Köpråd - laptop för universitetsstudier

Permalänk
Medlem

Köpråd - laptop för universitetsstudier

Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dator då jag efter ett års studier har insett att den datorn som jag på gymnasiet fick är alldeles för otymplig. Jag har under mitt första år märkt att all form av "tung" programvara kan köras från de arbetsstationer som universitetet tillhandahåller. Av denna anledningen har jag ingen jättelust att lägga en större summa pengar då denna dator kommer fungera som ett komplement till den stationära jag har stående hemma.

Jag har insett att datorer med hyffsade specs (13-14", 8 GB RAM, SSD och någon form av hyffsad processor) springer iväg i pris väldigt fort och den billigaste datorn som uppfyller mina krav kostar ca 6200 kr (https://www.proshop.se/Baerbar/Lenovo-V130-14IKB/2673955?utm_...)

Jag har av den anledningen kollat hur det ligger till på begagnat marknaden för ungefär samma specs och det verkar som om begagnade laptops tappar i värde väldigt fort. Jag har på grund av detta ett antal frågor:

Av vilken anledning tappar laptops snabbt värde?
Vad finns det för risker med att köpa en begagnad laptop?
Vad ska man kolla efter vid köp av en begagnad laptop?
Och slutligen, sett till min situation vad hade ni köpt?

Permalänk
Medlem

Med det behov du beskriver hade jag sannolikt försökt hitta en lämplig 2-3 år gammal begagnad företagslaptop. Typ HP Elitebook 840/820 dell latitude 74xx/72xx eller en Lenovo thinkpad t4x0/t4x0s/x2x0/X1. Prestanda/batteri samt portar kan vara lite sämre men allt annat är bättre än att köpa en ny dator i samma prisklass i min mening. Alla billigare nya datorer är oftast rejäla kompromisser i byggkvalitet och skärm.

Jag hade dock i dagens läge inte köpt en dator med äldre cpu än broadwell och inte sämre än en i5:a (d.v.s. core i5/i7 5X00U eller nyare).

Tyvärr har tillverkarna haft en tendens att stoppa in kassa skärmpaneler (lågupplösta tn-paneler med kass ljusstyrka) som standard i många av dessa modeller dock har det i stort sett alltid funnits varianter av respektive modell med bättre skärmar (typ full hd ips eller bättre) så man bör kontrollera vilken panel som sitter i respektive modell innan köp. På notebookcheck.net går det att hitta bra recensioner av de flesta laptops, även äldre, så kan vara bra att slå en kik där innan köp.

Det finns en hel del sajter som säljer dessa t.ex. (bytdator.se/inrego.se/arrowdirect.se), jag har dock ingen erfarenhet av någon av dessa men finns trådar om dem på forumet.

Alternativt går det ju att få tag i dessa via tradera/blocket. Risken med tradera/blocket är ju de vanliga: Du kan bli lurad eller det är stöldgods så man får kontrollera vad man köper och i den mån det går från vem man köper. Inköpskvitto kan vara bra att fråga efter... Jag skulle även undvika datorer som har låst bios med "borttappat" lösenord.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS