Permalänk
Avstängd

Om WIFI eller strålning från exempelvis mobiltelefoner hade varit farligt så hade vi redan sett detta i ökat antal hjärncancerfall vilket vi ej har gjort. Jag lovar att solarium och långvarig vistelse ute i solen utan solskydd är värre än WIFI eller strålning från smartphones!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

en del av industrin runt detta.

Fasen, du har rätt. Efter 10+ år av dryga inlägg på diverse internetforum landade jag den åtråvärda positionen som influencer på Ericssons propagandaavdelning. Nu håvar jag in 42000 i månaden plus tjänstebil för att sitta och förneka den globala basstationskonspirationen och underminera de individer som vaknat upp ur vår artificiellt inducerade hjärndimma.

Jag får be teknikerna höja effekten i cellen närmast ditt sovrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Kan vara så, jag kan inte tala för andra, och jag vet att vissa har högre tröskväxel, kan vara allt från alkohol till rökning. Ett glas vin så är det tjohej för de flesta kvinnor.

Men i det stora hela så påverkas vi mer eller mindre samma. Och vi kan inte bortse från den psykiska epidemin som kom med införselsen av smartphones. Finns ingen som direkt vågar peka att det har ett samband, men många som har ögonen öppna vet att det har.

Sen behöver man mäta allting. Många tror att de mår bra, och de kanske gör det, med att ha en strålande mobilen i fickan 24/7. Men har de testat att inte bära på mobilen, och sen känna och fråga sig, "mår jag ännu bättre nu?". Sen vet jag också att många människor inte har denna förmåga att kunna utvärdera sitt sinnestillstånd och det kan man klart se även i denna tråd.

Hehe, där skiljer sig min tjej, hon är Amerikanska och behöver mer för att komma igång, men vet att vissa kvinnor har lätt för att bli påverkade, det är samma med oss gubbar.

Att vi har vant oss är för att det succesivt har ökat, allt skedde inte på en och samma gång.
Först var det Radio/TV, sedan blev det mobiltelefoni, sedan kom saker som 1G senare 2G 3G osv. Wifi kom under den tiden också.

Men den riktiga strålningen är nog ändå solen tillsammans med Radarutrustning, i närheten av masterna osv.

Som någon sade så påverkas vi även i skogen som exempel då strålningen finns där också, men det man får göra om man är känslig är att ta sig till ett område där det inte är lika mycket av det, och istället undvika ställen som städer.

Man får välja sina strider helt enkelt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om WIFI eller strålning från exempelvis mobiltelefoner hade varit farligt så hade vi redan sett detta i ökat antal hjärncancerfall vilket vi ej har gjort. Jag lovar att solarium och långvarig vistelse ute i solen utan solskydd är värre än WIFI eller strålning från smartphones!

Så jag ska hellre lita på dig, än ett stort gäng forskare?

Visst solarium och solen skördar sina offer när det gäller cancer, men de påverkar oss inte 24/7.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Jag rekommenderar en sovsäck i folie.

Se bara hur glad man blir av att använda den!

Permalänk
Medlem

På 60-talet var jag på studiebesök på Motala långvågssändare. Där fanns det radiovågor kan jag berätta. Det sprakade och gnistrade nästan överallt. Radiosändningen kunde man höra inuti allt sprakande. Jag jobbade ett tag inom flygvapnet med radar. Sedan vart det medicinteknik. Förr fanns det på varje läkarmottagning en kortvågsapparat som De hade att behandla en del krämpor med. Var dom riktigt avancerade var det mikrovågsapparat. Behandling med radiovågor var nog effektiv placebo för apparaterna blinkade och väsnades. Lite värme åstadkom dom ju också. Med så mycket radiovågor under så lång tid så borde ju någon skada upptäckts. Det enda jag hörde talas om var att vara försiktig vid radarantennen för pupillerna kunde skadas. Det var ju när mikrovågsugnarna kom som folk började undra. Tidningen "Folkvett" hade för många år sedan en artikel om fobier genom åren. Det jag kommer ihåg var att när stålpennorna ersatte gåspennor fick folk ont i armen dom skrev med. Så det finns åsikter om det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Fast WHO har ju inte uteslutit att det är ofarligt. Över en lång exponering och ju mer det blir i samhället, så kan det ju absolut finnas en påverkan. Om det inte betyder cancer för alla människor så låter det inte helt orimligt att det kan ge symptom. Beroende på hur känslig man är såklart och hur mycket man exponeras för det.

Detta taget från WHO länk

While an increased risk of brain tumors is not established, the increasing use of mobile phones and the lack of data for mobile phone use over time periods longer than 15 years warrant further research of mobile phone use and brain cancer risk. In particular, with the recent popularity of mobile phone use among younger people, and therefore a potentially longer lifetime of exposure, WHO has promoted further research on this group. Several studies investigating potential health effects in children and adolescents are underway.

Att strongt avfärda detta som nått "påhitt" låter naivt när inte ens WHO vill säga att det är 100% säkert.

Nu har jag inte läst det du länkar till, men det du citerar innebär egentligen bara att man tycker att det kan vara värt att titta på lite mer. Tänkbart att man då gör det för att lugna de som är oroliga snarare än att man ser faktiska risker. Sedan kan man aldrig säga att något är 100% säkert, det kommer alltid att finnas en osäkerhetsfaktor oavsett vad det gäller.

Skrivet av DaBone:

Så jag ska hellre lita på dig, än ett stort gäng forskare?

Visst solarium och solen skördar sina offer när det gäller cancer, men de påverkar oss inte 24/7.

Ett stort gäng? Här finns det en klar risk för ett antal tankevurpor. För att säga att det är ett stort gäng så måste det ställas i förhållande mot totalen. Hur många finns det totalt? 1 000? 10 000? Hur många procent av totalen behöver det vara för att vara "ett stort gäng"? Hur många av de som inte skriver under detta upprop är oberoende och inte sponsrade av industrin? Hur många av de som skriver under får sin forskning sponsrad av "strålningsskeptiker" med pengar?

En siffra i sig säger egentligen inte så mycket som man kan tro, allt är relativt

Man kan även vända på det hela, utöver att det som skrivs stämmer med hur du uppfattar saker, vad gör att dessa forskare är mer trovärdiga än de forskare som argumenterar för andra sidan? Finns det något/några argument eller resultat som du tycker är extra viktiga att lyfta fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ett stort gäng? Här finns det en klar risk för ett antal tankevurpor. För att säga att det är ett stort gäng så måste det ställas i förhållande mot totalen. Hur många finns det totalt? 1 000? 10 000? Hur många procent av totalen behöver det vara för att vara "ett stort gäng"? Hur många av de som inte skriver under detta upprop är oberoende och inte sponsrade av industrin? Hur många av de som skriver under får sin forskning sponsrad av "strålningsskeptiker" med pengar?

En siffra i sig säger egentligen inte så mycket som man kan tro, allt är relativt

Man kan även vända på det hela, utöver att det som skrivs stämmer med hur du uppfattar saker, vad gör att dessa forskare är mer trovärdiga än de forskare som argumenterar för andra sidan? Finns det något/några argument eller resultat som du tycker är extra viktiga att lyfta fram?

Sant, men att enbart blint lita på forskning som är betald av industrin det gör jag inte. Det är tyvärr den forskning som är "vedertagen" av allmänheten och som hänvisas till av de styrande.

Jag går som jag sagt till mina egna erfarenheter först och främst. Men i sökandet efter svar, så har jag funnit många andra som har liknande problem.. samt dessa forskare. Har än så länge bara skrapat på ytan i mitt sökande efter svar, så vet inte var detta kommer landa. Det jag vet är att jag påverkas på något sätt, i olika former...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Läsförståelsen är på topp?

Lustigt att du tar upp det. Jag efterfrågade fakta men du fortsätter hänvisa till argumentation som saknar saklig grund. Var mitt inlägg så svårt att begripa? Jag ville inte ha några lösrykta meningar, jag ville veta vad dessa grundar sig på, dvs länk till faktisk forskningsresultat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lustigt att du tar upp det. Jag efterfrågade fakta men du fortsätter hänvisa till argumentation som saknar saklig grund. Var mitt inlägg så svårt att begripa? Jag ville inte ha några lösrykta meningar, jag ville veta vad dessa grundar sig på, dvs länk till faktisk forskningsresultat.

Var har du din fakta som visar på att det är ofarligt? Hänvisar du till den forskning som WHO hänvisar till, så vet du vad jag anser om den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sant, men att enbart blint lita på forskning som är betald av industrin det gör jag inte. Det är tyvärr den forskning som är "vedertagen" av allmänheten och som hänvisas till av de styrande.

