Vindsfyndet, nostalgispeldator årsmodell 1997

Permalänk
Hedersmedlem

Vindsfyndet, nostalgispeldator årsmodell 1997

Förra veckan flyttade en ny familjemedlem in hos mig och min sambo. Ett vindsfynd som räddades från att hamna på elektronikåtervinningen har adopterats (mest av mig...) och fått flytta in i samlingen med gamla mer eller mindre roliga datorer.

Allt började med en vindsstädning hos en bekant... Nånstans undangömd långt bortom dagsljuset stod en gammal dator och väntade på sitt öde som antagligen hade varit soptippen om inte vi hade haft vägarna förbi. Dess ursprung är med ganska stor sannolikhet från när vart och vartannat hushåll skaffade dator genom den så kallade Hem PC-reformen (Wikipedia).

Skicket bedömdes snabbt som dammig, smutsig, lite repig men värd att räddas. Dator (desktoplåda!), skärm (15" CRT) och tangentbord hittades och packades ut i bilen.

Väl hemma påbörjades undersökning och rengörning av fyndet.

En snabb genomgång bekräftar att det är ungefär vad jag har förväntat mig men med en liten bonus.

Kortfattad specifikation:
Modell: HP Vectra VE 5 / 200 MMX series 4
CPU: Pentium 200MMX
Minne: 32mb sdram
Moderkort: HP, modellanpassat. Sis 5581 chipset, integrerat S3 Trio64V (okänd minnesmängd i dagsläget), totalt 3 PCI-platser, 1 ISA, 1 kombinerad PCI/ISA
Grafikkort: Creative S3 Savage 4, 32mb(!!!)
Lagring: Quantum Fireball ST 2,1gb samt CD-läsare och 3,5" floppy
Bildskärm: HP, 15" CRT. Klarar 1024x768 i 85hz med helt okej bildkvalitet

Det är ganska uppenbart att grafikkortet inte satt i datorn från fabrik utan har uppgraderats nån gång senare. Det är dock en trevlig överraskning att träffa på ett sådant, speciellt i PCI-utförande. Det är inte något kort som tävlade i toppklassen utan snarare ett prisvärt alternativ för den som inte hade råd med den tidens värstinggrafikkort, det vill säga Nvidia Riva TNT2 Ultra och 3dfx Voodoo 3 3000. Fritt från minnet så var S3-korten dock ganska avancerade med texturkomprimering och en massa annat för den tiden nytt vilket gjorde att de kunde prestera bra bildkvalitet men tyvärr ganska kassa framerates. Uppgraderingen av grafikkortet bör som tidigast ha skett under första halvan av 1999 men det kan mycket väl ha gått flera år till innan något gjordes med datorn.

Ett stycke dammigt moderkort. Inget utmärkande på något sätt utan ett ganska typiskt kort för den tiden. Värt att notera är att det Sis 5581 chipset som de flesta vid det här laget har glömt bort med god marginal. Funktionsmässigt fanns det mesta integrerat och några större kompabilitetsproblem verkar inte finnas.

Under den förhållandevis stora kylflänsen gömmer sig processorn, i det här fallet en Pentium MMX på 200mhz. När de kom ut på marknaden i början av 1997 var det vad de flesta ville ha i sina speldatorer. Pentium Pro fanns förvisso men de befann sig i en betydligt högre prisklass. Den här datorn är dock från den tiden när Pentium MMX var budgetalternativet för bara ett halvår senare kom Pentium II och sopade banan med "allt"... och så hade alla något nytt att drömma om.

HP var ganska generösa med expansionsmöjligheter i den här datormodellen. Totalt 4 PCI-kort går att montera i datorn samt 1 ISA-kort. Offrar man ett PCI-kort så kan man få plats med 2 ISA-kort. Större delen av kortplatserna tar dessutom fullängdskort. Inte illa för en liten desktoplåda! Totalt 3 minnesplatser för sdram gör det ganska lätt att plocka i mer minne efter behag.

