Kärnkraft - är folk rädda än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Som tidigare sagts i denna tråd är solceller inte något storskaligt alternativ i sverige.
Kopplingen mellan förbrukning och generering av elen är rent ut sagt skitdålig för sol och våra möjligheter att lagra energi är för dåliga.

I andra länder speciellt dem med mycket luftkonditionering så är solceller vettigt.

Nu syftade jag iofs mer på individnivå och då på hustak osv, den typen som beskrivs i länken.
Har själv kollat en del på det och har väl beslutat att vänta något år beroende på tillverkningsmetoder och forskning inom området går snabbt framåt.
Men det är en intressant teknik som är en del av lösningen och som gör att man inte bara satsar på en typ av elproducerande teknik.

https://www.nyteknik.se/miljo/forskning-nordiska-klimatet-per...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Klimatet ändras konstant. Vem vet, om 50-100 år har vi kanske lite mer jordbävningar här uppe och då sitter vi i klistret. Kärnkraften ser jag som sista utvägen.

Varför skulle vi ha mera jordbävningar för? Menar du att kontinentalplattorna magiskt har flyttats så att vi plötsligt hamnar i en skarv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Varför skulle vi ha mera jordbävningar för? Menar du att kontinentalplattorna magiskt har flyttats så att vi plötsligt hamnar i en skarv?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar att personen menar jordskred, inte jordbävningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nu syftade jag iofs mer på individnivå och då på hustak osv, den typen som beskrivs i länken.
Har själv kollat en del på det och har väl beslutat att vänta något år beroende på tillverkningsmetoder och forskning inom området går snabbt framåt.
Men det är en intressant teknik som är en del av lösningen och som gör att man inte bara satsar på en typ av elproducerande teknik.

https://www.nyteknik.se/miljo/forskning-nordiska-klimatet-per...

Men alltså...ska erkänna att jag inte läst allt än. Men jag är helt med på att vi i vårt klimat har jättebra förutsättningar för solel, eftersom paneler gillar kyla, som all annan elektronik.
Men problemet vi har går aldrig att göra något åt, nämligen antal soltimmar...spelar faktiskt ingen roll vad folk säger och trollar med, vi har x antal soltimmar, betydligt mindre än bara några hundra mil söderut, plus att vi har betydligt kallare. Det kan ingen göra något åt, nånsin. Det är ju statiskt...

Att vi har fantastiska förutsättningar iom temperaturen låter jättevackert, men för oss gör det inte så mycket i praktiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag gissar att personen menar jordskred, inte jordbävningar.

Visst låter så vara, men kärnkraftverk är förmodligen byggda för att klara tämligen starka jordskred...viss skillnad på jordmassor som ramlar ner och att marken skakar i 7.0...
Dessutom är väl kärnkraftverk byggda nära hav, med rätt få höjder i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Men alltså...ska erkänna att jag inte läst allt än. Men jag är helt med på att vi i vårt klimat har jättebra förutsättningar för solel, eftersom paneler gillar kyla, som all annan elektronik.
Men problemet vi har går aldrig att göra något åt, nämligen antal soltimmar...spelar faktiskt ingen roll vad folk säger och trollar med, vi har x antal soltimmar, betydligt mindre än bara några hundra mil söderut, plus att vi har betydligt kallare. Det kan ingen göra något åt, nånsin. Det är ju statiskt...

Att vi har fantastiska förutsättningar iom temperaturen låter jättevackert, men för oss gör det inte så mycket i praktiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det du säger stämmer inte, södra sverige har ungefär lika många soltimmar per år som Centraleuropa.
Dessutom blir ju verkningsgraden bättre därför att vi har ett kallare klimat.

Permalänk
Medlem

Speciellt när kärnkraft 3.0 håller på utvecklas är nästan klar som kan återanvända uranium gång på gång skulle minska antalet uran som behöver brytas och allt nergräv uran som är redan bränt och avfallet om vi grävde upp de som måste liga i 1.000.000 år innan det är ofarligt och bränn det på nytt så skulle de kunna räcka i runt 400 år utan behöva bryta någon uran igen överhuvudtaget under dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Speciellt när kärnkraft 3.0 håller på utvecklas är nästan klar som kan återanvända uranium gång på gång skulle minska antalet uran som behöver brytas och allt nergräv uran som är redan bränt och avfallet om vi grävde upp de som måste liga i 1.000.000 år innan det är ofarligt och bränn det på nytt så skulle de kunna räcka i runt 400 år utan behöva bryta någon uran igen överhuvudtaget under dessa år.

