Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Nej de är det inte samma BS som Systembolagets propaganda reklamer, krafs för lättpåverkade svagsinta människor

Skickades från m.sweclockers.com

Haha jag tycker det är kul att systembolaget har reklam om att inte ha reklam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du missar en viktig aspekt, radiofrekvent strålning kan inducera spänningar som iaf i teorin kan påverka t ex nervsystemet (som ju använder elektriska signaler).

Detta är sant, men det kräver fältstyrkor som man inte hittar i vardagen. Möjligen i radaranläggningar, eller andra liknande högenergitillämpningar. En futtig router eller en basstation för telekommunikation kommer inte i närheten, då hade jag varit mer orolig för strålningen från gatlyktor eller varför inte solen...

Fundera på vilka magnetfält man utsätts för vid en magnetröntgen (MRI), starka magnetfält och radiofrekvent strålning utan att det påverkar vare sig DNA eller nervsystemet.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Detta är sant, men det kräver fältstyrkor som man inte hittar i vardagen. Möjligen i radaranläggningar, eller andra liknande högenergitillämpningar. En futtig router eller en basstation för telekommunikation kommer inte i närheten, då hade jag varit mer orolig för strålningen från gatlyktor eller varför inte solen...

Fundera på vilka magnetfält man utsätts för vid en magnetröntgen (MRI), starka magnetfält och radiofrekvent strålning utan att det påverkar vare sig DNA eller nervsystemet.

Jag menar inte att nervsystemet skadas fysiskt utan att signaleringen i nervtrådarna påverkas och indirekt påverkar människan fysiskt och psykist. Det är mkt svaga signaler i nervsystemet så dina argument om höga fältstyrkor är inte relevanta. Och eftersom detta håller på hela tiden så är det inte orimligt att detta kan störa en del människor så man får t ex huvudvärk eller koncentrationssvårigheter.

Permalänk
Medlem

Om strålning B är svagare än A och A har alltid funnits är det väl högst otroligt att B påverkar oss?
Not saying, asking.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Detta är sant, men det kräver fältstyrkor som man inte hittar i vardagen. Möjligen i radaranläggningar, eller andra liknande högenergitillämpningar. En futtig router eller en basstation för telekommunikation kommer inte i närheten, då hade jag varit mer orolig för strålningen från gatlyktor eller varför inte solen...

Fundera på vilka magnetfält man utsätts för vid en magnetröntgen (MRI), starka magnetfält och radiofrekvent strålning utan att det påverkar vare sig DNA eller nervsystemet.

Man kan utsätta levande organismer för verkligt extrema magnetfält som får miljön i magnetröntgenapparat att framstå som nått omagnetiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska man vara kinkig så vet vi faktiskt inte. Det är som alltid omöjligt att bevisa att något är ofarligt då man omöjligen kan testa för alla tänkbara former av påverkan. Däremot så kan man i nuläget inte dra någon slutsats att strålning = depression. Även om det finns en koppling mellan mobilbruk och depression så finns det många saker det kan bero på. Korrelation är inte samma sak som kausalitet. Länkar till denna klassiska graf:http://tylervigen.com/correlation_project/correlation_images/us-crude-oil-imports-from-norway_drivers-killed-in-collision-with-railway-train.png

Även om kurvorna stämmer någorlunda så är det nog ingen som tror att järnvägsolyckorna beror på norsk olja...

Ska man vara kinkig så vet vi faktiskt visst att tillgången till sociala medier och de medföljande sömnsvårigheterna skapar stress, ångestsymptom och förhöjda nivåer av nedstämdhet hos ungdomar. Det är inte baserat på svaga korrelationsstudier, jag har själv arbetat med just dessa ungdomar i forskningsprojekt om hur det påverkar dem.

Jag hävdade inte att strålning garanterat är ofarligt, jag argumenterade mot "men jag är rätt säker på att det i grunden är strålning".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

...Såvida man inte gräver i det och upptäcker att man skeppade den importerade oljan på järnväg

Finns det en korrelation så finns det ju en anledning att titta närmare på det.