Totalt sett så är det en ganska enkel (läs: billig) datormodell, det mesta är ganska snålt tilltaget även om det inte passerar gränsen för dumsnålt. Minnesmängden får anses vara normal för den tiden även om en del datorer kom med 64mb minne. Hårddisken är liten... det var inte jätteovanligt att se dubbelt så stora diskar i liknande datorer. Bildskärmen på 15" är ett absolut minimum men det dröjde ytterligare några år innan man kunde anse att 17"-skärmar var standard.

Ungefär här föddes tanken på vad som ska hända med datorn: En någorlunda tidstypisk uppgradering som den kunde sett ut för någon med en begränsad budget men med ett växande datorintresse.
Grafikkortet är redan ordnat, nätverkskort ska rotas fram ur lådorna, minnet ska uppgraderas (rejält!) och ytterligare en disk ska in i datorn. Sen får vi se vad det dyker upp för roliga delar som kan tänkas passa i den... och så ett gäng lysdioder i glada färger förstås

Ungefär här landade jag efter någon timmes letande i bra-att-ha-lådorna

För att ha en någorlunda bra grund att stå på fick det bli en uppgradering till Windows 98SE

Fortsättning följer...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Gillar de gamla desktop lådorna !
Letar själv med ljus och lykta efter en Compaq Deskpro med en pentium pro 200

Kan f.ö varmt reka en CF-IDE adapter.
Gamla diskar har ett mysigt knatter men man tröttnar snart på prestandan

Permalänk
Medlem

Se om du kan fixa 64Mb ram till (ser ut som du postar den med 160Mb på bilden dock), jag hade 96Mb i en Pentium 166Mhz och det gjorde att Quake 2 laddade om banan på 2 sekunder istället för typ 30 sekunder om man dog.

Voodoo2 är nice att ha i med om man nu vill köra spel tex men som du säger vissa S3 modellerna klarar Texture komprimering i alla fall och har stöd i några spel och på billder jag sett ska UT99 se riktigt bra ut, stor skillnad.
Dock är processorn lite väl slö för det MEN kan du överklocka den till 233Mhz så bör det fungera.

S3 texturer finns på CD2 till UT99 och får installeras separat sedan kanske du kan använda Metal API (ska inte förväxlas med Apples "NYA" metall, fråga mig inte varför dom döpte det till samma som S3 gamla API) också, finns drivers för vissa S3 kort till UT för det, googla S3 och Metal.

Mitt S3 kort är ett Unicrome dock dock från VIA då dom köpte upp S3 så det sägs klara Metal men finns typ inget spel som stödjer mitt kort, har testat i UT99 utan framgång.

Själv föredrar jag Sata om möjligt i mina retroburkar.
Ett Sil3114 kort flashat med 5.0.44 IDE bios fungerar fint i min Athlon burk och diskarna ses som IDE diskar av moderkortets BIOS men vist lite nyare så det är delvis upp till moderkortets bios hur den hanterar PCI kontroller kort.
Inte ens säkert den vill boota av någon form av kontrollerkort och i vissa fall ses dom som SCSI vilket skapar problem med behov av DOS drivisar för boot.

Fördelen med Sata är dock att man kan köra nya och gamla diskar och även SSD och liknande så många möjligheter och det är klart rappare än PATA tycker jag, mer som SCSI då jag har det i en burk.

Permalänk

Hade glömt av både Sis och Via, börjar nog bli gammal antar jag, alt alzheimers light.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Förra veckan flyttade en ny familjemedlem in hos mig och min sambo. Ett vindsfynd som räddades från att hamna på elektronikåtervinningen har adopterats (mest av mig...) och fått flytta in i samlingen med gamla mer eller mindre roliga datorer.

Allt började med en vindsstädning hos en bekant... Nånstans undangömd långt bortom dagsljuset stod en gammal dator och väntade på sitt öde som antagligen hade varit soptippen om inte vi hade haft vägarna förbi. Dess ursprung är med ganska stor sannolikhet från när vart och vartannat hushåll skaffade dator genom den så kallade Hem PC-reformen (Wikipedia).