Nästan klar? Källa på det tack.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Speciellt när kärnkraft 3.0 håller på utvecklas är nästan klar som kan återanvända uranium gång på gång skulle minska antalet uran som behöver brytas och allt nergräv uran som är redan bränt och avfallet om vi grävde upp de som måste liga i 1.000.000 år innan det är ofarligt och bränn det på nytt så skulle de kunna räcka i runt 400 år utan behöva bryta någon uran igen överhuvudtaget under dessa år.

På pappret så låter det lovande helt klart, återstår att se när första kraftverket är klart.
Gen4 (den efter det du kallar 3.0) verkar ännu mer lovande, men är väl mer på pappersstadiet vad jag kunnat läsa mig till.

Men som vanligt så har nog både Gen 3 och 4 sina för och nackdelar precis som med allt annat, men det verkar lovande helt klart.
Om man är inläst på ämnet (vilket jag inte är) så kan man säkerligen presentera både bra och dåliga saker.

Permalänk
Medlem

Definitivt för Kärnkraft.

Vem som helst som är utbildad i saken skulle definitivt säga så.
Kol och olja är inte hållbart.
Sol och Vind är inte pålitligt
Solpaneler är inte prisvärt
Tillverkning av vindkraftvärk är inte naturvänligt, det är dyrt, turbinerna tillför massa oljud för närboende, de KOSTAR ström att starta igång, är dåligt för djur/fåglar och kan endast placeras på secifika områden eller så måste man avverka skog i närheten.
Vattenkraft används inte så mycket som kraft som ett stort "batteri" för reservkraft vid behov. Man förbrukar ström och pumpar upp till dammen när det finns extra och förbrukar det i dammen vid behov.

Kärnkraft har minst miljöpåverkan och genererar mycket. Tidigare problem finns inte i dagens design. Vi lider inte av jordbävningar eller tsunamis och vi skull heller inte bygga kärnkraft i kusten som japan gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Gen4 (den efter det du kallar 3.0) verkar ännu mer lovande, men är väl mer på pappersstadiet vad jag kunnat läsa mig till.

Nix, Indien driftsatte sin förra året och någon gång i mars-april så genererade de 30 MW med en sån reaktor vid Kalpakkam. Det är inget förvånande att u-länder kommer ikapp med tanke på hur osäker framtiden för kärnkraften sett ut rent politiskt i västvärlden de senaste 35-40 åren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

Fast det du säger stämmer inte, södra sverige har ungefär lika många soltimmar per år som Centraleuropa.
Dessutom blir ju verkningsgraden bättre därför att vi har ett kallare klimat.

Även om solpanelerna är effektivare i kyla så vägs inte det upp av den generella avsaknaden av sol under vinterhalvåret, d.v.s. när vi behöver elen som mest. Det är som sagt inte den totala energin som kommer vara problemet, det är effektunderskottet. Ska kärnkraften avvecklas så blir vi mer beroende av andra länder vintertid, såvida vi inte ska börja sektionera bort delar av landet när det är som kallast för att inte riskera en totalkollaps av elnätet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Något bevis för detta påstående?

Nu händer det igen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alteam:

Klimatet ändras konstant. Vem vet, om 50-100 år har vi kanske lite mer jordbävningar här uppe och då sitter vi i klistret. Kärnkraften ser jag som sista utvägen.

Det borde väl ändå vara rätt osannolikt att kontinentalplattorna helt plötsligt skulle förändras så att vi helt sonika hamnar på en förkastning?

Å andra sidan är våra kärnkraftverk redan seismiskt säkrade för att motstå en jordbävning med samma seismiska spektrum (intensitet) som om det låg på en förkastning.

Det är lite samma resonemang som att vi säkrar våra kärnkraftverk (kkv) mot tsunamis, trots att kattegatt är för grunt (och att Danmark ligger "ivägen") för att vi ska få några påverkande vattenvågor! (och på fel sida av sverige (öst) är det ju inte heller aktuellt med tsunamis pga "insjöns" djup)

f.ö. tycker jag personligen att det är väldigt märkligt att man lyfter exempel som fukushima och fokuserar på kärnkraftens negativa effekter då i fukushima inte någon har dött av höjda stråldoser... men ca 20 000 dog av tsunamin (och dessa dödsfall föringas imo!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Nix, Indien driftsatte sin förra året och någon gång i mars-april så genererade de 30 MW med en sån reaktor vid Kalpakkam. Det är inget förvånande att u-länder kommer ikapp med tanke på hur osäker framtiden för kärnkraften sett ut rent politiskt i västvärlden de senaste 35-40 åren.

30MW låter som en forskningsreaktor, och inte något som direkt bidrar till energimarknaden. Men visst, alltid spännande med framsteg inom området!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Jag gissar att personen menar jordskred, inte jordbävningar.