...eller att den norska oljan var undermålig och fick bilar att stanna vid järnvägsövergångar

Det finns förklaringar som är mer eller mindre tänkbara, men det räcker inte med korrelation för att konstatera ett orsakssamband

Skrivet av Yorg:

Ska man vara kinkig så vet vi faktiskt visst att tillgången till sociala medier och de medföljande sömnsvårigheterna skapar stress, ångestsymptom och förhöjda nivåer av nedstämdhet hos ungdomar. Det är inte baserat på svaga korrelationsstudier, jag har själv arbetat med just dessa ungdomar i forskningsprojekt om hur det påverkar dem.

Jag hävdade inte att strålning garanterat är ofarligt, jag argumenterade mot "men jag är rätt säker på att det i grunden är strålning".

Jag reagerade mest på konstaterandet att han hade fel. Att det finns kopplingar till sociala medier kan jag mycket väl tänka mig, men det i sig utesluter inte att strålning KAN vara en bidragande faktor. Med betoning på "kan" då det mig veterligen än så länge inte bevisats att så är fallet. Även om vissa verkar vara klart övertygade om detta, oavsett stöd i forskning eller inte

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Från Vetenskapens värld ett kort avsnitt som tar upp ungdoms depression med sambandet smartphones. Nu pratar de mycket om sociala medier etc. och inte alls strålning. Men jag är säker att det i grunden är strålningen, och lägg sedan till sociala medier och annat, så är detta bara en ökande effekt på grundproblemet, som är att man blir deprimerad av strålning och sedan att internet och sociala medier ökar på detta, då dessa ökar på stressen och oron som strålningen står för.

Printscreen som visar depressionstillståndet från 2012, när det öka rejält, och då smartphones blev vardag för folk i väst.

http://prntscr.com/knyb3z

En annan sak som togs upp var att depression var kraftig uppåt bland barn på 9-12 år, barn som fortfarande inte aktivt deltar på sociala medier som Facebook, YouTube, Instagram... Just det strålningen!

https://www.svtplay.se/video/17656810/vetenskapens-varld/vete...

Jag tror du får sätta på dig dom kritiska glasögonen och faktiskt läsa din text. För så du framfört texten, så försöker du bevisa din tes till varje pris.

Även i den åldern finns det både stress och social utsatthet/press (samhället blir ju hårdare och mer stressat), det påverkar även barnen.

Är helt annan miljö barn växer upp idag, mot när man själv växte upp. Inte bara strålning och wifi ändras, utan finns mycket annat som har ändrats på 10/20 även 30 år bakåt.

Sen alla gifter som finns i våran omgivning och i mat påverkar stora som små (oftast drabbas barn hårdare av detta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen alla gifter som finns i våran omgivning och i mat påverkar stora som små (oftast drabbas barn hårdare av detta).

Vad är det för gifter barn utsätts nuförtiden? På min tid fick vi stå ut med rök, bly i bensin, asbest, ftaler, orenade bilutsläpp, industriutsläpp, kärnvapentester, Tjernobyl...

Om det är nått dagens barn får växa upp så är det i en mer naturlig miljö, om vi inte tar strålning i resonemanget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nicoX:

Vad är det för gifter barn utsätts nuförtiden? På min tid fick vi stå ut med rök, bly i bensin, asbest, ftaler, orenade bilutsläpp, industriutsläpp, kärnvapentester, Tjernobyl...

Om det är nått dagens barn får växa upp så är det i en mer naturlig miljö, om vi inte tar strålning i resonemanget.

Idag så skeppar Kina sitt industriavfall utblandat i diverse billiga prylar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Vad är det för gifter barn utsätts nuförtiden? På min tid fick vi stå ut med rök, bly i bensin, asbest, ftaler, orenade bilutsläpp, industriutsläpp, kärnvapentester, Tjernobyl...

Om det är nått dagens barn får växa upp så är det i en mer naturlig miljö, om vi inte tar strålning i resonemanget.

Köper delvis ditt resonemang. Renare utsläpp numer, kanske. Mer utsläpp numer, absolut.