Skicket bedömdes snabbt som dammig, smutsig, lite repig men värd att räddas. Dator (desktoplåda!), skärm (15" CRT) och tangentbord hittades och packades ut i bilen.

Väl hemma påbörjades undersökning och rengörning av fyndet.

http://oskar000.se/slask/vindsfynd/IMG_20180812_170930.jpg
En snabb genomgång bekräftar att det är ungefär vad jag har förväntat mig men med en liten bonus.

Kortfattad specifikation:
Modell: HP Vectra VE 5 / 200 MMX series 4
CPU: Pentium 200MMX
Minne: 32mb sdram
Moderkort: HP, modellanpassat. Sis 5581 chipset, integrerat S3 Trio64V (okänd minnesmängd i dagsläget), totalt 3 PCI-platser, 1 ISA, 1 kombinerad PCI/ISA
Grafikkort: Creative S3 Savage 4, 32mb(!!!)
Lagring: Quantum Fireball ST 2,1gb samt CD-läsare och 3,5" floppy
Bildskärm: HP, 15" CRT. Klarar 1024x768 i 85hz med helt okej bildkvalitet

http://oskar000.se/slask/vindsfynd/IMG_20180815_190054.jpg

Det är ganska uppenbart att grafikkortet inte satt i datorn från fabrik utan har uppgraderats nån gång senare. Det är dock en trevlig överraskning att träffa på ett sådant, speciellt i PCI-utförande. Det är inte något kort som tävlade i toppklassen utan snarare ett prisvärt alternativ för den som inte hade råd med den tidens värstinggrafikkort, det vill säga Nvidia Riva TNT2 Ultra och 3dfx Voodoo 3 3000. Fritt från minnet så var S3-korten dock ganska avancerade med texturkomprimering och en massa annat för den tiden nytt vilket gjorde att de kunde prestera bra bildkvalitet men tyvärr ganska kassa framerates. Uppgraderingen av grafikkortet bör som tidigast ha skett under första halvan av 1999 men det kan mycket väl ha gått flera år till innan något gjordes med datorn.

http://oskar000.se/slask/vindsfynd/IMG_20180815_174511.jpg
Ett stycke dammigt moderkort. Inget utmärkande på något sätt utan ett ganska typiskt kort för den tiden. Värt att notera är att det Sis 5581 chipset som de flesta vid det här laget har glömt bort med god marginal. Funktionsmässigt fanns det mesta integrerat och några större kompabilitetsproblem verkar inte finnas.

Under den förhållandevis stora kylflänsen gömmer sig processorn, i det här fallet en Pentium MMX på 200mhz. När de kom ut på marknaden i början av 1997 var det vad de flesta ville ha i sina speldatorer. Pentium Pro fanns förvisso men de befann sig i en betydligt högre prisklass. Den här datorn är dock från den tiden när Pentium MMX var budgetalternativet för bara ett halvår senare kom Pentium II och sopade banan med "allt"... och så hade alla något nytt att drömma om.

HP var ganska generösa med expansionsmöjligheter i den här datormodellen. Totalt 4 PCI-kort går att montera i datorn samt 1 ISA-kort. Offrar man ett PCI-kort så kan man få plats med 2 ISA-kort. Större delen av kortplatserna tar dessutom fullängdskort. Inte illa för en liten desktoplåda! Totalt 3 minnesplatser för sdram gör det ganska lätt att plocka i mer minne efter behag.

Totalt sett så är det en ganska enkel (läs: billig) datormodell, det mesta är ganska snålt tilltaget även om det inte passerar gränsen för dumsnålt. Minnesmängden får anses vara normal för den tiden även om en del datorer kom med 64mb minne. Hårddisken är liten... det var inte jätteovanligt att se dubbelt så stora diskar i liknande datorer. Bildskärmen på 15" är ett absolut minimum men det dröjde ytterligare några år innan man kunde anse att 17"-skärmar var standard.