Jag går som jag sagt till mina egna erfarenheter först och främst. Men i sökandet efter svar, så har jag funnit många andra som har liknande problem.. samt dessa forskare. Har än så länge bara skrapat på ytan i mitt sökande efter svar, så vet inte var detta kommer landa. Det jag vet är att jag påverkas på något sätt, i olika former...

Angående den fetade mening så måste bara inflika ett: hur vet du det? Att det finns en del forskning som är betald av industrin är säker sant, men jag får intrycket att du menar att all forskning som visar att strålningen är ofarlig ska vara betald av industrin? Om så är fallet, hur vet du det? Och om man nu ska ifrågasätta alla forskning som visar på ett visst resultat så bör man kanske göra det för båda sidor? Hur vet du i så fall att de 244 forskarna du hänvisar är oberoende och inte är sponsrade av strålningsskeptiker som vill få sin egen sanning bekräftad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Var har du din fakta som visar på att det är ofarligt? Hänvisar du till den forskning som WHO hänvisar till, så vet du vad jag anser om den.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så går det inte att bevisa att något är ofarligt, det är totalt omöjligt oavsett vad det gäller. Att kräva det är alltså inte rimligt...oavsett om det gäller wifi eller att äta ekologiskt odlad mat eller annat valfritt ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så går det inte att bevisa att något är ofarligt, det är totalt omöjligt oavsett vad det gäller. Att kräva det är alltså inte rimligt...oavsett om det gäller wifi eller att äta ekologiskt odlad mat eller annat valfritt ämne.

Nja, man kan väl bevisa att t.ex. rent vatten är ofarligt i måttliga mängder. Precis som jag antydde tidigare att WiFi är ofarligt i måttliga mängder. Det jag reagerar på är att de som hävdar att det är ofarligt, har inget som de kan hänvisa till, utan bara dumförklarar och förlöjligar de som menar på motsatsen.
Problemet i detta fall är att det tar åratal innan man märker någon effekt av strålningen, vilket kanske/tydligen har börjat dyka upp nu, om man nu kan tolka reaktionerna från dessa forskare så. Kan vara så att jag pga. mina egna erfarenheter tolkar in det i sammanhanget...
Men det har kommit fram fler och fler forskare som antyder att det finns en anledning till oro i sammanhanget.

Det "svenska" uttrycket lagom, är en ganska bra måttstock för det mesta. Just nu bombarderas vi av strålning istället...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Så jag ska hellre lita på dig, än ett stort gäng forskare?

Visst solarium och solen skördar sina offer när det gäller cancer, men de påverkar oss inte 24/7.

Lita på mig. Jag hämtar min information från konsensusforskning, inte outliers som får mest uppmärksamhet i massmedia på grund av de sensationella "nyheterna" som går att skriva om dessa "ensamma forskare som går emot hela konsensus för ingen förstår dem!".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Alla som inte tror det är farligt med radiovågor och liknande kan ju montera upp en ny 5G-mast utanför sitt sovrumsfönster.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Lita på mig. Jag hämtar min information från konsensusforskning, inte outliers som får mest uppmärksamhet i massmedia på grund av de sensationella "nyheterna" som går att skriva om dessa "ensamma forskare som går emot hela konsensus för ingen förstår dem!".

Men vad bra! Då kan du visa oss den forskning som du hänvisar till och skingra frågeställningarna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Suck...

Visst kan strålning vara farligt och så ev vissa sändare med stark uteffekt. Skulle tex inte ställa mig rakt framför ett JAS plan med påslagen radar om jag planerade att skaffa barn den närmaste tiden. Dock kommer ju inte en mobil eller en wi-fi router i närheten av detta. Det är ju energimängden och exponeringstid av strålning som avgör om denna ev kan komma att påverka celldelning och DNA sekvensering samt hur mycket av denna strålning som kroppen absorberar.

Finns ju ingen strålning som är totalt ofarlig, men som skrivits ovan så är ju vi här uppe i skandinaven ständigt omgiven av naturligt strålande urberg. Har man otur och tex en radonpartikel hamnar på fel ställe vid fel tillfälle så visst kan celldelningen spåra ur och utveckla en cancercell. Dock är ju detta rent statisktiskt en välden liten sannolikhet att detta händer.

Tar jag mig själv som exempel så har jag jobbat på kärnkraftverk i ett antal år. Skulle kunna sova med routern under huvudkudden och trotts detta inte komma upp i samma upptagen strålningsenergi som jag tagit i jobbet vid vissa tillfällen.

Vidare skulle ju även varje stackars flygpersonal vara avliden vid här laget om mobilstrålningen varit farlig då dessa utsätts dagligen för strålingsnivåer som vida överstiger det som en mobil ger.

Finns ju som någon också skrev inga som lyckats träffa rätt i blindstudier. Inte ens de med sk svår elallergi kan avgöra om en skärm är på eller inte vid ett blindtest.

Känner mig inte speciellt orolig för egen del.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonzzi:

Visst kan strålning vara farligt och så ev vissa sändare med stark uteffekt. Skulle tex inte ställa mig rakt framför ett JAS plan med påslagen radar om jag planerade att skaffa barn den närmaste tiden. Dock kommer ju inte en mobil eller en wi-fi router i närheten av detta. Det är ju energimängden och exponeringstid av strålning som avgör om denna ev kan komma att påverka celldelning och DNA sekvensering samt hur mycket av denna strålning som kroppen absorberar.

Finns ju ingen strålning som är totalt ofarlig, men som skrivits ovan så är ju vi här uppe i skandinaven ständigt omgiven av naturligt strålande urberg. Har man otur och tex en radonpartikel hamnar på fel ställe vid fel tillfälle så visst kan celldelningen spåra ur och utveckla en cancercell. Dock är ju detta rent statisktiskt en välden liten sannolikhet att detta händer.

Tar jag mig själv som exempel så har jag jobbat på kärnkraftverk i ett antal år. Skulle kunna sova med routern under huvudkudden och trotts detta inte komma upp i samma upptagen strålningsenergi som jag tagit i jobbet vid vissa tillfällen.

Vidare skulle ju även varje stackars flygpersonal vara avliden vid här laget om mobilstrålningen varit farlig då dessa utsätts dagligen för strålingsnivåer som vida överstiger det som en mobil ger.

Finns ju som någon också skrev inga som lyckats träffa rätt i blindstudier. Inte ens de med sk svår elallergi kan avgöra om en skärm är på eller inte vid ett blindtest.

Känner mig inte speciellt orolig för egen del.....

Men vi som pratar om hälsoskador pratar inte om död, hade strålning tagit död på folk, så hade det inte varit tillåtet. Vi tar upp psykisk ohälsa främst, men även andra faktorer, som brain fog, huvudvärk, reproduktion, och skador på DNA.

Sen handlar det inte om att komma upp i den strålningsenergi du har kommit upp i jobbet, vi pratar om olika mikrovågor som inte bör blandas ihop med röntgen, eller strålande urberg :).

Nyligen har forskare kommit fram till att barn till rökande pappor har en mycket sämre spermproduktion, varför? Jo för att rökningen hade skadat DNA hos pappan under den tid han hade rökt, och barnet nu ärvt skadat DNA, som lett till detta men även andra missbildningar, om kanske inte allvarliga missbildningar.

Vad ska vi tänka händer med en överexponerad mamma, som inte har nått skydd under celldelningen, och där DNA kan skadas, kanske blir för sent att fråga oss om 50 år, vad som hände med mänskligheten, skadad DNA kan aldrig upprättas igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IuZ:

Alla som inte tror det är farligt med radiovågor och liknande kan ju montera upp en ny 5G-mast utanför sitt sovrumsfönster.

Låter som en väldigt udda placering av en mobilmast, det brukar vara effektivare att placera dem på taken. Sen är det mycket komiskt att radiofobikerna tror att strålningen ökar för varje ny generation mobiltelefoni, när det i själva verket varit tvärtom. Att du överhuvud taget kan få ner en telefon i fickan idag är till stor del tack vare att energiförbrukningen för att sända samma mängd data minskat enormt i takt med att vi hittat effektivare sätt att utnyttja spektrumet.

https://www.dustin.se/solutions/kunskapsbanken/archive/5g-saa...

Om något skulle jag känna större obehag inför att ha en 2G eller NMT-mast utanför sovrummet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Men vad bra! Då kan du visa oss den forskning som du hänvisar till och skingra frågeställningarna.

#17496132

Där har du den, på trådens första sida.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Var har du din fakta som visar på att det är ofarligt? Hänvisar du till den forskning som WHO hänvisar till, så vet du vad jag anser om den.