Dagens barn växer upp med en surfplatta i knät, jag växte upp i skogen, på fotbollsplan, hockeyrinken, pallandes äpplen etc. Hade även tiofaldigt mer tid med morsan/farsan/mor och farföräldrar än många av dagens barn. Tror det har större inverkan på problem barn har idag än en 3w wifi sändare 5m bort.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag menar inte att nervsystemet skadas fysiskt utan att signaleringen i nervtrådarna påverkas och indirekt påverkar människan fysiskt och psykist. Det är mkt svaga signaler i nervsystemet så dina argument om höga fältstyrkor är inte relevanta. Och eftersom detta håller på hela tiden så är det inte orimligt att detta kan störa en del människor så man får t ex huvudvärk eller koncentrationssvårigheter.

Detta har undersökts i dubbelblindtester m.m. m.m. effekten du påstår finns det ingen evidens för överhuvudtaget, utom i pseudovetenskapliga sammanhang. Signalerna i nervsystemet propagerar på flera sätt beroende på vävnadstyp och signaltyp, det krävs mycket starka magnetfält för att störa dessa signaler (de signaltyper som går att påverka med magnetfält). Jordens magnetfält är flera storleksordningar starkare än de vi utsätts ifrån radio- och telekommunikation, hur ser nerverna skillnad på jordens magnetfält och de magnetfält och elektromagnetiska fält som vi utsätts för naturligt kontra "konstgjorda" strålfält? Svaret finner man nog inom metafysiken skulle jag tro...

Huvudvärk beror på irritation av hjärnhinnorna eller intrakraniella blodkärl, i huvudsak, hur absorption av radiofrekvent strålningsenergi (svag uppvärmning av ytlig vävnad) som inte penetrerar skallbenet orsakar huvudvärk saknar fysiologisk förklaringsmodell. Dock finns det mängder med studier som stödjer en psykosomatisk förklaringsmodell.

Eftersom det du påstår handlar om elallergi och liknande psykosomatiska åkommor föreslår jag att du startar en ny tråd i ett annat forum, jag föreslår Vetenskap och Folkbildning, där kommer du få mycket att läsa om ämnet. Vem vet, du kanske kan lära dig något nytt(igt).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Vad är det för gifter barn utsätts nuförtiden? På min tid fick vi stå ut med rök, bly i bensin, asbest, ftaler, orenade bilutsläpp, industriutsläpp, kärnvapentester, Tjernobyl...

Om det är nått dagens barn får växa upp så är det i en mer naturlig miljö, om vi inte tar strålning i resonemanget.

Nappflaskor och leksaker med vist mjukmedel var det senast (ska dock vara borta idag, men för par år sen härja det fritt). bomull besprutas och även vid tillverkning används gifter. Fisk innehåller gifter, insjöfisk är värst.

Biltrafiken är värre idag och är inte helt giftfri om man säger så (dör ju par per år av just partiklar från bilar, vintern är värre där dubbar river upp partiklarna i luften).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Om strålning B är svagare än A och A har alltid funnits är det väl högst otroligt att B påverkar oss?
Not saying, asking.

Det är just det... om vi tar fig 11 från
https://web.njit.edu/~gary/728/Lecture10.html
så kan vi se strålning från "Quiet Sun" mm i radioområdet vilket är det normala när det inte är solstormar mm. (Strålning A)

Ta då Wifi 2.4 GHz = 0.125 meter så ligger vi på knappt 1E-20 W/m²/Hz. Säg då vi tar från 2.2GHz till 2.6GHz = 400 MHz bandbredd: Solens strålning i bandet = 400E6* 1E-20 = 4E-12 W/m² = 4 pW/m²

Ta sen en 100mW WiFi router (Strålning B) på 10 meters avstånd. Area sfär = 4*pi*r² = 4*3.14*10² = 1256 m² --> 0.0796 mW/m². Vilket är näsan 20 miljoner gånger starkare än solen i det frekvensområdet.

