Nvidia Geforce RTX kan förbeställas – lansering den 20 september

Permalänk
Medlem

Helt ointressant med dessa ocker-priser! Usch!
Överprisade och när 3000-serien kommer, som kanske klarar ray-tracing någorlunda, så kommer dessa kort vara föråldrade. Tveksam om det kommer vara nåt stort hopp i rå-prestanda i spel mot 1000-serien över huvud taget.
Kom igen nu AMD. Konkurrens tack!! Skulle aldrig köpa ett grafikkort för 14.000 kr. 8 000 för 1080ti tyckte jag var i överkant..

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Gnälla på att det är dyrt för gamers, eller köpa aktier och inse att beräkningskraften för AI/machine learning är vad som kommer göra stor efterfrågan (vanliga gamers som ska ha det senaste är grädden på moset, självklart kommer det sälja bra, folk som uppgradera även om de egentligen inte behöver + det faktum att det inte finns någon konkurrens).

Förväntar mig inte heller att AMD eller Intel kommer att kunna ta ikapp försprånget som Nvidia har med sitt stora kapital kring forskning och utveckling inom närtid. Gissar på 1.000% avkastning av Nivida aktier inom 5 år. Remember where you read it first...

Permalänk
Medlem

Till alla de som klagar På svenska kronan och skatt samt går helt bananas politiskt så är det samma pris i resten av Europa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag tror många glömt är Trumps straffskatt på Kina, därav är priset 25% högre än det borde vara.
När nu Nvidia säger att priset för 2080 Ti är 1.000 dollar så är det priset utan straffskatt eller moms, så egentligen är priset för 2080 Ti 1.200 dollar utan moms.

Inget snack om att priserna är väldigt höga och att Nvidia lagt på lite extra mycket bara för att de kan (brist på konkurrens, visst är det kul) men vi kan tacka Trump för att det svider extra mycket.
Att sen kronan är uselt svag mot dollarn gör inte saken bättre och sen ska ju staten ha sitt (moms) så det här är varför butikspriserna skiljer sig så mycket från priserna Nvidia visade under presentationen.

Permalänk
Medlem

Tänkte boka 2x kort.. kan dock inte hjälpa att känna att man köper lite grisen i säcken..

14000:- /st och jag har inte fått någon info om hur korten faktiskt presterar i realtion till 1000 serien.

Bara jag som känner så?

Permalänk
Medlem

Amen så här då:
nVidia har fritt spelrum eftersom AMD's Vega inte blev någon hit, dessutom har inte AMD visat upp något nytt ännu. nVidia sitter på stora lager av 1000-serien och dessa kort duger utmärkt i många år till. Raytracing är så klart framtiden, men det närmaste året kommer man inte ha mycket nytta av 2000-seriens (RTX) finesser. De vassaste konsolerna idag presterar som ett 1060/1070 och kommer knappast driva på utvecklingen som gynnar ägare av 2000-serien.

Jag tror heller inte det är jätte stor skillnad på prestandan mellan 1080 och 2080 (om man bortser från raytracing). nVidia sätter ett löjligt högt pris på 2000-serien för att sälja bort 1000-serien. Därmed kan vi räkna med att 2000-serien kommer att rasa i pris efter årsskiftet och ännu mer när AMD släpper sina Navi-kort (förutsett att de presterar bra).

Sitter man idag med tex ett GTX 970 så gör man nog rätt i att köpa ett begagnat GTX 1080 eller kanske ett nytt, för de lär nog sänka priserna på 1000-serien en smula. Om pengar inte är ett problem och man bara ska ha det värsta så visst, be my guest.

För övrigt har det blivit förjäkligt med priserna på grafikkort.
Jämförelse med konsol: PS4 Pro 4000kr, motsvarande grafikkort för PC borde vara 2000kr (mid-range). Vill man kräma på lite extra så höjer man ribban till 3500kr och vill man ha det värsta så får man punga ut med 5000kr (entusiast). Inte som det är nu med 2000-serien; 7000kr, 9000kr resp 14000kr. Galet!

Ge oss tillbaka fighten för 5 år sedan, då man fick ett high-end grafikkort (HD 7970) för 3000kr. Mot slutet ända nere på 1995kr.

