Ska jag skriva en guide för FreeNAS?

Permalänk
Medlem

Ska jag skriva en guide för FreeNAS?

Jag har funderat på att skriva en guide för eget NAS-bygge mha FreeNAS. Spontant kan jag tänka mig att det finns många medlemmar här som kanske skulle tycka det var intressant istället för att köra på Synology eller QNAP och liknande, och inspirera folk till att bygga sitt eget NAS. Guiden ska isf gå igenom poängen med FreeNAS och ZFS, lämplig hårdvara, installation osv. Vad tror ni, är det av intresse för mer än ett fåtal? Är det isf en forumtråd som är lämplig (eller kanske enda alternativet) om den ska postas här på sweclockers?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad.

Har funderat länge på att bygga ihop en NAS men kan inte riktigt hitta någon användning för den...

Permalänk

Finns helt klart intresse, kör på!

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Kör på. Många har nog intresset utan att veta om det. Tror att det är sjukt invecklat och kör därför vidare med sina färdiga lösningar.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Moderator
Moderator

@ecce: Bra initiativ!

Absolut värt att skrivas, tror fler skulle köra det om informationen, tips och tricks var samlade på ett ställe. Skriver du den i forumet som en arbetstråd så kan du få feedback och stöttning löpande också.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

Kör på dock så har jag redan byggt upp min FreeNAS men det är skoj att läsa på mera som man inte visste om.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kör på! En guide som täcker grunderna på ett bra sätt vore toppen men gärna med mera avancerade funktioner också allt eftersom Jag har själv en freenas som jag använder för lagring av media men jag skulle gärna lära min att dra igång cronjobs (eller vad det nu heter) som loggar till exempel disktempeteraturer till txt-fil, mycloud, databas + backend och annat roligt om du har den kunskapen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar på att bygga om min nuvarande stationära till en NAS efter black friday, så vore mer än välkommet med en guide

Permalänk

skulle vara underbart

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Jag har också velat ha guide i nas, inte orkat sätta mig in i det än men sugen på en.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Det som är lurigt med "guider" är ju att de fort blir gamla.
Men känner du att detta är något som du vill lägga tiden på för att underhålla så kör på.
FreeNAS 11.1-U5 är ju inte så gammalt och snart kommer det väl kanske en U6 och guider som uppdateras löpande och tätt inpå släpp är ju alltid uppskattat av folk.

Men har du tänkt att bara släppa en guide som gäller för tillfället så skulle jag väl säga att det är bättre du låter bli.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Moderator
Moderator

@backspace: Håller med att guider fort blir gamla om de går in på exakt knapptryckningsnivå, håller man sig på en lite högre nivå angående de enklare delarna och mer detaljerat på de knepiga minskar uppdateringsbehovet?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Fast det finns ju redan guider? Skriver du en så länka in i tråden så kan jag korr läsa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Garmzon:

En uppsida kan vara att få den på svenska kanske.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kör på för fasen! Även om det finns mycket guideresurser när det kommer till FreeNAS så skadar det verkligen inte med en till, och speciellt då på svenska.

Enklast är om du skapar en ny tråd i denna forumdel med guiden. Pinga någon i redaktionen, exempelvis mig, när du är klar sen så ska vi se vad som kan göras för att exponera den bättre.

Permalänk
Medlem

Låter som en utmärkt idee kör på!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det som är lurigt med "guider" är ju att de fort blir gamla.
Men känner du att detta är något som du vill lägga tiden på för att underhålla så kör på.
FreeNAS 11.1-U5 är ju inte så gammalt och snart kommer det väl kanske en U6 och guider som uppdateras löpande och tätt inpå släpp är ju alltid uppskattat av folk.

Men har du tänkt att bara släppa en guide som gäller för tillfället så skulle jag väl säga att det är bättre du låter bli.

Precis, det är det jag lurar lite på. Sen känns inte en tråd i sweclockers forum som det ultimata verktyget heller tyvärr. Men det kanske duger.

