Permalänk
Medlem

Tappad lanspeed

Har ett Asus tuf x299 mark 2 med 7820x, 16gb ddr4, asus 1080ti, system som beter sig lite underligt.
Allt funkade kanon tills helgen som va. har en comhem lina på 500 nedström. Åkte iväg över helgen o fiska va liksom borta. kommer hem och får inte mer än 40mb nedströms.
Felsökt kabel och uttag med annan dator och det är inga problem där.
Har för mig nånstans att man kan ha sådana problem och att det kan ha med usb att göra men där slutar mitt minne.

min router är en RT-AC88U som jag startat om och sökt efter uppdateringar som inga fanns.
QoS är aktiverad men satt på auto och på spel precis som innan.

Något tips?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ringa deras supportnummer. Ju fler som felanmäler desto snabbare upptäcker dom ett eventuellt generellt fel. Du kan ju alltid ha mobilhögtalaren på

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Mitt tips är att ringa deras supportnummer. Ju fler som felanmäler desto snabbare upptäcker dom ett eventuellt generellt fel. Du kan ju alltid ha mobilhögtalaren på

Frågan är ju om det är ett fel för dom att upptäcka om det fungerade med en annan dator?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Men comhem är oskyldiga.
Har 3 övriga datorer som inte har problemet. Felsökt kabel och uttag vilket rimligtvis borde ringa in problemet till min burk alternativt inställning i router. Hittar inget i routern och har en ganska basic QoS inställning.
Min teori är att det varit nån update i helgen som justerat fram något så problemet uppkom. Är liksom lite märkligt att det blir så när den inte används.
Blir väl en ominstallation som säkert löser det men samtidigt blir jag då ovetandes till varför.

Permalänk
Medlem

@Emgard:
Boota en live Linux distribution och testa hastigheten.
Funkar det, så är det inget fel på nätverkskortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Med QoS påslaget skulle jag säga att steg 1 i felsökningen är att slå av QoS.
Ominstallation av Windows är verkligen sista utvägen. Även om det skulle göra att problemet försvinner har du ingen aning om varför och kommer vara lika lost nästa gång det dyker upp.

Permalänk
Medlem

Är det ens samma fel i "felsäkert läge med nätverk"?

Kontrollera i LAN-egenskaper så du inte har något "felaktigt" likt killernic bandwith control i bifogat exempel. Heter troligen något annat just för Asus. Många tillverkare brukar skicka med något icke standard qos-skit med sina driversuits som kan ställa till med en massa problem. Övriga saker utöver killernic bandwith control i nedan exempel är standardsaker man inte behöver röra.

https://www.google.com/search?q=killernic+lan+properties&sour...

Räcker i så fall med att bocka ur rutan innan och klicka OK.

Har du korstestat så inte tpkabeln är skadad?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

@Phunky:
@Krippa75:
@Lembritt:
@BM-Mods:
@thmz

Tack för alla svar!
Som alltid med datorer är svaret enkelt när man till slut löst det.
Har haft lite begränsat med tid men när jag till slut satte mig så löste en bios update problemet.
Så problemet i sig förblir väl lite halvt okänt.
Slapp iaf installera om