Det är upp till den som påstår något att också ha belägg för sina påståenden. Sidan du hänvisar till påminner i sin framställan mest om Strålskyddsstiftelsen vars retorik bygger på argumentation och tvivelaktiga källor med själutnämda experter. Jag förlitar mig tillsvidare på rekommendationer från svenska Strålsäkerhetsmyndigheten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

#17496132

Där har du den, på trådens första sida.

En länk till "Strålskyddsmyndigheten", som säger att det inte är någon fara... Ingen källhänvisning till forskning utan de påpekar bara att bl.a. WHO har samma ståndpunkt. Ni vet vad jag anser om WHO:s undersökning...

Nä, jag litar mer på mitt eget omdöme i denna fråga och fortsätter ifrågasätta riskerna kring detta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Låter som en väldigt udda placering av en mobilmast, det brukar vara effektivare att placera dem på taken. Sen är det mycket komiskt att radiofobikerna tror att strålningen ökar för varje ny generation mobiltelefoni, när det i själva verket varit tvärtom. Att du överhuvud taget kan få ner en telefon i fickan idag är till stor del tack vare att energiförbrukningen för att sända samma mängd data minskat enormt i takt med att vi hittat effektivare sätt att utnyttja spektrumet.

https://www.dustin.se/solutions/kunskapsbanken/archive/5g-saa...

Om något skulle jag känna större obehag inför att ha en 2G eller NMT-mast utanför sovrummet.

Inte alls udda när det gäller 5G, bara att titta på lite bilder från USA... De placeras i lyktstolpar och telefonstolpar utefter gatorna, då de måste sitta tätt.

Rekommenderar inte att ha telefonen i fickan, då det överskrider det gränsvärde av strålning som telefonen har godkänts för.

Edit: #17672936
Som skrevs här ovan att någon telefon hade godkänt gränsvärde 10mm från luren. Om man letar långt in i menyerna på en iPhone, får man fram att de har 5mm...
Att ha telefonen tätt mot kroppen överskrider alltså de gränsvärden som satts, men det har det varit ganska tyst om.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

En länk till "Strålskyddsmyndigheten", som säger att det inte är någon fara... Ingen källhänvisning till forskning utan de påpekar bara att bl.a. WHO har samma ståndpunkt. Ni vet vad jag anser om WHO:s undersökning...

Nä, jag litar mer på mitt eget omdöme i denna fråga och fortsätter ifrågasätta riskerna kring detta.

Alright. Då vet iaf jag hur det ligger till med dig. Så länge du inte prackar på "ditt eget omdöme" på andra och hur de bör leva med WIFI-teknologin så är allt frid och fröjd.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det finns många felaktigheter i denna tråd. Det första man behöver fastslå är att strålning skadar, ni som förnekar detta är okunniga. Det man däremot inte vet är exakt på vilket sätt och under vilket tidsspann eftersom det inte gjorts någon forskning på långtida exponering.

Strålskyddsmyndigheten gör ingen egen undersökning, de följer rekommendationer från andra vilket egentligen bara är att frånsäga sig ansvar. Ett enkelt bevis på hur ointresserade man är av att ta fram fakta är att Sverige tillåter 100 ggr så hög mobilstrålning än flera andra europeiska länder.

Ryssland är ett av dessa länder och Ryssland har sänkt sitt gränsvärde just p.g.a. indikationer på biologiska effekter sett över en längre tidsperiod.

Man kan säga att dessa andra länder borde ta på sig sina halmhattar, eller så kan man fråga sig varför de skulle ta till sådana i sammanhanget drastiska skärpningar av referensvärden.

Till sist angående kommentaren om att nyare generationer mobilmaster sänder mindre strålning. Det är sant MEN problemet är att det krävs fler master på kortare avstånd från varandra varför den sammanlagda strålning blir betydligt högre. Med 5G kommer det krävas master per 300:e meter, som då i många fall tillkommer utöver de 3G och 4G som redan finns på plats.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

En länk till "Strålskyddsmyndigheten", som säger att det inte är någon fara... Ingen källhänvisning till forskning utan de påpekar bara att bl.a. WHO har samma ståndpunkt. Ni vet vad jag anser om WHO:s undersökning...

Nä, jag litar mer på mitt eget omdöme i denna fråga och fortsätter ifrågasätta riskerna kring detta.