Jag kommer nog inte hålla guiden uppdaterad. Även om FreenNAS uppdateras så är grunderna desamma, jag har kört det sedan 9.2 och inte berörts speciellt av ändringarna som gjorts. Visst dom har nytt UI på g som ser ut som sk*t men man hittar rätt där även om bilderna utgår ifrån det gamla. Guiden ska rikta sig till vad jag tror är typiska sweclockersmedlemmar som vill göra nåt kul hemmaprojekt - inte superseriösa företagsprojekt. Folk som har ett teknikintresse man kanske inte jobbat så mycket med servrar och BSD tidigare. Dessutom kanske det är nice för några att den är på svenska. När jag började med FreeNAS tyckte jag inte det riktigt fanns några klockrena guider, dom flesta var antingen väldigt basic eller väldigt avancerade. VM med bhive blev mycket trial-and-error för min del.

Jag började skissa lite på upplägget och tänkte nåt sånthär:

1. Vem är denna guide tänkt för?
2. Vad är FreeNAS?
3. Filsystemet ZFS
4. Välj rätt hårdvara
5. Installation av FreeNAS
6. Konfigurering av CIFS och andra tjänster
7. Replikering till en sekundär FreeNAS
8. Övervakning, SMART, scrubbing, larm, resilvering
9. Plex Media Server som VM under FreeNAS

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Ett alternativ till en 'steg-för-steg' guide (som riskerar att bli inaktuell snabbt), är att istället fokusera på de olika val man ställs inför. Det tycker jag är en stor styrka i just FreeNAS forumet att trots att många trådar är gamla lever de fortfarande och fungerar eftersom de väldigt mycket fokuserar på varför och inte på hur.

Att klicka sig igenom en installation av FreeNAS är rätt enkelt, men att få ett fungerande system som håller och som levererar det man egentligen vill ha kan kräva att man förstår rätt komplicerade saker, speciellt om man väljer att bygga ihop egen hårdvara.

En sån guide ställer iofs även lite större krav både på OP och på oss andra som postar i tråden .

Permalänk
Medlem

Kör på ! Inväntar en dator med i7-3770 och vet fortfarande inte vilken mjukvara jag ska köra på den, tänkt skapa en nas som stödjer lite olika saker så det hade definitivt varit intressant med ett alternativ. Varit sugen på att köra W10 för att kunna använda olika tjänster som fjärrstyrning osv.

Kan man komma åt FreeNAS när man inte är hemma?
Kan man installera någon VPN för att komma åt NAS:en när man inte är hemma? (så man skyddar sig mot DDOS)
Kan man köra Plex-server ? (antar detta är möjligt men är i7-3770 tillräckligt bra)
Tjänar man något på SSD?
Kommer det lokala nätet komma åt med LAN-hastigheter?

Vill gärna att skrivning/läsning ska gå lika snabbt som det går i ens egen dator (eller nära). Är detta möjligt med hårdvaran jag skrev?

Permalänk
Skrivet av muli:

Kan man komma åt FreeNAS när man inte är hemma?
Kan man installera någon VPN för att komma åt NAS:en när man inte är hemma? (så man skyddar sig mot DDOS)

Ingen av dessa frågor har egentligen med NAS-et i sig att göra utan med hur ditt nätverk ser ut.
Administrationsgränssnittet är inget man bör ha synligt på internettet, men har du vpn via din router så är du ju inne på ditt lokala nät.

Skrivet av muli:

Kan man köra Plex-server ? (antar detta är möjligt men är i7-3770 tillräckligt bra)

Det är många som använder Plex och en i7:a borde vara overkill även i detta sammanhang

Skrivet av muli:

Tjänar man något på SSD?

Beror på ditt use-case.
Ja det går naturligtvis fortare att skriva och läsa, och de är strömsnålare än mekanisk disk, och även tystare.
Men dyrare, så beror helt på vad du vill att burken ska göra.
I min NAS kör jag enbart med långsamma mekaniska diskar (mest WD Red 4tb & 8tb) dvs 5k varvare, men eftersom man läser och skriver till flera diskar parallellt får man ändå bra hastighet. Att maxa en 1gbe lina är enkelt och på en 10gbe-lina får jag ut mellan 500-800 (vad sjutton blir det för enhet här Mbit/s eller nått?? ) på grund av att min CPU i NAS:et helt enkelt inte orkar mer, sen beroende på vilka filer det handlar om kan ibland hastigheterna vara betydligt lägre, men jag har bara en Pentium så jag förväntar mig inte mer av den

Skrivet av muli:

Kommer det lokala nätet komma åt med LAN-hastigheter?