Då våra kkv (kärnkraftverk) ligger på lerbäddar och inte på en förkastning är resonemanget tämligen ointressant, allvarligt talat så är t.ex. alger och tång ett större problem för våra kärnkraftverk än jordbävningar/jordskred!

Edit:
Historiskt problem, då vi valt att inte använda kyltorn! Kyltorn hade löst dessa problem och gett oss en mer pålitlig elproduktion med färre risker! Kyltorn är häftiga!

stavning!
Permalänk
Avstängd

Kanske inte tillför någonting... men jag är för kärnkraft. Dock så behöver vi uppfinna ett bättre sätt att ta hand om avfallet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

30MW låter som en forskningsreaktor, och inte något som direkt bidrar till energimarknaden.

Poängen är att de har tekniken och en reaktor färdig i drift redan.

En av alla nyheter om det (som av en "tillfällighet" inte uppmärksammas i svensk media):
https://timesofindia.indiatimes.com/city/chennai/kalpakkam-fa...

Som du kan ana av artikeln så har de hållit på med det där sen vi i västvärlden slutade med det.

Permalänk

Torium och saltvattensreaktorn ! Visst ja går inte göra bomber av avfallet,förlåt vi kör kol istället...

Permalänk
Medlem

Lämnar den här länken här; han säger det jag vill ha sagt på ett väldigt bra vis.

https://www.youtube.com/watch?v=ciStnd9Y2ak

I mina egna funderingar ingår att vi behöver mer och mer elkraft över tid.

Med andra ord: kärnkraft - ja; all annan typ av elkraft - helst inte.

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fast det du säger stämmer inte, södra sverige har ungefär lika många soltimmar per år som Centraleuropa.
Dessutom blir ju verkningsgraden bättre därför att vi har ett kallare klimat.

Längre norrut då? Där vi verkligen behöver el för att värma upp. Skaplig skillnad i klimat bara mellan Skåne och mellersta Sverige.

När jag själv va intresserad, kan fortfarande vara oxå, av att sätta paneler på taket så ifrågasatte jag vad de gav. Till och med säljaren medgav att under halva december-januari-februari, alltså totalt 2.5 månader, lämnar solen 5% av hela årets produktion. Detta under den tid vi behöver el som allra mest.

Snabb googling bara, vi har ynka 40 soltimmar under januari när vi behöver el som mest. Spanien har 150...

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/har-a...

Antar du menar soltimmar på årsbasis när du menar vi har ungefär samma?
Visst kan hålla med om att solel har sin plats som komplement under året utom vintertid, då vi måste förlita oss på en stabil och pålitlig energikälla typ kärnkraft eller möjligen vattenkraft. Problemet är ju dock att länsstyrelsen jagar vattenkraftägare som tokar för de vill köpa upp och skrota ner massor av kraftverk. Hört det via förstahandsuppgifter av arbetskamrat vars familj driver små vattenkraftstationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Speciellt när kärnkraft 3.0 håller på utvecklas är nästan klar som kan återanvända uranium gång på gång skulle minska antalet uran som behöver brytas och allt nergräv uran som är redan bränt och avfallet om vi grävde upp de som måste liga i 1.000.000 år innan det är ofarligt och bränn det på nytt så skulle de kunna räcka i runt 400 år utan behöva bryta någon uran igen överhuvudtaget under dessa år.

Glöm inte heller att generation 4 kraftverk dessutom är torrkylda med, om jag minns rätt nån typ av stenar och saltlösning. Låter det va osagt vad men vet att det är inte vattenkylning som nu, med andra ord skulle förmodligen Fukushima aldrig ha inträffat med generation 4.

Och precis som du säger kan man bränna om avfall oxå. En ren vinst för alla. Första inte varför vi inte satsar på detta, vi om är ett sådant fantastiskt ingenjörsland på många delar. Att få fusion kraftverk är fortfarande så långt fram i tiden så kan inte se fel med att satsa på ny generation av kärnkraftverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att källan för electricityMap för Sverige är direkt taget ifrån svk.se (Svenska Kraftnät) där man också kan följa all möjlig data för elnätet.

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ i skrivande stund har svenska elnätet cirka 26% vindkraft på sig och ligger på en bra frekvens (Hz).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Värt att nämna är att källan för electricityMap för Sverige är direkt taget ifrån svk.se (Svenska Kraftnät) där man också kan följa all möjlig data för elnätet.

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ i skrivande stund har svenska elnätet cirka 26% vindkraft på sig och ligger på en bra frekvens (Hz).

Skickades från m.sweclockers.com

Och?
Det blåser tydligen idag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Värt att nämna är att källan för electricityMap för Sverige är direkt taget ifrån svk.se (Svenska Kraftnät) där man också kan följa all möjlig data för elnätet.

