris fall. Tar inte lång tid för verkstaden att göra detta och det bör således bli "ganska billigt". Det är sommar och semester så du kanske hellre tar det lungt och blir lite fattigare

Så kolla upp lite priser innan du bestämmer dig. Vidare brukar verkstäderna själva släcka tvåorna de fixat så du slipper åka tillbaka till besiktnigen.

Med det sagt så ska det kanske nämnas att jag har spenderat närmare 100h med ena bilen under de senaste tiden så man kanske inte ska kasta sten i glashus

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av SuperNova:

Nu är folk aldeles för "positiva" till detta byta!
Det är egentligen inga konstigheter att byta men det är ett jävla omständigt jobb om man ligget ute på parkeringen. Ett ganska lätt men tidskrävande problem kanske man kan säga.

Köper du färdiga längder/satser så får du ändå allt på rulle. Du måste nu rulla upp rullen samt snirkla, bocka, vända, vrida dig igenom hela bilen. Rören kanske går under bensintanken osv osv. Nu är det ju i fram på din bil så det underlättar (då det kortare rör).

Det är inte som att dra igenom ett snöre...

Men du har som sagt två val:
1. Hel satts/färdig längd.
+Du slipper skarva och behöver egentligen inga specialverktyg.
-Jävla bök att dra långa brömsrör. Speciellt när man har 20-30cm mellan marken och bilen.

2. Skarva (speciellt om det bara är på bruksbilen ).
+Du slippet böket med att dra långa rör.
-De behöver koningsverktyg (finns billigt på ex biltema).

Det finns dock några saker man måste ha i åtanke.
A) Vart ska det skarvas? Är det 20cm på ett lättåtkommligt ställe eller måste du ändå riva allt för att komma åt?
B) Är den en väldigt lokal skade eller är typ hela röret risigt? Du kan inte skarva på/kona halvrostiga rör utan du måste sätta skarven på ett "friskt" ställe.

Med tanke på att det är just fram och då du inte riktigt vet vart skadan är så hade jag nog kört färdiga rör i detta fall. Visst det är bökigt och det kommer ta tid men det är bara "rördragning". Du behöver inte fundera på de gamla rörens skick, vart felet sitter osv osv.

Annars finns ju alternativen att lämna in bilen. Blir betydligt lättare att byta allt när bilen står på en lyft och då man har tillgång till hela verkstadsarsenalet. Ovanligt att jag brukar säga att man inte ska göra det själv men det här är ett klassiskt tid kontra pris fall. Tar inte lång tid för verkstaden att göra detta och det bör således bli "ganska billigt". Det är sommar och semester så du kanske hellre tar det lungt och blir lite fattigare

Så kolla upp lite priser innan du bestämmer dig. Vidare brukar verkstäderna själva släcka tvåorna de fixat så du slipper åka tillbaka till besiktnigen.

Med det sagt så ska det kanske nämnas att jag har spenderat närmare 100h med ena bilen under de senaste tiden så man kanske inte ska kasta sten i glashus

Skickades från m.sweclockers.com

Framrör är bäst att köpa färdiga för det blir lika dyrt som skarva när hona och hane samt nipplar och rör kostar minst lika mycket även om man har verktyg för att kona rör och blir mer krångel och färdiga ligger runt 250kr eller så 300 kanske

Länggående från under huven under hela bilen är mycket besvärligare och sa många fula ord när jag böt det på en bmw och passade även på att bryta av bensinröret som var slut som sitter i samma klämma i 15 minus ute

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Twilight Zone
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av lord_vasagos:

Framrör är bäst att köpa färdiga för det blir lika dyrt som skarva när hona och hane samt nipplar och rör kostar minst lika mycket även om man har verktyg för att kona rör och blir mer krångel och färdiga ligger runt 250kr eller så 300 kanske

Länggående från under huven under hela bilen är mycket besvärligare och sa många fula ord när jag böt det på en bmw och passade även på att bryta av bensinröret som var slut som sitter i samma klämma i 15 minus ute

Jo, jag hållet med (precis som jag sa i mitt ursprungluga inlägg). Har även bytt sopparör och meckat i minus, hehe. Skönt när det är svalare men fyfan när det blir kallt! Man slinter med hylsnyckeln och slår i någonstans, gör ont så in i helvete :). Sen ska man in och tina i en halv vecka