Naturligtvis. Fast jag är inte säker på om du skrev vad du egentligen menade

Skrivet av muli:

Vill gärna att skrivning/läsning ska gå lika snabbt som det går i ens egen dator (eller nära). Är detta möjligt med hårdvaran jag skrev?

Då bör du fundera på 10gbe nätverk, annars har du begränsningen i 1gbe nätverket, du kan iofs använda flera parallella 1gbe linor för att få upp hastigheten men även där finns begränsningar att komma runt.

Generellt så är alltid rekommendationen att ha ett tydligt definierat use-case klart för sig - sen kan man uvärdera olika hård- och mjukvarualternativ utifrån det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Ingen av dessa frågor har egentligen med NAS-et i sig att göra utan med hur ditt nätverk ser ut.
Administrationsgränssnittet är inget man bör ha synligt på internettet, men har du vpn via din router så är du ju inne på ditt lokala nät.

Nja, beror på hur man ser på det. Jag tänker mig liksom som Synology osv har sina appar och lägger upp det på nätet. Kan man göra det med NAS ? Tänker mig en lokal Dropbox liksom som endast jag har tillgång till. Där typ iphones kan ladda upp bilder & videos.

Skrivet av hjälpsam:

Det är många som använder Plex och en i7:a borde vara overkill även i detta sammanhang

Datorn är över och detta är enda användningsområdet jag ser för den

Skrivet av hjälpsam:

Beror på ditt use-case.
Ja det går naturligtvis fortare att skriva och läsa, och de är strömsnålare än mekanisk disk, och även tystare.
Men dyrare, så beror helt på vad du vill att burken ska göra.
I min NAS kör jag enbart med långsamma mekaniska diskar (mest WD Red 4tb & 8tb) dvs 5k varvare, men eftersom man läser och skriver till flera diskar parallellt får man ändå bra hastighet. Att maxa en 1gbe lina är enkelt och på en 10gbe-lina får jag ut mellan 500-800 (vad sjutton blir det för enhet här Mbit/s eller nått?? ) på grund av att min CPU i NAS:et helt enkelt inte orkar mer, sen beroende på vilka filer det handlar om kan ibland hastigheterna vara betydligt lägre, men jag har bara en Pentium så jag förväntar mig inte mer av den

Naturligtvis. Fast jag är inte säker på om du skrev vad du egentligen menade
Då bör du fundera på 10gbe nätverk, annars har du begränsningen i 1gbe nätverket, du kan iofs använda flera parallella 1gbe linor för att få upp hastigheten men även där finns begränsningar att komma runt.

NAS:en är främst tänkt till Mamma och pappa som sitter på datorer med SSD. Bilderna & videos jag samlat på mig är på ca 300GB genom åren och dessa vill jag gärna kunna dela i nätverket på ett smidigt sätt. Lär bli en mekanisk för lagring, tänkt rippa över mina bluray skivor så jag kan streama de via Plex då spelare saknas på tvn i rummet, men tjänar jag något på min SSD? Kommer ha en SSD för systemets huvudpartion.

Känns som att det bästa för min del är att installera W10 och köra Chrome remote + den inbyggda samba funktionen i Windows för delning i nätverket. Sen satsa på plex för video-transcodingen eller stryper jag min koppling till lokala nätet med Windows? Vill gärna inte att det ska ta en evighet att ladda varje mapp jag öppnar, vet inte om detta blivit bra på W10 eller ska man satsa på windows server?

Har provat att ha en pi som NAS men den läste bara i 5mbs vilket gick mig på nerverna. På den körde jag Openmediavault men tiden det tog att öppna varje mapp fick mig o slänga ut det projektet ur fönstret. Därav detta nya projektet, har hellre för mkt krut än för lite

VPN är verkligen inte behövligt, tänkte mer ifall jag ska kunna komma åt min dator från skolan likt Dropbox så känns det som att en VPN ger mig en extra säkerhet mot hackers, better be safe than sorry. Sen vet jag inte om FreeNAS har en sådan funktion, aldrig använt den. Av vad jag läst verkar det vara en modernare version av Openmediavault, tror OMV hade en plugin som löste detta men jag tyckte det var pointless med Pi då den saknade krut.