Ungefär här föddes tanken på vad som ska hända med datorn: En någorlunda tidstypisk uppgradering som den kunde sett ut för någon med en begränsad budget men med ett växande datorintresse.
Grafikkortet är redan ordnat, nätverkskort ska rotas fram ur lådorna, minnet ska uppgraderas (rejält!) och ytterligare en disk ska in i datorn. Sen får vi se vad det dyker upp för roliga delar som kan tänkas passa i den... och så ett gäng lysdioder i glada färger förstås

http://oskar000.se/slask/vindsfynd/IMG_20180815_192727.jpg
Ungefär här landade jag efter någon timmes letande i bra-att-ha-lådorna

http://oskar000.se/slask/vindsfynd/IMG_20180818_152212.jpg
För att ha en någorlunda bra grund att stå på fick det bli en uppgradering till Windows 98SE

Fortsättning följer...

Ser att det är linjärregulator på moderkortet vilket betyder att kondensatorerna har ett behagligt liv. Har en dator med ett sånt moderkort som gått 24/7 sen ca år 2000 och tuffar på än.

Sen som någon skrev om Voodo2. Hade ett sånt men lyckades aldrig få det funka med (på den tiden) nyare spel. Tror jag återställde windows-95 från backup minst 10 ggr innan jag gav upp på det. Så Tombraider 2 fick spelas med mjukvaru-rendrering vilket inte gav många FPS.

Permalänk
Medlem

Ser att du saknar ett voodoo 1 kort i den pjäsen. Voodoo 2 gjorde sig bättre med de p2 or som kom men går väl alltid mula i ett v2 kort om bygget inte skall vara tidsenligt spelar det ingen roll ju tex som s4 kortet

En ide-ssd är kul o vågar man som rekommenderat CF med ide-adapter … lite mer känsliga men billigare o dra en backup går snabbt - bara klona kortet om det läggs någon större tid påt. Trevligt med retrobyggen …. lite sugen på att sätta igång själv … vet bara inte om det är voodoo1 / 2 el 3 eran jag ska bygga för

Lycka till hur som

Permalänk
Hjälpsam

@OSkar000: Apropå nostalgi, är det en gammal Husqvarna symaskin på golvet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Helt riktigt att detta är från Hem-PC tiden! Hade en exakt likadan. Tror den gick på sammanlagt 20 000 när allt var betalat och klart om minnet inte sviker mig helt

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Gammal dator? Allting är relativt antar jag.

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem

Beroende på chipset är det inte så mycket idé att trycka i mer än 64MB ram.
Det över blir mycket långsammare pga cachehanteringen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Snusfri

En gammal skolkamrat hade just en sådan här HP Vectra.
Den var som du säger en sk Hem-PC, hans mor köpte den genom Hemköp som hon jobbade på vid den tidpunkten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gillar de gamla desktop lådorna !
Letar själv med ljus och lykta efter en Compaq Deskpro med en pentium pro 200

Kan f.ö varmt reka en CF-IDE adapter.
Gamla diskar har ett mysigt knatter men man tröttnar snart på prestandan

Antar att det är en liknande sån här du menar ?
Edit: Dock så sitter det ingen pentium Pro 200 i min utan en pentium MMX 266 grymt kul med gamla grejer haha
Fick denna av min far, fullt fungerande men har inget windows.
Edit: Skivorna jag fick var repade, lyckades installera windows en gång sen gick inte skivorna mer
https://i.imgur.com/ht6Qnno.jpg

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr har jag inte hunnit skruva eller skriva något under veckan nu men det finns lite planer och ideer på gång här

Just nu finns det en del på att-göra-listan
*fräsch windows-installation
*rengörning av hela datorn
*se över om det är bra "balans" i datorn. Just nu känns den ganska okej men både ljudkortet och nätverkskortet skulle kunna ersättas av andra grejer.

och planera nästa bygge... för det dök upp en del kul saker när letade delar till denna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Detta är sjukt kul! Va det inga dåliga kondensatorer då? Fan jag blir så jävla trött på att alla har sådant jävla flyt! Jag har letat efter en retro-pc hur länge som helst men det enda folk har erbjudit har varit typ 2000-tals grejjer.