Så är det fri sikt behöver vi vara 44.6 km från WiFi routern innan den är nere på samma nivå som solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det är just det... om vi tar fig 11 från
https://web.njit.edu/~gary/728/Lecture10.html
så kan vi se strålning från "Quiet Sun" mm i radioområdet vilket är det normala när det inte är solstormar mm. (Strålning A)

Ta då Wifi 2.4 GHz = 0.125 meter så ligger vi på knappt 1E-20 W/m²/Hz. Säg då vi tar från 2.2GHz till 2.6GHz = 400 MHz bandbredd: Solens strålning i bandet = 400E6* 1E-20 = 4E-12 W/m² = 4 pW/m²

Ta sen en 100mW WiFi router (Strålning B) på 10 meters avstånd. Area sfär = 4*pi*r² = 4*3.14*10² = 1256 m² --> 0.0796 mW/m². Vilket är näsan 20 miljoner gånger starkare än solen i det frekvensområdet.

Så är det fri sikt behöver vi vara 44.6 km från WiFi routern innan den är nere på samma nivå som solen.

Nu är jag som sagt glad lekman här som mest argumenterar mot "min pung krymper av kyla, alltså kan inga barn göras på vintern" argumenten.
Men i ditt exempel så stämmer säkert allt. Men är 400MHz bevisat skadligt i dom mängderna det rör sig om?
Vid vissa frekvenser så är säkert en router mycket värre och starkare än solen. Har bara hört talas om fler med Malignt Melanom än "Netgearcancer".

Är absolut med på att det kan vara skadligt med all strålning vi har hemma idag som jag skrivit tidigare i tråden, bara lite skeptiskt till vissa slutsatser en del personer dragit här.
Är mer orolig för Radon från marken, avgaser i städer och gifter i viss mat men stänger ändå av mobilen eller lämnar den i köket på natten.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Vi skulle vara döda allihop...

Efter att jobbat på kärnkraftverk i ett antal år tror ja mig ha viss elementär kunskap om strålning. Den mängd strålning som en mobil eller router utstrålar är långt mindre än den vi nordbor få i oss naturligt genom urberget och som dessutom är mer energirik.

Skulle dessa doser vara farliga skulle det inte finnas en gruvarbetare vid liv idag då dessa får stråldoser som mångfalt högre än om man skulle sova med sin router under kudden.

Vem som får cancer eller inte är mer eller mindre ren statistik upp till nivåer över 5 Sievert då man får akut strålsjuka och mer eller mindre kroppen kollapsar.

De energinivåer vi pratar om är allt för små för att tränga in så pass långt i kroppen att de börjar skada DNA och cellbildningen.

Är man orolig kan man ju sätta på sig glasögon framför skärmen då ögat är en av de bästa receptorerna för strålning. Kanske även skyddsmask så man inte råkar få i sig något dammkorn vilket det råkar bundit något joniserande till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Nu är jag som sagt glad lekman här som mest argumenterar mot "min pung krymper av kyla, alltså kan inga barn göras på vintern" argumenten.
Men i ditt exempel så stämmer säkert allt. Men är 400MHz bevisat skadligt i dom mängderna det rör sig om?

Bevisat är det väl inte, men det finns forskningsrapporter som tyder på det och andra som inte tyder på det. Så där får man väl vänta och se.

Skrivet av Mikaelmannen:

Vid vissa frekvenser så är säkert en router mycket värre och starkare än solen. Har bara hört talas om fler med Malignt Melanom än "Netgearcancer".

Är absolut med på att det kan vara skadligt med all strålning vi har hemma idag som jag skrivit tidigare i tråden, bara lite skeptiskt till vissa slutsatser en del personer dragit här.
Är mer orolig för Radon från marken, avgaser i städer och gifter i viss mat men stänger ändå av mobilen eller lämnar den i köket på natten.

Hittade följande som kan vara intressant:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fler-icke-rokande-kvinno...

Sen finns det även kombinationseffekter, tex asbest i kombination med rökning är mycket farligare än de är var för sig. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest)

Är det även med WiFi, mobiler etc en fördröjningseffekt på 15-20 år innan skador uppstår så lär det inte ha hunnit uppstå så mycket ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Sen finns det även kombinationseffekter, tex asbest i kombination med rökning är mycket farligare än de är var för sig. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest)

Är det även med WiFi, mobiler etc en fördröjningseffekt på 15-20 år innan skador uppstår så lär det inte ha hunnit uppstå så mycket ännu.

Att jämföra radiofrekvent strålning med asbest eller rökning är grovt missvisande.
Hade det varit några skadeverkningar från WiFi eller annan radiofrekvent strålning så hade vi sett detta i cancerstatistiken vid det här laget. Problemet är att de cancertyper som påstås vara mest framträdande på grund av radiofrekvent strålning inte verkar öka i Sverige, dock i Danmark. Men I Danmark är orsakssambandet till den ökning man ser inte riktad mot radiofrekvent strålning utan något annat, mobiler fanns inte när ökningen etablerades...

Vi vet att asbest är skadligt och vi har en skademekanism som kan förklaras fysiologiskt.
Rökning är skadligt, det vet vi och vi har en skademekanism som kan förklaras fysiologiskt.

Kombinationen asbest och rökning kan vi förklara varför kombinationsrisken är betydligt högre, likaså för rökning och radon där kombinationsrisken är betydligt högre än för enbart rökning (enbart radonexponering har en obetydlig risk jämfört mot rökning) och den fysiologiska förklaringsmodellen är verifierad. Rökning = långsamt självmord...

När det gäller radiofrekvent strålning så saknas några troliga skademekanismer (icketermiska) som kan förklaras fysiologiskt, fysiskt och kemiskt. Det saknas seriösa undersökningar som visar någon form av samband mellan, dos & exponering och skadeverkning (de bästa försök jag sett visar ett omvänt förhållande mellan exponering/dos och skadeverkningar, vilket visar att det är något annat man mätt på).

Skrivet av Fonzzi:

Efter att jobbat på kärnkraftverk i ett antal år tror ja mig ha viss elementär kunskap om strålning. Den mängd strålning som en mobil eller router utstrålar är långt mindre än den vi nordbor få i oss naturligt genom urberget och som dessutom är mer energirik.

Skulle dessa doser vara farliga skulle det inte finnas en gruvarbetare vid liv idag då dessa får stråldoser som mångfalt högre än om man skulle sova med sin router under kudden.

Vem som får cancer eller inte är mer eller mindre ren statistik upp till nivåer över 5 Sievert då man får akut strålsjuka och mer eller mindre kroppen kollapsar.

De energinivåer vi pratar om är allt för små för att tränga in så pass långt i kroppen att de börjar skada DNA och cellbildningen.

Skilj på joniserande strålning och radiofrekvent strålning. Joniserande strålning kan bryta kemiska bindningar, så där har vi en fysiologisk förklaringsmodell för hur skadan uppstår (sedan kan vi skrika oss blåa kring sambanden mellan dos och skada/risk men det tar vi någon annan gång). Radiofrekvent strålning kan inte bryta kemiska bindningar. Icketermiska effekter har inte visats.

Edit: Man ska inte skriva när man är trött...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Det är inte ofta jag ser trådar som är direkt fördummande, men diskutioner som pågår här har inte direkt gjort mig klokare.. Den ena teorin är mer otrolig än den andra, och empirisk vetenskap är fake news.

Jag har dock et litet avslöjande til foliehattarna. Folien har inte altid varit gjord av aluminium, den var ursprungligen gjord av tenn, et material som är lite hårdare, lite tätare och med lägre smältpunkt, och med större motståndskraft mot at påverkas av korrosion och strålning. Det användes även som tandfyllningar som sades ta imot radiosignaler, om plasserad rätt..

Hur som haver så har era moderna foliehattar inget skydd mot den fördummande strålningen av från alla olika frekvenser i spektrat, vilket belyses i denna tråden på et tydligt och bra vis.

Jag ber om at få påminna om att fakta är bara fakta på grund av at den har erkänts av et globalt kollegium på området, genom empirisk forskning och upprepat prövande.

Fakta upphör dessutom at vara fakta om rön genom empirisk forskning och upprepat prövande, överbevisar det globala kollegiet på området om at det bör ersätta det gamla faktat som nytt fakta, så det gamla återgår til at bli et rön, et historiskt, men inte efter tidens metoder korrekt rön.

PS. 1 litet hint til. Fakta med tidens metoder får man från de vetenskapliga instituten, inte från youtube videos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Hur som haver så har era moderna foliehattar inget skydd mot den fördummande strålningen av från alla olika frekvenser i spektrat, vilket belyses i denna tråden på et tydligt och bra vis.

