Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator startar inte vid varje uppstart

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med mitt problem. För jag har nu testat allting känns det som.
Som rubriken säger så startar inte min dator varje gång vid kallstart, vid omstarter av datorn är det inga problem, bara problem vid kallstarter. Det jag har märkt är att när datorn fungerar/startar upp så får mus/tangentbord kontakt med moderkortet(dem lyser), när datorn inte startar upp så är tangentbordet/musen släckta.
Problemet uppstår inte varje gång, det händer kanske var tredje uppstart. Då kan man behöva starta om datorn med power off knappen på datorn 1-5 gånger.

Dessa saker har jag bytt men problemet kvarstår:
jag har bytt chassi, moderkort, nätagg(samt alla kablar), processor, minnen(jag har bytt ut datordelar då och då men problemet kvarstår).

Detta har jag provat: Kopplat bort cd-läsaren, kopplat bort hårddiskarna så jag bara har den nya disken med OS på, tagit ur mitt ljudkort, uppdaterat bioset, tagit bort cpu-kylaren/cpu:n för att kolla så ingen pin är skadad. Jag har kollat temperaturer och dem ligger runt 25 grader i idle och 60-65 full load.

Min dator spec nu är:
Moderkort: asus prime z270-p
CPU: Intel 6700K Skylake
Grafikkort: EVGA 980 GTX
Minnen: CORSAIR VENGEANCE® LPX 16GB DDR4
Nätagg: Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum

Jag hoppas ni har några idéer om vad som kan vara fel, eller har någonting som jag har missat att prova.

Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som att kondensatorproblem nånstans nätdelen är ju prima så den borde inte ge några problem så riv ut grafikkortet och kolla om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag tänker med kondensator problem för är någon sån dålig så tar dom tid att ladda upp sig men kan fungera bara dom fått tid på sig och som du beskriver är väldigt vanligt problem när just nätagget ger sig som är vanligaste orsaken till kallstart problem

men som mrgraffe säger så riv ur grafikkortet men i normala fall hade jag sagt nätagg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Som ovan, det är ju ett fint nätagg du har, så finner det inte troligt att det stökar, men konstigare saker har ju hänt. Hade inte helt uteslutit det som bov i dramat, men definitivt testat annat först.

Har du datorn inkopplad till ett ojordat uttag? Har varit med om en del märkliga fenomen under min studietid, då jag bodde i en lägenhet med ojordade dito.

Angående kallstarter och kondensatorproblem; kondingarna är spänningssatta även när datorn är avstängd. För att de ska ladda ur krävs att man drar ur sladden eller bryter på eventuell brytare på nätagget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren. Jag ska prova och riva ur grafikkortet som ni föreslår, återkommer med resultat under morgondagen. Hoppas nästan på det då jag får anledning att köpa ett 1080Ti :D.

Jag har jordade uttag hemma men det skulle kunna ha varit, det var en av anledningarna till varför jag bytte moderkort/chassi då jag trodde kanske att det var någonting som kortslöt sig på moderkortet/mot chassit.

Permalänk
Medlem

Det bliv lite tidigare än planerat, jag har nu provat att ta bort grafikkortet.
Resultatet:
20 kalla uppstarter, inte ett enda fel.
Monterade tillbaka grafikkortet och efter 20 kalla uppstarter så fick jag felet fem gånger plus att vid uppstart 3 gånger så fick jag ett konstigt pipljud vid uppstart. Då hände ingenting på skärmen förrän jag kom in i windows, så brukar det inte vara, jag brukar alltid se tillverkarens skärm två gånger innan jag är inne i windows.

Jag tror vi har hittat felet, jag har fortfarande garanti på kortet så jag ska lämna in det.

Tack så otroligt mycket för hjälpen kaput, lord_vasagos och mrqaffe!

Permalänk
Skrivet av Squid:

Det bliv lite tidigare än planerat, jag har nu provat att ta bort grafikkortet.
Resultatet:
20 kalla uppstarter, inte ett enda fel.
Monterade tillbaka grafikkortet och efter 20 kalla uppstarter så fick jag felet fem gånger plus att vid uppstart 3 gånger så fick jag ett konstigt pipljud vid uppstart. Då hände ingenting på skärmen förrän jag kom in i windows, så brukar det inte vara, jag brukar alltid se tillverkarens skärm två gånger innan jag är inne i windows.

Jag tror vi har hittat felet, jag har fortfarande garanti på kortet så jag ska lämna in det.

Tack så otroligt mycket för hjälpen kaput, lord_vasagos och mrqaffe!

Bra att felet är lokaliserat!

Jag hade samma problem på föräldrarnas dator, där var det nätaggregatet som var dåligt.
Intressant att problem i andra delar kan ge samma fel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Accipiter46:

Bra att felet är lokaliserat!

Jag hade samma problem på föräldrarnas dator, där var det nätaggregatet som var dåligt.
Intressant att problem i andra delar kan ge samma fel.

I det här fallet så är nätdelen både ny, kraftig och av en väldigt bra modell så även om det är samma symptom så är det mer troligt att ett använt och kanske pinat grafikkort är orsaken men symtomen tyder egentligen bara på dåliga kondingar nånstans och för att veta med säkerhet så behöver man testa genom att skifta delar och inte enbart genom att ta ur grafikkortet för det minskar ju även belastningen på nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret mrqaffe, jag har inte möjlighet att prova ett annat grafikkort i min dator men jag ska ta med mig mitt kort till en kompis imorgon, prova det kortet i hans burk för att se om samma fel uppstår eller om det blir liknande fel.
Jag tänkte inte på det att det minskar belastningen när man plockar ut kortet, det har ju du såklart helt rätt i, man lär sig mycket när man felsöker och av kunnigt folk som er.

Tack för all hjälp, återkommer med resultatet

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit lite mer felsökning, och jag tror än så länge att det är displayporten på skärmen som gör att datorn inte startar. Jag har provat med ett annat grafikkort(då körde jag dock med hdmi) Och det grafikkortet fungerade klockrent, inget fel alls, så det borde inte vara fel på något annat i datorn.
Jag har idag köpt en ny displayport kabel, felet uppstår bara när jag har skärmen inkopplad på displayporten, får fel på alla 3 displayportar på grafikkortet(vad är oddset på att alla 3 portar är trasiga).
Kör jag med hdmi har felet aldrig uppstått(40+ kalluppstarter)
Ska försöka få låna en skärm som har DP och prova med den, eller låna grafikkortet igen och köra DP med det grafikkortet. Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp från er, tänkte meddela att det var displayporten i skärmen som var felet. Har nu bytt skärm och har fungerat utan problem i några veckor nu.