You are a lucky man, sir.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tyvärr har jag inte hunnit skruva eller skriva något under veckan nu men det finns lite planer och ideer på gång här

Just nu finns det en del på att-göra-listan
*fräsch windows-installation
*rengörning av hela datorn
*se över om det är bra "balans" i datorn. Just nu känns den ganska okej men både ljudkortet och nätverkskortet skulle kunna ersättas av andra grejer.

och planera nästa bygge... för det dök upp en del kul saker när letade delar till denna.

*Windows 98 Plus! är ju ett måste för allt onödigt extra bling från den eran, Active Desktop någon? -naturligtvis skämtar jag men det finns en hel del kul retro program och teman i Plus!-versionerna.

Rekommenderas för en Windows 98 SE installation, tycker själv att min retro-burk lirar fint med uppdateringar av det nyare slaget:
https://www.majorgeeks.com/files/details/unofficial_windows98_se_service_pack.html

Installera helst en engelsk Windows 98 SE version om du vill testa ovan länkade Service pack, Windows versionerna från den tiden var rejält petiga med språket där allt annat än Engelska versionerna var åsidosatta. Man kan gå miste om många trevliga finesser om man kör med en gammal hederlig Svensk version...

Finns även inofficiella Service packs för Windows 95, om än något mer begränsade beroende på om man kör A, B eller C version, men jag skulle anta att din burk kanske rullar fint med W98 SE också.

Här finns säkert något kul till din Vectra också: (även Compaq's drivrutiner)
ftp://ftp.hp.com/pub/

Ifall minnet sviker kommer här en kort lista över lite programversioner som (fortfarande) fungerar på W98 SE:
*Zip-program: 7z465.exe, winrar260.exe
*Disk-mountare: daemon347.exe, setup_magicdisc105.exe
*Direct-X: dxwebsetup.exe
*Webbrowser: Firefox Setup 2.0.0.20.exe
*CD-brännar program: SetupImgBurn_2.5.8.0.exe
*Musikprogram: winamp223.exe
*FTP/SFTP program: winscp419setup.exe, winscp436setup.exe
*Nyttoprogram för en mjukare pekdonskänsla: PS2RATE.EXE
*Retro-grafikkortens evige tämjare: PowerStrip 3.2.exe

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kan man starta datorn med space? Kom ihåg att vi retade en polare som hade en sådan dator var enda LAN för det.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet på HP Vectra-serien rent generellt.

Har kvar min gamla hem-PC från 98, en DELL XPS med 440BX, P2 350, ATI Rage Pro och (som jag inte har kvar tyvärr) Aureal Vortex. Kul att ha den kvar, men chassit är någon generisk produkt 20 andra tillverkare använde. Skärmen från den maskinen (17") använde jag nog fram till 2004. Körde 98, och ett gäng GNU/Linux-distar på maskinen – mest Red Hat, Slackware och Debian. Maskinen fungera bra med Linux ganska tidigt, förutom Winmodem-kortet då. Fungerar fortfarande utmärkt att köra GNU/Linux-distros på som fortfarande byggs för "686" då. 440BX är ju en legend som t.o.m. användes tillsammans med MIPS-processorer och liknande. Var min första maskin med ACPI också, så man slapp stänga av med knappen

Kom ihåg att dra ner några Perrra/Mircwar-MP3or till maskinen!

Undrar vad man kan köra på ett Savage-kort, ATI Rage fick i.a.f. bara en OGL-drivare som jag satt och spela Q2 på

Permalänk
Medlem

Fy fan! Längesedan man fick sån ångest..
Var har tiden tagit vägen?!?!

Bring me back!

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sineira:

Gammal dator? Allting är relativt antar jag.

Vad är gammalt respektive nytt för dig då ?

Skulle du klara dig med en Pentium 1 som enda dator under en månad om du inte heller fick använda smartphone och/eller surfplatta?