Ett viktigt tillägg, foliehattar fungerar endast om de är ordentligt jordade, annars fungerar de som förstärkare...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Det är inte ofta jag ser trådar som är direkt fördummande, men diskutioner som pågår här har inte direkt gjort mig klokare.. Den ena teorin är mer otrolig än den andra, och empirisk vetenskap är fake news.

Jag har dock et litet avslöjande til foliehattarna. Folien har inte altid varit gjord av aluminium, den var ursprungligen gjord av tenn, et material som är lite hårdare, lite tätare och med lägre smältpunkt, och med större motståndskraft mot at påverkas av korrosion och strålning. Det användes även som tandfyllningar som sades ta imot radiosignaler, om plasserad rätt..

Hur som haver så har era moderna foliehattar inget skydd mot den fördummande strålningen av från alla olika frekvenser i spektrat, vilket belyses i denna tråden på et tydligt och bra vis.

Jag ber om at få påminna om att fakta är bara fakta på grund av at den har erkänts av et globalt kollegium på området, genom empirisk forskning och upprepat prövande.

Fakta upphör dessutom at vara fakta om rön genom empirisk forskning och upprepat prövande, överbevisar det globala kollegiet på området om at det bör ersätta det gamla faktat som nytt fakta, så det gamla återgår til at bli et rön, et historiskt, men inte efter tidens metoder korrekt rön.

PS. 1 litet hint til. Fakta med tidens metoder får man från de vetenskapliga instituten, inte från youtube videos.

Varför lägger du så många rader på något du tycker är trams?
Enligt vad jag kan hitta på nätet finns det tillräckligt med forskning och forskare som kommit fram till att wifi påverkar. Hur mycket har du själv forskat? Eller är det uppenbarelser du redovisar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag tvivlar inte alls på att en del av er varit påverkade när ni skrivit här...

(jag nämner inga namn...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glam:

Varför lägger du så många rader på något du tycker är trams?
Enligt vad jag kan hitta på nätet finns det tillräckligt med forskning och forskare som kommit fram till att wifi påverkar. Hur mycket har du själv forskat? Eller är det uppenbarelser du redovisar?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad man ska fråga sig är möjligen hur pass seriös denna forskning är och i vilken mån deras slutsatser förs vidare på ett korrekt sätt? Jag har fått intrycket att det flesta av de resultat som hänvisas till inte gått att återskapa när andra försökt utföra samma tester och/eller att man använt metoder och urval som ger en mycket stor felmarginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glam:

Varför lägger du så många rader på något du tycker är trams?
Enligt vad jag kan hitta på nätet finns det tillräckligt med forskning och forskare som kommit fram till att wifi påverkar. Hur mycket har du själv forskat? Eller är det uppenbarelser du redovisar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har lämnat exempel på "forskning" som stödjer tesen att WiFi skulle vara skadligt i början av tråden och svar på en av forskningsrapporterna som nämndes där enkel matematik visar att slutsatserna inte stöds av den data som presenteras.
Det har utförts forskning med mikrovågor på 70-talet på människor och apor som utsattes för mycket höga doser av mikrovågor utan att negativa effekter kunde redovisas. Eleanor Adair

"Raketforskning"

Pseudovetenskap

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

Elallergi och rörförstärkare är exempel på ämnen som har en tendens att lätt bli inflammerade diskusioner...

Det fina med äkta HiFi rörförstärkare är att man inte behöver plugga en massa elektronik och andra konstigheter, utan det räcker att man får det att "bara fungera oavsett vad "de andra" säger..." (Sedan att brorsans 8 årige son byggde en mer välljudande förstärkare från mitt gamla elektroniklådekit på en halvtimma var helt irrelevant i sammanhanget...)

Elallergiker blir man om man tror att där går ledningar, men inte vet säkert, än mindre vilka det går ström i och inte.

