Nvidia avtäcker Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen "Turing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Otroligt tveksamt. Du får avvakta och se tills vi får se PCB för dessa kort, men att de håller samma mått känns föga troligt, speciellt när vi talar om en helt ny arkitektur.

Kanske kretsen till och med är för stor? Fast eftersom den klarar X99 borde det vara lugnt. Själva fästanordningen borde inte vara så svår att anpassa för nzxt, den är relativt simpel men som sagt man får väl vänta. Kanske man skulle gå till baka till luft igen, sonens 1070 strix låter ju knappt någonting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

2070 presenterades med en prislapp på $499, inte $599 som det står i artikeln. Högre prestanda än Titan XP, sjukt prisvärt om det stämmer.

Tror många misstolkar dethär, det är såklart i Ray Tracing endast, de spel som inte stöder Ray Tracing funktionen så kommer det vara helt andra siffror naturligtvis eller när man jämnför med RT avstängt, RTX 2070 förmodar jag t.ex. slår väl kanske GTX 1080 icke TI med några procent där, jämnför då med att GTX 1080 begagnat troligen kommer säljas betydligt lägre pris nu efter lansering då det blir ganska diskutabelt hurpass lönsamt det är att nappa på RTX 2070 i slutändan och då är ju den troligtvis den mest lönsamma utav de nya korten också.

Nvidia lär ska behöva lura folk om de ska lyckas punga ut såpass mycket pengar av dom, alternativt så är korten såpass mycket bättre på cryptomining att det tar ny fart igen och mining folket sponsrar Nvidia igen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Vilka fula kort! Och vilken prissättning , inte en chans att jag köper något av dessa .
Haha skrattretande.
Hoppas Amd släpper något hyfsat nu bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nu skrev jag om prestandaökning i gamla spel, alternativt spel som inte använder vare sig Tensor-kärnor (för AI) eller RT-kärnor som är nytt för Turing. Det går givetvis inte att titta på antalet Cuda-kärnor enbart eftersom frekvensen mellan korten skiljer sig. Det borde dock gå att få en rätt nära sanning uppskattning om man jämför beräkningskraften mellan de båda Ti-korten (13 448 vs 11 334 GFLOPS).

Det missade jag, kanske var ett annat inlägg? Såg bara din jämförelse i pris. Beräkningskraften tror jag också är svårräknad om man inte som i Jensens fall bara pratar om RFLOPS eller vad det nu var för tjusig term som gällde.

Det mer direkta som är intressant är hur mycket mer prestanda du får i dagens spel. 8% ökning över lag låter inte helt orimligt. I högr upplösningar är DDT antagligen 2-4% mer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Den första stora gamer generationen är födda på 80talet. De är idag 30-40år och då kan man lägga 15k på sin hobby. Andra lägger hundratals tusen på motorcyklar och bilar och ingen blinkar :).

Precis, det gnälls om priser men köpkraften är stark. Sedan ser marknaden ut som den gör, tyvärr. Är själv spott on i din beskrivning. Jag gillar upplevelser. Resor, mat, bra böcker, film och spel med handling och grafik som sticker ut. Det är jag villig att lägga mycket (av mina) pengar på. Klockor och fälgar ger inte mig kickar. Det får andra polare ta hand om. Och då ser min hemmahobby inte så dyr ut för frugan heller. 😆

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Kanske kretsen till och med är för stor? Fast eftersom den klarar X99 borde det vara lugnt. Själva fästanordningen borde inte vara så svår att anpassa för nzxt, den är relativt simpel men som sagt man får väl vänta. Kanske man skulle gå till baka till luft igen, sonens 1070 strix låter ju knappt någonting.