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Det svåraste är att få loss det gamla bromsröret utan att skada något annat. Ofta behövs det värmas med gaslåga för att lyckas.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av SuperNova:

Jo, jag hållet med (precis som jag sa i mitt ursprungluga inlägg). Har även bytt sopparör och meckat i minus, hehe. Skönt när det är svalare men fyfan när det blir kallt! Man slinter med hylsnyckeln och slår i någonstans, gör ont så in i helvete :). Sen ska man in och tina i en halv vecka

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en go gammal klassiker att slinta och helst ska det vara 20minus och bromsok eller någon led som sitter utav helvete så det finns lite gosaker att slå knogarna i ....slog faktiskt in en tank på en gammal zundapp i ungdomens dagar av den orsaken då det var kallt som fan och smällde handen rejält i den falsade kanten under tanken när jag slant och första instinkten var 3 smällar i tankens sida ....var kanske inte bästa iden jag haft

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Röret går hela vägen från oket till bromsservot. Jag trodde det skulle vara skarvat någonstans för att underlätta. I och med att det är på höger sida så är röret draget bakom motorn. Jag förstår inte riktigt hur man ska komma åt och dra röret hela vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Twilight Zone
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Jimemy:

Röret går hela vägen från oket till bromsservot. Jag trodde det skulle vara skarvat någonstans för att underlätta. I och med att det är på höger sida så är röret draget bakom motorn. Jag förstår inte riktigt hur man ska komma åt och dra röret hela vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast röret går inte hela vägen till oket, det sitter en slang mellan oket och bromsröret
Men det var detta jag menade tidigare, det är (brukar vara) skitjobbigt just pga att man måste trä igenom rören genom massor av saker, alt montera bort massor av saker.

Gissar att röret är rostigt på den del som sitter i hjulhuset. Du kanske kan skarva på nya rör innan de går in bakom motorn och dra ner till hjulhuset. Men som sagt en verkstad har alla verktyg och säkert brömsrör på hög så det går snabbt för dem att skarva på ett rör

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

Om röret är rostigt är det plåtrör, och dom bockar du inte för hand på plats.
(ersättningsrör kan mycket väl vara koppar dock)
Är röret i koppar är det lätt att bocka, men å andra sidan rostar inte det av så det behöver inte bytas om det inte är trasigt av andra anledningar.

Dom gångarna jag har behövt byta rör fram har jag tagit ut det gamla röret helt utan att vika det för mycket och bockat det nya mot det gamla, lite bökigt men oftast bättre resultat i slutändan.

Ang. luftning, det kan vara rätt jobbigt att få det bra på bilar med ABS då det är riktigt bökigt att få ut luft fån pumparna när dom inte är aktiva, och som "civilist" har du inget sätt att aktivera ABS på stillastående bil.
Det kan krävas många omgångar innan det blir bra.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Bytte bakre rör på V40 från 2003. Det var lite jobbigt och bökigt då man fick dra rören bakom bensintanken. Eftersom det är stålrör på Volvon så köpte jag bromsrör av kopparnickel samt lämpliga skarvnipplar för det. Tänk på att Biltema har olika skarvnipplar för kopparrör och kopparnickelrör. Kopparnickel är lite hårdare och dyrare med går fint att böja för hand. Bytte på bägge sidor där det var smårostigt så man slipper bekymmer vid nästa besiktning. Stålrör rostar oftast på ställen där den sitter med klämmor. Bilen gick igenom efterbesiktningen utan problem.

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Twilight Zone
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av frankof:

Om röret är rostigt är det plåtrör, och dom bockar du inte för hand på plats.
(ersättningsrör kan mycket väl vara koppar dock)
Är röret i koppar är det lätt att bocka, men å andra sidan rostar inte det av så det behöver inte bytas om det inte är trasigt av andra anledningar.

Dom gångarna jag har behövt byta rör fram har jag tagit ut det gamla röret helt utan att vika det för mycket och bockat det nya mot det gamla, lite bökigt men oftast bättre resultat i slutändan.

Ang. luftning, det kan vara rätt jobbigt att få det bra på bilar med ABS då det är riktigt bökigt att få ut luft fån pumparna när dom inte är aktiva, och som "civilist" har du inget sätt att aktivera ABS på stillastående bil.
Det kan krävas många omgångar innan det blir bra.