De heter fortfarande Strålsäkerhetsmyndigheten och inget annat. Här har du hela rapporten från SCENIHR som du bekvämt nog missade i inlägget jag länkade till, komplett med referenser. Läs dig trött.

http://ec.europa.eu/health/scientific_committees/emerging/doc...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Alright. Då vet iaf jag hur det ligger till med dig. Så länge du inte prackar på "ditt eget omdöme" på andra och hur de bör leva med WIFI-teknologin så är allt frid och fröjd.

Har jag gjort det? Har bara uttryckt hur jag upplevt och känner det. Sen visat lite vad jag hittat när jag sökt efter svar på mina problem och blivit brutalt påhoppad för det. Ingen har kunnat motbevisa mig med fakta, så nä, jag fortsätter tvivla på att det inte är en hälsorisk.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du får fortsätta tvivla hur mycket du vill, men får nog räkna med att du blir ifrågasatt när du kommer med för mycket hittepå kvasivetenskap. Vi vill inte vara medberoende. Det är upp till den som påstår att något är farligt att bevisa det. Är du inte införstådd i detta så är det ingen idé att diskutera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nja, man kan väl bevisa att t.ex. rent vatten är ofarligt i måttliga mängder. Precis som jag antydde tidigare att WiFi är ofarligt i måttliga mängder. Det jag reagerar på är att de som hävdar att det är ofarligt, har inget som de kan hänvisa till, utan bara dumförklarar och förlöjligar de som menar på motsatsen.
Problemet i detta fall är att det tar åratal innan man märker någon effekt av strålningen, vilket kanske/tydligen har börjat dyka upp nu, om man nu kan tolka reaktionerna från dessa forskare så. Kan vara så att jag pga. mina egna erfarenheter tolkar in det i sammanhanget...
Men det har kommit fram fler och fler forskare som antyder att det finns en anledning till oro i sammanhanget.

Det "svenska" uttrycket lagom, är en ganska bra måttstock för det mesta. Just nu bombarderas vi av strålning istället...

Hur ska du bevisa att vatten är ofarligt? Det man kan göra är att testa om specifika scenarios är farliga eller om det är farligt för vissa saker, men du kan aldrig testa alla möjligheter vilket gör att du inte kan bevisa att det är ofarligt.

Sedan är det ofrånkomligt att det dyker upp statistiska avvikelser när man testar vattens farlighet vilket gör att det kommer att finnas tecken som kan tolkas som att vatten faktiskt är farligt trots allt. Lite av forskningen går ut på att att hitta avvikelser som man sedan undersöker närmare. Problemet är att dessa avvikelser tenderar att tas som bevis för att något är farligt när det egentligen är en indikation för att man bör titta närmare på just den biten.

Skrivet av DaBone:

Har jag gjort det? Har bara uttryckt hur jag upplevt och känner det. Sen visat lite vad jag hittat när jag sökt efter svar på mina problem och blivit brutalt påhoppad för det. Ingen har kunnat motbevisa mig med fakta, så nä, jag fortsätter tvivla på att det inte är en hälsorisk.

Som sagt, det går inte att motbevisa någon som tror att det är farligt. Däremot går det att motbevisa någon som tror att det är ofarligt...vilket gör att bevisbördan per automatik hamnar hos den som hävdar att det är farligt. Dvs dig i just detta fallet

Och det verkar i dagsläget inte finnas några egentliga bevis för att det är farligt? Det finns mycket åsikter och tyckanden, men jag har än så länge inte sett någon forskning som faktiskt visar på påtagliga faror med strålningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Låter som en väldigt udda placering av en mobilmast, det brukar vara effektivare att placera dem på taken. Sen är det mycket komiskt att radiofobikerna tror att strålningen ökar för varje ny generation mobiltelefoni, när det i själva verket varit tvärtom. Att du överhuvud taget kan få ner en telefon i fickan idag är till stor del tack vare att energiförbrukningen för att sända samma mängd data minskat enormt i takt med att vi hittat effektivare sätt att utnyttja spektrumet.

https://www.dustin.se/solutions/kunskapsbanken/archive/5g-saa...

Om något skulle jag känna större obehag inför att ha en 2G eller NMT-mast utanför sovrummet.

Det handlar mer om att det blir mycket fler master med 5G tätare placeringar då loberna blir mindre. Högre koncentration

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?