Min äldsta dator totalt sett är Commodore 64.

Mina äldsta som jag inte enbart använder för nostalgi är

Bärbar med Core Duo (Yonah)
(Första generationens Core Duo, inte Core 2 Duo)

Stationär med Core 2 Duo E6400

Dessa är väl lite på gränsen mellan moderna och antika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Skulle du klara dig med en Pentium 1 som enda dator under en månad om du inte heller fick använda smartphone och/eller surfplatta?

Fick jag en med 4GB minne och en modern Linux (nåja halvmodern då kanske) så skulle det gå, om än kännas segt.
Nu var det väl inte så många moderkort på den tiden som supportade så mycket men det ingick inte i frågan heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Fick jag en med 4GB minne och en modern Linux (nåja halvmodern då kanske) så skulle det gå, om än kännas segt.
Nu var det väl inte så många moderkort på den tiden som supportade så mycket men det ingick inte i frågan heller.

Fanns det några socket 7 moderkort alls som klarar 4GB minne?

Sen, åtminstone Windows 32 bitars så har man 32bitars adress utrymme.
Andra saker, som exempelvis grafikkort måste dela på samma adressutrymme.
Så har man 4GB minne så "försvinner" en del av det eftersom det inte finns tillräckligt med adressutrymme.

Linux kanske är bättre på det?

Känns som att om man måste ha mer än 2GB minne så är det en klar fördel att ha Athlon 64 eller nyare.
Dels enklare att hitta moderkort och minnen som tillåter "så mycket" minne om man kan ha något som använder DDR SDRAM eller nyare och dels kunna få bättre utnyttjande av "så mycket" minne med 64bitars processor och operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fanns det några socket 7 moderkort alls som klarar 4GB minne?

Sen, åtminstone Windows 32 bitars så har man 32bitars adress utrymme.
Andra saker, som exempelvis grafikkort måste dela på samma adressutrymme.
Så har man 4GB minne så "försvinner" en del av det eftersom det inte finns tillräckligt med adressutrymme.

Linux kanske är bättre på det?

Känns som att om man måste ha mer än 2GB minne så är det en klar fördel att ha Athlon 64 eller nyare.
Dels enklare att hitta moderkort och minnen som tillåter "så mycket" minne om man kan ha något som använder DDR SDRAM eller nyare och dels kunna få bättre utnyttjande av "så mycket" minne med 64bitars processor och operativsystem.

Många socket7 moderkorts styrkretsar klarar tex 512Mb MEN dom har problem med prestanda och stabilitet pga begränsingar långt innan dess i vissa fall.
Det mesta jag kört i Soket 7 är nog 192Mb.

Phil's computer lab på youtube har lite videos hur socket 7 beter sig med 256, 512 och 768Mb ram men det är inte som i dag att där man bara kan stoppa i mer upp till max gränsen, problem uppstår lågt innan dess tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fanns det några socket 7 moderkort alls som klarar 4GB minne?

Sen, åtminstone Windows 32 bitars så har man 32bitars adress utrymme.
Andra saker, som exempelvis grafikkort måste dela på samma adressutrymme.
Så har man 4GB minne så "försvinner" en del av det eftersom det inte finns tillräckligt med adressutrymme.

Linux kanske är bättre på det?

Känns som att om man måste ha mer än 2GB minne så är det en klar fördel att ha Athlon 64 eller nyare.
Dels enklare att hitta moderkort och minnen som tillåter "så mycket" minne om man kan ha något som använder DDR SDRAM eller nyare och dels kunna få bättre utnyttjande av "så mycket" minne med 64bitars processor och operativsystem.

Inga konsumentkort vad jag vet, skulle vara ett serverkort som kan ta uppåt 4 GB i så fall.
Jo, det försvinner en del, så nånstans 3-3.5 GB kan man få ut med 32 bit os.