Du ska normalt inte få in luft i abs, as eller tc-systemen.
Ett tips är att trycka ner bromspedalen lite för att förhindra detta. Tex genom att sätta en bräda mellan säte och pedal. OBS bara lite lite tryck på pedalen! Byter man rör kan man med fördel klämma ihop det gammla röret (samt även kippa av det). Sen börjar man från andra änden på röret och jobbar sig mot den klämda biten.

Sen finns det ju bra bromsluftningsverktyg. Antingen de som jobbar med övertryck eller vaccum.

Men som du säger får man in luft i dessa enheter är det knepigare om man nu inte har datorn och kan aktivera passande funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Det är inga problem alls att byta bromsrör på Astra G har en -99a som jag gjorde detta på för ca 2år sedan, jag släppte rören uppe i ABS enheten spar de nipplarna som du skruvar loss där du behöver dem till de nya rören vad jag gjorde i dessa moment var:

1. släppte nipplarna uppe i ABS pumpen den silvriga fyrkanten med 5 anslutningar.
2. lirkade ur rören försiktigt för att försöka behålla formen på dem så gott det går.
3. Kopiera rören så gått det går sätt på nya nipplar i båda ändorna*
4. Ta koningsverktyget och gör nya konor på rören.
5. Lirka tillbaka dem försiktigt är krångligt vid Styrservopumpen.
6. Skruva i nipplarna och dra åt dem så det blir tätt
7. Lufta och fyll på bromsvätska, du kan lika gärna byta ut all vätska då den drar åt sig vatten.

* Här kommer du att behöva den nippeln som satt på gamla röret vid ABS pumpen då den har en annan diameter annars är det bara att köra tar kanske 4-6h max ha gärna 1 kompis med dig
som kan hjälpa dig under arbetets gång, och var noga med PALLBOCKAR om du skall vara under bilen! Jag rev även bort generator och luftburken så man får mer plats

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Dec 2007

Om du luftar genom att trampa på bromspedalen så tryck inte hela vägen i botten då huvudcylindern kan ge sig på grund av detta. Den har ju slitit in sig i ett läge som oftast är ganska långt upp och kan gå sönder om du trampar den i bott.

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Hablam:

Om du luftar genom att trampa på bromspedalen så tryck inte hela vägen i botten då huvudcylindern kan ge sig på grund av detta. Den har ju slitit in sig i ett läge som oftast är ganska långt upp och kan gå sönder om du trampar den i bott.

Om nu huvudbromscylindern är såpass utsliten så är det väl å andra sidan bättre att upptäcka detta när bilen står still på en parkeringsplats, än när en älg hoppar ut på motorvägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Twilight Zone
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Hablam:

Om du luftar genom att trampa på bromspedalen så tryck inte hela vägen i botten då huvudcylindern kan ge sig på grund av detta. Den har ju slitit in sig i ett läge som oftast är ganska långt upp och kan gå sönder om du trampar den i bott.

Skrivet av Klubba:

Om nu huvudbromscylindern är såpass utsliten så är det väl å andra sidan bättre att upptäcka detta när bilen står still på en parkeringsplats, än när en älg hoppar ut på motorvägen.

Det behöver inte vara något fel på cylindern...
När man har systemet öppet är det (i vissa fall) möjligt att att trycka ner kolven för långt. Detta kan skada packningar och leda till problem. Är man osäker kan man lägga något bakom pedalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Tänkte uppdatera tråden nu efter att felet är löst.
Jag lämnade in bilen på Mekonomen eftersom röret såg så bökigt ut att byta själv. Nu har jag hämtat bilen. Det gick på 2500kr inklusive släktning av besiktningsfelet.

Billigt eller dyrt kan diskuteras, jag är iaf nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Bra att det löstes, jag brukar byta det mesta själv men undrar om jag inte skulle lämna in för bromsrör, luftningen är vansinnigt jobbigt ibland. luftade en koppling jag bytte rör till med min bror och SATAN vilket pumpande. fast det finns väll verktyg idag med pump för att trycksätta systemet eller något sådant.

Ryzen 1700 @ 3.89ghz, Palit GTX 1080 GR Premium