Påminner mig om dendär diskusionen om "skärmstrålning" en nära släkting bad mig att kolla upp "skärmstrålning" på hennes arbetsplats på tiden "skärmstrålning" var på modet (mest för att slipade affärsmän insåg att det fans möjligheter att kränga en massa skit man skulle montera på datorerna, kostade skjortan och gick att lura på kommunala inrättningar till inköp i stor skala...) Men hon sade i allafall att hon faktiskt hade huvudvärk, (vilket jag inte tvivlade på med tanke på kommunala besparingar, underbemanning, mm på stället, hade ju gett vem som helst huvudvärk...) jag lyckade så småning om isolera en del av det som möjligen utlöste spänningshuvudvärken till ljusflimmer från billiga "lågenergi LED lampor" och lågfrekvent ljud från kylfläktar och ventilation på något ställe, det kan jag däremot köpa att man registrerar och att det kanske till slut överbelastar hjärnan när den skall hantera intryck från detta parallellt med de då rätt usla arbetsförhållandena som medförde mycket stress och personligt ansvar.

Edit, jag vet en polare som på största allvar gastade om "skärmstrålning" i tid och otid, men han är åas den största pajas jag mött i hela stan annars också, tror mest att han behövde kompensera för annat som fattades hos honom...

Själva grundtanken om "sändarstrålning" kan jag dock, till skillnad från det, åtminstone ha viss förståelse för.

Edit: anm. "Skärmstrålning" är i själva verket effekten av att ögat inte förmår fokusera ordentligt på katodstrålepunkten i äldre CRT skärmar, respektive sammaledes med flimret i moderna LED/LCD skärmar som ger samma effekt, detta kan ge muskeltrötthet i ögonen, lättare ögonirritation och huvudvärk om man sitter länge vid sämre typer av skärmar. (dock inte lika påtagligt med moderna skärma som med vissa äldre typer, ögat vänjer sig dock till en viss gräns så problemen brukar mildras med tiden). Man kan även drabbas av illamående då hjärnan inte hänger med att processa den optiska informationen, tex i vissa gamla spel, detta kan leda till en mildare form av "åksjuka".

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hur skadligt är mikrovågor/wifi?

Jag tänkte köpa en trådlös mus Logitech g305. Men jag hittar ingen information om hur mycket strålning den skickar ut. Så då började jag kolla runt om microwaves och hittade lite olika saker. Tex denna videon:

https://www.youtube.com/watch?v=F0NEaPTu9oI

Jag sitter inom 1 meter från min wifi router. Det ska tydligen vara rekommenderat att sitta minst 1-2m från routern. En annan källa sa 3m. Tänkte det kunda vara värt att ha en diskussion om detta då trådlöst blir allt mer vanligt.

Någon som vet hur mycket mikrovågor som skickas ut av logitechs nya trådlösa möss i jämförelse med tex en wifi router?

Permalänk
Medlem

typ inget om jag får gissa.

Permalänk
Medlem

Med tanke på den generellt korta räckvidden så lär sändstyrkan vara extremt låg. Inget jag skulle oroa mig för.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@hackeron: Bara för att någon säger nått, föreläser om det eller gör en video om det - gör det inte sant. Vad jag vet finns det ingen oberoende forskning/utförda studier som kan bevisa att wi-fi eller mobilstrålning är farlig, än mindre de radiovågor som musen skickar ut.
Hittar du någon sådan studie får du gärna länka till den!

/M

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk
Medlem

Huruvida strålningen i sig är farlig eller inte så beror det på om den är joniserande eller inte, alltså om strålningen alstrar joner när den passerar materia, det gör inte mikrovågor. De enda mikrovågorna i frekvensen 2,4Ghz gör är att få vattenmolekyler att börja vrida sig kraftigt PGA att de är dipoler så de blir varma, de blir inte sönderslagna till andra ämnen eller skapar massa reaktiva egenskaper.

Hade mikrovågor varit farligt så hade maten vi värmer i mikrovågsugnen blivit extremt giftig då molykylerna i maten hade omvandlas till reaktiva toxiner och till viss del uppstått radioaktiva sönderfall, fria radikaler etc. En liten kall pizza som får utstå 900w av joniserande strålning i "gammaugn" som motsvarar effekten från en vanlig mikrovågsugn vi har hemma så tror jag man skulle dö ganska omgående av att äta det. Det är ju som att "värma" upp maten från strålningen någon meter från en reaktorhärd typ.