Mitt tips är att avstå från köp, även om 2000-serien presterar 50% högre. Vi ska inte uppmuntra den här prisglidningen som pågått de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Ja håller med .. avstå från köp så länge ni kan. Då nvidia blir tvungna att sänka. Jag sj kmer nog vänta tills ps5 kmer ut (när det nu blir) pga alla konsolport till pc där grafiken stagnerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

Tänkte boka 2x kort.. kan dock inte hjälpa att känna att man köper lite grisen i säcken..

14000:- /st och jag har inte fått någon info om hur korten faktiskt presterar i realtion till 1000 serien.

Bara jag som känner så?

En klok människa inväntar recensioner, såklart. Vi vet ingenting förutom att Korten presterar "6" gånger mer än 1080Ti i "någonting".

Permalänk
Medlem

@nils45:

klart! Kan alltid ta bort min förbokning ifall de inte presterar tillräckligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kossamu:

Inga 2070 från tredje parts?

2070 släpps i oktober

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

För att motivera priset för en uppgradering från 1080Ti till 2080Ti behöver väl 2080Ti vara 50-100% snabbare i nuvarande spel. Så jätteimponerande var ju inte RTX i de framtida spel de visade.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Det jag tror många glömt är Trumps straffskatt på Kina, därav är priset 25% högre än det borde vara.
När nu Nvidia säger att priset för 2080 Ti är 1.000 dollar så är det priset utan straffskatt eller moms, så egentligen är priset för 2080 Ti 1.200 dollar utan moms.

Inget snack om att priserna är väldigt höga och att Nvidia lagt på lite extra mycket bara för att de kan (brist på konkurrens, visst är det kul) men vi kan tacka Trump för att det svider extra mycket.
Att sen kronan är uselt svag mot dollarn gör inte saken bättre och sen ska ju staten ha sitt (moms) så det här är varför butikspriserna skiljer sig så mycket från priserna Nvidia visade under presentationen.

Jag har aldrig förut sett något företag som presenterar ett pris utan tull. Är du säker på att du är rätt ute här? Priset på nvidias hemsida för 2080ti är 1199 och detta är då givetvis utan den ameriskanska momsen då den skiljer sig åt mellan olika stater.

Permalänk
Medlem

För någon som inte är insatt överhuvudtaget. Hur ser det ut med 2060 och 2050ti eller liknande. Kommer senare?
Grafikkorten till laptops?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som har en aning om hur långt tid det brukar ta innan tester och jämförelser på korten kommer ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zitoc:

Tänkte boka 2x kort.. kan dock inte hjälpa att känna att man köper lite grisen i säcken..

14000:- /st och jag har inte fått någon info om hur korten faktiskt presterar i realtion till 1000 serien.

Bara jag som känner så?

Inte för att kalla någon fanboy men det där är ju löjligt.

Får man fråga vart smärtgränsen går? 20 papp per kort? 30?

Lugna dig typ 500 gånger och inse att en förhandsbokning är meningslös, invänta tester eller bäst av allt köp något annat så dom blir tvungna att sänka.

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte det skulle varit dyrt för 11500, men 14-15k är ju vansinne. Nåja, har inget behöv av ray tracing än så blir att vänta tills priserna sjunker. Enda spelet som har det som jag är intresserad utav är Metro Exodus vilket släpps 22 februari. Förhoppningsvis har priserna sjunkit till lite mer humana då.

Permalänk
Medlem

@HarreBarre: Videocardz.com snackade om 22a Augusti, hittar tyvär inte på länken..

Själv var jag övertygad att jag skulle beställa ett 2080Ti, var beredd på en prislapp mellan 12-14k. Men rent beräkningsmässigt (GFLOPS) så ligger 2080Ti endast 18-20% över 1080Ti och det är för lite imo.
Skall bli intressant att få se benchmarks i vanliga spel..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk

mår ju fan skit 2080 ti kostar ju fan 15 lax där rök halva jävla lönen

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Säger (som alltid) ingenting. 6 ggr av vad och jämfört med vad?

Ray-tracing. Turing (förmodligen 2080 Ti) kunde rendera en bild på 45ms, och 1080 Ti renderade samma bild på 308ms. Jag tror detta var i Star Wars-exemplet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Kommer bli en lång väntan på att få se tester. Det vore trevligt om founders edt. har bra kyl- och akustiska egenskaper. Och dessutom: var är amd?

