Vad kommer hända med klimatet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland, långt ute i mörka skogen.
Registrerad
Maj 2018
Skrivet av backlulund:

För ca 10 000 år sedan försvann de sista isresterna sen istiden i Sverige, tänk vad de måste kört bil då som fick isen att smälta.

Tyvärr inte. Det fanns inga bilar då.

Andra faktorer än bilavgaser fick isen att smälta då. Troligen förändringar i solinstrålningen beroende på Milanković-cyklerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87-cykler

Det knepiga är att istiden upphörde för 10000 år sedan. Och nu blir det ÄNNU varmare. Hoppsan!

Vi vet varför det blir varmare nu...

Citat:

IPCC AR5: It is extremely likely that more than half of the observed increase in global average surface temperature from 1951 to 2010 was caused by the anthropogenic increase in greenhouse gas concentrations and other anthropogenic forcings together. The best estimate of the human-induced contribution to warming is similar to the observed warming over this period.

Tittar man på diagrammen i AR5 så framkommer det att det inte bara handlar om att vi människor ansvarar för mer än hälften av temperaturökningen. De senaste årtiondena ansvarar vi troligen för MER ÄN 100% (!!!) av den observerade temperaturökningen. (Det har varit en liten minskning i solinstrålningen de senaste decennierna, ÄNDÅ har temperaturen ökat.)

Linux och Android

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Jag har då aldrig sett så många självutnämnda klimatologer på Sweclockers!

Är det för att ni kan kyla eller överhetta processorn?!

Disclaimer: har ingen klimatologutbildning men litar mer på experter som doktorerat i atmosfärfysik än de som överklockat en dator utan att bränna upp den. No offense.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Att sedan industialisemns start har mängden koldioxid ökat i atmosfären med 40% och metan drygt dubblats. Att detta är växthusgaser känner vi till.

Vi vet även att glaciärer som legat i 5000 år nu smälter bort (exempel ismannen som hittades 1991 i alperna). Vi vet att genomsnittstemperaturerna konstant ökar.

Oavsett om det är mänsklig orsak eller ej så kan man inte neka att något händer och vi bör göra vad vi kan för att minimera effekterna för den enda planet vi har (än så länge, skynda dig 'ol Musk).

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland, långt ute i mörka skogen.
Registrerad
Maj 2018
Skrivet av AplAy:

Jag har då aldrig sett så många självutnämnda klimatologer på Sweclockers!

Är det för att ni kan kyla eller överhetta processorn?!

Disclaimer: har ingen klimatologutbildning men litar mer på experter som doktorerat i atmosfärfysik än de som överklockat en dator utan att bränna upp den. No offense.

Menar du att någon här har försökt utnämna sig själv till utbildad klimatolog, snarare än bara lite allmänbildad om vad klimatforskarna faktiskt säger?

Eller skall ditt inlägg tolkas som ett förtäckt personangrepp? Kanske för att förmågan att argumentera sakligt on-topic är bristfällig?

Linux och Android