Skickades från m.sweclockers.com

X99 är för moderkort. Fästningsanordninfen är specifikt för PCB. Jag tror tyvärr inte att det är samma specs fort PCB och skruvhål, men vi får vänta och se. Jo, har varit inne på samma, vatten är kul men med tanke på vilka få fördelar de haft de senaste generationerna lutar det åt samma för mig :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Sen vaknade du? Jag förväntar mig ärligt att 2080 är likvärdigt med eller sämre än 1080ti. Finns inget som antyder på att 2070 ska ens vara nära 1080TI.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen anledning att vara dryg Nä tänkte bara för att han nämnde det, men vad vet jag

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Precis, det gnälls om priser men köpkraften är stark. Sedan ser marknaden ut som den gör, tyvärr. Är själv spott on i din beskrivning. Jag gillar upplevelser. Resor, mat, bra böcker, film och spel med handling och grafik som sticker ut. Det är jag villig att lägga mycket (av mina) pengar på. Klockor och fälgar ger inte mig kickar. Det får andra polare ta hand om. Och då ser min hemmahobby inte så dyr ut för frugan heller. 😆

Pris är ju inte alltid lika med upplevelse, men vissa skulle ju vara beredda att betala 40kr/l för handmjölkad mjölk från en fäbodvall i Jämtland.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Bra inlägg så lånar det lite om det är OK och lägger på nvidias egna sverigepriser
Har inte sett sådan här galenskap med skyhöga Sverigepriser sedan tiden då Nordisk film prissatte Playstation4 1000Kr dyrare än övriga EU länder.
RTX 2070 499 USD = 499 x 9,18 x 1,25 = 5.726 SEK - Nividia SE 6899 SEK (+20%)
RTX 2080 699 USD = 699 x 9,18 x 1,25 = 8.021 SEK - Nividia SE 9199 SEK (+15%)
RTX 2080 Ti 999 USD = 999 x 9,18 x 1,25 = 11.463 SEK" - Nvidia SE 13999 SEK (+22%)

Vart kommer dessa 15-22% påslag ifrån?
Exempel på andra produkter som inte har det här påslaget
iPhoneX: $1000 --> 11500 SEK
PS4 Pro: $400 --> 4390 SEK
Eller kanske bästa exemplet 1080Ti på Nividia egna sida som kostar $699 (samma som RTX 2080) som sedan översätts till 7999 SEK (inte 9199).

EDIT:
Märker att du inte plockat priserna från Nvidias amerikanska sida så mina kopplingar till svenska sidan stämmer inte
Så här blir det om man jämför amerikanska och svenska sidan
RTX 2070 599 USD = 599 x 9,18 x 1,25 = 6.873 SEK - Nividia SE 6899 SEK
RTX 2080 799 USD = 799 x 9,18 x 1,25 = 9.168 SEK - Nividia SE 9199 SEK
RTX 2080 Ti 1199 USD = 1199 x 9,18 x 1,25 = 13.758 SEK" - Nvidia SE 13999 SEK
NU stämmer det bättre.

Jag är.fortfarande lite vilse här. Jensen sa ju att 2080 ti skulle börja på 999usd. Menar han alltså då tredjepartstillverkare? Så vi kommer med andra ord se TImodeller som kommer kosta runt 11 eller vad tror du?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Inväntar tester innan jag bestämmer mig om hoppet från 1070 till 2080 är värt det.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Blir nog att man behåller 970..........

Permalänk
Medlem

Nope, 1080Ti it is.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

1080Ti för tillfället som det ser ut just nu, ja.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Det blev ett "EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC ULTRA GAMING" för mig. Hoppas nu bara att EK släpper ett vattenblock till just den modellen, det är iofs en månad innan det kommer så det finns tid

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Nope, 1080Ti it is.

Skrivet av Cuna:

1080Ti för tillfället som det ser ut just nu, ja.

Med tanke på att 2070 skulle prestera bättre & vara billigare; bra val grabbar 👍👍

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd

Om ni skrollar längst ner på sidan
https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-RTX-2080-DUKE-8G-OC

Så ser ni att riva statistic på battlefront 2 visar 237 fps.

På vanliga RTX 2080. Första riktiga leaket i spel prestanda.

Dock står det GPU1 OCH GPU2 med 41/56% GPU Usage. Och det tillsammans är 97% GPU Usage.

Där har vi något att ta på!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Märklig ny prissättning, de körde samma på pg27uq och acer x27, dollarkurs +25% moms + 25% extra pålägg. Någon som har en aning varför? väntade en månad eller 2 innan jag köpte pg27uq, hoppas det inte blir samma med dessa att det inte faller efter "förbokningsbatchen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Märklig ny prissättning, de körde samma på pg27uq och acer x27, dollarkurs +25% moms + 25% extra pålägg. Någon som har en aning varför? väntade en månad eller 2 innan jag köpte pg27uq, hoppas det inte blir samma med dessa att det inte faller efter "förbokningsbatchen".