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Finns inget moderkort som skulle klara mer än 1 GiB, då det är vad chipsets hade som absolut max. I praktiken så var det nog svårt med mer än 384 MiB. 128, 256 och 384 var vanliga gränser för single socket-moderkort. 512 MiB kunde Intels chipset adressera som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

*
Känns som att om man måste ha mer än 2GB minne så är det en klar fördel att ha Athlon 64 eller nyare.
Dels enklare att hitta moderkort och minnen som tillåter "så mycket" minne om man kan ha något som använder DDR SDRAM eller nyare och dels kunna få bättre utnyttjande av "så mycket" minne med 64bitars processor och operativsystem.

Vill man ha 2005-era grejer finns en hel del mer än så, LGA 775 och Intel-processorer med x86-64 släpptes 2005 (LGA 775 kom 2004) tillsammans med chipsets som 915 (2004), 925 (2004), 945 och 955X. Så vill du köra 4 GiB minne (eller 8 på 955X) på något som släpptes 2004-2005 så är nog Intel vettigare eftersom de var mycket tidigare ute med DDR2-stöd. 8 GiB på AMD den tiden krävde socket-940-moderkort, och oftast ett med stöd för två eller fyra processorer, innan AM2 och Socket F/L då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Många socket7 moderkorts styrkretsar klarar tex 512Mb MEN dom har problem med prestanda och stabilitet pga begränsingar långt innan dess i vissa fall.
Det mesta jag kört i Soket 7 är nog 192Mb.

Phil's computer lab på youtube har lite videos hur socket 7 beter sig med 256, 512 och 768Mb ram men det är inte som i dag att där man bara kan stoppa i mer upp till max gränsen, problem uppstår lågt innan dess tyvärr.

Problemet brukar vara att socket 7-chipsets inte kan cacha mer än 64 MB ram i standardutförande, och ocachat minne är riktigt långsamt. Tillåter chipsetet det, och moderkortet har tagram i socklar, kan man ofta uppgradera det senare, och cacha mer ram. Är lite osäker på exakt vilka chipsets som klarar vad, men har för mig 430HX och typ alla SS7-chipsets klarar upp till 512 MB med tagram uppgraderat. 430FX, 430VX och 430FX vill jag minnas maxar ut på 64 MB.

Å andra sidan är det inget jätteproblem. Hade man bara tänkt att spela retrospel ser jag inget som helst behov av mer än 64 MB ram i en S7-maskin. Faktum är att det mest bara ställer till med problem. Det är väl om man tänkt nån SS7-build som ska tävla med PII- och PIII-maskiner det kan vara aktuellt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Å denna nostalgi! Tänker tillbaka på tiden innan adsl fanns i hemmen, då 56k modem var hightech. Man hörde talas om någon som hade två datorer och dessa hade de kopplat ihop så man kunde spela emot varandra genom LAN.
Det låter oerhört mesigt att någon hade två datorer men tänk då på att en dator kosta ca 20-25 000 och månadslönerna på den tiden låg på kanske på 11-12 efter skatt.

Permalänk
Medlem

@kaput: Väldigt få moderkort kommer ha mer än 3 DIMMs och i de fallen spelar det ju ingen roll om chipset stödjer 512, 768 eller 1024 MiB. Dock fortfarande relevant att ha en cachemodul med tag-ram om man kör t.ex. 430HX, och mer än 64 MiB då. På Socket 7 kan du generellt sett glömma att köra SDRAM-moduler på mer än 128 MiB i vilket fall. Pentium användes såklart i dual-processor-system och liknande, men PPRO kom ju redan sent 95... De som behövde mer minne (fortfarande någonstans kring 128-1024 MiB vid den tiden vanligtvis) använde alltså inte någon Pentium MMX. 450GX till PPRO hade stöd för upp till 8 GiB, men det (mängden) användes nog bara i typ klusterlösningar och de flesta servrar och arbetsstationer hade nog inte stöd för mer än 512 eller 1024 MiB innan Pentium II-baserade Xeons kom in i bilden när vi pratar x86-system.

Permalänk

Såg ut att vara ett fräsigt tangentbord. Fonten och knapparnas form ser ut som Cherry.

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.