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ i skrivande stund har svenska elnätet cirka 26% vindkraft på sig och ligger på en bra frekvens (Hz).

Skickades från m.sweclockers.com

Och det är nu vi behöver effekten, inte en kall vinterdag. När vi har plockat bort dom andra 43,1 % som utgörs av kärnkraften som ligger utger den stora kortslutningeffekten i nätet. Hur kommer det då att se ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specke:

Och det är nu vi behöver effekten, inte en kall vinterdag. När vi har plockat bort dom andra 43,1 % som utgörs av kärnkraften som ligger utger den stora kortslutningeffekten i nätet. Hur kommer det då att se ut?

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Värt att nämna är att källan för electricityMap för Sverige är direkt taget ifrån svk.se (Svenska Kraftnät) där man också kan följa all möjlig data för elnätet.

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ i skrivande stund har svenska elnätet cirka 26% vindkraft på sig och ligger på en bra frekvens (Hz).

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju taget just nu, när vi har väldigt lågt behov av el pga årstiden så den lilla del med vindkraft i produktionen kan stå för en större del av produktionen justnu. Ta en snapshot runt december-februari så ser det helt annorlunda ut.
Då måste vi ha stabil produktion som har marginal, som inte sjunker om det slutar att blåsa.
Varken vi eller nåt annat land kommer kunna ha vind/sol som primär energikälla, inte under de förutsättningar vi har idag varje fall, och varje fall inte med kallt klimat som vi har.

Permalänk

Tycker vi defenetivt ska ha kvar kärnkraften. Och att vi bör bygga ut kärnkraften och även försätta förnya den befintliga då den lär ju ha ett antal år på nacken, lär ju ha hänt en hel del i utvecklingen sedans vi byggde våra reaktorer på 70 talet.

Vi kommer ju inte behöva mindre ström bara för vi stänger kärnkraften och även om den kanske inte är 100% perfekt med tanke på avfallet som den lämnar och vi inte har någon direkt lösning på i dagsläget mer än att gräva ner det och låta det vara så är kärnkraften vårat bästa alternativ till att använda fossila bränslen till att genera el när varken solen lyser eller det blåser eller när helt enkelt våra förnybara energikällor inte räcker till för det behövs stor mängd el som på vintern tillexmpel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8Z68-VLx, Intel i5 2500k @ 4,6ghz, Corsair H100, Nvida Geforce GTX 560ti, Corsair vengeance 8gb DDR3 1600mhz,
Samsung 840 250gb, Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt insatt i hur framtidens kärnkraftverk fungerar, är det t.ex. lika lätt att öka på och minska produktion av El?

Jag är helt emot att vi endast ska ha kärnkraft och förlita oss på denna, däremot så gillar jag tanken på en mix där vi t.ex. kan nyttja kärnkraft under de kallare årstiderna då vi behöver mer energi eller för export vid behov.
Däremot så känns det som vi blandar friskt i tråden, dåtid, nutid och framtid här i tråden.

VI har ju kärnkraft idag och vissa av kraftverken är ju nyligen uppgraderade och vad jag kunnat läsa mig till, moderna.

De länder som forskar och idag bygger kärnkraft är ju u-länder som tagit över mkt av den industri som vi haft. Behovet av snabba lösningar och billig el är därför det som driver på.
Och det är ju inget som säger att inte vi kan ta del av den kunskapen.

Vi och andra EU länder forskar ju på andra framtida energikällor, kanske för att vi delvis har möjlighet till det och inte är i akut behov av el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nu är jag inte helt insatt i hur framtidens kärnkraftverk fungerar, är det t.ex. lika lätt att öka på och minska produktion av El?

Jag är helt emot att vi endast ska ha kärnkraft och förlita oss på denna, däremot så gillar jag tanken på en mix där vi t.ex. kan nyttja kärnkraft under de kallare årstiderna då vi behöver mer energi eller för export vid behov.
Däremot så känns det som vi blandar friskt i tråden, dåtid, nutid och framtid här i tråden.

VI har ju kärnkraft idag och vissa av kraftverken är ju nyligen uppgraderade och vad jag kunnat läsa mig till, moderna.

De länder som forskar och idag bygger kärnkraft är ju u-länder som tagit över mkt av den industri som vi haft. Behovet av snabba lösningar och billig el är därför det som driver på.
Och det är ju inget som säger att inte vi kan ta del av den kunskapen.

Vi och andra EU länder forskar ju på andra framtida energikällor, kanske för att vi delvis har möjlighet till det och inte är i akut behov av el.

Kärnkraft är lätt reglerad men det var inte din fråga. Att bara köra kärnkraft på vintern är oerhört dyrt då underhållet och allt kring att driva ett verk är istort sätt samma kostnad varesig du kör eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3