Edit: Owncloud verkar göra det jag vill i princip. Är det svårt att sätta upp? Krävs det att öppna portar ifall man vill komma åt nasen när man inte är hemma?

Permalänk

Det krävs i princip alltid öppna portar för att åtkomst utifrån ska funka.

Owncloud har delats och det är forken Nextcloud som de flesta föredrar idag, men oavsett vilket så är det fullt möjligt att köra det under FreeNAS om du skulle vilja.

En hallonpaj är väldigt slö som nas, både begränsat i nätverksprestanda och i cpu.

För ditt användande låter det nästan som att en färdig nas från synology eller liknande är en lagom lösning.

Permalänk
Medlem

Gärna en bra guide till FreeNAS Finns flera stycker dock redan, men det hade ändå varit bra med en enligt mig, som kan som sagt gå igenom grunderna osv.

Ska köra igång FreeNAS nu på min HP Microserver

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@ecce : Nu när 11.2 har släppts med det nya användargränssnittet så kanske det skulle vara på sin plats. Dock står jag fortfarande fast vid jag anser om guider som inte uppdateras frekvent.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Är något bättre i Windows världen där bakåtkompatibiliteten är rätt okej, dock inte alltid. Men i Linuxvärlden är det på gränsen till kaos och mycket extra säkerhetsuppdateringar att "så går det inte göra längre" ställer till det. Kör fortfarande Ubuntu Server 16.04 LTS för att de flesta special-guider är för gamla. Vet dock inte hur det är med BSD. Kanske går det göra samma som i gamla guider fast gränssnittet är olika men grunden lika och man kan gissa sig fram.

Gör du en guide kommer jag faktiskt prova så fort du lanserar den.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Håller på med en FreeNAS och har nyligen lyckats konfa så info mail hamnar i brevlådan.

Med tanke på att inte ens FreeNAS eget forum orkar uppdatera ganska många av sina egna guider (inte Manualen utan user skrivna guider) så är det givetvis ett bevis för att det är bökigt. Jag är väl mest intresserad av en 1-2-3-4 guide som tar en igenom grund konfen för olika scenario. SMB, NFS etc...

Mitt system är ett prod under konf så det skall konfas för att köra live men jag tycker lagringskonfigurationen är sket bökig, först skall man skapa en pool sen en jails sen ett smb och så ytterligare småpul i diverse inställningar innan det kan vara färdigt för körning. Vad är Jails?

Bara att konfa mailen var ju på tre vitt skilda ställen i gränssnittet, det är det jag tycker känns jobbigt, pusslet är utspritt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En guide är bara meningsfull för ett specifikt senario. Om du beskriver behoven kan jag berätta vad du ska göra. Annars får man höra som alla oss andra och läsa manualerna.

https://www.freebsd.org/doc/handbook/jails.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt scenario är att skapa och underhålla en NAS baserad på FreeNAS, tillgänglig i Windows miljö med så lite conf som möjligt. Funderar dock på NFS före SMB då det verkar vara så att man får bättre prestanda och några andra fördelar...

Jails verkar ju vara nyttigt för att säkra plugins och liknande, även om jag nu inte ser någon intressant sådan så vet man ju inte om det dyker upp nån. Disk har jag ju till det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag installerade nyligen om min freenas server med nya gränssnittet.
Deras manual är riktigt bra (givetvis finns det små brister i informationen) men ligger ändå långt före många andra programs manualer. Så jag ser mindre behov av en steg för steg guide för installationen, det finns redan tillräckligt med lättillgänglig information enligt mig.
https://www.ixsystems.com/documentation/freenas/11.2/

Det som saknas är som även några andra här påpekat: VARFÖR
Dokumentationen säger vilka funktioner och alternativ som finns samt hur man konfigurerar upp det. Däremot står det inte vilka konsekvenser valen har och vad som är fördelaktigt i olika scenarion.

En sån guide blir dessutom mindre tidskänslig eftersom funktionerna och valen troligtvis kommer leva mycket längre än GUI och namn på knappar.
Nackdelen är att detta säker tar mycket mer tid att sätta ihop samt kräver mycket mer kunskap från dig som skriver vilket så klart även är en fördel att du får lära dig mer på vägen.