De extra pålägget på 25% är Trumps straffskatt på Kina, där ju korten tillverkas. Och eftersom Nvidia är ett USA företag så "importeras" alla korten till USA från Kina innan de kommer till butik, så vi får alla vara med och betala extra.

Permalänk
Medlem

När kommer testerna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Med tanke på att 2070 skulle prestera bättre & vara billigare; bra val grabbar 👍👍

Äger 11st så jag klarar mig.
Menar bara att man behöver nog inte nya flaggskeppet just NU för 14k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Det tragiska är att dom ändå kommer sälja som fan...

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge det går så fortsätter dom. Fortsätter det såhär så har vi grafikkort över 20 000 kr snart.

Permalänk
Avstängd

Min övre gräns är runt 6000kr vilket jag gav för mitt palit 1080 gamerock... Känns som jag får lämna toppsegmentet

Permalänk
Medlem

@KoAoL: Är liknande här :). Har dock lite för många dyra intressen (Fiske, Cyklar, Datorer) så om graffen börjar kosta närmare 15k så får jag börja prioritera. Men med handen på hjärtat så spelar jag väldigt lite nu för tiden. Enda som lockar är Tomb Raider som det ser ut nu.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

De extra pålägget på 25% är Trumps straffskatt på Kina, där ju korten tillverkas. Och eftersom Nvidia är ett USA företag så "importeras" alla korten till USA från Kina innan de kommer till butik, så vi får alla vara med och betala extra.

Vad har du för källa på det?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror många misstolkar dethär, det är såklart i Ray Tracing endast, de spel som inte stöder Ray Tracing funktionen så kommer det vara helt andra siffror naturligtvis eller när man jämnför med RT avstängt, RTX 2070 förmodar jag t.ex. slår väl kanske GTX 1080 icke TI med några procent där, jämnför då med att GTX 1080 begagnat troligen kommer säljas betydligt lägre pris nu efter lansering då det blir ganska diskutabelt hurpass lönsamt det är att nappa på RTX 2070 i slutändan och då är ju den troligtvis den mest lönsamma utav de nya korten också.

Nvidia lär ska behöva lura folk om de ska lyckas punga ut såpass mycket pengar av dom, alternativt så är korten såpass mycket bättre på cryptomining att det tar ny fart igen och mining folket sponsrar Nvidia igen.

Fast historisk så borde 2070 prestera som 1080 TI.

970 låg i klass med 780 TI
1070 låg i klass med 980 TI

Jag gissar att nvidia trimmar antalet CUDA och frekvens för att XX70 ska hamna på samma prestanda som tidigare generations flaggskepp.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

X99 är för moderkort. Fästningsanordninfen är specifikt för PCB. Jag tror tyvärr inte att det är samma specs fort PCB och skruvhål, men vi får vänta och se. Jo, har varit inne på samma, vatten är kul men med tanke på vilka få fördelar de haft de senaste generationerna lutar det åt samma för mig :>

Jag menade att själva gpu-chipet skulle vara för stort för blocket på x62an eftersom det har pratats om att kretsytan är så stor men iom att det passar till X99 (vars processorer är stora) så borde inte det vara något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Märklig ny prissättning, de körde samma på pg27uq och acer x27, dollarkurs +25% moms + 25% extra pålägg. Någon som har en aning varför? väntade en månad eller 2 innan jag köpte pg27uq, hoppas det inte blir samma med dessa att det inte faller efter "förbokningsbatchen".

Var ser du att det är 25% extra? Tittar man på nvidias hemsida så ligger 2080ti på 1199 usd. Med moms så blir det cirka 13500 kr vilket inte är så långt ifrån priset som visas på nvidias svenska sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

De extra pålägget på 25% är Trumps straffskatt på Kina, där ju korten tillverkas. Och eftersom Nvidia är ett USA företag så "importeras" alla korten till USA från Kina innan de kommer till butik, så vi får alla vara med och betala extra.

Det kan mycket väl vara 25% straffskatt på dessa kort men i så fall är denna med i priset som visas de på nvidias ameriskanska och svenska hemsida då priserna där är relativt lika.