Permalänk
Medlem

Så j-kla gött att mitt bolag behöver uppdatera sina server och renderingsdatorer, men hade hoppats på att det skulle vara lite billigare Behöver 4st

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Någon annan som märkte att de presenterade priset för rtx 2080 ti för 999$ på livestreamen men på hemsidan hamnade den på 1199$?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@blazyb: "from 999$" lägg till moms och kemisk dumskatt på det..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kruso:

För någon som inte är insatt överhuvudtaget. Hur ser det ut med 2060 och 2050ti eller liknande. Kommer senare?
Grafikkorten till laptops?

Skickades från m.sweclockers.com

2060 ryktades väl runt november där någonstans kanske.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Fast 2080 FE tar bara upp två kortplatser enligt:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/rtx-2080/

Precis, och jag hoppas att referenskylaren faktiskt är bra.

Att Nvidia påstår att den ligger på en femtedel av 1080 Ti-kylarens oljud på hög belastning är inget jag litar på, jag inväntar ett vettigt test som listar de faktiska ljudnivåerna både upplevt och uppmätt, som Sweclockers brukar göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Någon annan som märkte att de presenterade priset för rtx 2080 ti för 999$ på livestreamen men på hemsidan hamnade den på 1199$?

Jodå. Från $999 som sagt, och Founder's Edition tar de mer för (troligen pga att de innehåller binnade kretsar som är klockade högre).

Skrivet av bigganum:

@blazyb: "from 999$" lägg till moms och kemisk dumskatt på det..

Moms: ja. Kemikalieskatt tillkommer inte eftersom det inte gäller för separata komponenter (åtminstone så vitt jag vet), så nej.

Däremot verkar Nvidia smacka på någon sorts Europa-avgift på ca 15% (kan bero på att de anger priset i € istället för $ här, utan att justera beloppet), de kräken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Lär inte bli så många förbokningar och dessa korten kommer sitta i en väldigt liten del andel burkar om man jämför med förra generationen t.ex. Prisökningen är helt enkelt för stor än så länge. Det ska bli intressant att se hur ökningen kommer se ut i vanliga spel när testerna släpps men mest för att se om det var anledningen att inte tala om prestanda mer än i just RT. Kommer sitta kvar med mitt kort till nästa generation och då kanske ett liknande alternativ finns från AMD eller åtminstone är lite billigare när tekniken inte är helt ny.

Det där med överklockningspotentialen ska bli intressant också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

15 tusen för ca30fps.
Tror att jag avvaktar ett tag.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa rtx 2080ti, kör just nu 2xgtx 980 i SLI men jag får fortfarande typ 15-30fps vid vissa tillfällen i spel som WoW på medium/låg inställning på en 4K skärm.

Tror ni en rtx 2080ti skulle göra stor skillnad?

Permalänk
Medlem

@blazyb: Varför inte köra 1080 ti i sli istället eller bara en 1080 ti? Räknar man i tflops är 2080 Ti bara 20 procent starkare än 1080 ti och kostar mellan 12500 och 16000 enligt prisjakt. En 1080 ti får du däremot för 7-8000. således inte jättestor skillnad mellan 2080 ti och 1080 ti sli i pris. Tittar man på vanlig grafik (ej ray tracing) bör 1080 ti i sli krossa 2080 ti fullkomligt. 1080 ti sli visar 50 procents högre fps i många spel jämfört med 1080 ti https://babeltechreviews.com/gtx-1080-ti-sli-performance-25-g.... Jag skulle bi förvånad om 2080 ti ens kommer upp i hälften av det i vanlig grafik (ingen ray tracing ingen AI uppskalning till 4k). så länge som du gärna lirar gamla spel som ej stödjer RTX och inte är så intresserad av RTX i framtida spel (som lär sänka FPS ordentligt i sig, star wars demot var trots allt i 1080p/30fps) känns ju 1080 ti som en bättre investering.

2080 ti:1545mhz X 4352 X 2= 13,4 TF
1080 ti:1582mhz X 3840 X 2= 12 TF (sli=24 TF)

Om man inte är supertaggad på ray-tracing, AI uppskalning och bara ska lira framtida spel förstår jag inte hur någon kan överväga att köpa RTX framför en eller två 1080 Ti (eller vänta på 7nm som lär innebära ett leap både i vanlig grafik och RTX).