Permalänk
Medlem

Hur många år kommer det att ta innan spel faktiskt kan dra nytta av raytracing? Nu känns det som att Nvidia (och partners, typ DICE etc.) slår på den stora trumman för att hypa RTX? Min spontana känsla är att det kommer ta några år innan raytracing har letat sig in i spelmotorerna på ett bra sett, barnsjukdomar har åtgärdats, och tekniken blir "hyggligt" mogen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av arowe17:

Hur många år kommer det att ta innan spel faktiskt kan dra nytta av raytracing? Nu känns det som att Nvidia (och partners, typ DICE etc.) slår på den stora trumman för att hypa RTX? Min spontana känsla är att det kommer ta några år innan raytracing har letat sig in i spelmotorerna på ett bra sett, barnsjukdomar har åtgärdats, och tekniken blir "hyggligt" mogen.

När GeForce256 införde "hardware transform & light" så var det en teknik som i slutändan användes på 100 % av alla GPUer, ändå såg de flesta GeForce256 ägare väldigt lite användning av tekniken. Finns flera andra sådana exempel där teknik som i slutändan blivit den totalt dominerande inte används speciellt mycket på den produkt som tekniken laserades med.

Den stora barriären är ju att majoriteten av marknaden kommer sitta på föregående generationer under en relativt lång tid.

Men finns undantag, teknik som nästan direkt anmanas. Jag tror användandet av både RT-cores och tensor-cores kommer hamna i denna kategori. Varför?

Vet inte hur så många verkar missat att man under presentationen helt sömnlöst hoppade mellan att ljussätta m.h.a. raytracing och ljussätta på traditionellt vis med light-maps, SSAO och liknande. Det borde ändå varit en rätt stark vink till folk att den här tekniken ersätter inte det gamla sättet, det är ett alternativ som kan samexistera i dagens spelmotorer!

Jensen nämnde flera gånger "hybrid rendering". Detta är nyckeln för att få denna teknik accepterad väldigt snabbt. Majoriteten kommer fortfarande hanteras av traditionell rastrering, men 0-100 % av hantering av ljus/skuggor och liknande kan ersättas med raytracing då den tekniken ger ett fysiskt korrekt resultat medan rastrering är en mer eller mindre bra approximation (vissa effekter är i praktiken omöjliga att hantera med rastrering då de skulle bli tokdyrt medan det fallet ut automatisk med raytracing).

Risken är att speltillverkarna kommer se raytracing tekniken mer som en teknikdemo än vad det egentligen är: ett långt bättre sätt att hantera ljus i dagens spelmotorer, det medan man ändå primärt använder sig av traditionell rastrering för allt annat.

Lägger man ljuseffekterna på en vettig nivå, kanske till och med bara väljer att köra delar av ljussättningen med raytracing och behålla rasteringsteknikerna där de trots allt är en bra approximation så kommer det gå hur bra som helst köra raytracing i spel även med RTX 2070. RT-kärnorna och de vanliga SMs körs ju helt parallellt, d.v.s. så länge man inte lastar RT-kärnorna så hårt att de blir flaskhals blir till och med raytracing i praktiken "gratis" (kommer självklart kosta effekt i GPUn).

Detta gäller i än större utsträckning tensor-cores. Dessa verkar i alla fall initialt användas till DLAA (deep learning anti-aliasing), en teknik som kan öka effektiviteten på allt i en spelmotor som skalar med upplösning. DLAA gör det möjligt att rendera i lite lägre upplösning och sedan skala upp på ett nära nog "perfekt" sätt. Samma sak här, tensor-cores kör ju parallellt med SMs så bara man inte gör dessa till flaskhals så blir det ju en lägre kostnad för SMs då de för mindre att göra.

Och slutligen: Turing kommer prestera bättre jämfört med Pascal vid samma klockfrekvens och antal CUDA-kärnor. Detta då Turings SMs kan köra heltal- och flyttals-beräkningar parallellt samma cykel medan tidigare Nvidia GPUer bara kunde köra flyttal eller heltal en viss klockcykel. Exakt hur mycket detta ger kommer variera rätt rätt mycket, från i princip ingenting till en hyfsad boost (en procentsiffra vore en total gissning, men 0-30 % boost lär nog kunna pricka verkligheten).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer